Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Test Renault Talisman: Francúzsky šarm

Nový sedan sme si vyskúšali so slabším benzínovým motorom, dvojspojkovou prevodovkou a vybavením Intens. Zaujal nás najmä komfortom.
44 22 príspevkov 22.02.2016 / Marek Pokrývka

Po niekoľkých rokoch nie veľmi úspešného pôsobenia v strednej triede sa Renault rozhodol urobiť radikálny krok. Zo svojho tímu vyhodil modely Laguna a Latitude, ktoré nahradil jediným hráčom menom Talisman. Automobilka ho oficiálne predviedla vlani v lete. Krátko po debute štvordverového variantu pritom odhalila aj odvodené kombi.

Renault Talisman nahradil modely Laguna a Latitude 44 fotografií v galérii Renault Talisman nahradil modely Laguna a Latitude

Nie je prekvapením, že s týmto vozidlom sa spájajú medzi fanúšikmi značky veľké očakávania. Podarí sa ich novinke naplniť? Odpoveď nám naznačili prvé kilometre na medzinárodnej prezentácii, no slovenská realita môže hovoriť čosi iné. Ako to je naozaj s modelom Talisman sme preto zisťovali v teste. Podrobili sme mu verziu Intens so slabším benzínovým motorom.

Body zbiera atraktívnym dizajnom

Nový sedan Renault sa od svojich predchodcov snaží odpútať nielen zmenou označenia, ale aj dizajnom. Podobnosť tu teda nehľadajte. Reštart v segmente D prináša svieže vizuálne stvárnenie, ktorého centrálnym bodom sú okrem dominantnej masky chladiča s veľkým logom diamantu najmä svetlá. Zaujmú nielen príplatkovou LED technológiou, ale aj tvarom. Predné exempláre s „hokejkou“ prerastajúcou do nárazníka sú doplnené širokými linkami koncových svetiel.

Sedan strednej triedy prináša svieže vizuálne stvárnenie 44 fotografií v galérii Sedan strednej triedy prináša svieže vizuálne stvárnenie

Tieto prvky sú zakomponované do robustne pôsobiacej karosérie s elegantnými líniami. Talisman dostal od svojich autorov francúzsky šarm, ktorého efekt sme si počas nášho testu nemohli nevšimnúť. Na ulici sa za týmto modelom obzeral kadekto. Je teda jasné, že svojím atraktívnym dizajnom Renault zbiera body. So silnou vizuálnou stránkou auta v našom prípade nie celkom ladili sedemnásťpalcové disky, ktoré sa na veľkom štvordverovom vozidle trochu strácali.

Za svoj vzhľad sa nemusí hanbiť ani interiér. Žiadne výstrelky sa nekonajú, prím tu hrala jednoduchá elegancia a funkčnosť. Tvorcovia zapracovali aj na materiáloch. No výsledok nie je celkom stopercentný, okrem kvalitných povrchov sme tu našli aj tvrdšie plasty či nie celkom presvedčivú imitáciu dreva. Kožené čalúnenie sedadiel však pôsobilo hodnotne. Nešlo síce o v minulosti chválené kreslá vyhradené pre verziu Paris Initiale, ale tieto lacnejšie kúsky sú taktiež pohodlné a ponúkajú slušnú oporu. Vďaka dobrej dĺžke sedáku sú pritom komfortné aj zadné sedačky.

Okrem kvalitných povrchov sme tu našli aj tvrdšie plasty 44 fotografií v galérii Okrem kvalitných povrchov sme tu našli aj tvrdšie plasty

Palubnej doske v prípade testovaného vozidla kraľoval sedempalcový horizontálne orientovaný displej namiesto „tabletu“ známeho z prvej jazdy. No funkčná stránka je prakticky identická. S multimediálnym systémom R-Link 2.0 sme napriek menšej obrazovke nemali problém, na prácu s ním sa dá pomerne rýchlo zvyknúť. Na trhu však nájdeme aj intuitívnejšie rozhrania.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Dostatočný priestor aj pre rodinu

Talisman nejde v stopách starších modelov Renault ani svojimi rozmermi. Na dĺžku výrazne prerastá Lagunu tretej generácie a je takmer tak veľký ako Latitude, pričom šírkou i rázvorom prekonáva oboch. Výškou zostal kdesi uprostred spomínanej dvojice. Vďaka svojim proporciám patrí k najväčším automobilom v triede, ešte trochu objemnejší je napríklad český Superb.

Na zadných sedadlách je miesto na hlavu skromnejšie 44 fotografií v galérii Na zadných sedadlách je miesto na hlavu skromnejšie

Exteriérové miery dávajú predpoklad, že v kabíne nebude núdza o miesto. Prax to potvrdzuje. Vďaka tvarom karosérie síce vo Francúzovi nebudete mať pocit vzdušnosti vlastný spomínanému českému súperovi, ale klaustrofóbia tu nehrozí. Dopredu sa zmestia aj nadpriemerne vysoké postavy. Bežne vysokému vodičovi miesto bezpečne postačí, pričom pri posadení za seba mu zostáva veľká rezerva pred kolenami. Miesto na hlavu je už skromnejšie. Konfekčná postava bez klobúka sa však zmestí, sedan teda ponúka dostatočný priestor aj pre rodinu so staršími potomkami.

Okrem samotných pasažierov zvládne Talisman pojať slušnú porciu batožiny, v zadnej časti totiž skrýva až 608 litrov. To ho radí k premiantom segmentu. Kufor je pomerne plytký, no ťaží zo šírky a najmä z veľkorysej dĺžky. Mínusom vlastným mnohým sedanom je skromnejší vstupný otvor. Pozitívom je zasa veko batožinového priestoru, ktoré má pánty zapustené do čalúnenia.

Batožinový priestor ťaží najmä z veľkorysej dĺžky 44 fotografií v galérii Batožinový priestor ťaží najmä z veľkorysej dĺžky

Samozrejme, v prípade potreby možno dostupný objem rozšíriť pomocou sklopenia operadiel zadných sedadiel. Tie nejdú celkom do roviny a zostane za nimi schod. Ide teda skôr o núdzové riešenie. Pozitívom je otvor za lakťovou opierkou, ktorý je ideálny na lyže. Z hľadiska odkladacích priestorov Talisman neohúri. Priečinky vo dverách sú malé a to isté platí o tých na centrálnej konzole, situáciu však zachraňuje lakťová opierka spolu so schránkou pred spolujazdcom.

Kultivovaný a úsporný turbomotor

Renault montuje do modelu Talisman päť motorizácií, pričom trochu netradične je najdostupnejšou voľbou diesel. My sme mali k dispozícii slabší z dvoch ponúkaných zážihových motorov. Za označením TCe 150 EDC sa skrýva 1,6-litrový prepĺňaný štvorvalec dosahujúci maximálny výkon 110 kW (150 k) a krútiaci moment 220 Nm. Štandardne je skombinovaný so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou, manuál sa nekoná.

Prepĺňaný benzínový štvorvalec dosahuje výkon 110 kW (150 k) 44 fotografií v galérii Prepĺňaný benzínový štvorvalec dosahuje výkon 110 kW (150 k)

Z hľadiska dynamiky nie je tento agregát ničím výnimočným, aj keď podľa papiera sa hanbiť nemusí. Na stovku rozbehne sedan za 9,6 sekundy a potiahne ho po tempo 215 km/h. Bez pohľadu na rýchlomer by sme však tipovali horšie čísla, čo má na svedomí kultivovaný charakter motora. Pri bežnej jazde ho počuť minimálne. Ani väčšie zaťaženie z neho nevytiahne rev, stále zostáva tichý.

Prepĺňaný štvorvalec teda slabý nie je, no vďaka svojmu charakteru je ideálny na pokojné presuny. V tom mu pomáha skriňa EDC. Táto prevodovka pracuje logicky a jednotlivé stupne radí pomerne jemne. Problém jej pritom nerobia ani rozvláčne štarty z miesta, čo pri dvojspojkových exemplároch nie je pravidlom. Chválime aj manuálny režim so správne otočenou kulisou.

Jednotlivé stupne radí prevodovka EDC pomerne jemne 44 fotografií v galérii Jednotlivé stupne radí prevodovka EDC pomerne jemne

Benzínový motor nás nesklamal ani apetítom, bol vcelku úsporný. V urbanizovanej prevádzke prekvapil: papierovú hodnotu 7,5 l/100 km sa nám totiž podarilo o dve deci podliezť. Normované údaje pritom zvyčajne prekračujeme. Mimo ulíc mesta sa situácia zmenila, k oficiálnemu 4,6-litrovému údaju sa nám priblížiť nepodarilo. Na vidieku sme skončili s výsledkom 5,4 l/100 km a diaľničný režim spotrebu zvýšil na 6,3 litra benzínu. To sú na zážihový agregát pekné čísla.

Návrat francúzskeho komfortu

Pokojný charakter prezentovalo testované vozidlo nielen svojim pohonným reťazcom, ale aj podvozkom. Talisman bol vybavený jeho štandardným variantom. Ten si musí vystačiť bez elektronicky ovládaných tlmičov či systému riadenia všetkých štyroch kolies. Nám však tieto prvky veľmi nechýbali. Na sedemnásťpalcových ráfikoch je hlavným rysom tohto modelu pohodlie.

Sedan sa na sedemnásťpalcových diskov správa pohodlne 44 fotografií v galérii Sedan sa na sedemnásťpalcových diskov správa pohodlne

Relatívne malé disky prispievajú k slušnému tlmeniu nerovností. Sedan ich síce celkom neskrýva, ale rázy pri prejazde väčšiny z nich dobre odfiltruje. Aj na výraznejších dierach či prahoch sa pruženie správa civilizovane. Renault pôsobí pomerne mäkko a na pozdĺžnych vlnách asfaltu sa príjemne pohojdáva. Výrazná tuhosť vlastná najmä nemeckým súperom sa nekoná. Novinka hlási návrat francúzskeho komfortu, ktorým boli známe mnohé modely z krajiny galského kohúta.

Pozitívnou správou je, že napriek svojmu pohodlnému naladeniu tu nie je reč o nejakej želatíne na kolesách. Jazdné vlastnosti hodnotíme ako dobré. Už po prvej jazde sme si síce všimli, že v tomto smere nebude sedan siahať na triednu elitu, ale jeho podvozok vie predviesť aj slušnú smerovú stabilitu. Veľkým problémom pritom nie je ani vlečená zadná náprava. Pri jazde skôr môže prekážať tupo pôsobiace riadenie, ktorému chýba komunikatívnosť.

S dobrou výbavou za milión korún

Na slovenskom trhu štartuje Renault Talisman sumou 23 490 eur, ktorú nesie naftová verzia dCi 110 a vybavenie Life. Testovaný exemplár spájal slabšie naladenie benzínového motora s druhou najvyššou úrovňou Intens. Táto kombinácia stojí štandardne 28 690 eur. V našom prípade cena vďaka príplatkom stúpla na čiastku 33 890 eur, čo je asi milión starých slovenských korún.

Testované vozidlo malo druhú najvyššiu úroveň vybavenia 44 fotografií v galérii Testované vozidlo malo druhú najvyššiu úroveň vybavenia

Extra financie si vyžiadal najmä balík koženého čalúnenia, v rámci ktorého bolo zahrnuté aj elektrické ovládanie predných sedadiel, masážna funkcia či ventilácia. K tomu sa prirátala parkovacia kamera a zopár ďalších drobností. Dobrú výbavu však verzia Intens ponúka už štandardne, okrem iného má systém R-Link 2. 0 s navigáciou a 7-palcovým displejom, ozvučenie Arkamys, adaptívne LED svetlomety, bezkľúčový vstup a dvojzónovú klimatizáciu.

Talisman sa môže vrátiť k úspechom

Renault sa v oblasti strednej triedy odhodlal na radikálnu zmenu. Po skúsenosti na slovenskej pôde konštatujeme, že reštart v segmente D mu vyšiel. Talisman láka na viac než len svoj francúzsky šarm. Vďaka štedrým rozmerom má pomerne vzdušnú kabínu, kufrom sa radí k premiantom triedy a nesklame ani vyhotovením. No nájdu sa aj nedostatky. Nie všetky materiály pôsobia presvedčivo, vzadu by mohlo byť viac miesta na hlavu a odkladacími priestormi sedan neohúri.

Renault Talisman láka na viac než len svoj francúzsky šarm 44 fotografií v galérii Renault Talisman láka na viac než len svoj francúzsky šarm

V nami skúšanej konfigurácii sa vozidlo vyznačovalo kultivovaným benzínovým motorom, ktorému napriek tichému prejavu nechýbala sila. K jeho pokojnému charakteru sa dobre hodila dvojspojková prevodovka i podvozok. Štandardné pruženie v kombinácii so sedemnásťpalcovými diskami kolies predviedla slušné tlmenie nerovností a dobré jazdné vlastnosti.

Počas testu sme nenašli nič, čím by sa nový Renault diskvalifikoval. Všetky spomínané mínusy mu možno odpustiť. Ak si bude verejnosť ochotná zaplatiť za dobre vybavený model milión starých korún, Talisman sa môže vrátiť k úspechom, ktoré kedysi medzi zákazníkmi žala Laguna.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 618 cm3
Max. výkon
110 kW/150 k
pri otáčkach
5 300/min
Max. krútiaci moment
220 Nm
pri otáčkach
2 000/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
7-stupňová dvojspojková
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 848 mm
Šírka
1 890 mm
Výška
1 463 mm
Rázvor náprav
2 808 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 505 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 580 kg
Užitočná hmotnosť
525 kg
Celková hmotnosť
2 030 kg
Objem batožinového priestoru
608 l/1 022 l
Objem palivovej nádrže
51 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
215 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
9,6 s
Spotreba
Mesto - normovaná
7,5 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,6 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,6 l/100 km
Mesto - počas testu
7,3 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,3 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,4 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
127 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 23 490 €
Základná cena verzie
od 28 690 €
Cena testovaného exemplára
33 890 €

Najnovšie články
Rekordné Porsche: Najrýchlejšie zo všetkých

Prezident španielskej automobilky na globálnej konferencii prezradil, že typ Ateca nezostane v portfóliu dlho osamotený.

Seat chystá na budúci rok menšie SUV

Na niektoré autá sa možno spoľahnúť väčšmi, na iné zasa menej. Dvojnásobne to platí, ak sú ojazdené. Prinášame výber deviatich typov, s ktorými býva na STK...

Jazdené autá, ktorým najmenej hrozí porucha

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na sobotu 28. mája 2016. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Skúsený vodič využil, že drsné kupé je na okruhovú prevádzku dobre pripravené. Od dna schopností stroja nebol ďaleko.

Porsche Cayman GT4 na Nordschleife

Rozsah faceliftu minivanu predčasne prezradil on-line konfigurátor. Obrázky z programu potvrdzujú predpoklady vytvorené na báze záberov prototypov

Opel Zafira: Omladená podoba odhalená

Wolfsburg výrazne prepracoval kabínu pick-upu. Od kompaktu prebral volant, multimediálny systém i viacero prvkov vybavenia.

Amarok sa interiérom doťahuje na Golf
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×