Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Najväčšia slabina novej siete radarov a kamier

VAŠA TÉMA Vybudovanie systému kamier a radarov na Slovensku sa vôbec nemusí vyplatiť. A to nielen finančne. Skúsenosti zo zahraničia, kde podobnú sieť kontrolných bodov idú rušiť, dokonca naznačujú, že sústavné monitorovanie vodičov môže spôsobiť vyššiu nehodovosť.
3 78 príspevkov 09.02.2016 / Soňa Zverková

Nedávno sme vám priniesli mapu prvých 739 kontrolných bodov, na ktorých budú namontované kamerové systémy a radary. Tie by mali sledovať kritické úseky a okrem rýchlosti aj celý rad ďalších priestupkov, predovšetkým jazdu na červenú, nedovolené predchádzanie, zastavenie a státie. Podľa doterajších informácií by sa celý systém mal postupne rozšíriť na viac než 1 300 bodov, minister vnútra Robert Kaliňák pred rokom hovoril o čísle 1 341.

Pri spätnom pohľade nachádzame vo vyjadreniach, ktoré prišli s odstupom jedného roka, dva hlavné rozpory. Kaliňák pred rokom informoval, že na rýchlosť sa z počtu 1 341 bodov zameria len približne 280. Nie je jasné, či myslel permanentne aktívne radary alebo aj tie, ktoré budú kolovať po Slovensku podľa „vývoja dopravno-bezpečnostnej situácie“. Dnes, keď poznáme polohu a účel prvých 739 bodov, vychádza nám, že až 360 sú rýchlostné radary. Z nich je 200 permanentných a 160 tvoria prázdne skrinky, ktoré v prípade potreby umožnia nainštalovanie radaru. Podľa hovorcu ministerstva vnútra Petra Lazarova je možné, že sa v budúcnosti bude rozširovať aj počet radarov. Znamená to teda len jedno, počet radarov, ktoré budú merať rýchlosť bude vyšší, ako sa uvádzalo, čo opäť nastoľuje otázku o čo ide viac, či o bezpečnosť premávky alebo o plnenie štátnej kasy.

Ilustračná snímka 3 fotografie v galérii Ilustračná snímka

Druhý rozpor nachádzame v cene systému. Ministerstvo vnútra koncom januára vypísalo verejnú súťaž v hodnote 140 miliónov eur krátko pred voľbami. Náklady sa však oproti predchádzajúcim odhadom zvýšili takmer trojnásobne. Kým pred rokom hovoril Kaliňák o sume 49 miliónov eur, čo by v jednoduchom matematickom prepočte na vytvorenie jedného bodu znamenalo sumu 36.540 eur, po novom už ide o 104.400 eur na kus. Pochopiteľne táto cena nezahŕňa len samotný prístroj, ale aj softvér, káblové prepojenia, personálne zabezpečenie, údržbu a podobne, i tak však ide o extrémne nákladnú položku. Otázka za milión znie, či naozaj príde k rozšíreniu systému na vyše 1 300 bodov. Ak by bol totiž súčasný počet konečný, cena za kus by dosiahla takmer 189 500 eur, čo je oproti pôvodnému odhadu viac než päťnásobné zvýšenie.

Kamery sú dvojsečná zbraň

To, čo však môže byť ešte závažnejšie, je dosah celého systému na bezpečnosť premávky. Štúdie zo zahraničia ukazujú, že sieť kontrolných bodov bezpečnosť na cestách výrazne zhoršila. Kamery a radary totiž môžu relatívne rýchlo pomôcť k zvýšeniu disciplíny vodičov, no s nehodovosťou to paradoxne môže dopadnúť presne naopak.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Okrem toho môže dôjsť k zhoršeniu plynulosti premávky, nakoľko vodiči sa budú obávať predchádzať pomalé vozidlá. Kedysi sa zvykol hovorievať vtip, že Avia je najrýchlejšie vozidlo sveta, pretože je vždy v čele kolóny. Rovnaký princíp môžeme aplikovať na jazdu na červenú. Mnohí vodiči totiž v obavách, aby náhodou neboli posúdení, že prešli cez križovatku na červenú, môžu začať znenazdajky brzdiť, len pre častokrát neopodstatnený pocit z blížiaceho sa konca zelenej, a spôsobiť tak reťazovú nehodu. Nejde ani tak o „domácich“, ktorí križovatky poznajú, ako skôr o neznalých návštevníkov mesta alebo menej skúsených vodičov. Od motoristov to bude vyžadovať podstatnú zmenu v prístupe k šoférovaniu, a to môže najmä v začiatkoch fungovania systému spôsobiť nemalý nárast nehodovosti práve na kamerami sledovaných úsekoch a miestach.

Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime 3 fotografie v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime

Kamery na križovatkách sa navyše vôbec nemusia osvedčiť. Ako príklad si môžeme vziať dve štúdie vo floridskom meste Tampa Bay, kde kamery na križovatkách síce mali zabrániť jazde na červenú a priniesť zníženie nehodovosti, no nestalo sa tak. Podľa jednej štúdie sa počet nehôd na monitorovaných križovatkách v rokoch 2010 až 2015 zvýšil o 50 percent a podľa druhej, ktorá vychádzala z údajov tamojšej polície, až o 51 percent. Pritom druhá štúdia brala do úvahy len vážnejšie nehody, obyčajné „ťukance“ nezohľadnila.

Predseda mestskej rady Tampa Bay Frank Reddick chce po vypršaní platnosti príslušných zmlúv zrevidovať používanie kamier. Nielen pre veľmi sporné výsledky, ale aj preto, že prevádzkovateľ kamier získava z pokút viac peňazí než mesto. Výrazne sa proti používaniu kamier na Floride zasadzuje aj senátor Jeff Brandles, ktorý takéto pokuty označuje za skrytú daň. Vo svojej snahe zakázať ich používanie práve minulý týždeň dosiahol prvé víťazstvo, keď jeho návrh schválil Výbor Senátu pre dopravu.

„Už niekoľko rokov vidíme trend nemenného alebo rastúceho počtu dopravných nehôd. Táto štúdia hovorí, že rastie. Nikdy sme nevideli dôkaz, že kamery, ktoré sledujú jazdu na červenú, skutočne znižujú počet nehôd. Čo však vidíme naozaj dobre, je 150 miliónov dolárov (133,9 milióna eur), ktoré sa každoročne na Floride vyberajú na pokutách,“ vyjadril sa senátor pre viaceré floridské médiá. Práve s poukázaním na skúsenosti z Floridy sa obávame, že kamery síce jeden problém vyriešia, ale vytvoria dva ďalšie.

zdroj: Ministerstvo vnútra 3 fotografie v galérii zdroj: Ministerstvo vnútra


Najnovšie články
Lamborghini ako hospodárske vozidlo

PRVÁ JAZDA Modelový rad Q sa rozrástol o ďalšieho súrodenca. S modelom Q2 sme absolvovali krátke zoznámenie, pri ktorom nás prekvapili jazdné vlastnosti.

Audi Q2: Stačí novinke litrový motor?

Replika ikonického kupé má netradičný lak, modernú techniku v interiéri a pod kapotou osemvalec s výkonom 770 konských síl.

Blurple GT500CR: Fialový svalovec

Filmový producenti mohli o takomto aute doteraz len snívať. Londýnsky stroj Blackbird na seba vezme akúkoľvek podobu, od SUV po mestské miniauto.

Unikát: Automobilový chameleón z Londýna

Produkcia áut vzrástla v júni medziročne o 10,4 % na 158 641 áut. To znamená nepretržitý rast už 11. mesiac po sebe a najvyššiu úroveň v mesiaci jún od roku...

Výroba áut v Británii na 18-ročnom maxime

České vozidlo má reflektory s upravenou architektúrou, automatickú klimatizáciu a lepší multimediálny systém z Fabie.

Drobná retuš pre najmenšiu Škodu

Každá návšteva autoservisu pre väčšinu motoristov znamená neplánovaný a nie práve malý výdavok. Nie však vinou servisu, ale stratégie, ktorá namiesto...

Koľko prerábate na oprave vášho auta?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×