Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Lamborghini Centenario: Pocta Ferrucciovi

ZO ŽENEVY
Agresívne tvarovaná novinka oslavujúca sto rokov od narodenia zakladateľa značky je jej najsilnejším automobilom v histórii. Vznikne v počte len 40 kusov.
13 4 príspevky 06.03.2016 / Tomáš Neuschl

Osláviť storočnicu zakladateľa patrí k bontónu akejkoľvek firmy. V prípade automobilky to znamená vytiahnuť z regálov techniku odloženú na výnimočné príležitosti, dať dokopy hlavy konštruktérov a nakoniec ich dielo zveriť dizajnérom, aby ho obalili krivkami, ktoré odkážu na minulosť, no ukážu budúcnosť. Tak vzniklo Lamborghini Centenario LP770-4, najsilnejšie auto z Bologne v histórii.

Lamborghini Centenario 13 fotografií v galérii Lamborghini Centenario

Niekedy v 60-tych rokoch minulého storočia si úspešný výrobca poľnohospodárskych traktorov Ferruccio Lamborghini kúpil Ferrari 250 GT. Údajne s ním ale nebol príliš spokojný, vraj mu vadilo radenie rýchlostí. Svoje sťažnosti adresoval až samotnému majiteľovi automobilky, Enzovi Ferrarimu. Legendárny Commandatore mu však odkázal, že výrobca traktorov nevie so superšportom jazdiť. Lamborghini sa zaťal a vyhlásil, že si vyrobí lepšie auto. A vtedy to začalo.

Centenario nevzniklo na bielom hárku papiera, jeho základom je sériový Aventador LP750-4 SV. Aj bez toho však dáva svoju príslušnosť k boloňskému chovu najavo na prvý pohľad, ostré linky karosérie dlhej 4 924, no vysokej len 1 143 mm, a výrazný klinovitý tvar si s inou značkou asi ani nemožno zameniť. Agresívnym postojom však svojich konfekčných súrodencov jednoznačne prekonáva. Vďačí za to mnohým detailom, zreteľným z každej strany.

Lamborghini Centenario 13 fotografií v galérii Lamborghini Centenario

Spredu má divoký charakter na svedomí rozmerný spoiler, umiestnený len tesne nad cestou, zboku obrovské prahové lišty v rovnakej výške a zozadu mohutný difúzor. Prehliadnuť nemožno ani obrovské nasávacie otvory k motoru a zadné krídlo, ktoré sa automaticky vysúva pri vyšších rýchlostiach. A potom ešte tie špecificky tvarované disky, vyrobené z kombinácie uhlíkového kompozitu a hliníkovej zliatiny.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

V podobnom duchu sa nesie aj priam surovo pôsobiaci interiér, kde doslova bije do očí odhalený, ničím nekrytý uhlíkový kompozit, len na niektorých miestach prekrytý čalúnením Alcantarou. Drobným oživením je iba 10,1-palcová obrazovka na stredovej konzole, pomocou ktorej môže vodič kontrolovať zber dát, zaznamenaných počas jazdy, alebo sa pripojiť na internet.

Lamborghini Centenario 13 fotografií v galérii Lamborghini Centenario

Jubilejné Lamborghini prebralo zo svojho technického základu aj atmosferický motor V12 s objemom 6,5 litra. Pôvodne dosahoval výkon 551 kW (750 k), v súčasnom prevedení sa však posilnil, ako meno napovedá, na 566 kW (700 k). Spolupracuje so sedemstupňovou prevodovkou a silu prenáša na všetky štyri kolesá.

Potenciál dvanásťvalca stačí na rozhýbanie 1 520 kg vážiaceho auta z 0 na 100 km/h za 2,8 s, na trojnásobok to stíha za 23,5 sekundy a zrýchľuje až za hranicu 350 km/h. Vodič však nemusí jazdiť iba rovno, vtedy mu príde vhod podobná technika ako má Aventador: magnetoreologické tlmiče, aj možnosť nastavenia troch režimov jazdy: Strada, Sport a Corsa.

Lamborghini Centenario vznikne v štyridsiatich exemplároch, z toho bude dvadsať kupé a rovnaký počet otvorených roadsterov. Ich cena je stanovená na 1 750 000 eur, samozrejme bez dane, no každý z nich už má svojho majiteľa a bude postavený špeciálne podľa jeho želaní. Výroba bude prebiehať od najbližšej jesene do konca budúceho roku.


Najnovšie články
Symfónia dvanásťvalcových superšportov

Nevšedný model sa od štandardných kúskov odlišoval na prvý pohľad. Okrem novej tváre mal červený interiér a pod kapotou 5,6-litrový osemvalec.

Mercedes si pripomenul špeciálne Géčko

Technický manažér Audi Stefan Knirsch s okamžitou platnosťou zložil funkciu a opúšťa automobilku.

Dieselgate: Knirsch okamžite opúšťa Audi

Možno kúpiť auto a neprerobiť? V niektorých prípadoch áno a vôbec nemusí ísť len o exkluzívne modely. Prinášame vám niekoľko osvedčených tipov na jazdené autá,...

Jazdené autá, na ktorých nemôžete prerobiť

Elektrický päťdverový hatchback trochu pripomína Up!, no má futuristické tvary, konštrukciu bez B-stĺpika a posuvné zadné dvere.

Nový elektromobil VW na náčrtoch

Koncept s prívlastkom X-Perience príde do Paríža. Od štandardného modelu sa odlišuje len v detailoch ako sú nárazníky, kolesá a svetlá výška.

Seat Ateca s drsnejším vzhľadom

Audi, BMW a Mercedes chcú v rámci spoločného projektu umožniť výmenu dát medzi vozidlami. Informácie sa budú týkať najmä premávky a budú sa zdieľať anonymne.

Autá si budú vymieňať dáta
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×