Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Suzuki Vitara AT: Len pre pohodlných

Opäť sme vzali do rúk populárne japonské SUV, tentokrát s benzínovým agregátom doplneným šesťstupňovou automatickou prevodovkou.
38 30 príspevkov 15.02.2016 / Marek Pokrývka

Počas minulého roka vstúpilo do predaja znovuzrodené Suzuki Vitara. Tento model menom nadväzuje na známych predkov, no prišiel s odlišnou receptúrou. Z kompaktného off-roadu sa zmenil na malé SUV. Minimálne v našich končinách to zákazníci ocenili, počas minulého roka sa japonská novinka prepracovala až na siedmu priečku medzi najpredávanejšími autami vôbec.

Suzuki Vitara s benzínovým motorom 1.6 VVT a automatom 38 fotografií v galérii Suzuki Vitara s benzínovým motorom 1.6 VVT a automatom

Toto vozidlo zavítalo aj do našej redakčnej garáže, testu sme podrobili naftovú verziu 1.6 DDiS 4WD s manuálom. S odstupom času sme sa k nemu opäť vrátili. Do rúk sme však vzali inak nakonfigurovaný model: pohon všetkých kolies síce zostal, ale tentokrát sa pod kapotou nachádzal benzínový agregát doplnený šesťstupňovou automatickou prevodovkou.

Odlišnosti boli iba v detailoch

Venovať sa znovu dizajnu či rozmerom populárneho japonského SUV nemá zmysel, odlišnosti skúšanej dvojice boli iba v detailoch. Tým najviditeľnejším bola iná farebná kombinácia. Okrem toho však mala zážihová verzia aj modifikované tvary spodnej časti bodykitu s plastovými prvkami na dverách či imitáciou ochranných plechov. Ďalšou zmenou boli disky kolies.

V interiéri SUV bola hlavnou úpravou výmena radiacej páky 38 fotografií v galérii V interiéri SUV bola hlavnou úpravou výmena radiacej páky

Použité ráfiky mali síce iný vzhľad, ale znovu sedemnásťpalcový priemer. Na jazdné vlastnosti teda nemali vplyv. Väčší dopad na ne mali zimné pneumatiky, ktoré trochu zvýraznili slabšie odhlučnenie kolies vytýkané už v minulosti. Najviac sme však za volantom vnímali nižšiu hmotnosť. Nos ľahší o vyše sto kilogramov v zákrutách lepšie poslúcha povely vodiča, Vitara pôsobí s benzínom obratnejšie.

Hlavnou úpravou v interiéri bola výmena pôvodnej radiacej páky za volič automatickej prevodovky. Ten dostal jednoduchú lineárnu kulisu s poradím P-R-N-D-M. Toto usporiadanie nám spôsobovalo vrásky na čele: pri klasickom potiahnutí čo najbližšie k sebe sme totiž neraz namiesto želaného módu D zvolili manuálny režim. Chybu sme si uvedomili až pri vytočení motora bez preradenia.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Atmosférický benzín a automat

Do nedávneho uvedenia modelu Vitara S malo toto vozidlo veľmi jednoduchú ponuku pohonných jednotiek, na výber boli dva 1,6-litrové stroje so zhodným výkonom 88 kW (120 k). Rozdielom je krútiaci moment: benzín dáva 156 Nm, nafta až 320 Nm. My sme dávnejšie skúšali turbodiesel, teraz sme mali k dispozícii atmosférický zážihový agregát. Ako sme už načrtli, skombinovaný bol so samočinnou prevodovkou doplnenou pohonom všetkých kolies.

Z hľadiska dynamiky je táto verzia najslabším článkom portfólia, šplhanie na stovku jej zaberie presne trinásť sekúnd. V porovnaní s naftovým motorom je citeľný polovičný krútiaci moment. Motor treba pri dynamických nárokoch vysoko vytáčať, čo sa prejaví na jeho hlučnosti. Za normálnych okolností je však dobre odizolovaný a podstatne tichší než vznetová alternatíva. Pre nenáročného vodiča je preto subjektívne lepšou voľbou.

Benzín má výkon 88 kW (120 k) a krútiaci moment 156 Nm 38 fotografií v galérii Benzín má výkon 88 kW (120 k) a krútiaci moment 156 Nm

Motor si so šesťstupňovým automatom rozumie vo všeobecnosti dobre, radenie je príjemne civilizované a zbytočne sa nenaťahuje. Prevodovka svižne reaguje aj na povely pádiel za volantom. No celkom bez chyby nie je, okrem spomínanej kulisy sa nám nepáčilo jej občasné splašené radenie smerom nadol. Pri tempomate zapnutom na diaľničnom maxime dokázala niekedy zaradiť štvorku, čím zbytočne vyhnala otáčky až nad štyri tisíce. V tomto jej pritom prekvapujúco nezabránila ani voľba manuálneho režimu. To sa odrazilo nielen na hlučnosti, ale aj spotrebe benzínu.

Vitara nás apetítom zážihového motora ktovieako neohúrila, no vzhľadom na použitie samočinnej prevodovky a pohonu 4x4 nemožno spotrebu kritizovať. V meste sme s vozidlom dokázali jazdiť za 7,2 l/100 km, oficiálny údaj sme teda prekročili o pol litra. Na diaľnici sa cifra znížila o tri deci. Úspornú tvár predviedlo japonské SUV na vidieku, kde sme dosiahli rovných päť litrov. Oficiálne údaje hovoria, že pri voľbe manuálu by mohli byť tieto čísla o trochu nižšie.

S cenou sa nedá veľmi čarovať

Štandardný cenník Suzuki Vitara začína v slovenských obchodoch na čiastke 16 200 eur, čo platí pre atmosférický benzínový motor s manuálom, pohon predných kolies a výbavu Comfort. Voľba systému 4x4 a druhej najvyššej úrovne Elegance znamená čiastku 20 800 eur. K tejto kôpke financií prihodila v našom prípade ďalších tisícšesťsto automatická prevodovka.

Samočinná prevodovka stojí o 1 600 eur viac než manuálna 38 fotografií v galérii Samočinná prevodovka stojí o 1 600 eur viac než manuálna

Keďže jednotlivé verzie majú pevný zoznam vybavenia, s cenou sa nedá veľmi čarovať. Jediným dostupným príplatkom je lakovanie. Testovaný automobil siahol po dvojfarebnej kombinácii za deväť stoviek, ktorá finálnu účet dostala na cifru 23 300 v európskej mene. Importér však na všetky vozidlá ponúka dvojtisícovú zľavu, reálna kúpna suma bola teda 21 300 eur.

Voľba manuálnej verzie bude lepšia

Atmosférický benzín je pod kapotou Suzuki Vitara tichší než vznetová alternatíva, SUV s ním navyše pôsobí obratnejšie. Citeľný je však polovičný krútiaci moment. Automatická prevodovka s týmto motorom pracuje vo všeobecnosti dobre, radí civilizovane a svižne reaguje aj na pádla za volantom. Prináša však pomalšiu akceleráciu i vyššiu spotrebu v porovnaní s manuálom. Okrem toho sa ako problematická ukázala jej kulisa a tiež zladenie s adaptívnym tempomatom.

Automat prináša pomalšiu akceleráciu i vyššiu spotrebu 38 fotografií v galérii Automat prináša pomalšiu akceleráciu i vyššiu spotrebu

Samočinnú skriňu by sme pre tieto mínusy odporúčali len pre pohodlných zákazníkov. Ak vám miešanie radiacou pákou nejako bytostne neprekáža, voľba manuálnej verzie bude lepšia. Pri kúpe ušetrí tisícšesťsto eur a počas prevádzky aj nejaké mince na čerpacích staniciach. Navyše odpadnú spomínané problémy spojené s týmto automatom. No ak ste ochotní ich prehryznúť a tretí pedál vám naháňa hrôzu, takáto Vitara nesklame.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 586 cm3
Max. výkon
88 kW/120 k
pri otáčkach
6 000/min
Max. krútiaci moment
156 Nm
pri otáčkach
4 400/min
Palivo
benzín
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
6-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 175 mm
Šírka
1 775 mm
Výška
1 610 mm
Rázvor náprav
2 500 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 185 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 260 kg
Užitočná hmotnosť
545 kg
Celková hmotnosť
1 730 kg
Objem batožinového priestoru
375 l/1 120 l
Objem palivovej nádrže
47 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
180 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
13,0 s
Spotreba
Mesto - normovaná
6,7 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,1 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,7 l/100 km
Mesto - počas testu
7,2 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,9 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,0 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
131 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 16 200 €
Základná cena verzie
od 22 400 €
Cena testovaného exemplára
23 300 €

Najnovšie články
Nissan chce od Británie kompenzáciu

Elektrické kupé má karosériu z uhlíkových vlákien, atraktívny dizajn a pohon z vychádzajúci z techniky monopostu Formula E.

Renault v Paríži otvoril exkluzívny TreZor

Po ôsmich rokoch od uvedenia prvej generácie prichádza druhá. Je väčšia, ľahšia a lepšie vybavená. Ako však pôsobí naživo?

Audi Q5: Druhá generácia poriadne schudla

Do Paríža prišli z krajiny vychádzajúceho slnka hneď tri rôzne verzie kompaktu, najväčšie haló vyvolal športový prototyp.

Honda prekvapila: Civic Type R i sedan!

Obrovské sedemmiestne SUV dokáže vďaka dvakrát prepĺňanému osemvalec zrýchliť z nuly na 100 km/h za 4,2 sekundy a dosiahnuť tristovku.

Brabus 850 XL: Svaly pre veľkého medveďa

Sedemmiestne francúzske SUV nemá plnohodnotný tretí rad sedadiel, na kratšie trasy však možno vytvoriť kompromisné usporiadanie.

Peugeot 5008: Rodinné gény zostali

Prioritou pre českú Škodu sú juhokórejský a iránsky trh, rozhodnutie o expanzii do USA padne najskôr o rok.

Škoda expanduje do Iránu
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×