Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Ojazdené japonské SUV: Toto sú tri tipy

Kompaktné SUV sa na trhu jazdených áut míňajú ako teplé rožky. Pozrite sa, čoho sa vystríhať pri kúpe klasikov Honda CR-V, Toyota RAV4 a Nissan Qashqai.
26 39 príspevkov 05.03.2016 / Redakcia AUTO BILD

Keď v roku 1994 debutovala Toyota RAV4, pôsobila skôr ako výstrel na slepo než dobre mierená rana. Veď o štyri roky starší VW Country, teda Golf II s väčšou svetlou výšku, pohonom všetkých kolies a bohatou off-road výzdobou, no tiež bez nejakých valných schopností v teréne, bol úplným prepadákom.

foto: Auto BILD 26 fotografií v galérii foto: Auto BILD

Japonská novinka, postavená podľa podobnej receptúry ako nemecký hatchback však bola zásahom do čierneho a dnes ju možno považovať za jeden zo základov SUV kompaktnej triedy. Zákazníkom zrazu zachutila kombinácia vyššie umiestnených sedadiel a jazdných vlastností takmer ako pri osobnom aute.

Priekopnícku RAV4 už onedlho nasledovala Honda CR-V a o dekádu neskôr, v roku 2006 priložil svoje polienko do ohňa SUV trendov ešte aj ďalší reprezentant Japonska, Nissan, so svojim typom Qashqai.

Podiel automobilov so zvýšenou svetlosťou a vzhľadom v off-roadovom štýle narastá každým rokom. Ich skutočné schopnosti v teréne však nikoho nezaujímajú, tam stále kraľuje Land Rover Defender, Mercedes G, či Toyota Land Cruiser.RAV4 a jej podobní kolegovia však oproti nim zamenili nájazdové a prechodové uhly, redukčné prevodovky a uzávierky diferenciálov za vzhľad, jazdné výkony a spotrebu paliva.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Priblížili sa tak osobným autám, akurát sú vyššie a ťažšie. Vodičom to dáva väčší pocit bezpečia. A vraj je z nich aj lepší výhľad, čo väčšine pomáha hlavne pri rýchlom hľadaní voľného miesta na parkovanie v nákupných centrách.

Japonskú trojku veľmi rýchlo doplnili mnohí ďalší konkurenti a dnes má kompaktné SUV v ponuke snáď už takmer každá väčšia automobilka. Pioniermi však navždy ostanú Toyota RAV4, Honda CR-V a Nissan Qashqai. Pozrime sa, ako obstoja vo vzájomnom porovnaní ich jazdené exempláre.

Honda CR-V (2007- 2011)

Honda CR-V stála vždy tak trochu v tieni svojho dávneho rivala, skoršie uvedeného typu RAV4. Už jej prvá generácia, predstavená v roku 1996, pôsobila pri priamom porovnaní akosi nesmelo. A potom tu bol ten priam neotrasiteľný image značky Toyota o jej nezničiteľnosti. Od tretej generácie, ktorá je na trhu od roku 2007, si však Honda našla svoj priestor a obe autá svoje pozície vymenili. Práve táto CR-V nás dnes bude zaujímať. Z druhej ruky ju možno kúpiť už približne od 8-tisíc eur.

Honda CR-V 26 fotografií v galérii Honda CR-V

V štatistikách TÜV dostáva tretie vydanie typu CR-V prevažne dobré známky, ak má nejaký problém, potom je to model so vznetovým motorom 2.2 CTDi. Jeho vysoký krútiaci moment citeľne zaťažuje spojku a tá sa tak opotrebúva oveľa rýchlejšie. V horšom prípade si to však môže odniesť aj prevodovka. Autá ktoré jazdia hlavne na krátke vzdialenosti, môžu mať okrem toho ťažkosti s filtrom pevných častíc. Jeho výmena ale nie je lacná, stojí aj vyše 1 500 eur.

Honda CR-V 26 fotografií v galérii Honda CR-V

Kokpit je riešený príjemne a prehľadne, jeho mínusom však býva lícovanie plastov. Tie sú okrem toho citlivé na poškriabanie a na zlých povrchoch zvyknú nepríjemne hrkotať. Pochváliť treba pohodlné sedadlá a mnohým bude vyhovovať aj vyšší posed na nich. Väčšinu majiteľov isto uspokojí aj veľkosť batožinového priestoru, ktorá v základnom usporiadaní dosahuje 556 a pri sklopených zadných sedadlách až 1 532 litrov.

Nissan Qashqai (2006 – 2013)

Nissan sa so svojim SUV príliš neponáhľal, Qashqai je na trhu až od roku 2006. A hoci nik nevie vysloviť jeho meno, chceli by ho mnohí. No aj keď dnes už majú prvé exempláre desať rokov a jeho nástupca sa predáva už dva roky, držia si ceny ojazdených kusov stále vysokú úroveň. Platí to aj pre mierne dlhšiu, sedemmiestnu verziu Qashqai+2. Pod 8 500 eur ani jeden pekný nekúpite.

Nissan Qashqai 26 fotografií v galérii Nissan Qashqai

Aj Nissan má ale svoje slabiny. Napríklad hnacie hriadele, ktoré môžu byť na odpis už po 120 000 kilometroch a je jedno, či vo verzii s pohonom predných, alebo všetkých štyroch kolies. Ich výmena je pritom poriadne drahá za obe strany zaplatíte takmer 1 500 eur. Veľa nevydržia ani tlmiče, náhradné dozadu stoja okolo 300 eur.

Horšie však je, že pri tomto aute automobilka šetrila na protikoróznej ochrane a tak majú kusy z prvých rokov výroby spodnú časť pokrytú hrdzou. Záujemcom preto odporúčame dôkladnú prehliadku a aspoň dodatočne napraviť čo sa ešte dá. Najstaršie exempláre okrem toho začínajú mať vážny problém s únikom oleja z motora. Niektorí majitelia si sťažujú aj na pridierajúce sa brzdy.

Nissan Qashqai 26 fotografií v galérii Nissan Qashqai

Kokpit vodiča je navrhnutý rozumne, počas jazdy sa však z jeho dutín môže ozývať množstvo nepríjemných zvukov. Zvnútra pôsobí Qashqai ako bežné auto nižšej strednej triedy, akurát je z neho lepší výhľad. A koho by zaujímal objem kufra, v základe dosahuje 410, po sklopení zadných sedadiel vzrastie na 1 513 litrov.

Toyota RAV4 (2006 – 2012)

Práve RAV4 je to auto, ktoré udalo nový trend a zmenilo správanie sa zákazníkov. Okrem toho sa však mohla pochváliť aj spoľahlivosťou a povesťou, ktorú značka Toyota nesporne má. S treťou generáciou, vyrábanou v rokoch 2006 až 2012 to však žiaľ už také ružové nie je, hoci je stále lepšia než priemer. Záujemcovia o pekný exemplár z druhej ruky si naň musia pripraviť aspoň 6 500 eur.

Toyota RAV4 26 fotografií v galérii Toyota RAV4

Pri výpočte obvyklých problémov možno začať vznetovým motorom a jeho upchávajúcim sa filtrom pevných častíc. Vo verzii s výkonom 130 kW (177 k) sa k nim pridáva aj zvýšená spotreba oleja a poruchy turbodúchadla a nezriedka zvykne hnevať aj štartér a riadiaca jednotka motora. Zážihové agregáty sú bezproblémové, všetky modely ale trápi výrazne nadpriemerné opotrebenie dielov podvozku.

Citeľným negatívom je aj poddimenzovaná spojka verzií s manuálnou prevodovkou, zvlášť v kombinácii so vznetovým motorom, či pri vozidlách, ktoré sa používajú na ťahanie prívesov. Jej výmena stojí okolo 1 500 eur. Rýchlejšie opotrebenie brzdových kotúčov je pri SUV bežné, pri RAV4 sa však derú extrémne, alebo prípadne zvyknú ešte skôr prasknúť. Výsledky TÜV okrem toho spomínajú aj problémy s pružinami a tlmičmi, ktorými predchodca trpel len veľmi zriedka.

Toyota RAV4 26 fotografií v galérii Toyota RAV4

Kladne je treba hodnotiť kokpit, pretože pocit z neho je naozaj dobrý,. Tu sa ešte stále prejavuje tá povestná kvalita značky Toyota. RAV4 nesklame ani tých, ktorí zvyknú využívať objem kufra na maximum, v jej prípade doň možno v základnej verzii naložiť 450 a po sklopení sedadiel až 1 752 litrov.

Náš záver:

Toyota RAV4 si žiaľ v tretej generácii neudržala vysokú úroveň kvality a z trónu ju zosadila Honda. I tak ju ale ešte stále možno odporúčať. CR-V hrozia len sporadické nedostatky a dá sa očakávať jej dlhá životnosť. Qashqai je síce v zásade solídne postavené auto, s pribúdajúcimi rokmi mu však budú pribúdať viaceré drobné problémy, ktoré stoja peniaze.

Základné technické údaje:

 
Honda
Nissan
Toyota
Typ/Model
CR-V Executive 2.2i-DTEC 4WD
Qashqai 2.0 dCi Tecna 4WD
RAV4 2.2 D-4D Executive 4x4
Motor
turbodúchadlom prepĺňaný vznetový štvorvalec
Umiestnenie motora
vpredu naprieč
Zdvih. objem (cm³)
2 199
1 995
2 231
Max. výkon (kW/k/ot./min)
110 (150)/4 000
110 (150)/4000
110 (150)/4000
Max. krútiaci moment (Nm/ot./min)
350/2 000-2 750
320/2 000
340/2 000
Prevodovka/
Počet stupňov
6-stupňová manuálna
6-stupňová manuálna
6-stupňová manuálna
Poháňané kolesá
všetky štyri
všetky štyri
všetky štyri
Rozmery d/š/v (mm)
4 525/1 820/1 675
4 315/1 783/1 606
4 365/1 815/1 685
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg)
1 687/473
1 643/442
1 670/520
Objem nádrže (l)
58
65
60
Objem kufra (l)
556-1 532
410-1 513
450-1 752
Hmotnosť prívesu brzdený/nebrzdený (kg)
1200/680
1400/730
1400/720
Maximálna rýchlosť (km/h)
190
190
185
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
9,6
10,5
10,2

Najnovšie články
Viete, ako sa má správne používať klaksón?

Tuner hovorí o štvrťmíľovom šprinte za 11,5 sekundy a maximálnej rýchlosti 300 km/h. Okrem mechanických úprav sa venoval aj vzhľadu.

BMW X6 M od G-Power má 750 koní

MPV je natiahnuté o zhruba 24 centimetrov, sedem dielikov pripadá aj na rázvor. Riešením koncových svetiel pripomína väčšieho brata Espace.

Renault Grand Scénic má nový zadok

Fotka brožúry z domáceho trhu prezradila chystané dizajnové úpravy kompaktu. Tie sa uberú rovnakým smerom ako pri väčších súrodencoch.

Mazda3: Facelift bude decentný

Práce na razení dvojkilometrového tunela v masíve Čebraťa približne pred rokom zastavili. Svah, kde mal vychádzať, je nestabilný a mohlo by dôjsť k zosuvu pôdy.

D1 pri Ružomberku má byť dostavaná do roku 2020

Taliansky výrobca luxusných športových automobilov má autorizované zastúpenie v Bratislave. Plne funkčná je predajňa i servis.

Na slovenský trh prichádza Maserati

Land Rover Discovery Sport Dynamic pôsobí vďaka dynamickému náboju doslova elektrizujúco.

Viac emócií, vyššia hospodárnosť
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×