Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Návod pre vodičov: Akú smerovku treba použiť?

VAŠA TÉMA V premávke vznikajú sporné situácie a niektoré z nich vyvolávajú u vodičov zmätok, akú smerovku majú použiť. Pozreli sme sa na najčastejšie chyby, ktoré pri priznávaní smeru jazdy vznikajú a pripravili jednoduchý návod, ako smerovky „vyhadzovať“ správne.
5 84 príspevkov 24.02.2016 / Soňa Zverková

Smerovky sú na prvý pohľad niečo tak triviálne, že vysvetľovať spôsob používania vyzerá až detinsky. Ale len na prvý pohľad, ako nás o tom presviedčajú každodenné skúsenosti z našich ciest. Vybrali sme niekoľko situácií, ktoré pôsobia sporne a mnohí vodiči očividne nevedia, ako majú smerovku použiť. Prípadne ju nepoužijú vôbec a spoliehajú sa nato, že ostatní účastníci cestnej premávky im vidia do hlavy. Omyl. Nevidia.

Ilustračná snímka 5 fotografií v galérii Ilustračná snímka

Jedna stará múdrosť hovorí, že nemému dieťaťu ani vlastná matka nerozumie. A keďže smerovky sú jednoznačnou formou komunikácie nielen medzi vodičmi navzájom, ale aj s ostatnými účastníkmi cestnej premávky, napríklad, chodcami, prenesený význam azda nie je potrebné vysvetľovať. Pri používaní smeroviek v takmer všetkých prípadoch platí jednoduchá zásada: smerovka musí byť zapnutá na tej strane, ktorou vozidlo „seká“ bielu čiaru alebo hranicu križovatky. A doplníme ešte jeden postreh. Automobilky investujú nemalé peniaze do dizajnu svojich modelov, vrátane smeroviek. Platíte za to pri kúpe auta. Tak ich aj používajte.

Priradenie po odbočení

Prvým príkladom, v ktorom nejeden vodič nesprávne použije smerovku, je priradenie do jazdného pruhu po odbočení. Na obrázku je jedna z možných situácií, konkrétne ide o križovatku Bajkalská-Ružinovská v Bratislave. Pri odbočení z Bajkalskej sa pochopiteľne dáva pravá smerovka, otázka teraz znie, ktorá smerovka má byť zapnutá pri priradení na Ružinovskú. Niektoré vozidlá blikajú vpravo, iné vľavo a ďalšie pre zmenu vôbec.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Zákon je v tomto ohľade trochu vágny a s výnimkou vypnutej smerovky sú v podstate obidva spôsoby správne. Odporúčame však smerovku prepnúť do polohy vľavo podľa vyššie spomínaného princípu vzájomnej komunikácie. Pravú smerovku môžu vodiči na hlavnej ceste prehliadnuť, ľavú však zbadajú určite. A presne o to ide. To najpodstatnejšie z hľadiska bezpečnosti je informovať ostatných vodičov o vašich úmysloch. Podľa možnosti tak jasne, ako je to možné.

zdroj: Google Maps 5 fotografií v galérii zdroj: Google Maps

Prikázaný smer

Ďalšou problematickou situáciou sú križovatky, kde premávku usmerňuje značka Prikázaný smer jazdy. Mnohí vodiči smerovku nezapínajú, nakoľko to považujú za zbytočné, keď i tak iným smerom ísť nemôžu. Opäť veľký omyl, ktorý môže mať nepríjemné dôsledky vo forme nehody, napríklad, s protiidúcim vozidlom vychádzajúcim z jednosmernej cesty. Jeho vodič predsa nevidí cez plech značky a nemôže vedieť, že je na nej modrá šípka vpravo alebo vľavo.

A máme tu predsa chodcov. To, že zväčša nie sú ochotní prečítať si ani tých niekoľko odsekov zákona, ktoré sa ich bytostne dotýkajú, v danej situácii nie je podstatné. Chodci totiž nemusia poznať dopravné značky pre vozidlá a už vôbec si ich nemusia všímať. Pri prechádzaní cez cestu však musia vedieť, čo blížiace sa vozidlo zamýšľa. Navyše zákon nehovorí o tom, kedy smerovku nie je potrebné zapínať. Z tohto hľadiska je formulácia jasná: „Znamenie o zmene smeru jazdy vodič je povinný dávať vždy pri zmene smeru jazdy, vybočovaní z neho alebo ak to vyžaduje bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky.“ Podľa zákona musí zapnúť smerovku včas pred začatím úkonu a ponechať ju zapnutú počas celého manévra.

Vodiči protiidúcich vozidiel cez plech nevidia, smerovka je nevyhnutná. Zdroj: Dreamstime 5 fotografií v galérii Vodiči protiidúcich vozidiel cez plech nevidia, smerovka je nevyhnutná. Zdroj: Dreamstime

Ak hlavná cesta mení smer

Rovnaký princíp platí aj pre križovatky, kde hlavná cesta odbočuje vpravo alebo vľavo. Nikde v zákone sa nehovorí o tom, že pri jazde po hlavnej ceste nie je potrebné zapínať smerovky. Je to hlúposť už svojou podstatou. Každý vodič by si mal uvedomiť, že telepati sa na tejto planéte nerodia a ešte dlho nebudú. Na križovatke v tvare kríža každý vodič logicky usúdi, že ak vozidlo nemá zapnutú smerovku, pokračuje rovno. Podľa toho sa aj zariadi a výsledkom môže byť dopravná nehoda.

Podobným spôsobom je potrebné pristupovať aj ku križovatkám v tvare „Y“. Zákon totiž hovorí, že smerovku je potrebné zapínať aj vtedy, ak to vyžaduje bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. Ak teda hlavná cesta zabáča doľava, ako na našom obrázku, zapnite smerovku doľava. Pokiaľ z nej vychádzate, zapnite pravú smerovku, i keď idete rovno. Skúste sa vžiť do kože vodičov, ktorí čakajú na vedľajšej ceste a čakajú, kým sa im vytvorí „okno“, aby sa mohli zaradiť do hlavnej cesty. Práve zapnutím smerovky dávate každému najavo, kam mierite. Všetko stojí a padá na komunikácii. Jazda v štýle „po mne potopa“ je v časoch rastúcej intenzity premávky neprípustná a svedčí o arogancii. A tá sa jedného dňa nemusí takémuto vodičovi vyplatiť.

Grafika: Soňa Zverková 5 fotografií v galérii Grafika: Soňa Zverková

Kruhový objazd

O spôsobe používania smeroviek na kruhových objazdoch sme toho už napísali mnoho. No keďže stále sa stretávame so zmätkármi, popíšeme to znova. Platí princíp, ktorý je uvedený aj v zákone o premávke. Smerovka sa zapína až pred výjazdom, do ktorého vodič mieri. Jedinou výnimkou je situácia, že vodič chce opustiť križovatku na najbližšom výjazde. Vtedy môže smerovku zapnúť ešte pred vstupom do kruhového objazdu. Odporúčame vždy prispôsobiť rýchlosť jazdy tak, aby ste stihli smerovku zapnúť včas a dať ostatným vodičom aj chodcom najavo vaše úmysly.

zdroj: PZ SR 5 fotografií v galérii zdroj: PZ SR


Najnovšie články
Babráci za volantom sa opäť nevmestili do kože

Nezávislý grafik vytvoril dve vizualizácie terénne štylizovaného kombi, ktoré má mať premiéru na parížskom autosalóne.

Ako môže vyzerať Mercedes E All-Terrain

Vedenie FCA uviedlo, že ide o modely strednej triedy Chrysler 200, dodávky Ram, Jeep Renegade a Cherokee, vyrobené v rokoch 2014 a 2015.

Fiat Chrysler zvolá do servisov 410-tisíc áut

Bentayga dostane športovejší bodykit, disky s priemerom 23 palcov či ladený výfukový systém. Zvýšenie výkonu sa zatiaľ nekoná.

Startech si brúsi zuby na SUV Bentley

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na nedeľu 24. júla 2016. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Veľké americké kupé pôsobia nielen svalnatým, ale i robustným a bezpečným dojmom. Bariérové testy však odhalili ich vážne slabiny pri ochrane posádky.

Prekvapenie z crashtestu legendárnych kupé

Zážihový motor, či vznetový? To je častá, priam hamletovská otázka, či už pri kúpe nového auta, alebo ojazdeného. Pri týchto modeloch z druhej ruky je však...

7 jazdených áut, kde je benzín jasná voľba
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×