Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Nenápadný a podcenený zabijak: Bočný vietor

VAŠA TÉMA Bočný vietor je často zanedbávané, no o to väčšie riziko pre bezpečnosť vozidla a jeho posádky. Najrizikovejšie sú mosty a prechody medzi stromami a poľami.
2 25 príspevkov 25.02.2016 / Soňa Zverková

Nie je to tak dávno, čo sa Slovenskom prehnali víchrice a prudké veterné poryvy. I keď sa o tom hovorí len zriedka, bočný vietor môže byť vozidlo a jeho posádku za určitých okolností veľmi nebezpečný. O to viac, že mnohí motoristi si neuvedomujú riziká, ktoré sa s ním spájajú. A najviac pri frajerskej jazde s jednou rukou na volante.

Stromy fungujú ako prirodzené vetrolamy. Po výjazde do otvorenej krajiny môže vietor zaúčinkovať ako baranidlo. Zdroj: Dreamstime 2 fotografie v galérii Stromy fungujú ako prirodzené vetrolamy. Po výjazde do otvorenej krajiny môže vietor zaúčinkovať ako baranidlo. Zdroj: Dreamstime

Z hľadiska silného bočného vetra sú najrizikovejšie dve situácie: výjazdy z lesa a mosty. V tom prvom prípade nehovoríme o lesných cestách, ale okresných cestách, ktoré vedú cez zalesnenú oblasť. Kritický je najmä úsek, kde sa končí lesný porast alebo zastavaná oblasť a začína sa otvorená plocha, napríklad, polia. Vodiči by mali v takomto úseku zbystriť pozornosť, chytiť volant obidvoma rukami a podľa možnosti spomaliť.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Silný vietor môže totiž zafungovať ako baranidlo a vozidlo sfúknuť do priekopy alebo do protismeru. A čím vyššia rýchlosť, tým je vozidlo náchylnejšie na poryvy. Najviac sú ohrozené vozidlá s veľkými bočnými plochami, najmä kamióny a dodávky, no bočný vietor dokáže poriadne zamávať aj s ľahkými osobnými autami. A pokiaľ je vozovka mokrá alebo zasnežená, šmyku sa vyhnete len zázrakom.

Mosty sú rizikové aj na jar

Druhým rizikovým miestom sú mosty. Nad riekou vetru v pohybe nebránia budovy ani stromy. Navyše v chladnom období vzniká vysoké nebezpečenstvo námrazy, keďže vzduch nad vodou je chladnejší a k tomu musíme pripočítať aj studenú mostnú konštrukciu a asfalt na nej. Toto riziko pretrváva aj na začiatku jari, keď mnohí ľudia podľahnú dojmu, že sa otepľuje a námraza nehrozí.

Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime

To síce môže byť pravda, avšak teplomery merajú teplotu vzduchu, a nie teplotu vozovky. Zubaté slnko začiatkom jari nedokáže prehriať vzduch nad mrazivou vodou ani zohriať podchladenú mostnú konštrukciu. Na mostoch preto buďte v strehu najmä v skorých ranných hodinách a určite zložte nohu z plynu, ak je vozovka vlhká alebo mokrá.

V kritických úsekoch ciest bývajú osadené dopravné značky Bočný vietor (A32). No aj keby neboli, vodič by mal pri rýchlostiach mimo obce zásadne držať volant oboma rukami, ktoré v kritickej situácii zabezpečia oveľa lepšiu a rýchlejšiu reakciu než frajerský spôsob jazdy s jednou rukou. A je jedno, či ide o bočný vietor alebo kaluže na ceste.


Najnovšie články
Ferrari Rossa ožíva ako Kode57

Ešte nikdy nebola taká dostupná ako teraz. Priam na dosah ruky a v neodolateľne atraktívnom pomere výbavy a ceny.

Kia cee´d nad zlato

Brat modelu Škoda Kodiaq sa má volať Teramont. Produkčnú verziu zachytili v Číne celkom bez maskovania, štítok V6 hovorí o dostupnosti šesťvalca.

Veľké SUV Volkswagen prezradili fotky

Spaľovacie motory sú dnes čistejšie než kedykoľvek predtým a emisné limity ich nútia v tomto trende pokračovať. Nórom to však nestačí a chcú ich nadobro...

Nóri chcú zakázať autá so spaľovacími motormi

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na stredu 24. augusta 2016. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Elektromobil nedal svojim osemvalcovým súperom šancu, s prehrou sa musel vyrovnať Mustang, Camaro i Corvette.

Tesla Model S vs. americkí svalovci

Éra atmosférického trojlitra je definitívne preč, pod tridsiatkou evokujúcou túto pohonnú jednotku sa skrýva o polovicu menší turbomotor.

Test BMW 430i Cabrio: Stačí štvorvalec?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×