Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Piloti Formuly 1: Takéto platy im chodia na účet

Zárobky tých najlepších pilotov Formuly 1 sa pohybujú v desiatkach miliónov eur. Pozrite sa, aké gáže si dohodli na nasledujúcu sezónu.
5 27 príspevkov 27.02.2016 / Redakcia AUTO BILD

Formula 1 je dlhodobo považovaná za kráľovnú motoristického športu. Znamená to predovšetkým špičkovú techniku v rukách pilotov, ktorí sú hodnotení ako svetová extratrieda. Tí najlepší z nich preto pochopiteľne patria aj k absolútne najlepšie zarábajúcim športovcom na Zemi. O ich platoch nedávno informoval časopis Paddock Magazine, venujúci sa najmä zákulisiu pretekov Grand Prix.

foto: Auto BILD 5 fotografií v galérii foto: Auto BILD

Zverejnené údaje zrejme nemožno považovať za úplne oficiálne, pretože zmluvy pilotov s týmami sú tajné a o ich detailoch vie len zopár zasvätených. Preto by asi bolo lepšie hovoriť skôr o odhadoch, vychádzajúcich z dobre informovaných zdrojov. Navyše, do príjmu takmer každého z jazdcov, a tých špičkových zvlášť, sa započítavajú aj rôzne bonusy, závislé od počtu získaných bodov.

Rebríček vedie štvornásobný majster sveta Sebastian Vettel, ktorý si v Maranelle za tento rok prilepší o takmer 45 miliónov eur, druhým v poradí je aktuálny šampión Lewis Hamilton s gážou 37 miliónov a za nimi nasleduje Fernando Alonso, ktorému McLaren pošle na účet 35 miliónov. V uvedených sumách sú už pravdepodobne zahrnuté aj spomenuté bonusy, ktoré pilot ich získa, ak dosiahne plánované ciele.

foto: Auto BILD 5 fotografií v galérii foto: Auto BILD

Veľmi zaujímavé je porovnanie platov najlepšie zarábajúcej dvojice s ich tímovými kolegami. Kimi Räikkönen totiž vo Ferrari dostane asi o 20 miliónov menej ako jeho spolujazdec a ešte väčší rozdiel majú v tíme Mercedes, Nico Rosberg si preto môže pripísať „len“ necelých 16 miliónov. Dvojcifernú čiastku v miliónoch ešte dosiahol Jenson Button.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Gáže, ktoré majú najlepší jazdci planéty vyznejú ešte lepšie, ak sa prepočítajú na hodiny, hoci v tomto prípade sumy ešte viac vychádzajú iba z odhadov. Podľa dostupných údajov napríklad taký Kimi Räikkönen strávi počas závodného víkendu prácou pre svojho zamestnávateľa asi 33 hodín a päťkrát do roka sa zúčastňuje testov. Na iné akcie tímu zväčša nechodí. Za hodinu práce pre Ferrari tak dostane približne 40- až 45-tisíc eur.

Takmer každý si polepšil

Za zmienku tiež stojí, že všetci spomenutí piloti, okrem Alonsa, ktorému sa plat nezmenil, si oproti minulému roku aspoň o trošku polepšili. Vettel dostal pridané vyše 15 miliónov, Hamilton 12 a ušlo sa, hoci menej, aj ich kolegom. Räikkönen má navyše 7 miliónov a dva milióniky sa našli aj pre Rosberga.

foto: Auto BILD 5 fotografií v galérii foto: Auto BILD

Výrazné rozdiely v odmenách však neznamenajú, že by boli horšie platení piloti o toľko slabší jazdecky. Zárobok ale určite zodpovedá ich celkovej práci v tíme, teda tiež účasti na testoch, či aktivitách mimo pretekárskej dráhy. Ako je známe, práve rôzne akcie pre sponzorov Räikkönen nanajvýš neznáša a z pohľadu marketingu je horšie použiteľný aj nevýrazný Rosberg, oproti oveľa nápadnejšiemu Hamiltonovi.

Zaslúžená odmena, či nekresťanské peniaze?

Piloti F1 majú v rukách techniku, ktorú nie je schopný zvládnuť hocikto a taktiež na nich samozrejme v značnej miere závisí aj úspech, či neúspech na dráhe. Aj napriek tomu sa však mnohým zdajú ich platy premrštené. Myslí si to dokonca aj Dr. Helmut Marko (72), sám bývalý pretekár v F1 a dnes poradca tímu Red Bull pre Motoršport.

foto: Auto BILD 5 fotografií v galérii foto: Auto BILD

„V podstate sú dnešní piloti skutočne preplatení“, hovorí Marko, a dôvodí: „Po prvé je dnes len malé riziko vážnej nehody končiacej sa zranením, alebo dokonca fatálne. Po druhé, mladé špičkové talenty ako Verstappen, alebo Wehrlein mohli s modernými autami okamžite bez problémov absolvovať sto kôl bez toho, aby si vydýchli. Predtým musel robiť prestávky dokonca aj Vettel, pretože nebol na vysoké odstredivé sily zvyknutý. To znamená, že autá sa riadia ľahšie a piloti musia pracovať menej.“

Iného názoru je trojnásobný majster sveta Niki Lauda (66), ktorý dnes pôsobí ako šéf tímu Mercedes F1. „Piloti nezarábajú tak veľa. Nemôžme zabúdať, ako sa Formula 1 s rokmi menila. Jazdci na tom majú významný podiel.“ Ak vás teda zaujíma, koľko si taký pilot F1 za svoju prácu zarobí, pozrite si nasledujúcu tabuľku. Myslíte si aj vy, že to je príliš veľa, alebo sa vám tie platy zdajú byť primerané.

Platy jazdcov Formuly 1 v roku 2016
 
Jazdec
Tím
Ročný plat (v eurách)
1.
Sebastian Vettel
Ferrari
43 900 000
2.
Lewis Hamilton
Mercedes
37 450 000
3.
Fernando Alonso
McLaren
35 610 000
4.
Kimi Räikkönen
Ferrari
24 910 000
5.
Nico Rosberg
Mercedes
15 720 000
6.
Jenson Button
McLaren
11 790 000
7.
Daniel Ricciardo
Red Bull
4 540 000
8.
Nico Hülkenberg
Force India
3 930 000
9.
Felipe Massa
Williams
3 930 000
10.
Romain Grosjean
Haas F1
2 970 000
11.
Valtteri Bottas
Williams
2 950 000
12.
Sergio Perez
Force India
2 880 000
13.
Kevin Magnussen
Renault
2 000 000
14.
Esteban Gutierrez
Haas F1
1 830 000
15.
Daniil Kvyat
Red Bull
920 000
16.
Jolyon Palmer
Renault
790 000
17.
Max Verstappen
Toro Rosso
590 000
18.
Carlos Sainz Jr.
Toro Rosso
590 000
19.
Marcus Ericsson
Sauber
330 000
20.
Felipe Nasr
Sauber
330 000

Najnovšie články
Dopravné policajné hliadky na dnes

Počas jedného dňa položili pracovné stroje na rušnej ulici asi 8 000 ton zmesi na ploche vyše 32-tisíc metrov štvorcových.

Bleskové asfaltovanie v Moskve

Sedan sa od konvenčne poháňaných exemplárov takmer nelíši. Jeho nabitie má trvať deväť hodín, normovaný dojazd dosiahne 150 km.

Lada Vesta prichádza ako elektromobil

Z odľahčenej verzie s osemvalcovým agregátom Max Wedge vznikla len malá séria. Tento exemplár najazdil za polstoročie minimum kilometrov.

Nový domov si hľadá šprintér Dodge 330

Model pokrstený po medveďovi posunie značku opäť vyššie. Zoznámili sme sa s ním osobne a dozvedeli sa niekoľko doteraz nepublikovaných detailov.

Sedeli sme v novom SUV Škoda Kodiaq

Malý hatchback zameraný na juhoamerické trhy dostal terénny štýl, ktorého súčasťou bolo zväčšenie svetlej výšky o tri centimetre.

Chevrolet Onix Activ: Módny diktát

Toyota včera oznámila, že predaj jej áut dosiahol za 1. polrok tohto roka 4,99 milióna. Volkswagen v stredu (27.7.) oznámil, že za prvých šesť mesiacov roka...

VW prekonal v 1. polroku predajmi Toyotu
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×