Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Test MINI Clubman: Vyrástlo na kompakt

Šesťdverový unikát z Oxfordu je najuniverzálnejším produktom britskej značky. Minca má však aj druhú stranu.
50 4 príspevky 24.02.2016 / Marek Pokrývka

V ostatných rokoch sa neustále hovorí o trende zmenšovaní motorov, no samotné vozidlá už niekoľko desaťročí kontinuálne rastú. MINI je exemplárnym príkladom tohto posunu. Originál meral na dĺžku len čosi vyše troch metrov, no tretia generácia jeho potomka má k dobru celých 85 centimetrov. Vlani uvedený variant Clubman je pritom ešte väčší.

MINI Clubman sa rozmermi radí do nižšej strednej triedy 50 fotografií v galérii MINI Clubman sa rozmermi radí do nižšej strednej triedy

Toto označenie poznáme už z pôvodného MINI, pri ktorom ho niesla dizajnovo modifikovaná verzia. No britská automobilka sa pod vedením BMW Group rozhodla urobiť z neho čosi iné. Rovnakým menom nazvala praktickejší variant znovuzrodenej klasiky, ktorý predávala ako alternatívu. V tomto štýle teraz pokračuje, aj keď trochu iným smerom. Čo to znamená sme skúmali v teste.

Proporcie negatívne ovplyvnili imidž

Clubman odvodený z druhej modernej generácie vznikol jednoduchým natiahnutým hatchbacku. Vyznačoval sa atypickou konfiguráciou dverí i špecifickým vzhľadom zadnej časti, čomu možno pravdepodobne pripísať nie práve hviezdne predajné čísla. Napriek väčšiemu vnútornému priestoru zostal tento variant v tieni svojho originálneho súrodenca. Automobilka však zmenila recept, prekopala ideu celého vozidla a nakreslila ho od podlahy.

Kompakt má horizontálne zadné svetlá a šesť dverí 50 fotografií v galérii Kompakt má horizontálne zadné svetlá a šesť dverí

V mene praktickosti teraz MINI nepridávalo centimetre len do dĺžky, ale nafukovalo vo všetkých smeroch. Exteriérovými mierami tak vozidlo vyrástlo na kompakt. Nie je však klasickým zástupcom triedy, tvarom totiž zostalo kdesi na polceste medzi hatchbackom a kombi. Dizajnovo sa viac-menej drží originálu. Má však horizontálne zadné svetlá a unikátnych šesť dverí.

Výsledok tohto postupu na nás pôsobil trochu rozpačito. Skromné rozmery k autám tejto značky jednoducho patria a ich zväčšenie negatívne ovplyvnilo faktor imidžu. Slovíčka ako „zlaté“ či „chutné“ sa pri tomto aute vytratili, z čoho viníme práve neštandardné proporcie.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Originalitu však novinke nemožno uprieť. Spomedzi sivej masy svojej kategórie vyniká vďaka vzhľadu i viacerým riešeniam, z ktorých najvýraznejšie je delené veko batožinového priestoru. Ďalším zaujímavým detailom je anténa. Tá má v sebe vstavané červené svetlo signalizujúce aktívny alarm, už z diaľky tak možno ľahko odhaliť status odomknuté/zamknuté.

Takéto praktické MINI tu ešte nebolo

Po otvorení dverí tohto MINI sme sa cítili ako doma. Interiér je totiž vo veľkej miere zhodný s klasickým hatchbackom tretej modernej generácie, najmä čo sa týka ergonómie. Identický je volant, prístrojový panel i množstvo ovládacích prvkov. Palubná doska sa však zmenila, má mohutnejšie a zároveň trochu konzervatívnejšie tvary. Výrazne narástol aj stredový tunel.

Interiér je vo veľkej miere zhodný s hatchbackom 50 fotografií v galérii Interiér je vo veľkej miere zhodný s hatchbackom

Dôvodom na tieto zmeny bola v prvom rade výrazne väčšia šírka automobilu. Na kompakt nadpriemerných 1 800 mm spôsobilo, že priestorom v ramenách patrí Clubman medzi najlepších v triede. Núdzou o priestor nebudú trpieť ani kolená a hlavy. Interiér je až prekvapujúco vzdušný, k čomu prispel aj tradične nízky posed. Ani na zadných sedadlách sme problém nemali. Pri výške zhruba 180 centimetrov sme sa sem posadili bez ťažkostí.

Novinka pohodlne pojme štyroch pasažierov, čo sa o päťdverovom hatchbacku nedá stopercentne povedať. Výrazný posun nastal aj v oblasti odkladacích priestorov. Nafúknuté sú najmä priečinky vo dverách, ktoré možno naozaj dobre využiť. Plusov v tomto smere je však viac. Takéto praktické MINI tu ešte nebolo, na čom sa podieľa aj kufor.

V základe pojme batožinový priestor 360 litrov 50 fotografií v galérii V základe pojme batožinový priestor 360 litrov

Batožinový priestor v základe pojme 360 litrov, časť z tohto objemu sa však nachádza pod podlahou. Benefitom dvojitého dna je sklápanie sedadiel do takmer dokonalej roviny. MINI v tomto prípade zhltne slušných 1 250 litrov. Kufor je prístupný cez dvojicu dverí otváraných do boku, ktoré sú podopreté plynovými vzperami. Otváranie je preto naozaj jednoduché. Ako väčší problém vidíme ich spoj, ktorý prekáža pri pohľade do spätného zrkadla.

Naftový dvojliter je dobrou voľbou

Podľa štítku Cooper D sme pod kapotou očakávali 1,5-litrový vznetový trojvalec, s ktorým sme sa už zoznámili v rovnako označenom hatchbacku. Bol to však omyl. Pri type Clubman nesie táto štartovacia motorizácia označenie One D, my sme mali k dispozícii dvojliter. Naftový štvorvalec má maximálny výkon 110 kW (150 k) a krútiaci moment 330 Nm.

Naftový dvojliter má maximálny výkon 110 kW (150 k) 50 fotografií v galérii Naftový dvojliter má maximálny výkon 110 kW (150 k)

Turbodiesel je štandardne dodávaný s manuálom, v našom prípade ho ale dopĺňala osemstupňová samočinná prevodovka. S hodvábne radiacim automatom si motor výborne rozumel. Rýchla spolupráca tejto dvojice prispela k tomu, že MINI pôsobilo v priamom smere naozaj svižne. Podľa papiera zvláda Clubman Cooper D stovku za 8,6 sekundy. Tipovali by sme ešte o niečo menej...

Dynamicky je naftový dvojliter pre toto auto dobrou voľbou a nesklamal nás ani svojou kultivovanosťou. Hluk je na akceptovateľnej úrovni. Malo to len jednu malú chybičku: pri spomaľovaní sa krátko pred zastavením hlásili z pohonného ústrojenstva citeľné vibrácie.

S osemstupňovým automatom si motor výborne rozumel 50 fotografií v galérii S osemstupňovým automatom si motor výborne rozumel

Vznetový štvorvalec sľubuje na papieri mesto pod päť litrov, ale je to len utópia. Nami odmeranú hodnotu 6,4 l/100 km však hodnotíme ako slušnú. Ani o dva decilitre nižší apetít pri diaľničnom maxime 130 km/h nemôžeme kritizovať, rovnako ako spotrebu na okresných cestách. Pri ich pokojnom brázdení sme dosiahli 4,8 l/100 km. O rovnej štvorke možno opäť iba snívať.

Skutočne prerastená motokára

Autá z britského Oxfordu vždy bodovali svojimi jazdnými vlastnosťami. Výrobca ich s obľubou prirovnáva k motokáram, no táto je skutočne prerastená. Pri dynamickej jazde preto zabaví o niečo menej. V porovnaní s klasickými odrodami MINI nepôsobí kompakt tak vrtko a bezprostredne. Dôvodom sú nielen rozmery, ale aj hmotnosť posunutá o dobré dva metráky nahor.

V rámci segmentu patrí Clubman medzi lídrov zákrut 50 fotografií v galérii V rámci segmentu patrí Clubman medzi lídrov zákrut

Situácia sa však zmení, ak do porovnávacej rovnice dosadíme namiesto príbuzenstva nejakých priamych súperov. V rámci segmentu nižšej strednej triedy totiž Clubman patrí medzi jasných lídrov zákrut. Jeho predné kolesá výborne poslúchajú volant a rýchle oblúky vedia kresliť aj so zimným obutím. Vozidlo je pritom dobre čitateľné. Úsmev na tvári vyčarí najmä v prípade zvolenia športového režimu, ktorý mení charakteristiku auta vo viacerých smeroch.

Radosť z jazdy typická pre MINI je teda obmedzená, ale stále z nej zostala slušná porcia. Clubman však poteší v inom smere. Ponúka totiž komfort, ktorý je pre autá tejto značky nevídaný. Vďaka mäkšej charakteristike pruženia a elektronicky riadeným tlmičom ide o najpohodlnejšieho zástupcu značky. Prejazd nerovností tlmí s citeľne väčšou gráciou než jeho súrodenci. No základná tuhosť podvozku vlastná všetkým modelom britského výrobcu zostala zachovaná.

Cena sa prehupla cez 40-tisíc

Clubman je síce najväčším vozidlom v ponuke MINI, ale z hľadiska financií mu vrcholná priečka unikla. So základnou sumou 21 100 eur totiž štartuje zhruba o tisícku nižšie než Countryman. Naftový dvojliter s výkonom 110 kW (150 k) vyjde na necelých 26-tisíc, v prípade voľby automatickej prevodovky je to presne 27 786 eur. Samozrejme, testovaný model stál viac.

Cenu testovaného auta zvýšilo veľké množstvo príplatkov 50 fotografií v galérii Cenu testovaného auta zvýšilo veľké množstvo príplatkov

Kúpna cena nami skúšaného automobilu sa tesne prehupla cez 40-tisícovú hranicu, za čo mohlo veľké množstvo príplatkov. Investície si vyžiadali napríklad disky kolies a LED svetlomety. Sumu ďalej zvýšila navigácia, adaptívny tempomat, vyhrievanie sedadiel, viacero asistentov či bezkľúčové štartovanie. Priplatiť si bolo potrebné aj za polokožené čalúnenie. Nič to však nemení na tom, že na automobil tejto veľkosti je MINI Clubman drahým produktom.

MINI Clubman je o kompromisoch

Šesťdverový unikát z Oxfordu v nás po osobnej skúsenosti zanechal trochu zmiešané dojmy. V mnohých aspektoch ho môžeme pochváliť, keďže ide o najuniverzálnejší produkt britskej značky. Vzdušnosťou interiéru, odkladacími priestormi či objemom kufra stanovuje v rámci portfólia MINI nové štandardy. Komfortom pruženia mu taktiež patrí prvenstvo. Potešila nás aj kombinácia naftového dvojlitra s osemstupňovým automatom, ktorá pôsobí dynamicky a má slušnú spotrebu.

Nafúknutie na kompakt obmedzilo dve silné stránky MINI 50 fotografií v galérii Nafúknutie na kompakt obmedzilo dve silné stránky MINI

Minca má však aj druhú stranou a tým nemyslíme iba fakt, že na svoju veľkosť je vozidlo drahé. Nafúknutie na kompakt totiž obmedzilo dve tradične silné stránky modelov tohto výrobcu. V negatívnom smere sa dotklo imidžu i jazdných vlastností, pričom to majú zhodne na svedomí upravené proporcie. Clubman je teda o kompromisoch. Ak je zákazník ochotný sa so spomínanými mínuskami zmieriť, dostane jedinečný kompakt s omnoho väčším množstvom plusových bodov.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 995 cm3
Max. výkon
110 kW/150 k
pri otáčkach
4 000/min
Max. krútiaci moment
330 Nm
pri otáčkach
1 250/min
Palivo
nafta
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
8-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 253 mm
Šírka
1 800 mm
Výška
1 441 mm
Rázvor náprav
2 670 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 360 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 435 kg
Užitočná hmotnosť
585 kg
Celková hmotnosť
1 945 kg
Objem batožinového priestoru
360 l/1 250 l
Objem palivovej nádrže
48 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
212 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
8,6 s
Spotreba
Mesto - normovaná
4,8 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,0 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,3 l/100 km
Mesto - počas testu
6,4 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,2 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,8 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
113 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 21 100 €
Základná cena verzie
od 27 786 €
Cena testovaného exemplára
40 120 €

Najnovšie články
Babráci za volantom opäť narobili riadny rozruch

Crashtesty sú dôležitou súčasťou dnešného imidžu automobiliek. Dá sa im však veriť? Zdá sa, že výrobcovia sa postupom času prispôsobili stereotypným skúškam...

Takto nás klamú v oblasti bezpečnosti

Hovorca uviedol, že podiel hybridných a elektrických vozidiel Audi musí výrazne stúpnuť, aby spoločnosť splnila klimatické ciele

Audi chce predávať státisíce elektromobilov

Na počesť legendy predstavilo Lamborghini špeciálnu limitovanú edíciu modelu Aventador. Vyrobených bude len 50 kusov.

Lamborghini si pripomína model Miura

Nedávno debutoval špeciálny Aston Martin, Peugeot 3008 GT a tiež omladená verzia bestselleru Renault Clio.

Koncepty z budúcnosti a skice SUV Škoda

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na sobotu 25. júna 2016. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

So štýlovým doplnkom môže byť aj pekné auto ešte krajšie. Toto príslušenstvo ale nie je ani pekné, ani štýlové, i tak ho ale podaktorí vodiči milujú.

Kuriózne autodoplnky: Na čo tie veci vlastne sú?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×