Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Sedeli sme v novom SUV Seat Ateca

Kľúčový model španielskej značky sme si prezreli naživo. Zaujal nás robustným vzhľadom, diódovými svetlami i základnou pohonnou jednotkou.
42 28 príspevkov 11.02.2016 / Marek Pokrývka

Medzi najdôležitejšie premiéry tohtoročného ženevského autosalóna bude nepochybne patriť prvé sériové SUV španielskej značky Seat. Tá nás na jeho príchod pripravovala poriadne dlho. Jej plány na prípravu takéhoto modelu siahajú ešte do roku 2007, ako prvý ich zhmotnil koncept Tribu. Neskôr dostal dvoch nasledovníkov: v roku 2011 IBX a vlani 20V20. Teraz je tu sériový model, ktorý absolvoval premiéru včera vo večerných hodinách na pôde domácej Barcelony.

Nové španielske SUV Seat Ateca naživo 42 fotografií v galérii Nové španielske SUV Seat Ateca naživo

Horúca novinka prichádza s jedným z viacerých mien, o ktorých sa počas ostatných týždňov šuškalo. Mimo hry zostali špekulácie o názve Aran i údajne definitívnom štítku Tecta. Ten však nebol ďaleko od reality, SUV totiž dostalo podobné označenie Ateca po dedinke neďaleko Zaragozy. Pri odhalení tohto mena i debute samotného automobilu sme nechýbali a kľúčový model španielskej značky sme si prezreli naživo. Vo vozidle sme okrem toho medzi prvými aj sedeli.

Dizajn španielskeho SUV je stávkou na istotu

Ešte pred samotným debutom španielskeho SUV bolo jasné, že bude vo veľkej miere vychádzať z koncernových zdrojov a využije čoraz populárnejšiu stavebnicovú architektúru MQB. Ateca čerpá najmä z druhej generácie typu Volkswagen Tiguan. Seat je však zabalený do celkom odlišnej karosérie, ktorej tvary ho jednoznačne radia do rodiny s barcelonskými koreňmi.

Novinka nás zaujala robustným vzhľadom 42 fotografií v galérii Novinka nás zaujala robustným vzhľadom

Dizajn tohto kľúčového modelu sa automobilke nepodarilo utajiť. Na internet počas minulého týždňa unikla fotografia multimediálneho systému, ktorá zachytávala jeho línie. Ako sme vtedy mohli vidieť, prednou časťou pripomína Leon. Môžu za to najmä podobné diódové svetlomety. Tie však majú byť až o polovicu výkonnejšie než kúsky použité v spomínanom kompakte, navyše sa pri odbočovaní celá linka denného svietenia zmení na smerovku. Vyzerá to naozaj efektne.

SUV nás okrem svetiel zaujalo robustným vzhľadom. Nemá síce ani 4,4-metrovú dĺžku, ale pôsobí naozaj dospelo. Môžu za to najmä mohutné nárazníky a blatníky, ktoré vypĺňajú disky kolies s priemerom do devätnásť palcov. Výrezy na kolesá sú mierne hranaté a ostrých tvarov nájdeme na karosérii viac. Dizajn možno označiť za mierne konzervatívny, naživo však pôsobí vkusne a vcelku dynamicky. Vzhľadom na úspech typu Leon a súčasnú popularitu kompaktných SUV možno označiť štylistiku novinky za stávku na istotu.

SUV pripomína dizajnom kompaktný Leon 42 fotografií v galérii SUV pripomína dizajnom kompaktný Leon

Seat Ateca je o niečo menší než Volkswagen Tiguan, najmä z hľadiska dĺžky. Jeho 4 363 milimetrov znamená vyše dvanásťcentimetrový hendikep. Šírka 1 841 je prakticky identická, vo výške 1 611 milimetrov taktiež nie je zásadný rozdiel. Rázvor náprav má hodnotu 2 630 mm. V tomto smere teda došlo k okresaniu, VW má totiž vyše päť centimetrov k dobru.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Priestranný interiér s povedomou architektúrou

Daňou za skracovanie karosérie je menší batožinový priestor. Kým Tiguan sa v tomto smere radí k premiantom triedy, Ateca bude zo základným objemom 510 litrov patriť k priemeru. V prípade modelov s pohonom 4x4 je k dispozícii 485 litrov. Zadné sedadlá možno sklopiť priamo z kufra, no s jeho podlahou vytvoria operadlá schod a nejdú celkom do roviny.

Batožinový priestor má základný objem 510 litrov 42 fotografií v galérii Batožinový priestor má základný objem 510 litrov

Odhliadnuc od batožinového priestoru dosahuje Seat v kabíne rovnakú vzdušnosť ako príbuzný Volkswagen. Vodič s výškou 180 centimetrov sa dopredu zmestí bez ťažkostí a má dostatok miesta vo všetkých smeroch. To isté platí aj pre pasažierov na zadných sedadlách. Ak si spomínaná postava sadne za seba, zostáva jej takmer 10 centimetrov nad hlavou i pred kolenami.

V dizajne karosérie je síce cítiť vplyv typu Leon, no odkazy na populárny model nižšej strednej triedy sú vo vnútri ešte citeľnejšie. Interiér dostal skutočne povedomú architektúru. Opakuje sa tu motív hranatej palubnej dosky s centrálnou konzolou natočenou na vodiča, príbuzné tvary majú aj výduchy či panel klimatizácie. Koncernový pôvod je tu jednoznačný. Palubovka modelu Ateca však vyzerá podstatne robustnejšie než v kompakte a nadväzuje na mohutne pôsobiacu kapotu.

V interiéri sa opakuje motív hranatej palubnej dosky 42 fotografií v galérii V interiéri sa opakuje motív hranatej palubnej dosky

Tvarovo teda kabína neprekvapí. Zaujal nás v nej kruhový ovládač jazdných režimov i  priečinok na mobilný telefón, ktorý by mal pojať naozaj veľké uhlopriečky. Okrem toho má ponúknuť bezdrôtové nabíjanie. To bude jedným z mnohých moderných prvkov vybavenia, ktorými môže SUV značky Seat disponovať. V zozname našiel miesto aj asistent pre dopravné zápchy.

Štartovacím motorom je litrový trojvalec

Už dlhší čas sa pošuškávalo, že základnou motorizáciou sa v tomto vozidle stane známy agregát 1.2 TSI. Seat však nakoniec prekvapil a do koncernového koša načrel ešte o niečo hlbšie. Kompaktnému SUV priradil ako štartovaciu pohonnú jednotku iba litrový trojvalec, čo mnohým nepochybne zdvihne žlč. Malý turbomotor známy napríklad z typu VW Golf ponúkne výkon 85 kW (115 k) a krútiaci moment 200 Nm. Silnejšou alternatívou k „litráku“ bude štvorvalec 1.4 TSI disponujúci technológiou vypínania valcov ACT. Ten dosiahne parametre 110 kW (150 k) a 250 Nm.

Dvojlitrový diesel sa bude dodávať v dvoch naladeniach 42 fotografií v galérii Dvojlitrový diesel sa bude dodávať v dvoch naladeniach

V naftovej časti ponuky sa trojvalec nekoná, štartovať bude 1,6-litrovým motorom produkujúcim maximálny výkon 85 kW (115 k) a krútiaci moment 250 Nm. Samozrejme, v ponuke nesmie chýbať populárny agregát 2.0 TDI. Dvojlitrový turbodiesel sa bude dodávať v dvoch naladeniach so špičkou na úrovni 110 kW (150 k) alebo 140 kW (190 k).

Štandardom pri všetkých motoroch bude šesťstupňová manuálna prevodovka a pohon predných kolies. Vo výkonnejších variantoch si však má byť možné za príplatok zvoliť aj dvojspojkovú skriňu DSG so siedmimi stupňami, zákazníci budú môcť siahnuť aj po variantoch 4Drive. S pohonom všetkých kolies by mal tento Seat s prehľadom zvládnuť menej náročný terén.

Novinka pomôže značke upevniť trend rastu

Konkrétny exemplár SUV, v ktorom sme mali možnosť sedieť, patril k pilotnej sérii. Skutočná produkcia sa má začať koncom apríla. Ateca sa má vyrábať v českých Kvasinách, kde bude schádzať z pásov po boku príbuzného českého modelu. V predaji by sa mala novinka objaviť na jeseň. Samotní predstavitelia automobilky pritom priznali, že nejde o ich posledné SUV.

Seat Ateca bude schádzať z pásov v českých Kvasinách 42 fotografií v galérii Seat Ateca bude schádzať z pásov v českých Kvasinách

Seat si od vstupu do ďalšieho trhového segmentu sľubuje, že mu pomôže upevniť trend rastu produkcie i predaja z ostatných rokov. Vlani sa Španielom podarilo predať 400-tisíc automobilov, čo bol najlepší výsledok od vypuknutia krízy. S pomocou modelu Ateca by sa mali čísla postupne prehupnúť cez magickú polmiliónovú hranicu. SUV sa tak stane ďalším pilierom tejto značky.


Najnovšie články
Tínedžer zničil mamino luxusné SUV

Pretekársky model má za sebou iba 109 kilometrov. Pod jeho vysokú cenu sa podpísala špičková dynamika i výborný stav.

Na predaj je exkluzívne Porsche 924 GTR

Špičková verzia kupé dostala jedovatý zelený lak, drsný bodykit, riadenie zadnej osi a maximálny výkon 430 kW (585 k).

Mercedes-AMG GT R: Nemecká beštia

Podľa komisárky pre vnútorný trh nie je čestné, ak sa VW ukrýva za právne kľučky. "Nie je mojou úlohou radiť Volkswagenu. No správať sa k spotrebiteľom...

Brusel vyzýva VW k odškodneniu spotrebiteľov v Európe

Otvorený model GT12 je exkluzívnym produktom divízie Q, ktorý sa nebude sériovo vyrábať. Jediný kus vznikol na konkrétnu objednávku.

Aston odhalil svoj najsilnejší roadster

VAŠA TÉMA Vyhradené parkovacie miesta či státie na chodníku pozdĺž žltej súvislej čiary. Kedy polícia vozidlo odtiahne a kedy použije papuču?

Ako parkovať, aby vám neodtiahli vaše auto?

Dráma menom brexit otriasla finančnými a akciovými trhmi, ropa však klesla len minimálne a palivá dokonca vzrástli. Napriek tomu by mohli maloobchodné ceny...

Palivá budú mierne lacnejšie
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×