Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

V Česku zavádzajú výrazne vyššie pokuty

V Česku v tomto roku začínajú platiť viaceré zmeny týkajúce sa motoristov a ďalšie sa pripravujú. Medzi tie najzávažnejšie patrí plánované výrazné zvýšenie pokút a sankcií za priestupky.
5 11 príspevkov 22.02.2016 / Soňa Zverková

Každá krajina zvykne novelizovať zákony, ktoré sa dotýkajú motoristov. A záplava zmien sa chystá aj v susednom Česku, pričom niektoré zmeny už platia, iné sú v štádiu plánovania. Tou prvou je očividný nezmysel z dielne tamojšieho ministerstva dopravy a týka sa dopravnej značky Zákaz vjazdu nákladných vozidiel (B6).

Od začiatku roka totiž platí, že do ulíc a jazdných pruhov označených touto značkou nesmú vchádzať nielen vozidlá s celkovou hmotnosťou nad 3,5 tony, ale po novom ani ľahšie vozidlá kategórie N. To znamená, že zákaz vjazdu platí aj pre všetky osobné vozidlá s mriežkou. U nás síce už povinnosť montovať mriežku, ak si chce podnikateľ uplatniť odpočet DPH, neplatí, v Česku má však táto úprava stále svoje miesto.

Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime 5 fotografií v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime

Novela tak môže poriadne skomplikovať život podnikateľom a živnostníkom a najmä zásobovanie. Ministerstvo dopravy argumentovalo, že obce predsa môžu značku zrušiť alebo doplniť dodatkovou tabuľkou s vyznačením hmotnosti, pre ktorú platí. V tom druhom prípade to ale pre obce znamená zbytočné náklady, pretože dodatkovú tabuľku nikto nevyrobí a nenamontuje zadarmo. Za porušenie zákazu vjazdu je zákonom stanovená pokuta 1.500 až 2.500 Kč (56 až 93 eur).

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Ďalšou novinkou v Česku, ktorá začína platiť 20. februára, je povinnosť chodcov nosiť reflexné prvky, ak sa za zníženej viditeľnosti pohybujú mimo obce po krajnici alebo okraji vozovky v neosvetlených miestach. Za porušenie tejto povinnosti hrozí chodcovi v Česku bloková pokuta 2.000 Kč (74 eur), v správnom konaní 1.500 až 2.500 Kč (56 až 93 eur). Na Slovensku táto úprava platí už niekoľko rokov a na rozdiel od tej predchádzajúcej ide o povinnosť, ktorá má potenciál zachrániť životy. I keď aj u nás by sa zišla osveta. Máloktorý chodec si totiž uvedomuje, že ak on vidí auto, neznamená to, že vodič vidí jeho. Najmä vtedy, ak má tmavé oblečenie a nachádza sa v slabo osvetlenej oblasti.

Technický stav

Od začiatku roka platí v ČR novela zákona o podmienkach prevádzky vozidiel, ktorá rieši predovšetkým technický stav áut. Polícia totiž môže odoberať malý technický preukaz resp. osvedčenie o evidencii časť I (plastová kartička). Zatiaľ však vodiči môžu pokojne spávať, keďže vyhláška, ktorá definuje závady, je ešte v pripomienkovom konaní.

Za poškodené čelné sklo môže polícia odobrať „papiere“ aj u nás. Zdroj: Dreamstime 5 fotografií v galérii Za poškodené čelné sklo môže polícia odobrať „papiere“ aj u nás. Zdroj: Dreamstime

Návrh spomína, napríklad, rozbité čelné sklo, opotrebované brzdové obloženie a pneumatiky, či deravý výfuk. Medzi definíciami sa však nachádzajú aj vážne technické problémy, akým je deformácia uloženia motora, pokrivené nápravy, výrazné preliačenie karosérie (až do vnútra vozidla) či výrazné poškodenie diskov. Za tieto a ďalšie nedostatky môže polícia na mieste zadržať osvedčenie o evidencii, pričom za jazdu bez neho hrozí vodičovi pokuta až 2.000 Kč (74 eur). Osvedčenie dostane motorista až po absolvovaní STK s výsledkom „spôsobilé“.

Nejde o nijak revolučnú úpravu, pre nevyhovujúci technický stav môže prísť motorista o osvedčenie o evidencii aj u nás. Či už ide o prasknuté čelné sklo alebo dokonca nečitateľnú tabuľku s evidenčným číslom.

Dvakrát a dosť

České ministerstvo dopravy v súčasnosti pripravuje pravdepodobne najrozsiahlejšie zmeny v bodovom systéme a výške pokút. Novela ešte nemá definitívnu podobu, podľa doterajších správ pôjde o systém „dvakrát a dosť“ alebo „trikrát a dosť“. V rámci zmien sa výrazne zvýši bodový postih za priestupky. Napríklad, pri nedovolenom predchádzaní môže dostať až šesť bodov, čo znamená, že už pri druhom obdobnom priestupku príde o vodičský preukaz.

Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime 5 fotografií v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime

Okrem prísnejších bodových postihov zvažuje ministerstvo aj zvýšenie pokút, ktoré by mohli pri určitých prehreškoch dosiahnuť až 75.000 Kč (2.773 eur). Táto suma hrozí, napríklad, tomu, kto jazdí v čase, keď má zadržaný vodičský preukaz prípadne ho ešte ani nemá. Túto sumu si musí pripraviť aj vodič, ktorému polícia nameria viac než jedno promile alkoholu v krvi. Na svoje si prídu aj pretekári, ktorí za vysoké prekročenie rýchlosti budú musieť zaplatiť až do 25.000 Kč (925 eur) a v správnom konaní rovnaká pokuta hrozí za vjazd na železničné priecestie v čase, keď je to zakázané.

V niektorých prípadoch ministerstvo navrhuje pevne stanovené pokuty. Napríklad, za telefonovanie bez handsfree sady by išlo o fixných 2.500 Kč (93 eur), za jazdu na červenú 5.000 Kč (185 eur) a za jazdu bez bezpečnostného pásu 1.500 eur (56 eur).

. 5 fotografií v galérii .

Evidencia vozidiel

Niečo podobné ako je naša „registračná daň“, čiže poplatok za prvú registráciu vozidla na Slovensku, majú aj v ČR. Je tu však podstatný rozdiel. U nás sa správny poplatok vyberá výlučne za prvú evidenciu vozidla nezávisle od jeho veku, v Česku majú za prvú evidenciu paušálny poplatok 800 Kč (30 eur) plus tzv. ekologický poplatok pri prvom zápise ojazdeného vozidla v českej evidencii alebo pri prvom prevode vlastníctva po roku 2009. Štát vyberá tieto poplatky práve od roku 2009 a ich cieľom bolo omladenie vozového parku. Tento cieľ však poplatky nesplnili, i keď doteraz štát zinkasoval takmer tri miliardy korún (110,9 milióna eur).

Tamojšie ministerstvo hospodárstva a obchodu a ministerstvo životného prostredia teraz svoju snahu posunuli na vyššiu úroveň. Kým doteraz sa za prevod vlastníctva vozidiel emisnej triedy Euro 2 (vyrobené do roka 2000) platilo 3.000 Kč (111 eur), od roka 2018 sa sadzba zdvihne na 5.000 Kč (185 eur) a v prípade ešte starších áut sa zdvihne na 10.000 Kč (370 eur). Po novom sa však poplatok bude týkať aj vozidiel emisnej triedy Euro 3, čiže áut vyrobených v rokoch 2001 až 2005. Ich noví majitelia budú musieť do rozpočtu prispieť sumou 3.000 Kč (111 eur). Pritom podľa českého Združenia automobilového priemyslu sú v ČR evidované viac než tri milióny vozidiel starších než 10 rokov.

. 5 fotografií v galérii .


Najnovšie články
Dieselgate: Takto sa aféra dotkne bežných ľudí

Fanúšikovia automobilky Mazda sa dlhodobo dožadujú o nový športový model série RX. Zdá sa, že ich čakanie sa blíži ku koncu. Mazda ukáže RX-9 v roku 2019.

Mazda RX-9: Japonský samuraj potvrdený

Norma Euro 6 priniesla opäť čistejšie exhaláty, ale aj náročnejšiu techniku. Väčšina vznetových motorov sa už nezaobíde bez SCR katalyzátora, vyžadujúceho si...

AdBlue predraží jazdu na naftu: Vieme ako veľmi

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na utorok 30. augusta 2016. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Miera akceptácie autonómnych vozidiel síce nie je vysoká, ale najväčšiu šancu predať ich majú značky Mercedes a Infiniti. Majitelia terénnych a výkonných áut...

Ktorí motoristi by kúpili autonómne auto?

Výtvory šikovných grafikov neraz dráždia fantáziu motoristických nadšencov. Tentokrát počítačom jedného z nich prešla štúdia Vision Mercedes-Maybach 6.

Pozeráme sa na predzvesť nového Mercedesu CLS?

Bývalý šéf dozornej rady Ferdinand Piëch hovoril s Martinom Winterkornom o zvýšených emisiách na ženevskom autosalóne, čiže polroka predtým, ako sa škandál...

Dieselgate: Piëch prelomil mlčanie
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×