Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Poškodené čelné sklo: Vymeniť alebo opraviť?

Čelné sklo auta je citlivý a zväčša aj drahý diel. Niektoré jeho poškodenia však možno opraviť aj bez návštevy servisu a ušetriť tak množstvo času, no najmä peňazí.
4 22 príspevkov 11.03.2016 / Redakcia AUTO BILD

Na poškodenie skla auta netreba veľa, stačí drobný kamienok, ktorý odletí od kolies vpredu, či oproti idúceho vozidla. Často to pritom nevyzerá až tak zle, zvlášť ak porušené miesto nie je bezprostredne viditeľné. No žiaľ, realita je väčšinou horšia, pretože aj na prvý pohľad úplne neškodná trhlinka, sa môže časom rozvinúť na prasklinu, ktorá spôsobí množstvo problémov.

Ak je takéto poškodenie skla menšie než približne 2-eurová minca a nenachádza sa v zornom poli vodiča, netreba ho vymeniť, musí sa však konať rýchlo 4 fotografie v galérii Ak je takéto poškodenie skla menšie než približne 2-eurová minca a nenachádza sa v zornom poli vodiča, netreba ho vymeniť, musí sa však konať rýchlo

Odhliadnuc od toho, že prasknuté, či inak porušené okno môže poriadne skresľovať vodičov výhľad, čelné sklo dnes už takmer na každom aute slúži aj ako vystuženie, resp, nosná časť karosérie. Preto je potrebné aj pri jeho drobnom poškodení čo najskôr nechať škodu prezrieť a samozrejme aj opraviť.

Ešte pred návštevou servisu sa však dajú spraviť opatrenia, ktoré zabránia ďalšiemu zhoršovaniu poškodenia. Veľa pomôžu napríklad špeciálne „záplaty“ alebo dokonca aj akékoľvek nálepky, ktoré zabezpečia, že sa do jemných trhliniek nedostane voda a prach. Použiť ich však samozrejme možno iba vtedy, ak nebránia výhľadu vodiča z auta.

Niekedy pomôže aj oprava

No nie vždy je potrebné okno vymeniť, často je možná aj jeho oprava. Musia však byť splnené isté podmienky. Zakaždým ale možno uvažovať iba o vrstvenom skle, teda takom, ktoré sa skladá z dvoch vrstiev, medzi ktorými je priehľadná plastová fólia. Týmto spôsobom sa vyrábajú hlavne čelné, no prípadne aj iné okná súčasných automobilov. Druhý typ, kalené sklá, sa aj pri minimálnom porušení rozpadáva na množstvo drobných úlomkov.

Pri oprave sa poškodené miesto plní špeciálnou živicou 4 fotografie v galérii Pri oprave sa poškodené miesto plní špeciálnou živicou

Opraviť možno len také škody, ktoré zasiahli iba vonkajšiu vrstvu, pričom defekt zároveň nemôže byť väčší než je približne 2-eurová minca. Okrem toho musí byť poškodenie minimálne 10 cm od okraja a nesmie byť v zornom poli vodiča. To je dané legislatívou: zvislo je vymedzené dvomi pruhmi 15 cm naľavo a napravo od osi volantu, zhora a zdola ho ohraničuje plocha, na ktorú zasahujú stierače. Či je možná oprava okna, alebo je nutná jeho výmena musí posúdiť odborník.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Oprava okna štandardne prebieha v štyroch krokoch. V prvom sa postihnutá oblasť vyčistí a odstránia sa z nej všetky zvyšky rozbitého skla. Potom sa poškodenie prekryje vývevou a diera sa zaplní špeciálnou živicou, ktorá sa následne vytvrdí pomocou UV žiarenia. Záverečnou fázou je leštenie. Celý proces obvykle trvá približne 30 minút, obvyklá cena je približne 25 až 70 eur, podľa rozsahu opravy.

Výmena okna: na počkanie to nebude

Výmena skla je podstatne pracnejšia aj časovo náročnejšia než jeho oprava. V interiéri je potrebná demontáž dielov ako napríklad spätného zrkadla a hlavne častí čalúnenia, ktoré pokrývajú jeho rám. Zvonku karosérie si práce vyžadujú odstránenie stieračov a zväčša aj nejakých líšt a gumených lemov. Následne sa okno vyreže z vrstvy lepidla v ráme špeciálnym tenkým drôtom a je voľné.

Takto poškodené čelné sklo žiaľ treba vymeniť, tu je oprava nemožná (zdroj: Fricke GmbH)
4 fotografie v galérii Takto poškodené čelné sklo žiaľ treba vymeniť, tu je oprava nemožná (zdroj: Fricke GmbH)

Pred inštaláciou nového skla je vždy potrebné v prvom rade odstrániť zvyšky starého lepidla. V ďalšom kroku sa na lepiacu plochu na okno aj na jeho rám nanesie podkladová vrstva (primer) a potom sa už aplikuje špeciálne lepidlo. Na záver potom možno namontovať späť rôzne lišty, časti obkladu a prípadne iné karosárske diely.

Lepidlo musí vždy schnúť asi jednu až tri hodiny, počas ktorých s autom nemožno hýbať. Spoj je plne únosný až zhruba po 48 hodinách. Dovtedy okno nemôže byť zaťažené spôsobom, pri ktorom sa na naň prenášajú akékoľvek väčšie napätia. Auto sa nemá dvíhať, na vozidlovom ani servisnom zdviháku, vodič by sa mal vystríhať agresívneho štýlu jazdy, parkovania jednou stranou na chodníku, či návštevy umývacej linky. V opačnom prípade hrozí netesnosť spoja.

Náklady na výmenu predného okna kolíšu podľa značky automobilu, aj podľa servisu, ktorý práce vykonáva. Výrazne ju ale ovplyvňuje prítomnosť asistenčných systémov, využívajúcich kamery, či iné snímače umiestnené buď priamo na okne alebo za ním. Rozdiel oboch verzií môže dosiahnuť až približne 200 eur. Systémy, ktoré používajú kamery je okrem toho po výmene okna potrebné znovu nakalibrovať.

Kamerové systémy, či iné snímače výmenu čelného okna citeľne predražujú 4 fotografie v galérii Kamerové systémy, či iné snímače výmenu čelného okna citeľne predražujú

Tieto úkony síce so samotnou výmenou bezprostredne súvisia, resp. na ňu nevyhnutne nadväzujú, no napríklad poisťovňa ich už uznať nemusí. Preto je potrebné poznať rozsah svojej poistnej zmluvy a prípadne práce ešte pred ich vykonaním s nimi konzultovať.

Pri výmene čelného skla sa pochopiteľne strácajú aj nálepky potvrdzujúce absolvovanie STK a EK a prípadne diaľničné známky. Zvlášť pri ich odlepovaní zväčša hrozí úplné zničenie. Mnohé servisy ale prelepenie zvládajú a často ho dokonca zrealizujú bez navýšenia ceny za výmenu.

V každom prípade je ale vhodné ešte pred samotnou výmenou preveriť si, aké sú možnosti získania kópie tej ktorej nálepky. V Rakúsku je napríklad na vydanie druhej diaľničnej známky potrebné predložiť účet, kontrolný ústrižok a zničenú pôvodnú nálepku.


Najnovšie články
Predaj Daimleru v Číne výrazne stúpol

Off-roadové schopnosti kopřivnických strojov sú opradené legendami. O tento status sa zaslúžil aj typ T-813 s označením “Kolos”, ktorý armáde slúžil pred...

Tatra T-813: Terénny kolos za pár drobných

Insignia Grand Sport bude mať premiéru v Ženeve. Liftback má dynamickejšie línie než predchodca, využíva novú architektúru a schudol až 175 kilogramov.

Opel predstavil svoju novú vlajkovú loď

Fiasko po finančných problémoch sa nekoná, predstavitelia spoločnosti opäť ohlásili predstavenie sériovky a zverejnili detailnú fotku predných partií.

Faraday Future potvrdil premiéru na CES

Klasické verzie SUV majú oproti variantu QV kolesá s podstatne menším priemerom, menej členité nárazníky a dvojicu výfukových koncoviek.

Základné Stelvio na reálnych záberoch

Mnohí vodiči akoby trpeli komplexmi z policajtov a za každým pomaly idúcim policajným autom brzdia. Nie je to potrebné. Ak idete podľa predpisov, pokojne ich...

Častá chyba vodičov: Brzdenie pred policajtmi

Nemecký automobilový koncern BMW dostal v Austrálii pokutu za to, že dal úvery na autá ľuďom, ktorí si ich nemohli dovoliť.

BMW dostalo v Austrálii pokutu 50 mil. eur
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×