Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Vyhnite sa nečakanej poruche vášho motora

Remeň na pohon príslušenstva je pomerne lacná súčiastka, jeho poškodenie však môže na motore spôsobiť oveľa vážnejšie škody. Ako sa im vyhnúť?
5 14 príspevkov 29.01.2016 / Redakcia AUTO BILD

Remeň na pohon príslušenstva motora je na pohľad nenápadným komponentom, na ktorom sa nemá čo pokaziť. Aj on si však na zabezpečenie bezproblémovej prevádzky žiada trochu pozornosti. Prvým znakom toho, že niečo nie je v poriadku je ostrý piskľavý zvuk, spôsobený jeho preklzávaním na remenici.

foto: Auto BILD 5 fotografií v galérii foto: Auto BILD

Ak sa spomenuté zapišťanie ozve len občas, v chladnom počasí, alebo napríklad po prejazde auta cez kaluž vody, nie je dôvod na starosti. Navlhnutý a studený remeň má totiž prirodzene menšie trenie. Ak ho však počuť najmä po štarte a počas prvých kilometrov, znamená to, že už je starý a príliš vyťahaný. Vtedy bude potrebné ho čoskoro vymeniť, alebo – ak to konštrukcia motora dovoľuje – aspoň napnúť.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Hlavným problémom ale samozrejme nie je ten ušiam nepríjemný zvuk. Preklzávajúci remeň môže zapríčiniť napríklad horšie chladenie motora, či nižšie napätie v palubnej sieti. Ešte väčším rizikom je jeho mechanické porušenie, nastávajúce zväčša po dĺžke, oddeľovaním jednotlivých častí. Tie sa môžu ľahko namotať na remenicu kľukového hriadeľa a ak je rozvod poháňaný ozubeným remeňom, spôsobiť aj jeho poruchu.

Typy a funkcia remeňa na pohon príslušenstva

Remeň slúži na pohon príslušenstva motora, teda pomocných agregátov ako je alternátor, prípadne iný generátor elektrického prúdu, kompresor klimatizácie a v mnohých prípadoch tiež čerpadla chladiacej kvapaliny, posilňovača riadenia a pri starších automobiloch aj ventilátora chladiča. Remeň samotný je poháňaný priamo od kľukového hriadeľa. Prenos krútiaceho momentu je zabezpečený jeho tvarom, konkrétne trením jeho bokov o steny remenice.

foto: Auto BILD 5 fotografií v galérii foto: Auto BILD

V minulosti sa na tento účel používal najmä klinový remeň, nazvaný podľa priečneho prierezu v tvare klinu, resp. písmena V. Jeho vývojom vznikol klinový remeň so zúbkami, tie však neslúžia na prenos výkonu, ale zabezpečujú schopnosť opásať remenicu s menším priemerom. Pri súčasných motoroch je najčastejší drážkovaný remeň, ktorého priečny prierez v podstate pripomína niekoľko menších klinov vedľa seba. Ako materiál sa používa guma, vystužená kovovými, alebo textilnými vláknami.

Najväčšie riziko poškodenia remeňa hrozí vtedy, keď má niektorý z agregátov príliš veľký odber krútiaceho momentu. Takáto situácia môže nastať napríklad v zime, keď sú kladené mimoriadne požiadavky na palubnú sieť automobilu a alternátor tak pracuje na plný výkon.

Remeň je vyrobený z gumy zosilnenej oceľovými, alebo textilnými vláknami 5 fotografií v galérii Remeň je vyrobený z gumy zosilnenej oceľovými, alebo textilnými vláknami

Porušenie remeňa je vždy sprevádzané aj zvukovým efektom, okrem toho ho vodič môže identifikovať aj pomocou kontrolky dobíjania, ktorá sa mu okamžite rozsvieti na prístrojovej doske. Ďalšia prevádzka motora je v takomto stave vylúčená. Ak je rovnakým remeňom poháňané aj čerpadlo chladiacej kvapaliny hrozí jeho rýchle prehriatie a vážne poškodenie napríklad hlavy valcov, ohrozený môže byť aj ventilový rozvod.

Ako sa vyhnúť nečakanej poruche

Kto sa chce nepríjemnej poruche remeňa počas jazdy vyhnúť, mal by ho pravidelne kontrolovať. Prvým znakom skorého konca životnosti je jeho popraskaný povrch, či iné mechanické poškodenie. Okrem vizuálnej kontroly je ale vhodné skúsiť tiež jeho napnutie – medzi dvoma najvzdialenejšími remenicami na motore by pri zatlačení prstom bežnou silou, nemal jeho priehyb presiahnuť jeden až dva centimetre.

Priehyb remeňa medzi najvzdialenejšími remenicami by nemal presiahnuť 1 až 2 centimetre 5 fotografií v galérii Priehyb remeňa medzi najvzdialenejšími remenicami by nemal presiahnuť 1 až 2 centimetre

Výmena samotného remeňa zväčša nie je náročná a zvládne ju aj priemerne zručný mechanik. Dnes je to už ale práca pre servis, keďže je pri nej potrené demontovať rôzne kryty a ani prístup nebýva práve najjednoduchší.

Pri kúpe remeňa je dôležité dodržať len jeho rozmer a ani jeho cena nebýva vysoká, pohybuje sa maximálne na úrovni niekoľkých desiatok eur. Pri moderných motoroch je však potrebné pripraviť si väčší obnos peňazí na kladku, zabezpečujúcu jeho napínanie. Jej cena sa už zvykne vyšplhať aj vyše stovky.


Najnovšie články
Autonómne autá: Len s čiernou skrinkou?

Druhá generácia sedanu vymení lokálnu verziu, ktorá mala premiéru len pred dvomi rokmi. Pre čínsky trh prešla miernymi modifikáciami.

Americký Chevrolet Cruze mieri do Číny

Najmenší hráči na trhu doplácajú na slabú ponuku áut a služieb. Trend, keď na trhu končia menšie firmy, je viditeľný aj medzi predajcami nových vozidiel.

V Česku skrachujú desiatky autobazárov

Okruhová štúdia od šesťčlennej partie nezávislých dizajnérov a grafikov odkazuje označením i tvarom na špeciál z konca 60. rokov.

Porsche 908-04 si zaslúži miesto v hre

S automobilmi SUV sa zväčša spája aj vysoká spotreba paliva. Realita však nemusí byť až taká krutá, niektoré sú skutočne úsporné a na 100 km im stačí aj menej...

Najúspornejšie SUV podľa reálnej spotreby

Ako môžeme vidieť na harmonograme uvádzania modelov, rok 2017 bude pre Mercedes-Benz znamenať omladenie vlajkovej lode i štart prvého pick-upu.

Daimler: Plány na rok 2017 sú odhalené

Ceny palív budú v najbližšom období stagnovať, no zosun ropy k 45 dolárom a pesimistická nálada na trhoch by mohli opäť uľaviť peňaženkám motoristov.

Ceny pohonných hmôt by mali stagnovať
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×