Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Na pozemky pod obchvat BA už išlo 125 mil. eur

K obchvatu Bratislavy zaujalo stanovisko aj ministerstvo financií, podľa ktorého by pri rovnakom začiatku výstavby obchvatu Bratislavy štátom aj súkromníkom prostredníctvom projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) bola výhodnejšia prvá alternatíva.
1 príspevok 17.02.2016 / TASR

Výkup pozemkov pod pripravovaný obchvat Bratislavy stál štát do konca minulého roka 125 miliónov eur. Zostáva pritom ešte vyplatiť ďalších približne 200 miliónov eur. Na včerajšomodbornom seminári k obchvatu hlavného mesta to uviedol štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček.

Tieto finančné prostriedky sú podľa jeho slov finančne kryté, rezort financií počíta s ich vyplatením. "Pri majetkovoprávnom vysporiadaní ide všetko v poriadku," konštatoval Stromček. V zásade podľa jeho slov nič nebráni tomu, aby sa projekt realizoval v plánovaných termínoch.

Na odbornom seminári sa zúčastnili aj predstavitelia konzorcia, ktoré v súťaži na výstavbu obchvatu zvíťazilo. Združenie firiem vedie spoločnosť Cintra. Konzorcium odhaduje, že počas výstavby obchvatu vytvorí viac ako 1 000 pracovných miest. Cesta by sa mala stavať štyri roky a štyri mesiace. Následne počas prevádzky bude združenie firiem potrebovať približne 50 zamestnancov.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Konzorcium aj podľa svojich predchádzajúcich skúseností z podobných projektov odhaduje, že bude využívať 90 % pracovnej sily v rámci krajiny. Nechystá sa teda priniesť množstvo pracovníkov z iných krajín, prinesie svoje znalosti a manažment.

K obchvatu Bratislavy zaujalo stanovisko aj ministerstvo financií, podľa ktorého by pri rovnakom začiatku výstavby obchvatu Bratislavy štátom aj súkromníkom prostredníctvom projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) bola výhodnejšia prvá alternatíva. V scenári, ktorý predpokladá možnosť výstavby štátom až v roku 2018, však už vychádza výstavba a prevádzka projektu prostredníctvom PPP o 113 miliónov eur výhodnejšie. Oba varianty sú zároveň podľa rezortu financií výhodnejšie ako scenár, pri ktorom sa neurobí nič.

Ministerstvo financií by však rado videlo pri analýze obchvatu Bratislavy aj možnosti, ako hlavnému mestu pomôcť inak. "Boli by sme radi videli aj iné alternatívy," konštatoval na seminári Martin Filko z Inštitútu finančnej politiky pri ministerstve financií. Napríklad analýzu odvážnejších alternatív ako posilnenie koľajnicových radiál v meste či spoplatnenie vstupu do mesta.

Aktuálny PPP projekt pritom zahŕňa iba južnú časť bratislavského obchvatu. Ministerstvo dopravy však podľa Stromčeka považuje za nutné dokončiť aj jeho severnú časť, ktorej súčasťou má byť i tunel popod Karpaty. Táto časť obchvatu je podľa rezortu ďalším z kandidátov na PPP projekt. "Treba sa zaoberať touto stavbou, je to jeden z kandidátov na pokračovanie PPP projektov," uviedol Stromček.

K pripravovanému PPP projektu na obchvat Bratislavy však majú výhrady niektoré opozičné strany, napríklad KDH či SaS. Žiadajú, aby o projekte rozhodla až budúca vláda, ktorá vzíde z marcových volieb.

"Naša hlavná výhrada smeruje k tomu, že vládne autority vierohodným spôsobom doteraz nepreukázali, či hlavné mesto obchvat v navrhovanej podobe potrebuje," uviedli liberáli v dnešnom stanovisku. Strana tvrdí, že pozorne počúva názory nezávislých odborníkov, podľa ktorých je Bratislava pre drvivú väčšinu prichádzajúcich vozidiel koncovou destináciou, takže obchvat využije v skutočnosti len malá časť z nich.

"Preto zápchy, ktorým hlavné mesto čelí zvlášť v dopravnej špičke, zostanú, prípadne sa presunú do iných lokalít mesta," dodal predseda SaS Richard Sulík. Rovnako aj finančná analýza ministerstva financií podľa jeho slov ukazuje, že výhodnosť PPP projektu z hľadiska vynaložených nákladov štátu nie je taká významná, aby musela projekt v takejto podobe z časových dôvodov schváliť súčasná vláda.

(TASR)


Najnovšie články
Ford Mustang: Kabrio roztrhané na kusy

Šestka z Hirošimy prichádza s mnohými novinkami. Na prvý pohľad to tak síce nevyzerá, Japonci ale poriadne zapracovali na technologickej výbave a znateľne...

Inovovaná Mazda6: Ďalší krok k dokonalosti

Polčasová modernizácia priniesla kozmetickú retuš, modernejší multimediálny systém a v prípade crossoveru aj silný turbomotor.

Kia omladzuje typy Carens a Soul

Od sitkomov k najúspešnejšej motoristickej relácii. Tak sa dá v krátkosti zhrnúť pôsobenie Matta LeBlanca. Najnovšie si v Top Geare výrazne polepšil, jeho plat...

Top Gear: LeBlanc teraz zarába štvornásobok

Svoje prvé veľké SUV chce Škoda využiť na otvorenie nových trhov. Okrem USA by to mohla byť aj Južná Kórea.

Škoda mieri do Južnej Kórey

Ford uvádza na starom kontinente praktickejšiu verziu malého hot-hatchu, ktorá sa v zámorských obchodoch dala kúpiť už dlhší čas.

Fiesta ST: Päť dverí aj pre Európu

Podľa agentúry Reuters protest viedol k výpadku 114 000 vozidiel v celkovej hodnote 2,5 bilióna wonov (2,02 miliardy eur). Ide tak o najväčšiu stratu vyvolanú...

Hyundai zažil po 12 rokoch celonárodný štrajk
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×