Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Jazdené BMW X1: Problémom je motor

Na jeseň minulého roku debutovalo nové BMW X1, ceny staršej generácie by preto mohli čochvíľa príjemne klesnúť. Podľa skúseností je to skvelé auto, na jednu vec si ale treba dať pozor.
9 39 príspevkov 20.02.2016 / Redakcia AUTO BILD

Mníchovská automobilka patrí na poli SUV k najaktívnejším hráčom. Na módnu vlnu nasadla medzi prvými, už na prelome tisícročí typom X5, a postupne v tejto časti trhu pokryla všetky fronty. Zospodu jej ponuku ohraničuje typ X1, samotnými Bavormi označovaný ako Sports Activity Vehicle, ktorý aktuálne schádza z výrobných liniek už vo svojej druhej generácii. Dnes nás ale viac bude zaujímať jeho predchodca, vyrábaný v rokoch 2009 až 2015.

BMW X1 sDrive20d (E84) 9 fotografií v galérii BMW X1 sDrive20d (E84)

BMW X1 prvej generácie, známej pod interným kódom E84, stojí na platforme odvodenej z vtedajšieho kombi radu 3 (E91), ktorú zdieľa s väčším súrodencom X3. Oba automobily sa preto rozmermi líšia len minimálne a ich zaradenie v katalógu naznačuje skôr úroveň výbavy. Rozhodne sa však nešetrilo na bezpečnosti, aktívnej, ani pasívnej, vďaka čomu dostalo najmenšie mníchovské SUV v roku 2001 v testoch bezpečnosti Euro NCAP vysvedčenie s piatimi hviezdičkami.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Ponuka motorov pri nástupe bola pomerne striedma, pozostávala zo zážihového štvorvalcového dvojlitra a šesťvalcového trojlitra, oboch výlučne atmosferických, ktoré dopĺňal vznetový štvorvalec objemu dva litre, naladený na dve rôzne výkonové úrovne. Už onedlho však pribudol úplne nový zážihový dvojlitrový štvorvalec v atmosferickej i prepĺňanej verzii, aj ďalší variant vznetového motora, obohatený balíčkom úspornej techniky EfficientDynamics.

BMW X1 sDrive20d (E84, výroba 2009 – 2015)
Motor
radový vznetový štvorvalec/vpredu pozdĺžne
Ventily/vačkové hriadele
4 na valec/2
Zdvihový objem
1 995 cm³
Maximálny výkon
130 kW (177 k) pri 4 000 ot./min.
Maximálny krútiaci moment
350 Nm pri 1 750 ot./min.
Maximálna rýchlosť
218 km/h
Zrýchlenie 0–100 km/h
8,8 s
Prevodovka/poháňané kolesá
manuálna šesťstupňová/zadné
Rázvor náprav
2 760 mm
Rozmery d/š/v
4 454/1 798/1 545 mm
Objem batožinového priestoru
420 – 1 350 l
Objem palivovej nádrže
60 l
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť
1 614/431 kg

Väčšina motorov bola bežne kombinovaná s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou, niektoré mali automat s rovnakým počtom stupňov, ktorý bol ale za príplatok dostupný v každej verzii. Okrem toho bola v niektorých verziách možnosť voľby osemstupňového automatu ZF.

BMW X1 bolo štandardne dostupné s pohonom všetkých kolies nazvaným xDrive, s vybranými motormi bola pod menom sDrive možnosť voľby pohonu len zadnej nápravy. Práve táto alternatíva môže byť zaujímavá pre väčšinu zákazníkov. Auto vďaka vyššej svetlej výške v pohode zvláda nástrahy ľahkého terénu do ktorého je určené a navyše ponúka v porovnaní so štvorkolkou lepšiu dynamiku, aj o vyše 0,5 l/100 km nižšiu spotrebu paliva.

BMW X1 sDrive20d (E84) 9 fotografií v galérii BMW X1 sDrive20d (E84)

V júli roku 2012 prišiel na scénu faceliftovaný model, no vizuálne sa od staršieho prevedenia líšil iba minimálne. Novinkou bol v spodnej časti prepracovaný tvar predného nárazníka, v reflektoroch pribudli LED segmenty na denné svietenie, v spätných zrkadlách smerovky a zmenila sa i grafika zadných svetiel. Zmeny sa dotkli aj interiéru, opäť iba v detailoch, vďaka nim však po novom pôsobil útulnejšie a hodnotnejšie než predtým.

Omladenia sa týkali aj techniky, rozšírili sa prvky štandardnej aj príplatkovej výbavy kde sa objavilo najmä zopár nových asistenčných systémov a pribudol tiež nový motor, prepĺňaný šesťvalec s objemom tri litre. Tým sa však vývoj typu X1 stále neskončil, pretože ešte v roku 2014, krátko pred ukončením výroby mu v Mníchove dopriali poslednú osviežujúcu injekciu noviniek.

BMW X1 sDrive20d (E84) 9 fotografií v galérii BMW X1 sDrive20d (E84)

BMW X1 je určené najmä pre záujemcov, ktorí hľadajú auto, schopné prekonať nástrahy ľahšieho terénu, napríklad poľných ciest, no nechcú zľaviť z jazdných vlastností na asfalte. Aj vďaka presnému riadeniu ponúka ovládateľnosť, vďaka ktorej je v zákrutách medzi súpermi zo svojej triedy kráľom. Daňou za jazdné vlastnosti pri takej svetlej výške je však naozaj tvrdý podvozok, ktorý je poriadne cítiť.

Interiér je veľmi podobný s vtedajším kupé radu 1, použité materiály však pôsobia tak trochu drsným dojmom a zvlášť v nižších úrovniach výbavy vôbec nevyzerá luxusne. Vodič i spolujazdec si na sedadle nájdu dostatok miesta, cestujúci vzadu sa však musia citeľne uskromniť. Základný objem batožinového priestoru dosahuje 420 l, pre porovnanie, sesterské kombi radu 3 má 460 a X3 dokonca 480 litrov.

Testovaný exemplár

V teste sme preverili BMW X1 sDrive20d, teda model so vznetovým dvojlitrom naladeným na 130 kW (177 k) a s pohonom kolies zadnej nápravy. S motorom spolupracuje šesťstupňová, manuálne ovládaná prevodovka. Auto má základnú úroveň výbavy, bolo vyrobené v roku 2010 a podľa tachometra doposiaľ najazdilo 175 013 km. Predávajúci si zaň pýta 16 200 eur.

Typické problémy

Možno predpokladať, že väčšina záujemcov bude preferovať úsporný vznetový motor, ktorý ocenia zvlášť pri dlhších jazdách. Vyznačuje sa síce trochu hrubším prejavom, no statočne to kompenzuje dostatkom krútiaceho momentu aj priaznivou spotrebou paliva.

Čo je však horšie, dvojlitrovému štvorvalcu s kódom N47, hrozia vážne problémy s rozvodovou reťazou, ktorá sa v priebehu prevádzky neúmerne naťahuje a dokonca sa môže roztrhnúť, alebo skĺznuť z niektorého ozubeného kolesa dole. Kritický stav krátko pred poruchou sa prejavuje aj zvukom, charakteristickým šelestom.

BMW X1 sDrive20d (E84) 9 fotografií v galérii BMW X1 sDrive20d (E84)

Automobilka problém uznáva a k zákazníkom ktorých postretne sa stavia ústretovo, podmienkou sú ale pravidelné prehliadky. Servisy však pritom upozorňujú, že mnohí majitelia bežne preťahujú predpísané intervaly, napríklad výmenu oleja aj o 4 000 km. Vtedy je samozrejme akákoľvek oprava v rámci záruky vylúčená. Kupujúci by sa mal preto zaujímať iba o exempláre so servisnou knižkou a dobre si ju preštudovať.

Inak je BMW X1 celkom solídne auto, hoci nemožno povedať, že mu poruchy nehrozia. Vytrvalostný test redakcie AUTOBILD na 100 000 kilometrov zvládlo s výslednou známkou 1-. Jedným z jeho najvýraznejších problémov bol vtedy brzdný výkon za mokra.

Na typ X1 sa doposiaľ vzťahovali dve zvolávacie akcie. Prvá, z júla 2012 sa týkala automobilov vyrobených do toho roku a jej dôvodom boli chyby v riadiacej elektronike elektromechanického posilňovača riadenia, ktoré mohli ovplyvniť jeho účinok. Pri druhej, v októbri 2013, fabrika pozvala do servisu exempláre vyrobené v rokoch 2012 až 2013, ktoré mohli trpieť problémami v oblasti rozvodu. Tie mohli následne ovplyvniť činnosť vývevy posilňovača bŕzd a jeho účinok.

Problémy s rozvodovou reťazou

Typickým problémom vznetových motorov radu N47 je rozvodová reťaz. Jej výmenu komplikuje pozícia na zadnej strane, pri zotrvačníku, takže agregát pri nej treba vybrať z auta. V autorizovanom servise to je robota za vyše 1 500 eur.

BMW X1 sDrive20d (E84) 9 fotografií v galérii BMW X1 sDrive20d (E84)

Netesné vstrekovače

Menej častým problémom, ktorý však nemožno vylúčiť, sú netesné vstrekovače vznetových motorov. Riziko úniku paliva stúpa s narastajúcim vekom a počtom najazdených kilometrov, odhaliť ho možno podľa naftového zápachu. Kompletná výmena bude stáť viac než 1 500 eur.

Netesné vstrekovače 9 fotografií v galérii Netesné vstrekovače

Nadmerne opotrebené brzdové kotúče

Pomerne vysoká hmotnosť auta spôsobuje aj zvýšené zaťaženie brzdového systému a vysoké opotrebenie kotúčov. Kompletná výmena vpredu aj vzadu, vrátane obloženia bude stáť vyše 500 eur.

Nadmerne opotrebené brzdové kotúče 9 fotografií v galérii Nadmerne opotrebené brzdové kotúče

Vŕzgajúca prístrojová doska

Pri starších exemplároch s vyšším počtom najazdených kilometrov zvykne rachotiť prístrojová doska. Riešenie tohto problému je dosť zdĺhavé a preto zväčša aj drahé.

Vŕzgajúca prístrojová doska 9 fotografií v galérii Vŕzgajúca prístrojová doska

Oplatí sa?

Problémy s rozvodovou reťazou môžu stáť naozaj veľa peňazí, automobilka však chybu uznáva a v prípade splnenia záručných podmienok reaguje v prospech zákazníkov. A to je dobre, pretože životnosť a spoľahlivosť zvyšku auta je na vysokej úrovni. Dá sa preto predpokladať, že aj pokles jeho hodnoty bude pomerne malý.

BMW X1 sDrive20d (E84), r.v. 2010
Orientačné ceny náhradných dielov*
Olejový filter
17,20
Vzduchový filter
46,00
Palivový filter
54,00
Kabínový filter
33,00
Rozvodová reťaz (sada)
118,00
Kladky drážkovaného remeňa príslušenstva
140,00
Spojka
430,00
Dvojhmotový zotrvačník
760,00
Chladič chladiacej kvapaliny
170,00
Čerpadlo chladiacej kvapaliny
128,00
Ložisko predného kolesa
193,00
Ložisko zadného kolesa
101,00
Predný brzdový kotúč
102,00
Zadný brzdový kotúč
85,00
Predné brzdové obloženie (sada)
170,00
Zadné brzdové obloženie
67,00
Predný tlmič pruženia
179,00
Zadný tlmič pruženia
104,00
*bez nákladov na servisné práce

Najnovšie články
Na predaj je exkluzívne Porsche 924 GTR

Špičková verzia kupé dostala jedovatý zelený lak, drsný bodykit, riadenie zadnej osi a maximálny výkon 430 kW (585 k).

Mercedes-AMG GT R: Nemecká beštia

Podľa komisárky pre vnútorný trh nie je čestné, ak sa VW ukrýva za právne kľučky. "Nie je mojou úlohou radiť Volkswagenu. No správať sa k spotrebiteľom...

Brusel vyzýva VW k odškodneniu spotrebiteľov v Európe

Otvorený model GT12 je exkluzívnym produktom divízie Q, ktorý sa nebude sériovo vyrábať. Jediný kus vznikol na konkrétnu objednávku.

Aston odhalil svoj najsilnejší roadster

VAŠA TÉMA Vyhradené parkovacie miesta či státie na chodníku pozdĺž žltej súvislej čiary. Kedy polícia vozidlo odtiahne a kedy použije papuču?

Ako parkovať, aby vám neodtiahli vaše auto?

Dráma menom brexit otriasla finančnými a akciovými trhmi, ropa však klesla len minimálne a palivá dokonca vzrástli. Napriek tomu by mohli maloobchodné ceny...

Palivá budú mierne lacnejšie

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na pondelok 27. júna 2016. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×