Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Volkswagen čakajú miliardové sankcie

V hre sú obrovské sumy. Len ministerstvo spravodlivosti vo svojej žalobe požaduje sankcie vo výške viac než 45 miliárd USD (40,28 miliardy eur).
4 príspevky 24.03.2016 / TASR

Sudca Charles Breyer je kľúčovou osobou v mamuťom súdnom procese proti Volkswagenu v USA. Bude to práve tento sudca, ktorý rozhodne o tom, ako draho vyjde koncern jeho emisná aféra. Agentúra DPA píše, že VW si mal želať, aby sa proces uskutočnil pred iným sudcom.

"Mám vážne obavy," povedal Breyer vo februári na začiatku rozsiahleho procesu, v ktorom sa spája vyše 600 civilných žalôb majiteľov dieselových vozidiel, predajcov a ministerstva spravodlivosti. "Do dnešného dňa jazdí po cestách takmer 600 000 áut, a to bez platnej technickej kontroly." Sudca dal koncernu ultimátum, ktoré vypršalo včera. VW a Úrad pre ochranu životného prostredia (EPA) museli predložiť definitívnu odpoveď, či existuje riešenie problému. A Breyer zdôraznil, že na zodpovednosť bude volať najmä VW. Keďže vedenie koncernu pozná situáciu od septembra, "šesť mesiacov je dostatočne dlhý čas na prijatie potrebných rozhodnutí".

V hre sú obrovské sumy. Len ministerstvo spravodlivosti vo svojej žalobe požaduje sankcie vo výške viac než 45 miliárd USD (40,28 miliardy eur). I keď je krajne nepravdepodobné, že VW napokon bude musieť túto sumu zaplatiť, pri vyjednávaní o mimosúdnom vyrovnaní nastavia americké úrady latku veľmi vysoko.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Proces je zatiaľ v prípravnom štádiu a väčšina takýchto prípadov sa do súdnej siene ani nedostane, keďže predtým sa strany sporu zvyknú dohodnúť. Právni experti si myslia, že celý proces sa i tak môže ťahať celé roky, pretože len preskúmanie všetkých relevantných dokladov bude trvať celé mesiace. Od Breyera to bude vyžadovať trpezlivosť, no VW musí preukázať dobrú vôľu v zmysle mimosúdnej dohody.

Kompromis s EPA by bol dobrý začiatok, ako zmierniť postoj sudcu. Nateraz sa však rokovania zasekli na mŕtvom bode a dohoda pred uplynutím dnešného ultimáta vyzerá nepravdepodobne. Šéf VW Matthias Müller si myslí, že sudca by mal v prvom rade osloviť úrady. EPA na otázku agentúry DPA odmietol reagovať.

Čo hrozí koncernu, ak nedodrží ultimátum? Sudca nie je oprávnený rozhodnúť o okamžitých sankciách, zato však môže urýchliť celý proces a zvýšiť tak tlak na VW, napríklad, skrátiť bez tak napäté lehoty na preskúmanie dokumentov. To by podstatne zmenšilo priestor pre dosiahnutie mimosúdnej dohody. "K procesu by tak mohlo prísť ešte tento rok," myslí si jeden z právnikov VW Michael Hausfeld. "VW musí pochopiť, že nie je v pozícii diktovať podmienky."

Podľa profesora Newyorskej univerzity Harryho Firsta by sa Breyer mohol spočiatku pokúsiť najať arbitra. Na druhej strane je Breyer známy razantným postupom. "Nemyslím si, že by som mohol byť zmierlivý," vyjadril sa nedávno počas korupčného procesu voči bývalému kalifornskému senátorovi a odsúdil ho na päť rokov do väzenia.

Breyer pochádza z právnickej rodiny a sudcom je od roka 1997. Jeho brat Stephen je sudcom Najvyššieho súdu USA. Breyer sa často zaoberal komplexnými právnymi spormi, ktoré zasahovali viaceré štáty. Presne ako v prípade VW. Podľa odborníkov si koncern mal radšej želať iný súd.

(TASR)


Najnovšie články
Cesta na dovolenku: Kde sú najvyššie pokuty?

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na utorok 28. júna 2016. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Chlapec bez vodičského preukazu sa snažil Porsche Cayenne dostať do garáže, pričom spôsobil rozsiahle škody.

Tínedžer zničil mamino luxusné SUV

Pretekársky model má za sebou iba 109 kilometrov. Pod jeho vysokú cenu sa podpísala špičková dynamika i výborný stav.

Na predaj je exkluzívne Porsche 924 GTR

Špičková verzia kupé dostala jedovatý zelený lak, drsný bodykit, riadenie zadnej osi a maximálny výkon 430 kW (585 k).

Mercedes-AMG GT R: Nemecká beštia

Podľa komisárky pre vnútorný trh nie je čestné, ak sa VW ukrýva za právne kľučky. "Nie je mojou úlohou radiť Volkswagenu. No správať sa k spotrebiteľom...

Brusel vyzýva VW k odškodneniu spotrebiteľov v Európe

Otvorený model GT12 je exkluzívnym produktom divízie Q, ktorý sa nebude sériovo vyrábať. Jediný kus vznikol na konkrétnu objednávku.

Aston odhalil svoj najsilnejší roadster
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×