Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Briti vyvinuli vodíkového drobca

Dvojmiestne vozidielko Riversimple Rasa čakajú počas najbližšieho roka ostré testy. Na túto úlohu má vzniknúť dvadsať prototypov.
4 20.02.2016 / Marek Pokrývka

O vodíku sa už dlhé roky hovorí, že je palivom budúcnosti. Jeho vstup do osobných automobilov je napriek tomu veľmi pozvoľný. Toyota Mirai je už síce sériovým produktom, ale jej výrobné čísla sú oproti konvenčne poháňaným typom stále zanedbateľné. S víziou zmeniť súčasnú situáciu vznikla mladá spoločnosť Riversimple z britského Walesu. Jej špecialisti vyvinuli vodíkového drobca s názvom Rasa, ktorého chcú začať v horizonte dvoch rokov predávať.

Riversimple Rasa je malé vodíkové kupé 4 fotografií v galérii Riversimple Rasa je malé vodíkové kupé

Prvotinou firmy je dvojmiestne vozidielko s krídlovými dverami a tvarmi nadiktovanými prúdením vzduchu. Aerodynamika mala pri návrhu karosérie hlavné slovo, čo vidieť napríklad na prekrytí zadných kolies. Nevšedne vyriešený je aj predný spojler. Funkčnosť tu dostala evidentne prednosť pred krásou, napríklad na osvetlenie slúžia jednoduché diódové moduly.

Pri návrhu mala hlavné slovo aerodynamika 4 fotografií v galérii Pri návrhu mala hlavné slovo aerodynamika

Konštrukcia malého kupé pozostáva prevažne z karbónu. Vďaka množstvu uhlíkových vlákien a ďalších ľahkých materiálov váži Riversimple Rasa iba 580 kilogramov. Pod to sa podpísal aj pomerne jednoduchý interiér vybavený len tým najnutnejším. Britská firma pri jeho zhotovovaní evidentne siahla po dielcoch od veľkých automobiliek. Ovládanie svetiel evokuje modely koncernu Volkswagen, páčky za volantom zase pravdepodobne daroval Ford.

Interiér kupé je vybavený len tým najnutnejším 4 fotografií v galérii Interiér kupé je vybavený len tým najnutnejším

Skromnú hmotnosť uvádzajú do pohybu štyri elektromotory, po jednom v každom kolese. Tie sú veľmi úzke pre čo najnižší odpor. Zdrojom energie je palivový článok ponúkajúci výkon 8,5 kW (11 k), pričom prebytočnú šťavu dokážu dočasne uskladniť kapacitory. Dynamika pravdepodobne hviezdna nebude. No vďaka inteligentnému manažmentu by malo vozidielko prejsť takmer 500 kilometrov na jedno natankovanie. Nádrž pritom pojme 1,5 kilogramu vodíka.

V úzkych kolesách sú štyri elektromotory 4 fotografií v galérii V úzkych kolesách sú štyri elektromotory

Briti zatiaľ postavili jeden funkčný exemplár modelu Rasa, no bude ich viac. Počas najbližšieho roka totiž malé vodíkové kupé čakajú ostré testy na európskej pôde. Na túto úlohu má vzniknúť dvadsať prototypov. Predstavitelia spoločnosti Riversimple dúfajú, že aj vďaka dvojmiliónovému vládneho grantu sa jej podarí skúšobnú fázu úspešne dokončiť a v roku 2018 začať s predajom. Cieľom je ponúknuť tento automobil za skutočne dostupnú cenu.


Najnovšie články
Retardéry vraj ochraňujú naše životy: Je to omyl!

Hoci sa Nemecko dohodlo s Bruselom na kompromise ohľadne spôsobu spoplatnenia diaľnic pre osobné vozidlá, jeho susedné krajiny s ním nesúhlasia. Všetky sú...

Susedia Nemecka zvažujú žalobu

Ropné krajiny sa definitívne dohodli. Hoci ich dohoda platí len pol roka, katapultovala ceny ropy nad 53 dolárov. V jej stopách išli aj palivá, čo znamená,...

Tankovanie cez Vianoce bude výrazne drahšie

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na pondelok 5. decembra 2016. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Stačí trošku nepozornosti, pohotová kamera a hneď je človek hviezdou internetu, či už chce, alebo nechce. Presne tak, ako vodiči v nasledujúcich príbehoch.

Babráci za volantom: Sekerou alebo pálkou

Výrobca Marussia bol v minulosti veľmi ambiciózny. Okrem originálneho ruského superšportu mala značka produkovať aj crossover. Pozrite si prototypy, ktoré sú...

Poklady z ruského lesa: Prototypy Marussia

KLEBETY TÝŽDŇA Alpine A120 má debutovať v Ženeve, nástupca triedy CLS príde v roku 2018 a modely Volvo S90/V90 Polestar môžu mať až šesťsto koní.

Elektrické Maserati a drsný Peugeot 308
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×