Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Jazdené SUV Škoda: Pozor na dve riziká

Škoda Yeti poteší majiteľa funkčnosťou a variabilným interiérom. Ak si však nedá pozor, môže mu skomplikovať život poruchou motora, alebo prevodovky DSG.
17 19 príspevkov 13.02.2016 / Redakcia AUTO BILD

Legendárny snežný muž Yeti je podľa povestí veľký a silný, no hlavne poriadne plachý, takže ho vlastne nikto nikdy nevidel. Ani jeho menovcovi z Mladej Boleslavi s niektorými motormi sila vôbec nechýba, na druhej strane je ale svojimi rozmermi skôr skromný a vídať ho možno úplne bez problémov. Dokonca aj vo viacerých exemplároch vedľa seba, či už vo voľnej prírode, alebo aj v meste.

Škoda Yeti 1.2 TSI 17 fotografií v galérii Škoda Yeti 1.2 TSI

Prvé SUV pod značkou Škoda prišlo na scénu v roku 2009. Jeho základom je koncernová platforma PQ35 s nezávislým zavesením zadných kolies, na ktorej je postavená napríklad aj Octavia druhej generácie, či VW Golf V. Pri previerke bezpečnosti v testoch EuroNCAP získalo za ochranu pasažierov pri havárii maximálny počet päť hviezdičiek. Pomerne bohatá bola aj ponuka rôznych asistenčných systémov.

Tak ako nosná štruktúra, aj pohonné agregáty pochádzali z koncernových regálov. Základom medzi zážihovými motormi bol štvorvalec 1.2 TSI, silnejšími alternatívami k nemu boli 1.4 TSI a 1.8 TSI. Priaznivci nafty si zasa mohli zvoliť 2.0 TDI so vstrekovaním Common Rail, najskôr v dvoch a neskôr troch úrovniach výkonu, o čosi neskôr k nemu pribudol aj menší 1.6 TDI.

Škoda Yeti 1.2 TSI (5L, výroba 2009 – )
Motor
radový zážihový štvorvalec/vpredu naprieč
Ventily/vačkové hriadele
4 na valec/2
Zdvihový objem
1 197 cm³
Maximálny výkon
77 kW (105 k) pri 5 000 ot./min.
Maximálny krútiaci moment
175 Nm pri 1 500 ot./min.
Maximálna rýchlosť
175 km/h
Zrýchlenie 0–100 km/h
12,0 s
Prevodovka/poháňané kolesá
manuálna šesťstupňová/predné
Rázvor náprav
2 578 mm
Rozmery d/š/v
4 222/1 793/1 691 mm
Objem batožinového priestoru
405 – 1 760 l
Objem palivovej nádrže
60 l
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť
1 330/560 kg

Motory sa štandardne kombinovali so šesťstupňovou mechanickou prevodovkou, len ku najslabšiemu vznetovému agregátu bola určená päťstupňová. Druhou možnosťou bola dvojspojková robotizovaná DSG, so šiestimi, alebo siedmimi prevodovými stupňami.

Škoda Yeti 1.2 TSI 17 fotografií v galérii Škoda Yeti 1.2 TSI

Verzie s pohonom zadných kolies využívali vo funkcii diferenciálu spojku Haldex štvrtej generácie. Ich výsadou bol aj špeciálny spínač pre jazdu v teréne, ktorý nastavoval všetky asistenčné systémy do osobitého off-roadového módu, aktivoval funkciu udržiavania rýchlosti auta pri zjazde dolu kopcom a okrem toho zjemňoval reakciu motora na stlačenie plynového pedálu.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

V septembri 2013 predstavila Škoda omladené Yeti, na prvý pohľad rozoznateľné podľa úplne nových svetiel, aj v detailoch modifikovaných nárazníkov. K základnému modelu vtedy na väčšine trhov pribudlo aj prevedenie s lepšími dispozíciami na jazdu v teréne, ktoré malo ľahko zraniteľné miesta (napr. spodné časti nárazníkov, prahy) čierne a nie vo farbe karosérie.

Škoda Yeti 1.2 TSI 17 fotografií v galérii Škoda Yeti 1.2 TSI

Modernizáciou prešla aj technika. V prevodovom ústrojenstve nastúpila spojka Haldex piatej generácie, ľahšia a o čosi rýchlejšie reagujúca než predchádzajúce prevedenie, novinkou boli aj niektoré kombinácie motorov a prevodoviek. Faceliftovaný Yeti sa okrem toho stal prvým typom značky, ktorý ponúkol cúvaciu kameru a rozšíril sa tiež zoznam jeho štandardnej aj príplatkovej výbavy.

Yeti ponúka napriek neveľkým vonkajším rozmerom celkom priestranný interiér. K jeho využiteľnosti významne prispievajú tri samostatné zadné sedadlá s nastaviteľným sklonom operadla. Vonkajšiu dvojicu pritom možno posúvať v pozdĺžnom smere a po vybratí stredného sedadla aj priečne, vytvárajúc tak o čosi viac priestoru dvojici cestujúcich. Vybratím všetkých zadných sedadiel z auta možno zväčšiť objem kufra zo základných 405 až na slušných 1 760 litrov.

K výhodám, ktoré ocenia najmä starší majitelia, patrí tiež vyššia pozícia sedenia, vlastná automobilom tohto segmentu. Všeobecne potešujúca je tiež dobrá kvalita dielenského spracovania.

Testovaný exemplár

Predmetom nášho testu bola Škoda Yeti so základným zážihovým motorom 1.2 TSI, vyrobená v roku 2010. Podľa údajov počítadla v tachometri doteraz najazdila 59 907 kilometrov. Aj napriek tomu už má ale za sebou veľkú revíziu problematických rozvodov. Ponúka ju autorizovaný predajca značky a pýta si zaň 11 770 eur.

Typické problémy

V dlhodobom teste redakcie AUTO BILD si Škoda Yeti 1.8 TSI viedla naozaj dobre a po najazdení 100 000 kilometrov skončila so známkou 1-, čo si zaslúži uznanie. Citlivým miestom sa vtedy ukázalo byť hlavne tesnenie zadných dverí, od jari roku 2011 však už fabrika montuje jeho zlepšené prevedenie. Zriedkavá je aj hrdza, ak aj nejaká je, zvykne sa vyskytnúť na veku batožinového priestoru.

Škoda Yeti 1.2 TSI 17 fotografií v galérii Škoda Yeti 1.2 TSI

Naozaj slabým miestom tohto auta tak zostávajú hlavne problémové zážihové motory TSI, pri ktorých hrozí nebezpečenstvo preskočenia reťaze, a teda stretu ventilov s piestom, čo má zväčša fatálne následky pre celý agregát. Pri vznetových motoroch neradno opomenúť výmenu rozvodového remeňa po 150 000 km spojenú s novým vodným čerpadlom. Druhým komponentom, ktorý sa zvykne nadmieru kaziť sú robotizované prevodovky DSG.

Niektorí majitelia sa zvykli sťažovať aj na mechanizmus sťahovania okien. Pri ňom môže zahaprovať ovládacia elektrická časť, ale aj samotný mechanizmus, ktorý zabezpečuje pohyb okna.

Problémy centrálneho zamykania

Netypická komplikácia sa týka centrálneho zamykania, ktoré niekedy nerozozná správny kľúč.

Problémy centrálneho zamykania 17 fotografií v galérii Problémy centrálneho zamykania

Opotrebenie homokinetických kĺbov

Kĺby hnacích hriadeľov sa zvyknú opotrebúvať normálne, hrozí im však nebezpečenstvo zo strany prasknutej, alebo netesnej manžety.

Opotrebenie homokinetických kĺbov 17 fotografií v galérii Opotrebenie homokinetických kĺbov

Turbodúchadlo motorov TSI

Citlivejším miestom motorov TSI je aj turbodúchadlo. Niekedy je potrebná jeho výmena, inokedy je problémom iba jeho podtlakový regulátor.

Turbodúchadlo motorov TSI 17 fotografií v galérii Turbodúchadlo motorov TSI

Oplatí sa?

Škoda Yeti je obľúbený automobil. Je pravda, že kufor by mohol byť ešte väčší a aj v oblasti komfortu je čo zlepšovať, na auto v tomto segmente je to však veľmi dobý výsledok. A bežnému vodičovi určite nebude chýbať ani pohon všetkých kolies. Čo však rozhodne odporúčame zvážiť, je výber motora. V tomto prípade asi bude najlepšou voľbou vznetový 2.0 TDI.

Škoda Yeti 1.2 TSI (5L), r.v. 2010
Orientačné ceny náhradných dielov*
Olejový filter
16,00
Vzduchový filter
19,00
Palivový filter
31,00
Kabínový filter
18,00
Rozvodová reťaz (sada)
189,00
Kladky drážkovaného remeňa príslušenstva
91,00
Spojka
254,00
Chladič chladiacej kvapaliny
175,00
Čerpadlo chladiacej kvapaliny
147,00
Ložisko predného kolesa
131,00
Ložisko zadného kolesa
114,00
Predný brzdový kotúč
67,00
Zadný brzdový kotúč
59,00
Predné brzdové obloženie (sada)
98,00
Zadné brzdové obloženie
54,00
Predný tlmič pruženia
91,00
Zadný tlmič pruženia
57,00
Homokinetický kĺb predného hnacieho hriadeľa
97,00
*bez nákladov na servisné práce

Najnovšie články
Babráci za volantom: Po dovolenkách v plnej sile

Kto by to kedysi povedal, že Trabant môže byť auto, pri ktorom budú dievčatá zhadzovať oblečenie. No časy sa menia a niekdajší úsmevný model je dnes objektom...

Neuveriteľné: Trabant v sexi kalendári

To najlepšie čo Mercedes-Maybach zvládne. Obrnený S600 Pullman Guard stojí viac než milión eur, čo za to ponúkne?

Pullman S600 Guard: Odolá aj výbuchu bomby

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na nedeľu 25. septembra 2016. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Štúdia by mala vychádzať z hatchbacku i30. Očakávať pri nej môžeme nielen radikálne tvary, ale tiež silný turbomotor.

Hyundai avizuje športový koncept RN30

Prototyp VBB-3 s výkonom asi tritisíc koní šiel na soľnom jazere maximálnou rýchlosťou 576 km/h, finálny výsledok sa však počíta priemerom z dvoch jázd.

Venturi prekonalo elektrický rekord

Starostlivý majiteľ na svojej Škode 100 najazdil len 17 000 kilometrov a potom ju zamkol v garáži. Po 35 rokoch uzrela svetlo sveta a žiari ako nová.

Skvost skrytý v garáži: Škoda 100 z roku 1970
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×