Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Test Peugeot 308 GTi: Späť medzi elitou

Francúzi strieľajú na španielsku bránu naozaj presne, gé-té-íčko ponúka výbornú kombináciu dynamiky a každodennej použiteľnosti.
38 15 príspevkov 21.03.2016 / Marek Pokrývka

V segmente hot-hatchov s predným pohonom je v posledných rokoch horúco. Najprv sa s dlhoročným kráľom menom Mégane R.S. pobil Seat Leon Cupra, následne však Renault o svoj opätovne získaný titul definitívne prišiel. Mohla za to Honda Civic Type R. Navyše, vlani do ringu vstúpil ďalší hráč: Peugeot totiž uviedol na trh ostrú verziu tristo-osmičky s prívlastkom GTi.

38 fotografií v galérii

Táto novinka absolvovala debut na vlaňajšom Festivale rýchlosti v Goodwoode, široká verejnosť ju neskôr mohla vidieť na jesennom frankfurtskom autosalóne. Po ňom prišla do obchodov. Hatchback síce dostal dve verzie odlišujúce sa výkonom, no na našom trhu je dostupná iba tá silnejšia. Čo sa v nej skrýva? Na to sme sa snažili odpovedať v redakčnom teste.

Športovú náturu prezrádzajú detaily

Peugeot 308 GTi vyzerá navonok pomerne civilne, laik môže mať s jeho identifikáciou problém. Najľahšie si ho možno zameniť so slabším modelom GT vybaveným takmer rovnakým bodykitom. Zhodný je tvar predného nárazníka i prahov, odlišný je iba dielec použitý vzadu.

38 fotografií v galérii

Športovú náturu špičkového variantu prezrádzajú iba detaily: dve veľké okrúhle koncovky výfuku, tmavé devätnásťpalcové disky kolies s veľmi štýlovým vzhľadom či obrovské brzdy na prednej náprave. Samozrejme, o identite jasne hovoria označenia na predných blatníkoch a piatych dverách.

Vo vnútri sa situácia opakuje, žiadne radikálne úpravy tu nenájdeme. Tou hlavnou sú anatomické predné sedadlá. Očalúnené sú kombináciou čiernej kože a alcantary, pričom popri červenom prešívaní sa na nich vyníma nápis Peugeot Sport. Výrazne sfarbenú niť nájdeme aj na dverách, palubnej doske či špecificky tvarovanom volante. Ten má zvýraznenú stredovú polohu a zdobí ho logo GTi. K povinnej interiérovej bižutérii môžeme zaradiť aj kovové pedále.

38 fotografií v galérii

Pri radiacej páke pribudlo tlačidlo Sport, ktoré aktivuje tzv. Dynamic mode. Športový režim sa prejavuje krvavo červeným sfarbením prístrojov. Palubný počítač umiestnený medzi nimi vtedy zmení zobrazenie, používateľa informuje o aktuálne využívanom výkone, krútiacom momente a pretlaku v saní. Všetko je nastavené pre podávanie maxima schopností.

Rýchlosťou sa vyrovná dvojlitrom

Po technickej stránke Peugeot 308 GTi spomedzi konkurentov trochu vyčnieva. Prakticky všetci sa totiž spoliehajú na dvojlitre, kým Francúz má 1,6-litrový motor zdieľaný s kupé RCZ R. Prepĺňaný benzínový štvorvalec však parametrami nezaostáva. Pri tempe 6 000 otáčok disponuje výkonom až 199 kW (270 k), ktorý je podporený krútiacim momentom so slušným maximom 330 Nm. Turbomotor je kombinovaný výhradne so šesťstupňovou ručne radenou prevodovkou. Tá má trochu dlhšie dráhy chodu a prospelo by jej aj presnejšie vymedzenie kulisy.

38 fotografií v galérii

Ako napovedajú čísla, gé-té-ičko nebude mať s rýchlou jazdou problém. Kanonáda na stovku mu trvá rovných šesť sekúnd. Subjektívne pôsobí vozidlo veľmi svižne a objemový hendikep umne skrýva. Veľkého slimáka v systéme však nezaprie. Naplno to rozbalí až po jeho roztočení, no na presúvanie sa má dosť sily aj v nižších otáčkach. Krútiaci moment totiž vrcholí pri 1 900 ot./min.

Správanie motora citeľne upravuje už spomínaný Dynamic mode, pri ktorom plynový pedál reaguje podstatne citlivejšie na povely vodiča. Okrem toho sa na scénu dostáva aj dofarbovanie zvuku pomocou reproduktorov. Vtedy znie motor pomerne nasrdene, no medzi elitu ho v tomto smere radiť nemožno. Dôležité je, že pri bežnej jazde pôsobí civilne. Akustikou sa výrazne nelíši od slabších naladení motora 1.6 THP a pracuje ticho.

38 fotografií v galérii

Francúzsky turbomotor sa teda parametrami vyrovná dvojlitrom, no to platí aj o spotrebe. Downsizing tu veľmi nefunguje. V meste sme s ostrým hatchbackom jazdili za 9,2 litra benzínu, na diaľnici nám palubný počítač ukázal rovných osem. Pokojné brázdenie vidieka znamenalo výsledok 6,4 l/100 km. Samozrejme, pri dynamickom nasadení sa čísla bez problémov menili na dvojciferné.

Hravý, ale zároveň aj komfortný

Peugeot 308 GTi však nepôsobí rýchlo iba v priamom smere, verdikt o rýchlosti si zaslúži aj za jeho schopnosť zvládať zákruty. Kompakt dokáže byť skutočne obratný. Veľkú rolu v tom zohráva štandardne dodávaný samosvorný diferenciál typu Torsen, ktorý pomáha najmä pri dynamickom výjazde zo zákrut. Prsty v tom však má aj nízka hmotnosť. Vozidlo vážiace v pohotovostnom stave len čosi vyše 1,3 tony nám počas testu predviedlo výborné jazdné vlastnosti, aj napriek zimným pneumatikám. Tie boli pre gé-té-íčko citeľným limitom.

38 fotografií v galérii

Navzdory tomuto sezónnemu obutiu ukázala novinka veľkú ochotu vrhať sa do oblúkov na kľukatých cestách, pričom disponovala slušnými dávkami trakcie. Aj vo vyšších rýchlostiach si v priečnom smere zachovala neutralitu. Následne sa najmä vinou gúm začala drať nosom von, pri prudkom ubratí plynu však prezentovala aj mierne pretáčavé tendencie.

Podvozok je celkom hravý, ale zároveň aj komfortný. To nás prekvapilo. Napriek použitiu obutia s mierami 235/35 R19 jazdí tento Peugeot pohodlne aj na slovenských cestách a dobre filtruje väčšinu nerovností. Žiadne vytrasené plomby v tomto hot-hatchi nehrozia. V kombinácii s pomerne tichým motorom to znamená, že každodenné používanie nebude nijako bolieť.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Pozitívnou správou je tiež to, že jazdné vlastnosti automobilu konštruktéri dosiahli bez špecifickej prednej nápravy s obmedzeným rozsahom vytočenia kolies. Manévrovanie na parkoviskách preto nie je žiaden problém. Francúz sa ovláda malým volantom, ktorý je pre tristo-osmičku charakteristický. V tomto prípade nadväzuje na riadenie s dosť strmým prevodom. Na povely poslúcha presne, bohvieako komunikatívne však nie je. Pri dynamickom nasadení by sme navyše privítali väčší odpor. Ide o menší nedostatok v inak veľmi schopnom balíku.

38 fotografií v galérii

Konštruktéri v automobilke nezabudli ani na brzdy, práve naopak. Na prednú nápravu nainštalovali impozantné ústrojenstvo od firmy Alcon. Štvorpiestikové strmene tu dopĺňajú až 380-milimetrové kotúče so zárezmi v tvare písmena C. To sa na kompakte naozaj nevidí často. Štedro dimenzovaný systém dokáže kvalitne krotiť silu turbomotora a neunaví sa ani pri dlhšom namáhaní.

Finálne číslo cez hranicu 33-tisíc

Tristo-osmička sa na našom trhu predáva od 14 390 eur, no ostrá verzia stojí viac než dvojnásobok základu. Bežná cenníková cena modelu GTi je 31 350 eur. Túto čiastku čiastočne obhajuje slušné štandardné vybavenie, ktoré okrem iného obsahuje 19-palcové disky, LED svetlomety, športové sedadlá, parkovacie senzory i navigačný systém.

38 fotografií v galérii

Priplatiť sa v prípade tohto vozidla dá iba za niekoľko menších detailov. Testovaný automobil mal v zozname extra výbavy alarm, parkovaciu kameru, špeciálny červený lak a audiosústavu značky Denon. Finálne číslo tieto prvky tesne prehupli cez hranicu 33-tisíc eur. No tuzemský importér na vozidlo ponúka 1 500-eurový bonus, reálna cena vozidla je tak 31 550 eur. Ide o konkurencieschopnú sumu.

Dôležitý prírastok medzi hot-hatchmi

V segmente hot-hatchov je v súčasnosti viacero zaujímavých modelov, no Peugeot 308 GTi možno označiť za dôležitý prírastok medzi nimi. Pôsobí totiž rovnako všestranne ako Seat Leon Cupra. Novinka je napriek objemovému hendikepu rýchla v priamom smere, no problém nemá ani s kľukatými cestami. Zásluhou samosvorného diferenciálu a veľkých bŕzd sa s ňou dá dobre zabaviť. Menším nedostatkom je nekomunikatívne riadenie a kulisa prevodovky.

38 fotografií v galérii

Vďaka svojim kvalitám je toto auto späť medzi elitou. Po vlažnej predchádzajúcej generácii nesie štítok 308 GTi znovu model, ktorý môže lákať na nefalšovanú športovú náturu. Nejde však o nijaké okruhové náradie s evidenčnými číslami. Nové gé-té-íčko ponúka výbornú kombináciu dynamiky a každodennej použiteľnosti. Francúzi teda strieľajú na španielsku bránu naozaj presne.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 598 cm3
Max. výkon
199 kW/270 k
pri otáčkach
6 000/min
Max. krútiaci moment
330 Nm
pri otáčkach
1 900/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 253 mm
Šírka
1 863 mm
Výška
1 446 mm
Rázvor náprav
2 617 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 320 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 395 kg
Užitočná hmotnosť
470 kg
Celková hmotnosť
1 790 kg
Objem batožinového priestoru
420/1 228 l
Objem palivovej nádrže
53 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
6,0 s
Spotreba
Mesto - normovaná
8,1 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,9 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
6,0 l/100 km
Mesto - počas testu
9,2 l/100 km
Diaľnica - počas testu
8,0 l/100 km
Vidiek - počas testu
6,4 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
139 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 14 390 €
Základná cena verzie
od 31 350 €
Cena testovaného exemplára
33 050 €

Najnovšie články
Jazdená Dacia: Ktorá z nich sa oplatí najviac?

J.D. Power vypracúva štúdiu kvality nových vozidiel už 30 rokov a tento ročník zaznamenal prekvapenie. Prvýkrát za 27 rokov totiž zvíťazila neprémiová značka,...

Kia zabodovala, preskočila prémiové značky

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na sobotu 25. júna 2016. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Syn jednej zo zákazníčok pumpy sa hral v aute so zapaľovačom priamo počas tankovania. Nebezpečný požiar sa podarilo dostať pod kontrolu.

Chlapec takmer zapálil čerpaciu stanicu

Na oslavu svojho výročia pripravil americký tuner tmavé kupé s poriadnymi svalmi. Vyšľachtený žrebec zhltne stovku za zhruba tri sekundy.

Hennessey Mustang HPE800: Čierny rytier

Najmladší člen rodiny Super Series má prepracované tvary, komponenty pripravené pre motoršport a vypitvaný interiér.

McLaren 570S sa chystá na okruhy

Porsche už o pár dní predstaví novú Panameru. Má najvyššie ambície: chce byť športová, elegantná, rýchla, kvalitná a dokonca aj ekologická.

Porsche Panamera: Unikli prvé fotografie
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×