Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Test Opel Astra 1.4T: Zaslúžený titul

Auto roka 2016 sme preverili s prepĺňaným benzínovým motorom, vybavením Dynamic a manuálnou prevodovkou. Podarilo sa mu splniť jeho cieľ?
43 37 príspevkov 15.03.2016 / Marek Pokrývka

Ženevský autosalón sa nedávno opäť stal miestom vyhlásenia výsledkov ankety Auto roka. V tohtoročnom vydaní prestížnej súťaže mala porota na výber sedem rôznorodých finalistov, z ktorých nakoniec ako víťaz vyšiel Opel Astra. Piata generácia tohto typu ju presvedčila najviac.

Opel Astra piatej generácie vo verzii 1.4T Dynamic 43 fotografií v galérii Opel Astra piatej generácie vo verzii 1.4T Dynamic

Výsledok hlasovania niekoho prekvapil, iných ani veľmi nie. Tento automobil totiž vznikol s ambicióznym cieľom. Z novinky chceli jej konštruktéri urobiť silného súpera pre Volkswagen Golf a dostať ju na čelo nižšej strednej triedy, ktorá je v Európe najnáročnejším segmentom. Podarilo sa? Hodnotenia oprávnenosti významného titulu sme sa zhostili v redakčnom teste: preverili sme prepĺňanú benzínovú verziu 1.4T s vybavením Dynamic a ručne radenou prevodovkou.

Modernejšia, štíhlejšia a menšia

Opel Astra je automobil, ktorý sa už od svojho vzniku snažil osloviť zákazníkov prostredníctvom dizajnu. Každá doterajšia generácia bola čímsi zaujímavá. Číslo päť nie je v tomto smere výnimkou, vzhľad patrí medzi jeho silné stránky. V základných rysoch síce evokuje predchodcu, ale vďaka väčšiemu množstvu ostrých hrán pôsobí modernejšie a zároveň zreteľne štíhlejšie.

Hatchback v základných rysoch evokuje predchodcu 43 fotografií v galérii Hatchback v základných rysoch evokuje predchodcu

Medzi charakteristické poznávacie znaky kompaktu možno zaradiť logo značky doplnené pochrómovanými ramenami v maske chladiča, vizuálne rozdelený C-stĺpik a najmä svetlá. V našom prípade boli na oboch koncoch diódy. Vozidlo malo sedemnásťpalcové disky kolies a červený lak, ktorý prispel k jeho atraktívnosti. Počas testu sme si na dizajnovú stránku vozidla vypočuli iba chválu.

Z hľadiska exteriérových rozmerov šla Astra opačným smerom, než je dnes zvyčajné vo väčšine segmentov automobilového trhu. Vo všetkých základných mierach je totiž menšia. Päťdverový hatchback má dĺžku 4 370 mm (-49 mm), šírku 1 809 mm (-5 mm) a výšku 1 485 (-25 mm). Skrátený je dokonca aj rázvor, ktorý sa zmenšil o vyše dvadsať dielikov na výsledných 2 662 milimetrov.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Vnútro kompaktu sa citeľne nafúklo

Úprava proporcií nie je priaznivým východiskom pre tvorbu vzdušnej kabíny, no zdanie v tomto prípade klame. S priestorovou výzvou sa konštruktéri popracovali viac než dobre. Napriek menšej porcií vonkajších centimetrov sa vnútro kompaktu citeľne nafúklo a Astra sa priestorom pre pasažierov zaradila k lepšej polovici svojho segmentu. V minulosti to bolo naopak.

Astra ponúka vzdušný interiér a pohodlné sedadlá 43 fotografií v galérii Astra ponúka vzdušný interiér a pohodlné sedadlá

Opel ponúka vpredu dostatok miesta vo všetkých smeroch, pričom stiesnenosť by nemala hroziť ani nadpriemerne vysokým ľuďom. Vodič s formátom 180 centimetrov nemá za volantom žiaden problém. Ak sa posadí za seba, pred kolenami mu zostáva rezerva na takmer desať dielikov, nad hlavou je to o niečo menej. Jediným problémom je trojica pasažierov vzadu. Tu už je prekážkou šírka auta, ale to platí prakticky o všetkých zástupcoch nižšej strednej triedy.

Okrem priestorových pomerov nám v prípade kompaktu z Rüsselsheimu nedá nespomenúť sedadlá, na ktorých inžinieri strávili množstvo času. Výsledok je cítiť. Príplatkové ergonomické kreslá s certifikátom AGR sú jedny z najpohodlnejších v kategórii, pričom potešia nastaviteľnou dĺžkou i sklonom sedacej časti. Vpredu sa vďaka tomu sedí naozaj komfortne. Na zadných sedadlách to už taký luxus nie je, v oblasti stehien si vieme predstaviť aj trochu lepšiu oporu.

Kufor sa objemom radí k priemeru, no boduje tvarom 43 fotografií v galérii Kufor sa objemom radí k priemeru, no boduje tvarom

Batožinový priestor má v štandardnom stave kapacitu 370 litrov, čím sa Astra radí k priemeru. V segmente nájdeme aj objemnejších kandidátov. Opel však boduje veľmi pravidelným tvarom kufra, rezervným kolesom pod jeho podlahou i operadlami zadných sedadiel sklápanými do roviny. Po tomto úkone poskytuje hatchback 1 210 litrov pre náklad.

Hodnotný interiér na pohľad i dotyk

Interiér je v porovnaní s predchodcom nielen priestrannejší, ale aj výrazne lepšie vyhotovený. Do očí udrie najmä absencia armády tlačidiel. Tie na centrálnej konzole nahradil veľký dotykový displej multimediálneho systému, ktorý nás oslovil prehľadnou a príjemnou grafikou. Okrem toho veľmi dobre reaguje na brušká prstov. Páčila sa nám lišta s obľúbenými voľbami, kde si môže vodič okrem staníc rádia či albumov veľmi jednoducho navoliť aj adresy pre navigáciu.

Armádu tlačidiel nahradil dobre reagujúci dotykový displej 43 fotografií v galérii Armádu tlačidiel nahradil dobre reagujúci dotykový displej

Obrazovku dopĺňa niekoľko fyzických ovládacích prvkov, žiadna záplava gombíkov známa z minulosti sa však nekoná. Aj panel klimatizácie je vyhotovený pomerne štýlovo. Oceňujeme najmä otočné ovládače teploty s malými displejmi uprostred, čo nám pripomenulo modely Audi. Z interiéru vo všeobecnosti srší nenútená elegancia. Tá je podporená vyhotovením na úrovni a kvalitnými materiálmi. Kabína piatej generácie typu Astra pôsobí hodnotne na pohľad i dotyk.

Mierne rozpačitý dojem v nás zanechali dva prvky. Tým prvým bola radiaca páka, ktorej lakovaná hlavica nám do ruky veľmi nepadla, a druhým „schránka“ na centrálnej konzole. Pochrómovaná lišta na jej povrchu bola v skutočnosti adaptérom pre držiak na mobilný telefón. Nejde o zlý nápad, ale na tomto mieste by sme radšej videli klasický uzatvárateľný priečinok. Z hľadiska odkladacích priestorov by totiž Opel na tom mohol byť aj o niečo lepšie.

LED svetlomety patria v rámci triedy k tým najlepším 43 fotografií v galérii LED svetlomety patria v rámci triedy k tým najlepším

Vybavením drží Astra krok s najlepšími modelmi v segmente. Zo zoznamu by sme vypichli jednu naoko banálnu vec, ktorá stále nie je štandardom ani v mnohých drahších autách: všetky štyri okná majú dojazdy. Okrem toho nás potešili svetlomety. V adaptívnom diaľkovom režime fungujú vďaka viacerým samostatným LED modulom výborne a v rámci triedy patria k tým najlepším. Diódy využíva okrem toho aj prednárazový systém. Ten v prípade hroziacej kolízie upozorní vodiča červeným svetlom, čo v nás evokovalo riešenie známe z áut značky Volvo.

Turbomotor s dvomi rôznymi tvárami

Pri uvedení piatej generácie kompaktu z Rüsselsheimu patril k najhorúcejším témam prepĺňaný litrový trojvalec. V našom prípade mala Astra pod kapotou objemnejšiu motorizáciu 1.4T, ktorú používa viacero modelov  s bleskom v znaku. Benzínový agregát však teraz prešiel mnohými úpravami. Po novom dosahuje výkon 110 kW (150 k) a krútiaci moment 245 Nm, pričom podľa papierových údajov by mal byť výrazne úspornejší než jeho predchodca.

Prepĺňaný štvorvalec dosahuje po novom výkon 110 kW 43 fotografií v galérii Prepĺňaný štvorvalec dosahuje po novom výkon 110 kW

Turbomotor nám sprvu automobilkou sľubovanú silu nepredviedol, pôsobil na nás trochu ospalo. Na jeho prebudenie sa bolo treba dupnúť po plyne skutočne razantne. Až v spodnej polovici chodu pedála začala pohonná jednotka reagovať živo a spĺňať dynamické predpoklady. Samozrejme, tomu sme museli prispôsobiť prácu so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Všetko sa však zmenilo po stlačení tlačidla Sport. Na pokyny pravej nohy začal prepĺňaný štvorvalec reagovať omnoho citlivejšie a hatchback ťahal dopredu so slušnou vervou. Stovka za 8,3 sekundy zrazu vyzerala naozaj uveriteľne. Motor je totiž dostatočne silný a pružný v širokom rozmedzí otáčok, no v závislosti od zvoleného režimu prezentuje navonok dve rôzne tváre.

Tlačidlo Sport výrazne mení charakter turbomotora 43 fotografií v galérii Tlačidlo Sport výrazne mení charakter turbomotora

Samozrejme, tento dvojaký charakter má motor z dôvodu držania smädu na uzde. A to sa mu darí naozaj dobre. Počas testu nás prekvapil nielen preto, že predchádzajúca verzia 1,4-litrového turbomotora tejto značky nepatrila k najšetrnejším, ale aj podlezením papierových čísel udávaných pre mesto. To sa pri moderných prepĺňaných agregátoch skutočne nestáva často.

Opel hovorí o urbanizovanej spotrebe 7,1 l/100 km, ale my sme dokázali s týmto autom jazdiť v priemere za 6,7 litra. Počas jazdy po diaľnici klesla spotreba ešte o štyri decilitre. Za to môžu najmä dlhšie prevody, pri tempe 130 km/h pracuje benzín iba pri 2 700 otáčkach. Na vidieku pôsobil taktiež pomerne úsporne: po pokojnej vidieckej jazde vykázal počítač 4,9-litrový výsledok. Mimochodom, motor v testovanom vozidle nebol vybavený systémom štart-stop.

Diéta a skromnejšie disky kolies

Nezanedbateľnú úlohu v šetrení paliva zohrala hmotnosť, ktorá pri piatej generácii radikálne klesla. Diéta dosiahla pri niektorých verziách takmer dva metráky. V našom prípade vážila Astra v pohotovostnom stave bez vodiča iba 1 203 kilogramov, čo je na auto tejto veľkosti pekné číslo. Konštruktérom sa tak podarilo eliminovať jeden z parametrov často vyčítaných predchodcovi.

V našom prípade vážil hatchback iba 1 203 kilogramov 43 fotografií v galérii V našom prípade vážil hatchback iba 1 203 kilogramov

Samozrejme, redukciu plechového tuku bolo okrem spotreby cítiť aj na poli jazdných vlastností. Hatchback pôsobí výrazne agilnejšie než doteraz. Na dobrom povrchu predvádza výborné držanie stopy, ktoré sa na limite mení na dobre čitateľnú nedotáčavosť korigovanú zásahmi ESP. S danou motorizáciou dokáže byť Opel Astra celkom zábavný. Pod to sa podpísalo aj presné riadenie a slušne dimenzované brzdy, ktoré sa jednoducho dávkujú.

V slovenských reáliách podvozok občas narazí na limity, ktoré mu dáva najmä jednoduchá zadná náprava. Tá sa napriek konštrukcii s Wattovým priamovodom nedokáže celkom vyrovnať s nerovnosťami v zákrutách. Vtedy vie trochu odskočiť, aj keď o nejakom ohrození stability hovoriť nemožno. No sebaistú tvár Astry to trochu podrýva. S defektmi na asfalte sa hatchback pasuje celkom slušne a menšie z nich slušne odfiltruje. Situáciu by mohli zlepšiť adaptívne tlmiče. Príplatkovú možnosť FlexRide známu z predchodcu však v cenníku nenájdeme, aspoň zatiaľ.

Testované vozidlo bolo vybavené 17-palcovými diskami 43 fotografií v galérii Testované vozidlo bolo vybavené 17-palcovými diskami

Novinka teda ponúka dobrý kompromis medzi držaním stopy a komfortným správaním sa na ceste. Pri jeho dosahovaní pomohlo to, že Opel sa vykašľal na prehnane veľké kolesá známe z predchodcu. Ten sa dal kúpiť až s 20-palcovými diskami. Dnes sú maximom skromnejšie osemnástky, testované vozidlo  bolo vybavené 17-palcovými exemplármi. Disky s obutím 225/45 R17 sú pre hatchback vizuálne akurát a to isté platí o jazdných vlastnostiach.

Bohaté vybavenie za 21 400 eur

Na slovenskom trhu sa Opel Astra piatej generácie štandardne predáva od 14 090 eur, čo platí pre štartovací atmosférický benzín a výbavu Selection. Turbomotor s objemom 1,4 litra je postavený vyššie. Predáva sa v dvoch naladeniach, nami skúšaná verzia dosahujúca 110 kW (150 k) vyjde v kombinácii s úrovňou Dynamic na 19 090 eur. Teda o päťtisíc viac než základ.

Na všetky modely Astra ponúka Opel bonus 1 800 eur 43 fotografií v galérii Na všetky modely Astra ponúka Opel bonus 1 800 eur

Importér však ponúka na všetky exempláre jednotný 1 800-eurový bonus. Ten stláča sumy o nezanedbateľný kus nižšie a testovaný automobil vďaka nemu reálne stojí 21 400 eur, pričom ide o dlhodobú akčnú cenu. Bežne by tento model niesol štítok 23 200 eur. K tejto čiastke sa dopracoval pre viaceré príplatkové prvky: LED Matrix svetlomety, diódové zadné svetlá, multimediálny systém, dvojzónová klimatizácia, zimný balík či parkovací asistent. Aj vďaka mi, bolo vybavenie pomerne bohaté. Vzhľadom na to nie je cena vysoká, ide o celkom rozumnú čiastku.

Opel Astra sa zaradil medzi elitu

Nový kompakt značky Opel nás v teste vôbec nesklamal. V porovnaní s predchodcom vyzerá štíhlejšie i modernejšie, napriek menším rozmerom ponúka väčší vnútorný priestor a má hodnotne pôsobiaci interiér. Pochváliť v ňom musíme predné sedadlá aj multimediálny systém. S nami skúšanou pohonnou jednotkou dokáže byť toto vozidlo rýchle i úsporné, pričom ponúka dobrý kompromis medzi jazdnými vlastnosťami a komfortom.

Opel Astra piatej generácie nás v teste vôbec nesklamal 43 fotografií v galérii Opel Astra piatej generácie nás v teste vôbec nesklamal

Vyrovnať sa lídrovi segmentu je ambiciózny cieľ, no Rüsselsheim sa s touto výzvou dokázal úspešne popasovať. Astra piatej generácie sa zaradila medzi elitu nižšej strednej triedy. Keďže táto kategória patrí medzi najnáročnejšie zákutia trhu, európsky titul Auto roka 2016 v rukách tohto modelu možno označiť za zaslúžený. Volkswagen Golf sa má čoho obávať.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 399 cm3
Max. výkon
110 kW/150 k
pri otáčkach
5 000-5 600/min
Max. krútiaci moment
245 Nm
pri otáčkach
2 000-4 000/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 370 mm
Šírka
1 809 mm
Výška
1 485 mm
Rázvor náprav
2 662 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 203 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 278 kg
Užitočná hmotnosť
617 kg
Celková hmotnosť
1 820 kg
Objem batožinového priestoru
370 l/1 210 l
Objem palivovej nádrže
48 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
215 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
8,3 s
Spotreba
Mesto - normovaná
7,1 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,4 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,4 l/100 km
Mesto - počas testu
6,7 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,3 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,9 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
128 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 14 090 €
Základná cena verzie
od 19 090 €
Cena testovaného exemplára
23 200 €

Najnovšie články
Extrémna jazda na Subaru WRX STI

Hlavné postavy pripravovaného filmu sa budú zväčša zdržovať v New Yorku, no zablúdia aj na Island. Drsná príroda tohto ostrova však má ďaleko od mestského...

Fast 8: Tieto autá vám zdvihnú adrenalín

Superdrahé kupé vo farbách zákona je zatiaľ len počítačovou fantáziou, no neskôr sa môže pretaviť do reality.

Kúpi si dubajská polícia Bugatti Chiron?

Sériový model sa od exemplára odhaleného v Ženeve prakticky nelíši. Ford pri ňom špecifikoval akurát paletu ponúkaných motorov.

Ford Kuga Vignale vo finálnej forme

Trenčianski policajti zaistili vodiča, ktorý prekročil rýchlosť o 36 km/h a namerali mu vyše dve promile. Ďalší vodič zas blokoval prejazd sanitky a tvrdil,...

Pirát išiel rýchlo a pod vplyvom alkoholu

Organizátori i signatári petície, pod ktorú sa podpísalo doteraz 3 500 občanov, požadujú dodržať pôvodné riešenie prestavby diaľnice, rátajúce so šiestimi...

Petícia o križovatke Triblavina je na ministerstve

Francúzska automobilka odhalí svoj pick-up vo štvrtok. Technicky pôjde o blízkeho príbuzného modelu Nissan Navara NP300.

Renault ohlásil sériový typ Alaskan
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×