Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Letné gumy na malé autá: Tieto pneumatiky zlyhali

Aké letné gumy kúpiť? Rakúsky autoklub ÖAMTC zverejnil výsledky testu 16 letných pneumatík rozmeru 185/65 R15 88 H vhodného najmä pre malé autá ako Škoda Fabia, VW Polo či Renault Clio. Jeden plášť pri testovaní zlyhal pri skúške na mokrej vozovke.
19 4 príspevky 14.03.2016 / Soňa Zverková

Rakúsky automobilový klub ÖAMTC otestoval pre nadchádzajúcu letnú sezónu otestoval celkovo 32 pneumatík dvoch rozmerov: 16 pneumatík rozmeru 185/65 R15 88 H a rovnaký počet pneumatík rozmeru 225/45 R17 94 Y. Ako prvý sme ponúkli test väčších pneumatík, v dnešnom pokračovaní si môžete pozrieť výsledky menšieho rozmeru vhodného pre malé autá.

Testované pneumatiky mali rýchlostný index H, čiže bezpečne zvládajú rýchlosti do 210 km/h. Hmotnostný index je 88, čiže maximálna hmotnosť pripadajúca na jednu pneumatiku je 560 kg. Testovacím vozidlom bol Renault Clio.

Ilustračná snímka. Zdroj: ÖAMTC 19 fotografií v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: ÖAMTC

Spomedzi 16 testovaných pneumatík ani jedna nezískala najvyššiu možnú známku „vynikajúca“. Sedem plášťov dostalo druhú najvyššiu známku „zvlášť odporúčaná“ a rovnaký počet modelov uspelo s hodnotením „odporúčaná“, najmä pre slabiny pri testoch. Jedna pneumatika Nankang Green-Sport Eco-2+ vykázala slabiny na mokrom povrchu a skončila s hodnotením „podmienene odporúčaná“. Len jediný model v teste neuspel. Ide GT Radial Champiro VP1, ktorej väčší súrodenec získal známku „odporúčaná“, medzi malými modelmi však pohorel pre kritické nedostatky na mokrom povrchu.

Na prvý pohľad medzi testovanými pneumatikami chýba stálica, a to Pirelli. Jeho model Cinturato P1 Verde musel byť z testu vylúčený, keďže dve sady kupované v dvoch rôznych predajniach mali výrazné odlišné vlastnosti. Rozdiel medzi jednotlivými sadami sa obvykle pohybuje len v rozmedzí bežných meracích tolerancií, avšak v prípade Pirelli sa veľké odchýlky potvrdili aj pri opakovanom nákupe a otestovaní ďalších sád. Keďže z identického modelu sú na trhu očividne dostupné pneumatiky s odlišnými vlastnosťami, nemohli autokluby poskytnúť relevantné hodnotenie.

Ako testujú ÖAMTC a ADAC

Rakúsky klub so svojimi partnermi prediskutuje a stanoví testované rozmery podľa viacerých kritérií, predovšetkým podľa trhovej sily značky a situácie na trhu. Cieľom je podchytiť čo najväčšie cenové rozpätie, od lacných až po prémiové značky. Všetky pneumatiky majú podľa európskeho systému označovania vlastnosti za mokra triedy A, B alebo C a všetky modely musia byť na trhu voľne dostupné.

Ilustračná snímka. Zdroj: ÖAMTC 19 fotografií v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: ÖAMTC

Pneumatiky sa nakupujú vo viacerých etapách a na rôznych miestach, aby sa zabezpečilo, že ide skutočne o sériové produkty. Z každého modelu sa v piatich rôznych predajniach nakúpi celkovo 28 pneumatík z každého modelu a pred zverejnením výsledkov sa nakúpia ďalšie systémom náhodného výberu. Ak klub odhalí pokus o podvod s upravenými pneumatikami, model z testu vylúči.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Modely sa radia podľa celkovej známky z jednotlivých disciplín a sú hodnotené známkami od 0,5 do 5,5. Ak niektorá pneumatika v testovaných disciplínach nezíska hodnotenie „zvlášť odporúčaná“ (známka horšia ako 2,5), celkové hodnotenie sa orientuje podľa najhoršej známky. V prípade, že viaceré pneumatiky získajú rovnakú celkovú známku, značky sú usporiadané abecedne. Z hľadiska spotrebiteľa platí, že najvhodnejší je model, ktorý vo všetkých disciplínach vykázal vyvážené vlastnosti. Inými slovami, vynikajúce výsledky v niektorých disciplínach nemôžu vykompenzovať nedostatky v iných.

ÖAMTC a ADAC označia pneumatiky jednou až piatimi hviezdičkami a hodnotením: vynikajúca, zvlášť odporúčaná, odporúčaná, podmienene odporúčaná a neodporúčaná. Výnimkou je rýchla jazda, v ktorej môže pneumatika uspieť, obmedzene uspieť alebo neuspieť.

Podrobný prehľad jednotlivých pneumatík 19 fotografií v galérii Podrobný prehľad jednotlivých pneumatík

Podrobný prehľad jednotlivých pneumatík

Vredestein Sportrac 5

Vredestein Sportrac 5 19 fotografií v galérii Vredestein Sportrac 5

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 1,8

Mokro: 2,0

Hlučnosť: 3,3

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 2,1

Odolnosť: 2,0

Celková známka: 2,1

Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: zvlášť odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Kým holandský Vredestein skončil v teste väčšieho rozmeru na treťom mieste, v tom menšom sa stal víťazom. Osvedčil sa vo všetkých kritických disciplínach, čiže na suchom aj mokrom povrchu a vykázal aj veľmi slušnú odolnosť voči opotrebovaniu.


Continental ContiPremiumContact 5

Continental ContiPremiumContact 5 19 fotografií v galérii Continental ContiPremiumContact 5

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 1,6

Mokro: 2,3

Hlučnosť: 3,4

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 2,0

Odolnosť: 2,0

Celková známka: 2,2

Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: zvlášť odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Tradičný víťaz testov pneumatík sa tentokrát musel skloniť pred Vredesteinom, i keď na suchom povrchu získal v rámci testu najlepšie hodnotenie. V porovnaní s víťazom však vykázal o niečo horšie vlastnosti za mokra, najmä slabšiu bočnú stabilitu v zákrute.


Dunlop Sport BluResponse

Dunlop Sport BluResponse 19 fotografií v galérii Dunlop Sport BluResponse

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 1,7

Mokro: 2,3

Hlučnosť: 3,6

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 1,8

Odolnosť: 2,0

Celková známka: 2,2

Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: zvlášť odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Dunlop získal na suchom povrchu výborné hodnotenie, no podobne ako Continental bol v porovnaní s víťazom slabší za mokra, i keď ide o veľmi vyváženú pneumatiku. Z hľadiska úspornosti patrí k najlepším v teste, celkový dojem pokazila vyššia hlučnosť.


Goodyear EfficientGrip Performance

Goodyear EfficientGrip Performance 19 fotografií v galérii Goodyear EfficientGrip Performance

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 2,0

Mokro: 2,1

Hlučnosť: 3,9

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 2,1

Odolnosť: 2,0

Celková známka: 2,2

Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: zvlášť odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Goodyear v teste väčšieho rozmeru chýbal, v prípade malých áut vykázal vyvážené vlastnosti, za čo si vyslúžil známku „zvlášť odporúčaná“. Celkový dojem pokazila veľká hlučnosť, za ktorú si spolu s ďalšími dvomi pneumatikami v teste (Sava a Semperit) dostal v rámci testovaných plášťov najhoršiu známku.


Hankook Kinergy Eco K425

Hankook Kinergy Eco K425 19 fotografií v galérii Hankook Kinergy Eco K425

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 1,7

Mokro: 2,2

Hlučnosť: 3,1

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 2,0

Odolnosť: 2,5

Celková známka: 2,2

Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: zvlášť odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Maďarský Hankook skončil v teste malého aj veľkého rozmeru na zhodnom piatom mieste. Na suchom povrchu získal jednu z najlepších známok v teste, za mokra boli výsledky o niečo horšie. Na nižšiu pozíciu ho posunula najmä slabšia odolnosť voči opotrebovaniu, ktorá má v teste rovnakú váhu ako test na suchom povrchu.


Nokian Line

Nokian Line 19 fotografií v galérii Nokian Line

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 1,7

Mokro: 2,3

Hlučnosť: 3,6

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 1,8

Odolnosť: 2,5

Celková známka: 2,3

Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: zvlášť odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Fínsky Nokian sa osvedčil najmä na suchom povrchu a zaujal svojou úspornosťou. Za mokra vykázal síce o niečo horšie, zato však vyvážené vlastnosti. Celkové hodnotenie zhoršila vyššia hlučnosť a najmä horšia odolnosť voči opotrebovaniu.


Kumho Ecowing ES01 KH27

Kumho Ecowing ES01 KH27 19 fotografií v galérii Kumho Ecowing ES01 KH27

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 1,9

Mokro: 2,4

Hlučnosť: 3,2

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 2,1

Odolnosť: 2,5

Celková známka: 2,4

Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: zvlášť odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Kórejské Kumho uzatvára kategóriu zvlášť odporúčaných pneumatík. Veľmi dobrému hodnoteniu na suchom povrchu v jeho prípade kontrujú slabšie výsledky za mokra, najmä pri teste priečneho a pozdĺžneho aquaplaningu. Rovnako ako u Nokianu, aj Kumho klesol pre slabšiu odolnosť voči opotrebovaniu.


Sava Intensa HP

Sava Intensa HP 19 fotografií v galérii Sava Intensa HP

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 2,7

Mokro: 2,2

Hlučnosť: 3,9

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 2,2

Odolnosť: 2,0

Celková známka: 2,7

Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Sava podobne ako vo väčšom rozmere aj v tom menšom skončila s hodnotením „odporúčaná“. Ide o jediný plášť v teste, ktorý na suchom povrchu dosiahol horší výsledok než na mokrom. Najhoršiu známku za sucha získal za jazdnú bezpečnosť. K celkovému dojmu určite neprispela ani najvyššia hlučnosť spomedzi testovaných pneumatík (spolu s Goodyearom a Semperitom).


Infinity Ecosis

Infinity Ecosis 19 fotografií v galérii Infinity Ecosis

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 2,6

Mokro: 2,8

Hlučnosť: 2,5

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 2,3

Odolnosť: 2,5

Celková známka: 2,8

Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Čínske Infinity patrí medzi najtichšie pneumatiky v teste, na lepšie umiestnenie to ale nestačilo. Na suchom povrchu zhoršila známku jazdná bezpečnosť, na mokrom zas handling a aquaplaning (priečny aj pozdĺžny).


Michelin Energy Saver+

Michelin Energy Saver+ 19 fotografií v galérii Michelin Energy Saver+

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 2,1

Mokro: 2,8

Hlučnosť: 3,5

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 1,6

Odolnosť: 1,0

Celková známka: 2,8

Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Michelin je jednoznačne najodolnejšou a najúspornejšou pneumatikou v teste, osvedčil sa aj na suchom povrchu. Za mokra však vykázal väčšie slabiny než lepšie hodnotená konkurencia, predovšetkým v súvislosti s handlingom a brzdnou dráhou.


Barum Brillantis 2

Barum Brillantis 2 19 fotografií v galérii Barum Brillantis 2

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 2,5

Mokro: 3,0

Hlučnosť: 3,2

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 2,2

Odolnosť: 1,5

Celková známka: 3,0

Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Pneumatika zaujala predovšetkým svojou vysokou odolnosťou voči opotrebovaniu a uspela aj na suchom povrchu. Za mokra už boli výsledky horšie, Achillovou pätou sa stal najmä handling a v menšej miere aj bočná stabilita v zákrutách a brzdná dráha.


Bridgestone Turanza T001

Bridgestone Turanza T001 19 fotografií v galérii Bridgestone Turanza T001

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 1,6

Mokro: 3,0

Hlučnosť: 2,8

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 1,7

Odolnosť: 2,0

Celková známka: 3,0

Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Bridgestone síce získal v rámci testu spolu s Continentalom a Nexenom najlepšiu známku za test na suchom povrchu a patrí medzi najúspornejšie pneumatiky, jej nevyváženosť dokazuje výrazne horšia známka na mokrom povrchu. Slabinou sa stala najmä dlhšia brzdná dráha a v menšej miere aj horší handling.


Nexen N Blue HD Plus

Nexen N Blue HD Plus 19 fotografií v galérii Nexen N Blue HD Plus

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 1,6

Mokro: 3,1

Hlučnosť: 3,8

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 1,9

Odolnosť: 2,0

Celková známka: 3,1

Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Kórejský Nexen rovnako ako Continental a Bridgestone exceloval na suchom povrchu, zaujal aj svojou úspornosťou. O to horšie skončil pri teste na mokrom povrchu, kde vykázal oveľa horšie vlastnosti než konkurencia. Jeho najväčšími slabinami boli handling a brzdná dráha.


Semperit Comfort-Life 2

Semperit Comfort-Life 2 19 fotografií v galérii Semperit Comfort-Life 2

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 2,1

Mokro: 3,2

Hlučnosť: 3,9

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 2,1

Odolnosť: 1,5

Celková známka: 3,2

Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Mimoriadne odolný plášť z Nemecka uzatvára kategóriu odporúčaných pneumatík. Semperit síce obstál na suchom povrchu, za mokra však boli jeho výsledky oveľa horšie. Jeho najväčšou slabinou sa stal handling a nepresvedčil ani dlhšou brzdnou dráhou. Celkovému obrazu určite nepomohla ani vysoká hlučnosť.


Nankang Green-Sport Eco-2+

Nankang Green-Sport Eco-2+ 19 fotografií v galérii Nankang Green-Sport Eco-2+

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 2,4

Mokro: 3,8

Hlučnosť: 3,3

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 2,4

Odolnosť: 2,0

Celková známka: 3,8

Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: podmienene odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Čínska pneumatika sa len tak-tak vyhla pádu do kategórie neodporúčaných, čomu zabránili len obstojné výsledky na suchom povrchu. Za mokra vykázala výrazné slabiny, tou najväčšou sa stal handling. No ani ostatné čiastkové disciplíny nedopadli veľmi priaznivo, za zmienku stoja najmä dlhá brzdná dráha a slabá bočná stabilita.


GT Radial Champiro VP1

GT Radial Champiro VP1 19 fotografií v galérii GT Radial Champiro VP1

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 3,2

Mokro: 5,5

Hlučnosť: 3,3

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 2,2

Odolnosť: 1,5

Celková známka: 5,5

Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: neodporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Čínsky plášť síce exceloval z hľadiska odolnosti, no to je jeho jediná silná stránka. Na mokrom povrchu získal najhoršiu možnú známku, hodnotiaca škála sa číslom 5,5 končí. Extrémne dlhá brzdná dráha, zlý handling a výnimočne slabá bočná stabilita v zákrute poslali pneumatiku na chvost tabuľky a technici vyniesli jednoznačný verdikt: „neodporúčaná“.


Najnovšie články
Kia Niro: Poznáme slovenské ceny novinky

Populárny Brit prednedávnom zverejnil zoznam jeho desiatich najobľúbenejších automobilov súčasnosti. Tentokrát sa venoval najhorším z najhorších.

Desať najhorších áut podľa Jeremyho Clarksona

Superšport dostal modifikovaný bodykit a znížený podvozok. Osemvalec absolvoval viacero zásahov, výsledkom je maximum 568 kW (772 k).

Novitec Rosso ladí otvorené Ferrari 488

V júli výroba stúpla dvanásty mesiac po sebe, keď sa zvýšila o 7,6 % na 126 566 vozidiel. Domáci dopyt vzrástol o 14,1 % a objednávky zo zahraničia stúpli o 6...

Britská produkcia áut je najvyššia od roku 2000

Litrový trojvalec s prívlastkom 1.0 SCe ponúka výkon 50 kW (68 k), okrem štandardného manuálu sa má dodávať aj s automatizovanou prevodovkou.

Renault Kwid dostal silnejší motor

Posadiť tri deti vedľa seba nie je možné do každého auta. Švajčiarski experti z TCS vo svojom pravidelnom teste zisťovali, ktoré vozidlá sú ideálne...

V ktorých autách sa deti odvezú najpohodlnejšie?

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na piatok 26. augusta 2016. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×