Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Kia Sportage: Hviezda zo Žiliny

Kórejský bestseller prišiel v novej forme. Čo v sebe skrýva sme sa snažili zistiť ostrou skúškou verzie 2.0 CRDi HP GT Line s automatickou prevodovkou.
42 26 príspevkov 17.03.2016 / Marek Pokrývka

Európska vetva automobilky Kia prešla v ostatných rokoch veľkou obrodou, ktorá sa týkala prakticky celého portfólia. Kvalitatívne šli jej produkty výrazne nahor. Okrem kompaktu cee’d to platí aj pre vlajkovú loď Sorento či manažérsky typ Optima. Čerstvým prírastkom je Sportage.

Kia Sportage štvrtej generácie vo vyhotovení GT Line 42 fotografií v galérii Kia Sportage štvrtej generácie vo vyhotovení GT Line

S týmto označením absolvovala na vlaňajšom frankfurtskom autosalóne premiéru už štvrtá generácia kompaktného SUV. Tá je dôležitá z viacerých dôvodov. V prvom rade ide o vôbec najpopulárnejšie auto značky na starom kontinente, no okrem toho drží na Slovensku dlhodobo primát vo svojej triede a zároveň sa našom území aj vyrába. Čo v sebe skrýva toto dielo žilinskej fabriky? Snažili sme sa to zistiť zistiť ostrou skúškou špičkovej verzie 2.0 CRDi HP GT Line s automatom.

Odvážny a originálny vzhľad

Kórejský bestseller prišiel vlani v úplne novej forme, ktorú s predchodcom spája prakticky iba názov a základná bočná silueta. Všetko ostatné sa zmenilo. Dizajnéri dali vozidlu pomerne odvážny vzhľad, ktorý dostal mierne polarizujúcu príchuť. Na dominantnú masku chladiča a vysoko postavené svetlomety sme si vypočuli pozitívne i negatívne hodnotenia. Zadok sa však páči všetkým.

Dôležité je, že vozidlo pôsobí pomerne originálne a do stáda nezapadne ani v tmavosivej farbe. Testovanému vozidlu pomáhalo vyniknúť vyhotovenie GT Line. To obsahuje špecifické tvary nárazníkov, diódové predné hmlovky a tiež devätnásťpalcové disky kolies s výrazným vzhľadom. Identitu verzie prezrádza decentný štítok na piatych dverách podčiarknutý dvomi oválnymi koncovkami výfukového potrubia.

Kórejské SUV sa zdá byť vďaka robustným tvarom väčšie 42 fotografií v galérii Kórejské SUV sa zdá byť vďaka robustným tvarom väčšie

Nie je žiadnym prekvapením, že Sportage narástol. Vďaka robustným tvarom sa však rozdiely naživo zdajú byť väčšie, než podľa suchej reči čísel skutočne sú. Rázvor je natiahnutý o tri centimetre, v celkovej dĺžke pribudli štyri a strecha stúpla o 15 milimetrov. Šírka je zachovaná.

Viac priestoru pre všetkých

Mierne nafúknutá karoséria obsahuje vo vnútri štedrejšiu priestorovú ponuku, čo platí pre všetkých pasažierov. Na predných sedadlách sú rozdiely iba drobné. Viac miesta si bude pochvaľovať najmä posádka sediaca vzadu, citeľné milimetre pribudli pred kolenami i nad hlavou. Väčší je aj batožinový priestor, ktorý má v základe 491 litrov. Na ceste k plnému objemu 1 480 l stačí sklopiť zadné operadlá. Tie idú takmer do roviny a inak ponúkajú polohovanie sklonu.

V kabíne je jednoznačný genofond typov Sorento či Optima 42 fotografií v galérii V kabíne je jednoznačný genofond typov Sorento či Optima

Interiér sa teda priestorovo zväčšil, no omnoho výraznejším prerodom prešiel z hľadiska vyhotovenia. Na tomto fronte je jednoznačný genofond typov Sorento či Optima. S nimi spája Sportage množstvo ovládacích prvkov a ergonomických riešení, spoločné rysy má panel klimatizácie i multimediálny systém s osempalcovým dotykovým displejom. Ďalším styčným bodom je vybavenie. To je bohatšie než v minulosti, pričom model GT Line z neho už štandardne ponúka väčšinu.

V porovnaní s predchodcom je kabína SUV kvalitnejšie zhotovená, pričom využíva hodnotnejšie pôsobiace materiály. V našom prípade ho umocňovalo kožené čalúnenie s kontrastným prešívaním. Palubná doska by si však podľa nás zaslúžila väčšiu materiálovú rôznorodosť, ktorá by trochu rozbila nadvládu tmavého plastu. Inak interiéru nemáme čo vyčítať. Popri iných plusoch je lepšie odizolovaný od vonkajších podnetov a pochváliť sa môže aj lepšou ponukou odkladacích priestorov. Ocenili sme najmä dostatočne veľký priečinok pred voličom prevodovky.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Vrchol ponuky s automatom

Rovnako ako v minulosti je Sportage postavený na koncernovej platforme, ktorú s ňou zdieľa priamy príbuzný Hyundai Tucson. Tento model sme už v minulosti testovali. Kia sa nám dostala do rúk s rovnakou motorizáciou 2.0 CRDi HP, takže sme o technike vozidla mali vopred pomerne jasnú predstavu. Vznetový dvojliter naladený na parametre 136 kW (185 k) a 400 Nm ju naplnil.

Tento turbodiesel je síce výkonový vrchol ponuky, no za šprintéra ho pasovať nemožno. SUV s ním zvláda stovku za 9,5 sekundy. Subjektívne však pôsobí rýchlejšie než tvrdí papier, v čom má prsty mohutný krútiaci moment dostupný od 1 750 otáčok. Najmä v športovom režime dokáže slušne zatiahnuť. Popritom vie byť štvorvalec trochu hlučnejší, no inak je odizolovaný dobre.

Dvojlitrový turbodiesel má výkon 136 kW (185 k) 42 fotografií v galérii Dvojlitrový turbodiesel má výkon 136 kW (185 k)

V dynamike pomáha motoru štandardne dodávaný pohon 4x4, ktorý bol v našom prípade doplnený šesťstupňovým automatom. Ide o dobre zohratú kombináciu. Prevodovka síce nepatrí k elite, ale radí pomerne rýchlo a logicky. Promptne pritom reaguje aj na manuálne povely.

Keďže špičkovú motorizáciu sme už testovali v príbuznom Tucsone, o reálnej spotrebe sme mali dobrú predstavu. Novinka sa však nakoniec ukázala byť o štipku úspornejšia než jej brat. Mestský režim zvládla za 8,5 l/100 km, v prípade jazdy diaľničným maximom 130 km/h si dvojliter pýtal o tri decilitre paliva menej. Na vidieku sme dosiahli 5,8-litrovú spotrebu.

Sportage má tuhšie nastavenie podvozka než Tucson 42 fotografií v galérii Sportage má tuhšie nastavenie podvozka než Tucson

Kia síce stojí na rovnakej architektúre ako Hyundai, no jej podvozok má vlastné nastavenie. To je jednoznačne tuhšie. Sportage robí česť svojmu menu, vďaka upravenému pruženiu pôsobí trochu športovejšie a zákruty dokáže rezať s neutrálnou tvárou vo vyššom tempe než jeho brat. V porovnaní s predchodcom je posun na poli jazdných vlastností neodškriepiteľný. Pomerne skoro zasahujúci stabilizačný systém si však vozidlo ponechalo, bezpečnosť je evidentne prvoradá.

Druhou stranou veci je komfort. Ten hrá mierne v neprospech tohto modelu, s devätnásťpalcovými kolesami sa vyrovnáva o niečo ťažšie než Tucson. Pri filtrovaní nerovností slovenských ciest je o štipku menej úspešný. V kontexte segmentu však pohodlím určite nesklame, najmä na kvalitnejších povrchoch si napriek nižšiemu profilu obutia zachováva príjemnú plavnosť. Navyše, v porovnaní s predchodcom tlmí defekty na asfalte svedomitejšie.

Základná cena pod dvadsaťtisíc

Produkt žilinskej fabriky sa na našom trhu štandardne predáva od 20 390 eur, celoplošná zľava 900 eur však jeho základnú cenu stláča pod magickú dvadsaťtisícovú hranicu. Samozrejme, testovaná špičková verzia bola postavená podstatne vyššie. Kombinácia silného vznetového dvojlitra s úrovňou GT Line znamená čiastku 33 590 eur, vrátane automatu a príplatkov ide o takmer 38-tisíc.

Silný turbodiesel a verzia GT Line znamená cenu 33 590 eur 42 fotografií v galérii Silný turbodiesel a verzia GT Line znamená cenu 33 590 eur

Na auto tejto veľkosti to nie je nízka suma, no tú ako-tak kompenzuje slušné vybavenie. To okrem iného obsahovalo automatické bi-xenónové svetlomety, elektrické ovládanie piatych dverí, sedadlá s ventiláciou vpredu, vyhrievaný volant, parkovaciu kameru či bezkľúčový vstup. V cene bola navyše aj vstavaná navigácia a výkonná sústava reproduktorov od JBL.

SUV prešlo mnohými zmenami

Na európskych brehoch je Sportage populárnym automobilom a Kia chce pokračovať v jeho úspešnom pôsobení. Hviezda zo Žiliny preto prešla mnohými zmenami. Štvrtá generácia sa snaží zákazníkov osloviť originálnym a odvážnym dizajnom, väčším vnútorným priestorom a tiež výraznejšie kvalitnejšie vyhotoveným interiérom. Ten dopĺňa bohatšie vybavenie.

Kia Sportage môže nadviazať na svoju pozíciu bestselleru 42 fotografií v galérii Kia Sportage môže nadviazať na svoju pozíciu bestselleru

V nami testovanej verzii láka kórejské SUV na silný turbodiesel s automatom a pohonom 4x4. Nejde síce o šprintéra, ale ponúka slušnú dynamiku a Kia je s ním o trošku úspornejšia než jej súrodenec so značkou Hyundai. Oproti nemu má zároveň tuhšie nastavený podvozok prinášajúci športovejšie jazdné vlastnosti, no v porovnaní s predchodcom aj lepšie tlmenie nerovností. Zrátané a podčiarknuté: Sportage môže bez nejakého zakopnutia nadviazať na svoju pozíciu bestselleru.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 995 cm3
Max. výkon
136 kW/185 k
pri otáčkach
4 000/min
Max. krútiaci moment
400 Nm
pri otáčkach
1 750-2 750/min
Palivo
nafta
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
6-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 480 mm
Šírka
1 855 mm
Výška
1 645 mm
Rázvor náprav
2 670 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 709 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 784 kg
Užitočná hmotnosť
541 kg
Celková hmotnosť
2 250 kg
Objem batožinového priestoru
491 l/1 480 l
Objem palivovej nádrže
62 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
201 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
9,5 s
Spotreba
Mesto - normovaná
7,9 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,3 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
6,3 l/100 km
Mesto - počas testu
8,5 l/100 km
Diaľnica - počas testu
8,2 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,8 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
166 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 20 390 €
Základná cena verzie
od 33 590 €
Cena testovaného exemplára
37 860 €

Najnovšie články
10 jazdených áut, ktoré sa najťažšie predávajú

V prípade dvojice modelov sa nekonalo žiadne sklamanie, s plným počtom hviezdičiek odišiel manažérsky Mercedes i francúzske SUV.

Euro NCAP: Nová trieda E a Peugeot 3008

Vlajková loď mala na rovinkách navrch, vodič limitovanej ef-dvanástky ju však na mnohých miestach dobiehal.

Ferrari F12tdf a LaFerrari na okruhu

Kompaktné SUV líniami evokuje Grand Cherokee, no stojí na predĺženej architektúre typu Renegade. Debut má absolvovať v Los Angeles.

Jeep Compass imituje väčšieho brata

Ekologicky orientovaný model Ioniq dostal slovenské ceny. Dostupný je zatiaľ elektromobil a hybrid. Plug-in hybrid príde v priebehu budúceho roka.

Hyundai Ioniq prichádza: Toto sú slovenské ceny

Výnimočné vozidlo vzniklo ako 31. v poradí. Pred štyrmi rokmi sa začala jeho dlh renovácia, ktorej súčasťou bolo aj zvýšenie výkonu motora.

BMW M1 Procar: Ako z továrne

Americké ministerstvo spravodlivosti plánuje uložiť VW ďalšiu pokutu v rámci trestného stíhania. Pri jej určovaní zvažuje finančnú silu koncernu a jeho ďalší...

Nad budúcnosťou VW sa zmráka
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×