Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Nezničiteľné autá: Tieto sa kazia najmenej

Spoločnosť Dekra zverejnila najnovší prieskum spoľahlivosti jazdených vozidiel. Štatistika, ktorá pri každom aute berie do úvahy počet najazdených kilometrov, sa týka takmer 15 miliónov modelov rozdelených do 11 kategórií.
11 24 príspevkov 15.03.2016 / Redakcia AUTO BILD

Auto, ktoré bude tráviť viac času v servise ako na ceste nechce nikto, väčšina kupujúcich preto pred kúpou dôsledne zvažuje aj kritérium spoľahlivosti. Vítaným pomocníkom im bývajú skúsenosti iných majiteľov a tiež viaceré známe štatistiky. Jednou z najznámejších je každoročný prieskum nemeckej spoločnosti Dekra, aj u nás známej z prevádzkovania staníc technickej kontroly.

Aktuálne výsledky sú založené na vyhodnotení technického stavu približne 15 miliónov automobilov 474 rôznych typov, sledovaných počas uplynulých dvoch rokov. Podľa metodiky testov sa do výsledkov prieskumu zahŕňajú iba chyby, ktoré sú relevantné pre daný typ vozidla. Následky nevhodnej, resp. nedostatočnej údržby, alebo nepovolených úprav, ktoré vypovedajú skôr o jeho majiteľovi sa teda do úvahy neberú.

foto: Auto BILD 11 fotografií v galérii foto: Auto BILD

Jedenásť samostatných kategórií

Dekra rozdeľuje automobily do deviatich kategórií, podľa zaužívaných obchodných segmentov (tried) a pridáva k nim tri ďalšie – prvou sú novinky na trhu, druhou typy, ktorých výroba sa už skončila, no na cestách sú ešte stále frekventované a treťou sú historické vozidlá. Každá kategória je navyše rozdelená do troch dielčích skupín podľa počtu najazdených kilometrov – od 0 do 50 000, od 50 000 do 100 000 a od 100 000 do 150 000. Výnimkou sú historické vozidlá, začínajúce na 50 000 km.

Automobily sa hodnotia v každej kategórii samostatne, úplne nezávisle od ostatných, čím sa eliminuje vplyv lepšej starostlivosti, predpokladanej v luxusnejších segmentoch. Zároveň sa každý jeden typ v každej kategórii aj v jej troch podskupinách hodnotil len v prípade, ak sa z neho podarilo otestovať aspoň 1 000 exemplárov.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Kontrola prebieha schematickým postupom, pričom sa technici sústreďujú na presne dané konštrukčné skupiny a mechanické celky:

- podvozok/riadenie

- motor a životné prostredie (emisie, únik oleja)

- karoséria/rám/interiér

- brzdový systém

- elektrický systém/elektronika/osvetlenie

Za každú skupinu sú pritom výsledky zverejnené samostatne, záujemca si teda môže pomerne detailne pozrieť, kde má daný automobil slabšie stránky a kde možno očakávať problémy.

Mini a malé autá (segmenty A a B)

Toyota Yaris 11 fotografií v galérii Toyota Yaris

V triede najmenších automobilov sa hodnotilo 56 rôznych typov. Dominovali japonské značky, ktoré vyhrali v skupinách 0 - 50 000 km aj 101 000 – 150 000 km. Dobre si viedli aj koncernové dvojičky Audi A1 a VW Polo.

 
0 – 50 000 km
50 001 – 100 000 km
100 001 – 150 000 km
1.
Toyota Yaris (XP13M(a)) 2011
Audi A1 (8X) 2010
Mazda 2 (DE) 2007
2.
Audi A1 (8X) 2010
Toyota iQ (AJ1(a)) 2008
VW Polo (6R) 2009
3.
Suzuki Swift IV (FZ, NZ) 2010
Suzuki Swift IV (FZ, NZ) 2010
Ford Fiesta VI (JA8) 2008

Nižšia stredná trieda (segment C)

Honda Civic IX 11 fotografií v galérii Honda Civic IX

Japonské automobily sa presadili aj v nižšej strednej triede, kde štatistika preverila 45 typov. Prekvapením je pomerne starý Prius v skupine 101 000 – 150 000 km. Do poradia už ale výraznejšie prehovoril aj Hyundai, presadilo sa aj BMW radu 1 a príjemným prekvapením je aj tretia priečka pre Citroën C4.

 
0 – 50 000 km
50 001 – 100 000 km
100 001 – 150 000 km
1.
Honda Civic IX (FB8, FK1, FK2, FK3) 2012
BMW 1 (F20, F21) 2011
Toyota Prius (NHW) 2003
2.
Hyundai i30 (GD) 2011
Mazda 3 (BL) 2009
Ford Focus (DYB) 2010
3.
BMW 1 (F20, F21) 2011
Citroën C4 (B7) 2010
Opel Astra J (P-J) 2009

Stredná trieda (segment D)

Volvo S60 11 fotografií v galérii Volvo S60

V strednej triede technici preverili 33 typov automobilov. Dve prvé priečky si tu uchmatli sedan a kombi Volvo S60, resp. V60, na ostatných miestach rebríčka sú už ale pevne usadení nemeckí výrobcovia. Zaujímavosťou sú automobily Mercedes triedy C a Audi A4 starších generácií, s relatívne malým počtom najazdených kilometrov.

 
0 – 50 000 km
50 001 – 100 000 km
100 001 – 150 000 km
1.
Volvo S60/V60 2010
Volvo S60/V60 2010
BMW 3 (F30) 2011
2.
Mercedes C (W204) 2007
Audi A4 (B8) 2008
Audi A5 (8T3) 2007
3.
Audi A4 (B8) 2008
Audi A5 (8T3) 2007
Audi A4 (B8) 2008

Vyššia stredná trieda a luxusné automobily (segmenty E a F)

Mercedes CLS 11 fotografií v galérii Mercedes CLS

Vo vyššej strednej triede, kde sa Dekra pozrela na 16 typov automobilov už Nemci medzi seba nepustili nikoho. Dobre bodovalo Audi A6, ktoré sa na stupni víťazov umiestnilo v každej skupine najazdených kilometrov, dve prvenstvá si odniesol Mercedes CLS. Na BMW ostalo iba jedno tretie miesto.

 
0 – 50 000 km
50 001 – 100 000 km
100 001 – 150 000 km
1.
Mercedes CLS (C218) 2011
Mercedes CLS (C218) 2011
Audi A6 (4G) 2011
2.
Mercedes E (W212) 2009
Audi A6 (4G) 2011
Mercedes E (W212) 2009
3.
Audi A6 (4G) 2011
Audi A7 (4GA) 2010
BMW 5 (F10) 2010

Športové automobily (segment S)

Mercedes SLK 11 fotografií v galérii Mercedes SLK

Medzi športovými automobilmi sa do prieskumu dostalo 17 typov. Po prvýkrát sa tu výraznejšie presadila mníchovská značka s jedným prvenstvom a dvomi pódiovými priečkami, prvýkrát vystúpilo na stupeň víťazov aj Porsche s legendou 911. Zaujímavosťou je umiestnenie koncernových trojičiek Audi TT, VW Scirocco a Eos v skupine s najazdenými 101 000 – 150 000 km.

 
0 – 50 000 km
50 001 – 100 000 km
100 001 – 150 000 km
1.
Mercedes SLK (R172) 2011
BMW Z4 (E89) 2009
Audi TT (8J) 2006
2.
BMW Z4 (E89) 2009
Audi TT (8J) 2006
VW Scirocco (137) 2008
3.
BMW 6 (F12, 13) 2011
Porsche 911 (997) 2004
VW Eos (1F) 2006

SUV a off-roady (segment J)

Mercedes M 11 fotografií v galérii Mercedes M

V tejto kategórii bol hodnotený druhý najväčší počet typov automobilov, až 53. Opäť sa tu podarilo presadiť značke Volvo s typom XC60, inak je ale rebríček aj v tomto segmente doménou nemeckých výrobcov. Presadil sa najmä Mercedes so svojimi typmi M a GLK, no nestratili sa ani Audi Q3 a Q5.

 
0 – 50 000 km
50 001 – 100 000 km
100 001 – 150 000 km
1.
Mercedes M (W166) 2011
Mercedes M (W166) 2011
Audi Q5 (8R) 2008
2.
Mercedes GLK (X204) 2008
Audi Q5 (8R) 2008
Volvo XC60 2008
3.
Volvo XC60 2008
Audi Q3 (8U) 2011
Mercedes GLK (X204) 2008

Automobily MPV/vany (segment M)

Mercedes B 11 fotografií v galérii Mercedes B

Medzi viacúčelovými automobilmi bolo do prieskumu zahrnutých 47 typov a opäť to vyzerá z pohľadu značiek pestrejšie. S pekný výsledkom odchádza z prieskumu Mercedes triedy B, no dobre obstál aj Ford C-MAX druhej generácie, či jeho francúzsky konkurent Renault Scénic. Na stupeň víťazov sa opäť dostal aj Hyundai s typom ix20.

 
0 – 50 000 km
50 001 – 100 000 km
100 001 – 150 000 km
1.
Mercedes B (W246) 2011
Mercedes B (W246) 2011
VW Sharan (7N) 2010
2.
Ford C-MAX II 2010
Opel Meriva (B) 2010
Renault Scénic III (JZ0) 2009
3.
Hyundai ix20 (JC) 2010
Ford C-MAX II 2010
Toyota Corolla Verso (ZER) 2004

Malé úžitkové automobily

Opel Combo 11 fotografií v galérii Opel Combo

V tejto kategórii sa hodnotilo 23 typov. Medzi automobilmi s najmenším počtom najazdených kilometrov sa presadil Opel Combo, pozostatok niekdajšej spolupráce koncernov Fiat a GM. Nie je preto prekvapením že prakticky rovnaký automobil, len pod svojou pôvodnou značkou je aj na treťom mieste s vyšším počtom kilometrov. Uspeli aj dvojičky Peugeot Partner a Citroën Berlingo, či Mercedes Viano a Vito.

 
0 – 50 000 km
50 001 – 100 000 km
100 001 – 150 000 km
1.
Opel Combo (X12) 2012
VW Amarok 2010
Peugeot Partner 2008
2.
Mercedes Vito/Viano (W639) 2003
Mercedes Vito/Viano (W639) 2003
Citroën Berlingo 2008
3.
VW Amarok 2010
Fiat Dobló (263) 2010
Mercedes Vito/Viano (W639) 2003

Úžitkové automobily

Renault Master III 11 fotografií v galérii Renault Master III

Medzi úžitkovými automobilmi preverila Dekra 15 rôznych typov. Z nich vyniká Mercedes Sprinter, bodujúci bez ohľadu na počet najazdených kilometrov a takisto veľmi dobre dopadol i Renault Master. Úspechom sú aj dve tretie priečky pre Opel Movano.

 
0 – 50 000 km
50 001 – 100 000 km
100 001 – 150 000 km
1.
Renault Master III 2010
Renault Master III 2010
VW Crafter (2E, 2F) 2006
2.
Mercedes Sprinter (906) 2006
Mercedes Sprinter (906) 2006
Mercedes Sprinter (906) 2006
3.
Opel Movano B 2010
Opel Movano B 2010
Peugeot Boxer 2006

Klasické automobily

Mercedes G 11 fotografií v galérii Mercedes G

Kategória klasických automobilov je tohtoročnou novinkou. Do prieskumu sa síce dostalo zatiaľ len 16 typov, dá sa však predpokladať, že v budúcnosti bude ich počet rásť. Bodujú nemeckí klasici, na priečkach mimo stupňov víťazov sa ocitla Lada Niva, či Citroën 2CV.

 
50 000 – 100 000 km
100 001 – 150 000 km
150 001 – 200 000 km
1.
Mercedes G
Mercedes SL R107
Mercedes SL R107
2.
Mercedes SL R107
VW Bus/Transporter
VW Golf I/Jetta I
3.
BMW 3 E30
Mercedes W124
VW Bus/Transporter

Najspoľahlivejšie automobily bez ohľadu na triedu a najazdené kilometre a výsledky podľa tried

Základom hodnotenia je parameter nazvaný DFI, resp. po nemecky DMI – Dekra Fault Index (index poruchy Dekra). Počíta sa ako rozdiel percenta áut „bez vážnych chýb“ a percenta áut „s vážnymi chybami“. Platí teda, že čím vyššie číslo, tým je daný typ automobilu spoľahlivejší.

Absolútnym víťazom tohoročného prieskumu sa stáva Audi A6 s koeficientom DFI 94,4. Len o čosi horší je Mercedes triedy E, ktorý dosiahol 93,0, tretie Audi Q5 s DFI 89,0 už zaostáva o čosi viac. Zaujímavý je tiež pohľad na víťazov v jednotlivých segmentoch. Dôležité je, že niektoré automobily síce dosahujú vyššie hodnoty DFI než víťazné Audi, s ohľadom na už spomínanú na metodiku sú to však výsledky, ktoré sa viažu len na daný segment.

V kategórii nováčikov, teda typov, ktoré sú na trhu menej ako tri roky, Dekra zatiaľ výsledky nevyhlásila, keďže tieto automobily sú zatiaľ pod drobnohľadom predajcov, alebo servisov. Takisto ostali bez absolútneho rebríčka vozidlá, ktoré sa už nevyrábajú.

 
Značka/Typ
Trieda
DFI
1.
Audi A6
vyššia stredná trieda
94,4
2.
Mercedes E
vyššia stredná trieda
93,0
3.
Audi Q5
SUV a off-road
89,0

Najspoľahlivejšie automobily v rámci jednotlivých tried:

Trieda
Počet hodnotených automobilov
Značka/Typ
DFI
Mini a malé autá
56
Toyota Yaris
92,7
Nižšia stredná trieda
45
Honda Civix
94,8
Stredná trieda
33
Volvo S60/V60
96,6
Vyššia stredná trieda a luxusné automobily
16
Mercedes CLS
98,3
Športové automobily
17
Mercedes SLK
98,3
SUV a off-roady
53
Mercedes M
98,5
Automobily MPV
47
Mercedes B
98,5
Malé úžitkové automobily
23
Opel Combo
84,8
Úžitkové automobily
15
Renault Master
80,4
Klasické automobily
16
Mercedes G
66,6

Najnovšie články
Babráci za volantom: Po dovolenkách v plnej sile

Kto by to kedysi povedal, že Trabant môže byť auto, pri ktorom budú dievčatá zhadzovať oblečenie. No časy sa menia a niekdajší úsmevný model je dnes objektom...

Neuveriteľné: Trabant v sexi kalendári

To najlepšie čo Mercedes-Maybach zvládne. Obrnený S600 Pullman Guard stojí viac než milión eur, čo za to ponúkne?

Pullman S600 Guard: Odolá aj výbuchu bomby

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na nedeľu 25. septembra 2016. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Štúdia by mala vychádzať z hatchbacku i30. Očakávať pri nej môžeme nielen radikálne tvary, ale tiež silný turbomotor.

Hyundai avizuje športový koncept RN30

Prototyp VBB-3 s výkonom asi tritisíc koní šiel na soľnom jazere maximálnou rýchlosťou 576 km/h, finálny výsledok sa však počíta priemerom z dvoch jázd.

Venturi prekonalo elektrický rekord

Starostlivý majiteľ na svojej Škode 100 najazdil len 17 000 kilometrov a potom ju zamkol v garáži. Po 35 rokoch uzrela svetlo sveta a žiari ako nová.

Skvost skrytý v garáži: Škoda 100 z roku 1970
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×