Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Nová zbraň polície: Blíži sa úsekové meranie?

VAŠA TÉMA Sieť pozostávajúca z mýtnych brán a nových kontrolných bodov je ideálny základ pre úsekové meranie. Podľa našich informácií o takejto kontrole prekročenia rýchlosti na ministerstve vnútra a polícii intenzívne uvažujú.
3 139 príspevkov 10.02.2016 / Soňa Zverková

Infraštruktúra cestných meracích zariadení na Slovensku sa utešene rozrastá. K mýtnym bránam pre nákladné vozidlá pribudne systém elektronických známok a vyše 1 300 kontrolných bodov na sledovanie priestupkov. Tieto systémy sa dajú využiť aj na úsekové meranie rýchlosti, príliš nás preto neprekvapila informácia, že o tomto nástroji rezort vnútra a polícia uvažujú.

Takúto kombináciu značky Section Control (úsekové meranie) a laserového prístroja využíva Rakúsko. zdroj: Wikipedia 3 fotografie v galérii Takúto kombináciu značky Section Control (úsekové meranie) a laserového prístroja využíva Rakúsko. zdroj: Wikipedia

„Už dnes existujú zariadenia, napríklad, v tuneloch a na mýtnych bránach, ktoré úsekové meranie umožňujú. Zatiaľ však nemáme personálne kapacity ani legislatívny rámec, aby sme tieto údaje mohli vyhodnocovať,“ prezradil nemenovaný zdroj z prostredia polície. Podľa neho je momentálnou prioritou doriešenie systému elektronických diaľničných známok a novej siete kontrolných bodov. „Najprv musíme dotiahnuť jedno, aby sme mohli začať s druhým,“ dodal. Elektronické diaľničné známky síce spadajú pod Národnú diaľničnú spoločnosť, avšak ukladanie a vymáhanie pokút v rámci objektívnej zodpovednosti je výlučnou kompetenciou polície. Priamu otázku, či úsekové meranie bude na Slovensku zavedené, oficiálne ministerstvo vnútra nevyvrátilo.

Čo znamená úsekové meranie rýchlosti

Na rozdiel od bežných radarových pascí sa úsekové meranie zameriava na priemernú rýchlosť vozidla. Na začiatku meraného úseku sa nasníma evidenčné číslo vozidla a čas prejazdu počiatočným bodom, na konci to isté. Na základe týchto údajov systém vypočíta priemernú rýchlosť. Pokiaľ vodič povolenú rýchlosť prekročí, nastupuje inštitút objektívnej zodpovednosti s príslušným listom a šekom na adresu majiteľa.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

V Európe úsekové meranie nie je zatiaľ veľmi rozšírené, štandardne sa používa v Rakúsku, Holandsku a Taliansku. Rakúsko má trvalé úsekové merania na exponovaných častiach diaľnic a v niektorých tuneloch. Najčastejšie je možné stretnúť sa so značkou „Section Control“ na rozostavaných úsekoch diaľnic. Ako príklad môžeme uviesť vlaňajšie rozširovanie diaľnice A4 v úseku Fischamend-Schwechat, odkiaľ na Slovensko prišlo zopár pokút.

Akým spôsobom funguje úsekové meranie, prehľadne zobrazujeme v tejto infografike, zdroj: ÖAMTC 3 fotografie v galérii Akým spôsobom funguje úsekové meranie, prehľadne zobrazujeme v tejto infografike, zdroj: ÖAMTC

No čoraz viac krajín začína uvažovať o možnosti jeho väčšieho využívania, napríklad, Veľká Británia by úsekové meranie chcela používať v obytných zónach a úsekoch s obmedzenou rýchlosťou 20 alebo 30 km/h. Vo Francúzsku sa zas na jednom úseku diaľnice A10 používa ako preventívne zariadenie. Na elektronickom displeji sa zobrazí evidenčné číslo vozidla s poznámkou „Príliš rýchlo“. Cieľom nie je výber pokút, ale snaha prinútiť vodiča spomaliť. Slovensko teda vo svojich úvahách nie je jediné, otázka znie, ako sa k téme úsekovému meraniu postavia rezort vnútra a polícia.

Výhody a nevýhody úsekového merania

V prvom rade je potrebné zvoliť vhodný úsek, pravdepodobne nemá význam míňať drahé zariadenia na úseky dlhé 100 metrov. To by mohol byť problém najmä na okresných cestách I. a II. triedy, kde sú odbočky doslova pri každej vŕbe. Lenže na týchto cestách sa stáva najviac dopravných nehôd, a práve na ne sa chce rezort vnútra zamerať aj v rámci novej siete kontrolných kamier a radarov.

Jedinú výhodu na cestách nižších tried vidíme v tom, že úsekové meranie by pomohlo vodičovi pri predchádzaní na krátkom úseku prekročiť povolenú rýchlosť. Práve predchádzanie patrí medzi najrizikovejšie manévre vôbec a v záujme bezpečnosti je niekedy potrebné predchádzanie urýchliť. Teraz pochopiteľne nehovoríme o arogantných hazardéroch, ale o zodpovedných vodičoch, ktorí jazdia podľa svojich možností a schopností a nemajú záujem porušovať predpisy. Pretekárom totiž najvyššia povolená rýchlosť hovorí len málo, preto asi nikto nebude mať problém s tým, ak časťou svojho príjmu prispejú do štátneho rozpočtu.

Nehody mávajú v tuneli oveľa vážnejšie dôsledky než na otvorenej ceste, zdroj: TASR 3 fotografie v galérii Nehody mávajú v tuneli oveľa vážnejšie dôsledky než na otvorenej ceste, zdroj: TASR

Druhým možným miestom použitia úsekového merania sú diaľnice. Tu však podľa nášho názoru nemá význam, nakoľko diaľnice patria medzi najbezpečnejšie komunikácie, nezávisle od ich neraz zúboženého stavu. Slovenské ministerstvo vnútra by sa mohlo inšpirovať príkladom Rakúska a sledovať priemernú rýchlosť v miestach, kde sa vykonávajú stavebné práce, napríklad, pri zúžení diaľnice do jedného jazdného pruhu alebo presmerovaní vozidiel do protismernej premávky.

Treťou možnosťou sú tunely, v ktorých je zväčša rýchlosť jazdy znížená. Dôvodom nie je vyššie riziko nehody, ako skôr smrteľné dôsledky. V tuneloch sa stávajú najtragickejšie nehody a prístup záchranárov na miesto môže byť oveľa komplikovanejší než na otvorenej ceste. Navyše sa premávka okamžite zastaví, pretože vo väčšine prípadov neexistuje alternatívna trasa. Najhorším možným scenárom je pochopiteľne požiar. Najnebezpečnejšie sú vždy toxické plyny, ktoré zvyknú usmrtiť viac ľudí než samotný oheň a odvetrávanie tunela býva veľmi komplikované nezávisle od použitých technológií.

Čo na záver

Podľa nášho názoru sú v našich pomeroch pre úsekové meranie najvhodnejšie predovšetkým nehodové a neprehľadné úseky, prípadne úseky stavebných prác na diaľniciach a miesta v blízkosti škôl a nemocníc. Pokiaľ ide rezortu vnútra naozaj primárne o zníženie nehodovosti, mal by sa zamerať na ne a označiť ich príslušnou značkou alebo svetelným návestím. Hlavným cieľom je totiž dosiahnuť to, aby vozidlá spomalili. A ak vodiči uvidia značenie, drvivá väčšina z nich určite nohu z plynu zloží.


Najnovšie články
Bleskové asfaltovanie v Moskve

Sedan sa od konvenčne poháňaných exemplárov takmer nelíši. Jeho nabitie má trvať deväť hodín, normovaný dojazd dosiahne 150 km.

Lada Vesta prichádza ako elektromobil

Z odľahčenej verzie s osemvalcovým agregátom Max Wedge vznikla len malá séria. Tento exemplár najazdil za polstoročie minimum kilometrov.

Nový domov si hľadá šprintér Dodge 330

Model pokrstený po medveďovi posunie značku opäť vyššie. Zoznámili sme sa s ním osobne a dozvedeli sa niekoľko doteraz nepublikovaných detailov.

Sedeli sme v novom SUV Škoda Kodiaq

Malý hatchback zameraný na juhoamerické trhy dostal terénny štýl, ktorého súčasťou bolo zväčšenie svetlej výšky o tri centimetre.

Chevrolet Onix Activ: Módny diktát

Toyota včera oznámila, že predaj jej áut dosiahol za 1. polrok tohto roka 4,99 milióna. Volkswagen v stredu (27.7.) oznámil, že za prvých šesť mesiacov roka...

VW prekonal v 1. polroku predajmi Toyotu

Nový model Berus má mať veľkoobjemový osemvalec i elektrifikovanú verziu. Žiaden lov na titul Bugatti sa tentokrát nekoná.

Značka Keating sa opäť hlási o slovo
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×