Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Jazdený Volkswagen T5: Rodinný sen má aj riziká

Volkwagen Transporter má dobrú povesť, obľubujú ho remeselníci, otcovia rodín aj tí, ktorí len jednoducho potrebujú naložiť veľa vecí. Pozreli sme sa, či sa platí kúpiť jazdený exemplár s naftovým motorom.
15 9 príspevkov 06.02.2016 / Redakcia AUTO BILD

Volkswagen Transporter má image, ktorý mu môžu mnohí konkurenti len závidieť. Aj preto ho možno na cestách vidieť v tých najrôznejších verziách, či už na vozenie rodiny, ako obytný karavan, luxusný mikrobus, či malý školský autobus. Nemožno pritom opomenúť ani mnohé úžitkové varianty. Nástupca legendárneho Bulliho je jednoducho absolútne beztriedne vozidlo.

Jazdený Volkswagen T5 15 fotografií v galérii Jazdený Volkswagen T5

Piata generácia typu Transporter, označená jednoducho T5, debutovala v októbri 2002 a z výrobných liniek začala schádzať na jar nasledujúceho roku. Oproti predchodcovi sa výrazne zlepšila najmä v oblasti jazdného komfortu a značne pokročila aj svojou dynamikou. Zdokonalila sa aj úroveň ochrany cestujúcich, čo dokazuje zisk štyroch z piatich hviezdičiek v testoch Euro NCAP v roku 2008.

Transporter je v prvom rade úžitkový automobil, preto bol k dispozícii v mnohých verziách karosérie, ako dodávka a pick-up viacerých konfigurácií, alebo mikrobus. Vybrať si bolo možné tiež z dvoch hodnôt rázvoru a troch profilov strechy s rôznou výškou. Na prepravu osôb boli určené štyri modely, podľa prevedenia disponujúce miestom pre štyroch až jedenástich cestujúcich – základné kombi, minibus, luxusnejšie vybavený Caravelle a vrchol radu Multivan.

Volkswagen T5 Multivan 2.5 TDI (7 HB, výroba 2003 – 2015)
Motor
radový vznetový päťvalec/vpredu naprieč
Ventily/vačkové hriadele
2 na valec/1
Zdvihový objem
2 461 cm³
Maximálny výkon
128 kW (174 k) pri 3 500 ot./min.
Maximálny krútiaci moment
400 Nm pri 2 000 ot./min.
Maximálna rýchlosť
188 km/h
Zrýchlenie 0–100 km/h
11,8 s
Prevodovka/poháňané kolesá
automatická šesťstupňová/predné
Rázvor náprav
3 000 mm
Rozmery d/š/v
4 890/1 904/1 944 mm
Objem batožinového priestoru
1 208 – 4 525 l
Objem palivovej nádrže
80 l
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť
2 274/726 kg

Pri možnostiach výberu motora Volkswagen už tradične potešil priaznivcov benzínu aj nafty. Pre tých prvých boli na výber dva atmosferické zážihové agregáty, štvorvalcový dvojliter a šesťvalec VR6 s objemom 3,2 litra. Ponuka vznetových agregátov pozostávala zo štvorvalca 1.9 TDI a päťvalca 2,5 TDI, z ktorých každý bol dostupný v dvoch výkonových variantoch.

Jazdený Volkswagen T5 15 fotografií v galérii Jazdený Volkswagen T5

Na jeseň roku 2009 sa predstavil omladený T5, vizuálne rozoznateľný podľa novej prednej masky, svetiel a reštylizovaného nárazníka. Rozšírila sa aj základná výbava a pribudli tiež príplatkové doplnky, napríklad zopár asistenčných systémov, či bixenónové reflektory, kombinované s LED dennými svetlami. Do interiéru si bolo možné po novom vybrať rádio s navigačným systémom, ovládané cez dotykovú obrazovku.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Dôležitejšie je ale výrazné zlepšenie kvality a tiež zmeny pod kapotou, kde si už bolo možné zvoliť len dvojlitrový štvorvalec. Buď zážihový, atmosferický, či prepĺňaný, alebo vznetový, naladený na päť výkonových stupňov a hlavne vybavený systémom Common Rail, nahrádzajúcim dovtedajšie združené vstrekovacie jednotky. Niektoré motory bolo možné po novom kombinovať aj s dvojspojkovou prevodovkou DSG.

Jazdený Volkswagen T5 15 fotografií v galérii Jazdený Volkswagen T5

Transporter je síce najmä úžitkové vozidlo, takže aj pozícia za volantom pripomína skôr autobus, kokpit je však riešený ako v osobnom aute. Takmer ako v ňom sa vodič cíti aj pri jazde a to aj napriek tomu, že v niektorých verziách sa celková hmotnosť blíži hranici 3,5 tony. Pritom ponúka mimoriadnu univerzálnosť, v prípade osobných verzií danú najmä variabilitou usporiadania sedadiel, ktoré možno posúvať, otáčať, či nakoniec vytiahnuť.

Testovaný exemplár

V našom teste sme preverili Transporter Multivan s päťvalcovým motorom 2,5 TDI a s najvyšším stupňom štandardnej výbavy Highline, vyrobený krátko pred faceliftom, v roku 2008. Podľa počítadla v tachometri auto doteraz najazdilo 159 500 kilometrov a jeho cena je 20 590 eur.

Typické problémy

Volkswagen Transporter sprevádza dobrá povesť, zoznam jeho typických porúch je však až prekvapivo dlhý. Auto má pomerne komfortne naladený podvozok, no ten časom stále horšie odoláva jeho hmotnosti. Výsledkom sú zlomené pružiny, tlmiče, ktoré strácajú príliš skoro účinnosť, aj vytlčené silentbloky a guľové čapy.

Jazdený Volkswagen T5 15 fotografií v galérii Jazdený Volkswagen T5

Veľmi rýchlo sa zvyknú opotrebovať aj homokinetické kĺby hnacích hriadeľov a kratšou životnosťou sú povestné aj prevodovky. Zvlášť automatické, v niektorých mikrobusoch možno bez problémov nájsť také, ktoré majú najazdených menej než 100 000 kilometrov, no už sú po generálnej oprave. Ani manuálne verzie na tom nie sú nejako lepšie.

Mnoho sťažností majiteľov smeruje tiež na poruchy elektrického ovládania posuvných dverí, netesné posuvné okná a nefunkčné vzpery zadného výklopného veka.

Jazdený Volkswagen T5 15 fotografií v galérii Jazdený Volkswagen T5

Najväčšie riziko sa však skrýva vo vznetovom päťvalci s objemom 2,5 litra, vybavenom združenými vstrekovacími jednotkami. Jeho najväčším problémom je postupné strácanie plazmou nanášaného povlaku na valcoch, čo následne vedie k fatálnym chybám celého motora. Okrem toho môže cez elementy vstrekovača presakovať nafta do oleja, čo spôsobuje rozsiahle poruchy ložísk.

Ničím neobvyklým nie sú ani zaseknuté lopatky turbodúchadiel s variabilnou geometriou a drahá je tiež porucha tesnenia na vodnej pumpe, pri ktorej dochádza k zmiešaniu chladiacej kvapaliny s motorovým olejom. Problémové čerpadlá nahradil Volkswagen až v roku 2007.

Poruchy prevodoviek

Prevodovky často trpia krátkou životnosťou. Zvlášť automatické, ktoré niekedy potrebujú opravu už po menej než 100 000 kilometroch, príliš lepšie na tom ale nie sú ani manuálne.

Poruchy prevodoviek 15 fotografií v galérii Poruchy prevodoviek

Nefunkčné elektricky ovládané dvere

Bežným problémom je aj porucha elektricky ovládaných posuvných dverí a netesné posuvné okná.

Nefunkčné elektricky ovládané dvere 15 fotografií v galérii Nefunkčné elektricky ovládané dvere

Zahmlievanie svetlometov

Starosti zvyknú robiť aj svetlá – ak sú upchávky montážnych otvorov zle utesnené, môžu sa ich sklá zahmlievať.

Zahmlievanie svetlometov 15 fotografií v galérii Zahmlievanie svetlometov

Opotrebené hnacie hriadele

Tradičným problémom, ktorým Transporter piatej generácie trpí, sú opotrebené poloosi, zvlášť na pravej strane.

Opotrebené hnacie hriadele 15 fotografií v galérii Opotrebené hnacie hriadele

Korózia karosérie

Ochrana proti korózii je v prípade T5 pomerne dôkladná, o kvalite laku exemplárov, vyrobených v prvých rokoch to však už povedať nemožno. Pre ne sú typické problémy s hrdzou okolo zámok a na hranách dielov.

Korózia karosérie 15 fotografií v galérii Korózia karosérie

Oplatí sa?

Volkswagen postavil auto, ktoré veľmi vyvážene balansuje medzi úžitkovým ťažným koňom a skutočne komfortným vozením pre pasažierov. Nízka kvalita exemplárov z prvých rokov výroby a problémy motorov TDI so združenými vstrekovacími jednotkami však môžu stáť majiteľov značné množstvo peňazí. Lepšou voľbou je rozhodne faceliftovaná verzia, vyrobená po roku 2009, s novým vznetovým motorom. Také však v dobrom stave stoja aj vyše 25-tisíc eur.

Volkswagen T5 Multivan 2.5 TDI (7HB), r.v. 2009
Orientačné ceny náhradných dielov*
Olejový filter
6,50
Vzduchový filter
15,00
Palivový filter
51,00
Kabínový filter
17,00
Filter oleja prevodovky
55,00
Kladky drážkovaného remeňa príslušenstva
58,00
Dvojhmotový zotrvačník
610,00
Spojka
465,00
Chladič chladiacej kvapaliny
260,00
Čerpadlo chladiacej kvapaliny
190,00
Ložisko predného kolesa
165,00
Ložisko zadného kolesa
151,00
Predný brzdový kotúč
124,00
Zadný brzdový kotúč
93,00
Predné brzdové obloženie (sada)
97,00
Zadné brzdové obloženie
76,00
Predný tlmič pruženia
118,00
Zadný tlmič pruženia
94,00
Homokinetický kĺb hnacieho hriadeľa
125,00
*bez nákladov na servisné práce

Najnovšie články
Dacia: Nová tvár a motor pre štyri autá

Dvojicu omladených kórejských modelov sme si obzreli zblízka. Minivan nás upútal interiérom, Crossver prepĺňaným motorom.

Kia Carens a Soul po modernizácii

Nové kupé bude mať motor z monopostu F1, má byť veľmi ľahké a navonok vyzerať skôr ako prototyp z Le Mans než automobil určený do premávky.

Mercedes-AMG potvrdil vývoj hyperšportu

Ku krásnym autám sa hodia atraktívne ženy. Výrobcovia si to uvedomujú a svoje stánky vždy prežiaria prítomnosťou sexi hostesiek. Takéto boli tie v Paríži!

Pozrite si najsexi hostesky parížskeho autosalóna

Range Rover Sport I znamenal pre značku zásadný prelom. Aj v menšom balení si zachoval tradičný luxus, navyše priniesol citeľné zlepšenie kvality. Úplne bez...

Jazdený Range Rover Sport: Luxus s muchami

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na sobotu 1. októbra 2016. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Panamera druhej generácie bola veľmi očakávaným autom. Mala totiž posunúť dizajn dosluhujúceho modelu o krok ďalej. Podarilo sa jej odstrániť nedostatky...

Porsche Panamera: Evolúcia prebehla úspešne
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×