Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Škoda: Takto spoznáte najlepšie servisy značky

Kvalita opráv v autoservisoch je pre našu legislatívu bielym miestom na mape. Možným riešením by bolo stanovenie štandardov pre autorizované aj neautorizované servisy. Škoda v tomto smere zavádza zaujímavú novinku – svoje najlepšie servisy bude označovať a certifikovať.
3 6 príspevkov 25.03.2016 / Soňa Zverková

Téma autoservisov, najmä ich kvality a spoľahlivosti opráv, dokáže motoristom vyvolať poriadne bolesti hlavy. V zásade v súčasnosti neexistuje žiadna záruka, že mechanik namontuje pri oprave do vozidla to, čo stojí na faktúre. Svedčia o tom aj vyjadrenia mnohých ľudí v internetových diskusiách, aj na našom portáli. Zárukou kvality nie je vynikajúca technická vybavenosť a podľa niektorých diskutujúcich dokonca ani značkový autorizovaný servis.

Ilustračná snímka. Zdroj: Škoda Auto 3 fotografie v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: Škoda Auto

Legislatíva je v oblasti opráv automobilov poriadne deravá a zväčša spadá do rôznych oblastí, napríklad, obchodného práva. Azda jedinou výnimkou sú autorizované servisy, ktoré musia dodržiavať normy samotnej značky. Niečo ako minimálny štandard pre neautorizované servisy neexistuje. Zákony sa zameriavajú výlučne na vozidlá a určujú, čo musia spĺňať, aby mohli jazdiť po cestách. Otázka autoservisov je však zúfalo zanedbaná. Jedinou a najčastejšie využívanou možnosťou sú pre motoristov osobné referencie od kolegov, priateľov či rodinných príslušníkov. A neraz sa aj na sociálnych sieťach objavujú dopyty na skúsenosti s tým či onakým autoservisom.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Nie je preto možné ani len poradiť, na čo by si mali zákazníci dávať pozor pri návšteve servisu. Laik obvykle nemá šancu rozpoznať, či mechanici použili správne postupy opravy karosérie alebo namontovali do vozidla diel, ktorý servis vyúčtoval. Na to by museli nechať auto vždy skontrolovať inému mechanikovi alebo navštíviť STK. Lenže na to motoristi nemajú čas, peniaze a v konečnom dôsledku ani nervy.

Jednotný systém certifikácie

Automobilka Škoda Auto zavádza novinku, ktorú podľa vlastných údajov spúšťa na Slovensku ako prvá. Autorizované servisy v sieti akejkoľvek značky musia pre získanie licencie splniť určité požiadavky. Škoda v tomto roku spustila špeciálnu, nadštandardnú certifikáciu servisov. Ak má servis záujem získať certifikát Špecialista na opravy po nehode, musí investovať do moderných zariadení a používať postupy, ktoré presahujú bežný štandard. V prvom rade preto, že vozidlá sú oveľa sofistikovanejšie a obsahujú čoraz viac komplexných technológií, čo si vyžaduje nielen zmeny v samotnej výrobe, ale aj pri opravách. Nezávisle od toho, či ide o záručný alebo pozáručný servis.

Vedúci popredajných služieb Škody Róbert Hukel poukazuje, napríklad, na to, že vo vozidlách rastie podiel vysoko pevnostnej ocele a nesprávny postup pri zváraní a výmene môže priamo a výrazne ohroziť bezpečnosť posádky pri ďalšej kolízii. Ďalšími prvkami, ktoré si vyžadujú špeciálne zariadenia v servisoch, sú okrem iného aj radary (napríklad, adaptívny tempomat) a predné kamery (systémy na jazdu v jazdných pruhoch či automatické prepínanie diaľkových svetiel). Podľa Hukela by sa totiž radar aj kamery mali nanovo kalibrovať v prípade poškodenia nárazníka, výmeny čelného skla alebo pri zmene svetlej výšky vozidla, napríklad, pri použití pneumatík s odlišným profilom (letné/zimné).

Ilustračná snímka. Zdroj: Škoda Auto 3 fotografie v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: Škoda Auto

Podobne, ako sa michelinskí kuchári musia každoročne uchádzať o svoju hviezdu, ani certifikát Škody nedostáva servis „doživotne“. Podľa hovorcu Škody Romana Rajtára servis musí každý rok absolvovať opätovný audit. Nejde pritom len o kontrolu samotných zariadení, ale náhodným výberom sa preskúmajú aj opravené vozidlá. Na týchto previerkach sa okrem audítorov Škody zúčastňujú aj technici Dekry. Pokiaľ odhalia nedostatky, servis dostane 6-týždňovú lehotu na nápravu. Ak neuspeje, o certifikát  príde a jeho obnovenie si bude vyžadovať opätovný hĺbkový audit.

Okrem toho musí každý servis zabezpečiť školenie zamestnancov a Škoda pozorne sleduje fluktuáciu najmä vyškolených ľudí. Pokiaľ začne automobilka používať vo vozidlách akúkoľvek novú technológiu, certifikované servisy o tom informuje a tie si musia do najbližšieho auditu zabezpečiť potrebné zariadenia na ich opravu. Podľa predstaviteľov automobilky prvoradým cieľom tohto projektu je dosiahnuť takú úroveň opráv, aby vozidlo aj po nehode a následnej oprave získalo v nárazovom teste NCAP päť hviezd.


Najnovšie články
Babráci za volantom: Sekerou alebo pálkou

Výrobca Marussia bol v minulosti veľmi ambiciózny. Okrem originálneho ruského superšportu mala značka produkovať aj crossover. Pozrite si prototypy, ktoré sú...

Poklady z ruského lesa: Prototypy Marussia

KLEBETY TÝŽDŇA Alpine A120 má debutovať v Ženeve, nástupca triedy CLS príde v roku 2018 a modely Volvo S90/V90 Polestar môžu mať až šesťsto koní.

Elektrické Maserati a drsný Peugeot 308

Vedenie koncernu oznámilo svoje rozhodnutie o kontrole záchranných pásov v piatok. Ide o modely Ford Fusion a Lincoln MKZ vyrobené v rokoch 2013 až 2016.

Ford bude kontrolovať záchranné pásy

Ford dostal rovnošatu, modifikovaný bodykit i špecifické disky kolies. Jeho dynamické parametre sú postačujúce na chytenie väčšiny cestných pirátov

Policajný Mustang apeluje na bezpečnosť

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na nedeľu 4. decembra 2016. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Crossover nesmie chýbať v ponuke žiadnej veľkej automobilky. Nám sa do rúk dostal Peugeot 2008, a to hneď s dvomi motorizáciami. Ktorá je lepšia?

Test Peugeot 2008: Súboj benzínu a nafty
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×