Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Ojazdené japonské SUV: Toto sú tri tipy

Kompaktné SUV sa na trhu jazdených áut míňajú ako teplé rožky. Pozrite sa, čoho sa vystríhať pri kúpe klasikov Honda CR-V, Toyota RAV4 a Nissan Qashqai.
26 39 príspevkov 05.03.2016 / Redakcia AUTO BILD

Keď v roku 1994 debutovala Toyota RAV4, pôsobila skôr ako výstrel na slepo než dobre mierená rana. Veď o štyri roky starší VW Country, teda Golf II s väčšou svetlou výšku, pohonom všetkých kolies a bohatou off-road výzdobou, no tiež bez nejakých valných schopností v teréne, bol úplným prepadákom.

foto: Auto BILD 26 fotografií v galérii foto: Auto BILD

Japonská novinka, postavená podľa podobnej receptúry ako nemecký hatchback však bola zásahom do čierneho a dnes ju možno považovať za jeden zo základov SUV kompaktnej triedy. Zákazníkom zrazu zachutila kombinácia vyššie umiestnených sedadiel a jazdných vlastností takmer ako pri osobnom aute.

Priekopnícku RAV4 už onedlho nasledovala Honda CR-V a o dekádu neskôr, v roku 2006 priložil svoje polienko do ohňa SUV trendov ešte aj ďalší reprezentant Japonska, Nissan, so svojim typom Qashqai.

Podiel automobilov so zvýšenou svetlosťou a vzhľadom v off-roadovom štýle narastá každým rokom. Ich skutočné schopnosti v teréne však nikoho nezaujímajú, tam stále kraľuje Land Rover Defender, Mercedes G, či Toyota Land Cruiser.RAV4 a jej podobní kolegovia však oproti nim zamenili nájazdové a prechodové uhly, redukčné prevodovky a uzávierky diferenciálov za vzhľad, jazdné výkony a spotrebu paliva.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Priblížili sa tak osobným autám, akurát sú vyššie a ťažšie. Vodičom to dáva väčší pocit bezpečia. A vraj je z nich aj lepší výhľad, čo väčšine pomáha hlavne pri rýchlom hľadaní voľného miesta na parkovanie v nákupných centrách.

Japonskú trojku veľmi rýchlo doplnili mnohí ďalší konkurenti a dnes má kompaktné SUV v ponuke snáď už takmer každá väčšia automobilka. Pioniermi však navždy ostanú Toyota RAV4, Honda CR-V a Nissan Qashqai. Pozrime sa, ako obstoja vo vzájomnom porovnaní ich jazdené exempláre.

Honda CR-V (2007- 2011)

Honda CR-V stála vždy tak trochu v tieni svojho dávneho rivala, skoršie uvedeného typu RAV4. Už jej prvá generácia, predstavená v roku 1996, pôsobila pri priamom porovnaní akosi nesmelo. A potom tu bol ten priam neotrasiteľný image značky Toyota o jej nezničiteľnosti. Od tretej generácie, ktorá je na trhu od roku 2007, si však Honda našla svoj priestor a obe autá svoje pozície vymenili. Práve táto CR-V nás dnes bude zaujímať. Z druhej ruky ju možno kúpiť už približne od 8-tisíc eur.

Honda CR-V 26 fotografií v galérii Honda CR-V

V štatistikách TÜV dostáva tretie vydanie typu CR-V prevažne dobré známky, ak má nejaký problém, potom je to model so vznetovým motorom 2.2 CTDi. Jeho vysoký krútiaci moment citeľne zaťažuje spojku a tá sa tak opotrebúva oveľa rýchlejšie. V horšom prípade si to však môže odniesť aj prevodovka. Autá ktoré jazdia hlavne na krátke vzdialenosti, môžu mať okrem toho ťažkosti s filtrom pevných častíc. Jeho výmena ale nie je lacná, stojí aj vyše 1 500 eur.

Honda CR-V 26 fotografií v galérii Honda CR-V

Kokpit je riešený príjemne a prehľadne, jeho mínusom však býva lícovanie plastov. Tie sú okrem toho citlivé na poškriabanie a na zlých povrchoch zvyknú nepríjemne hrkotať. Pochváliť treba pohodlné sedadlá a mnohým bude vyhovovať aj vyšší posed na nich. Väčšinu majiteľov isto uspokojí aj veľkosť batožinového priestoru, ktorá v základnom usporiadaní dosahuje 556 a pri sklopených zadných sedadlách až 1 532 litrov.

Nissan Qashqai (2006 – 2013)

Nissan sa so svojim SUV príliš neponáhľal, Qashqai je na trhu až od roku 2006. A hoci nik nevie vysloviť jeho meno, chceli by ho mnohí. No aj keď dnes už majú prvé exempláre desať rokov a jeho nástupca sa predáva už dva roky, držia si ceny ojazdených kusov stále vysokú úroveň. Platí to aj pre mierne dlhšiu, sedemmiestnu verziu Qashqai+2. Pod 8 500 eur ani jeden pekný nekúpite.

Nissan Qashqai 26 fotografií v galérii Nissan Qashqai

Aj Nissan má ale svoje slabiny. Napríklad hnacie hriadele, ktoré môžu byť na odpis už po 120 000 kilometroch a je jedno, či vo verzii s pohonom predných, alebo všetkých štyroch kolies. Ich výmena je pritom poriadne drahá za obe strany zaplatíte takmer 1 500 eur. Veľa nevydržia ani tlmiče, náhradné dozadu stoja okolo 300 eur.

Horšie však je, že pri tomto aute automobilka šetrila na protikoróznej ochrane a tak majú kusy z prvých rokov výroby spodnú časť pokrytú hrdzou. Záujemcom preto odporúčame dôkladnú prehliadku a aspoň dodatočne napraviť čo sa ešte dá. Najstaršie exempláre okrem toho začínajú mať vážny problém s únikom oleja z motora. Niektorí majitelia si sťažujú aj na pridierajúce sa brzdy.

Nissan Qashqai 26 fotografií v galérii Nissan Qashqai

Kokpit vodiča je navrhnutý rozumne, počas jazdy sa však z jeho dutín môže ozývať množstvo nepríjemných zvukov. Zvnútra pôsobí Qashqai ako bežné auto nižšej strednej triedy, akurát je z neho lepší výhľad. A koho by zaujímal objem kufra, v základe dosahuje 410, po sklopení zadných sedadiel vzrastie na 1 513 litrov.

Toyota RAV4 (2006 – 2012)

Práve RAV4 je to auto, ktoré udalo nový trend a zmenilo správanie sa zákazníkov. Okrem toho sa však mohla pochváliť aj spoľahlivosťou a povesťou, ktorú značka Toyota nesporne má. S treťou generáciou, vyrábanou v rokoch 2006 až 2012 to však žiaľ už také ružové nie je, hoci je stále lepšia než priemer. Záujemcovia o pekný exemplár z druhej ruky si naň musia pripraviť aspoň 6 500 eur.

Toyota RAV4 26 fotografií v galérii Toyota RAV4

Pri výpočte obvyklých problémov možno začať vznetovým motorom a jeho upchávajúcim sa filtrom pevných častíc. Vo verzii s výkonom 130 kW (177 k) sa k nim pridáva aj zvýšená spotreba oleja a poruchy turbodúchadla a nezriedka zvykne hnevať aj štartér a riadiaca jednotka motora. Zážihové agregáty sú bezproblémové, všetky modely ale trápi výrazne nadpriemerné opotrebenie dielov podvozku.

Citeľným negatívom je aj poddimenzovaná spojka verzií s manuálnou prevodovkou, zvlášť v kombinácii so vznetovým motorom, či pri vozidlách, ktoré sa používajú na ťahanie prívesov. Jej výmena stojí okolo 1 500 eur. Rýchlejšie opotrebenie brzdových kotúčov je pri SUV bežné, pri RAV4 sa však derú extrémne, alebo prípadne zvyknú ešte skôr prasknúť. Výsledky TÜV okrem toho spomínajú aj problémy s pružinami a tlmičmi, ktorými predchodca trpel len veľmi zriedka.

Toyota RAV4 26 fotografií v galérii Toyota RAV4

Kladne je treba hodnotiť kokpit, pretože pocit z neho je naozaj dobrý,. Tu sa ešte stále prejavuje tá povestná kvalita značky Toyota. RAV4 nesklame ani tých, ktorí zvyknú využívať objem kufra na maximum, v jej prípade doň možno v základnej verzii naložiť 450 a po sklopení sedadiel až 1 752 litrov.

Náš záver:

Toyota RAV4 si žiaľ v tretej generácii neudržala vysokú úroveň kvality a z trónu ju zosadila Honda. I tak ju ale ešte stále možno odporúčať. CR-V hrozia len sporadické nedostatky a dá sa očakávať jej dlhá životnosť. Qashqai je síce v zásade solídne postavené auto, s pribúdajúcimi rokmi mu však budú pribúdať viaceré drobné problémy, ktoré stoja peniaze.

Základné technické údaje:

 
Honda
Nissan
Toyota
Typ/Model
CR-V Executive 2.2i-DTEC 4WD
Qashqai 2.0 dCi Tecna 4WD
RAV4 2.2 D-4D Executive 4x4
Motor
turbodúchadlom prepĺňaný vznetový štvorvalec
Umiestnenie motora
vpredu naprieč
Zdvih. objem (cm³)
2 199
1 995
2 231
Max. výkon (kW/k/ot./min)
110 (150)/4 000
110 (150)/4000
110 (150)/4000
Max. krútiaci moment (Nm/ot./min)
350/2 000-2 750
320/2 000
340/2 000
Prevodovka/
Počet stupňov
6-stupňová manuálna
6-stupňová manuálna
6-stupňová manuálna
Poháňané kolesá
všetky štyri
všetky štyri
všetky štyri
Rozmery d/š/v (mm)
4 525/1 820/1 675
4 315/1 783/1 606
4 365/1 815/1 685
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg)
1 687/473
1 643/442
1 670/520
Objem nádrže (l)
58
65
60
Objem kufra (l)
556-1 532
410-1 513
450-1 752
Hmotnosť prívesu brzdený/nebrzdený (kg)
1200/680
1400/730
1400/720
Maximálna rýchlosť (km/h)
190
190
185
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
9,6
10,5
10,2

Najnovšie články
Inovovaná Mazda6: Ďalší krok k dokonalosti

Polčasová modernizácia priniesla kozmetickú retuš, modernejší multimediálny systém a v prípade crossoveru aj silný turbomotor.

Kia omladzuje typy Carens a Soul

Od sitkomov k najúspešnejšej motoristickej relácii. Tak sa dá v krátkosti zhrnúť pôsobenie Matta LeBlanca. Najnovšie si v Top Geare výrazne polepšil, jeho plat...

Top Gear: LeBlanc teraz zarába štvornásobok

Svoje prvé veľké SUV chce Škoda využiť na otvorenie nových trhov. Okrem USA by to mohla byť aj Južná Kórea.

Škoda mieri do Južnej Kórey

Ford uvádza na starom kontinente praktickejšiu verziu malého hot-hatchu, ktorá sa v zámorských obchodoch dala kúpiť už dlhší čas.

Fiesta ST: Päť dverí aj pre Európu

Podľa agentúry Reuters protest viedol k výpadku 114 000 vozidiel v celkovej hodnote 2,5 bilióna wonov (2,02 miliardy eur). Ide tak o najväčšiu stratu vyvolanú...

Hyundai zažil po 12 rokoch celonárodný štrajk

Parížsky autosalón sa radí k tým najväčším. Svoje dvere novinárom otvorí už v priebehu tohto týždňa a bude sa na čo pozerať. My na ňom nebudeme chýbať!

Paríž: Zoznámte sa s 15 hviezdami autosalóna
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×