Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Jazdený Land Rover Freelander: Oplatí sa?

Land Rover Freelander bol ako nový na trhu úspešný. Oplatí sa však aj pri kúpe z druhej ruky? Pozreli sme sa na plusy a mínusy jednotlivých modelov.
19 26 príspevkov 30.01.2016 / Redakcia AUTO BILD

Land Rover má vo svete terénnych automobilov pozíciu neotrasiteľnej jednotky, to však neznamená, že nepotrebuje nových zákazníkov. Preto keď ich prieskum koncom 80-tych rokov ukázal na trhu priestor pre kompaktné SUV, okamžite začali kuť plány na úplne nový typ, rozširujúci ich program smerom nadol. Dostal meno Freelander a karosériu s tromi, alebo piatimi dverami. Na trh prišiel v roku 1997, vo výrobe zotrval až do roku 2006 a pre firmu znamenal jednoznačný obchodný úspech.

Jazdený Land Rover Freelander 19 fotografií v galérii Jazdený Land Rover Freelander

Freelander 2, označený kódom L359, debutoval v roku 2006 tentoraz už iba s jednou verziou karosérie s piatimi dverami. Jeho koniec priniesol až rok 2014, kedy ho nahradila úplná novinka v portfóliu značky – Land Rover Discovery Sport. Konštrukčným základom dvojky bola platforma Ford EUCD, v tom čase využívaná najmä vtedy sesterskou automobilkou Volvo, ktorá na nej stavala väčšinu svojej produkcie. Niet preto divu, že v testoch Euro NCAP získal všetkých päť hviezdičiek.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Aj napriek využitiu koncernovej techniky ponúkal najmenší Land Rover nielen svetlú výšku až 215 mm, ale i schopnosti v teréne, ktorými sa približoval ostatným typom značky. Štandardnou súčasťou výbavy bol dokonca aj systém Terrain Response, s drobnými zmenami prevzatý z typov Discovery 3 a Range Rover. Mechanizmus pohonu všetkých kolies využíval medzinápravovú spojku Haldex tretej, resp. od roku 2009 štvrtej generácie.

Land Rover Freelander 2.2 TD4 (L359, výroba 2006 – 2014)
Motor
radový vznetový štvorvalec/vpredu naprieč
Ventily/vačkové hriadele
4 na valec/2
Zdvihový objem
2 179 cm³
Maximálny výkon
118 kW (160 k) pri 4 000 ot./min.
Maximálny krútiaci moment
400 Nm pri 2 000 ot./min.
Maximálna rýchlosť
181 km/h
Zrýchlenie 0–100 km/h
11,2 s
Prevodovka/poháňané kolesá
šesťstupňová/všetky štyri
Rázvor náprav
2 660 mm
Rozmery d/š/v
4 500/1 910/1 740 mm
Objem batožinového priestoru
755 – 1 670 l
Objem palivovej nádrže
68 l
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť
1 770/735 kg

Podobne ako zvyšná mechanika, aj pohonné jednotky boli prevzaté z regálov firmy Ford. Pri zážihových motoroch bol na výber prepĺňaný štvorvalec EcoBoost 2.0 l, alebo radový šesťvalec s objemom 3,2 litra. Vznetovou alternatívou bol štvorvalcový Duratorq objemu 2,2 litra, pochádzajúci zo spoločného vývoja s koncernom PSA, dostupný v troch výkonových úrovniach. Všetky agregáty bolo možné kombinovať s mechanickou alebo automatickou prevodovkou, oboma šesťstupňovými.

Jazdený Land Rover Freelander 19 fotografií v galérii Jazdený Land Rover Freelander

V lete 2010 predstavil Land Rover omladený Freelander. Od pôvodného prevedenia sa odlišoval novým tvarom nárazníkov aj decentnými zmenami detailov, ako napríklad reštylizovanými obrysmi svetiel, či kľučkami dverí a kufra. Významnejšie však boli zmeny techniky, ktorých súčasťou bol tiež úplne nový model so vznetovým motorom a pohonom iba predných kolies.

Interiér ponúka na všetkých miestach celkom pohodlné sedadlá, so vzpriamenou pozíciou, patriacou k automobilom tohto druhu. Vodičovi to spolu s hranatou karosériou prináša veľmi dobrý výhľad všetkými smermi, cestujúci v zadnom rade sa zasa môžu tešiť z dostatku miesta na hlavu aj pre nohy.

Freelander nezaostáva ani objemom batožinového priestoru. V základnej konfigurácii je jeho dĺžka 0,86 metra a objem 755 litrov, v prípade potreby ho ale možno zväčšiť sklopením zadných sedadiel. Vtedy narastie do dĺžky na 1,54 metra a objemom na 1 670 litrov. Pre niektorých ale môže byť sklamaním povolená hmotnosť prívesu iba 2 tony, ktorou malý Land Rover na konkurenciu, schopnú utiahnuť aj o 500 kg viac, trochu stráca.

Typické problémy

Pri pohľade na prieskum zákazníckej spokojnosti magazínu AUTO BILD je zrejmé, že Freelander druhej generácie predstavuje oproti svojmu predchodcovi značný kvalitatívny skok vpred. Významným prínosom bolo najmä zavedenie kompletne automatizovanej výroby karosérie a agregáty, pochádzajúce od zavedených dodávateľov.

Interiér má mnoho dielov zhodných s automobilmi značky Jaguar. Prístrojový panel je prehľadný, na stredovej konzole však vládne doslova vojna tlačidiel a zorientovať sa medzi nimi nie je práve jednoduché 19 fotografií v galérii Interiér má mnoho dielov zhodných s automobilmi značky Jaguar. Prístrojový panel je prehľadný, na stredovej konzole však vládne doslova vojna tlačidiel a zorientovať sa medzi nimi nie je práve jednoduché

Interiér má mnoho dielov zhodných s automobilmi značky Jaguar. Prístrojový panel je prehľadný, na stredovej konzole však vládne doslova vojna tlačidiel a zorientovať sa medzi nimi nie je práve jednoduché

Niekdajšie dominantné problémy ako prenikanie dažďovej vody do interiéru, alebo únik oleja z motora sú vďaka tomu zredukované na minimum. Na vlhkosť vo vnútri auta sa pri dvojke podľa dotazníka sťažuje už len päť percent jej majiteľov, pričom dôvodom je najčastejšie netesné tretie brzdové svetlo na výklopnom veku kufra. Straty oleja trápia podľa rovnakej štatistiky iba štyri percentá zákazníkov.

Aj Freelander 2 však má svoje muchy. K tým najväčším patria komplikácie v oblasti elektrických systémov a elektroniky. Výsledkom je, že takmer 15 percent majiteľov nedokázalo naštartovať z dôvodu vybitého akumulátora, čo samozrejme najviac postihovalo tých, ktorí s autom jazdia pomenej. Skúsenosti však ukazujú, že kapacita môže klesnúť pod kritickú hranicu veľmi rýchlo – v lete už za šesť dní a v zime dokonca za tri.

Objemom batožinového priestoru patrí Freelander k priemeru svojho segmentu 19 fotografií v galérii Objemom batožinového priestoru patrí Freelander k priemeru svojho segmentu

Vrásky na čele môže spôsobiť aj veľmi nízka odolnosť palivového systému vznetových motorov proti nízkym teplotám. Dvanásť percent vodičov jazdiacich na naftu ale postihla závada aj počas jazdy. Najväčšmi ich zvykol trápiť filter pevných častíc a regulácia, ktorá je s ním spojená, vrátane problémov s diferenčnými snímačmi tlaku. Sedem percent majiteľov postretli aj poruchy turbodúchadla.

S výnimkou spomenutých dvoch negatív však možno vznetový motor pochádzajúci z kooperácie koncernov Ford a PSA označiť za veľmi spoľahlivý. Mnohí oslovení majitelia s ním najazdili aj vyše 250 000 kilometrov bez akýchkoľvek problémov. Spokojní boli aj s výdržou prevodoviek, či napríklad alternátora. Z pomocných agregátov zvykne robiť problémy iba štartér, niekedy štrajkujúci pri 150 000 kilometroch.

Oplatí sa?

Záujemcovia o model so vznetovým motorom by sa mali obzerať predovšetkým po exemplároch po facelifte, teda vyrobených neskôr než v auguste 2010. Vyhnú sa tak problémom s filtrom pevných častíc, ktorým trpeli práve skoršie exempláre. Alebo môžu zainvestovať do benzínového šesťvalca a kochať sa jeho hladkým chodom.

Land Rover Freelander 2.2 TD4 (L359), r.v. 2010
Orientačné ceny náhradných dielov*
Olejový filter
9,00
Vzduchový filter
24,00
Palivový filter
56,00
Kabínový filter
35,00
Sada rozvodového remeňa s vodnou pumpou
208,00
Kladky drážkovaného remeňa príslušenstva
98,00
Dvojhmotový zotrvačník
570,00
Spojka
305,00
Chladič chladiacej kvapaliny
145,00
Ložisko predného kolesa
180,00
Ložisko zadného kolesa
165,00
Predný brzdový kotúč
92,00
Zadný brzdový kotúč
81,00
Predné brzdové obloženie (sada)
97,00
Zadné brzdové obloženie
72,00
Predný tlmič pruženia
165,00
Zadný tlmič pruženia
148,00
*bez nákladov na servisné práce

Najnovšie články
Najúspornejšie SUV podľa reálnej spotreby

Ako môžeme vidieť na harmonograme uvádzania modelov, rok 2017 bude pre Mercedes-Benz znamenať omladenie vlajkovej lode i štart prvého pick-upu.

Daimler: Plány na rok 2017 sú odhalené

Ceny palív budú v najbližšom období stagnovať, no zosun ropy k 45 dolárom a pesimistická nálada na trhoch by mohli opäť uľaviť peňaženkám motoristov.

Ceny pohonných hmôt by mali stagnovať

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na pondelok 25. júla 2016. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Stačí trošku nepozornosti, pohotová kamera a hneď je človek hviezdou internetu, či už chce, alebo nechce. Presne tak, ako vodiči v nasledujúcich príbehoch.

Babráci za volantom sa opäť nevmestili do kože

Nezávislý grafik vytvoril dve vizualizácie terénne štylizovaného kombi, ktoré má mať premiéru na parížskom autosalóne.

Ako môže vyzerať Mercedes E All-Terrain

Vedenie FCA uviedlo, že ide o modely strednej triedy Chrysler 200, dodávky Ram, Jeep Renegade a Cherokee, vyrobené v rokoch 2014 a 2015.

Fiat Chrysler zvolá do servisov 410-tisíc áut
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×