Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Zažili sme legendárnu Rallye Monte Carlo

Rallye Monte Carlo je pre svetový súťažný šampionát tou povestnou čerešničkou na torte. My sme ju tento rok zažili na vlastnej koži a zároveň sme boli svedkami famózneho úspechu slovenského tímu.
64 1 príspevok 26.01.2016 / Redakcia AUTO BILD

Sú miesta, ktoré majú pre fanúšikov rýchlych kolies doslova kultový status. Talianska Monza, belgické Spa, americký Indianapolis, či Monako. A práve drobné kniežatstvo na Azúrovom pobreží im dokáže hlavu pomotať hneď dvakrát. Úvodom leta, keď sa v jeho uličkách rozrevú motory monopostov F1 a v januári, kedy sa spred kasína do okolitých hôr rozbehnú súťažné autá na legendárnu Rallye Monte Carlo.

Rallye Monte Carlo 64 fotografií v galérii Rallye Monte Carlo

Odmietnuť možnosť vidieť najznámejšiu a zároveň najstaršiu súťaž v kalendári majstrovstiev sveta na vlastné oči, by bolo hriechom, ktorý možno len veľmi ťažko odčiniť. Zvlášť, keď sa tento rok na jej štart postavili hneď dvaja slovenskí jazdci – náš kolega, motoristický novinár Rasťo Chvála, sedlajúci Peugeot 208 R2 v triede RC4 a Martin Kočí na automobile Citroen DS3 R3T v triede RC3.

Na juh Francúzska odchádzame v stredu doobeda, s nočnou pauzou v Bergame, zhuba v dvoch tretinách cesty. Do ďalšej etapy štartujeme skoro ráno, smer Turín a potom ďalej na severozápad, skrz množstvo tunelov a zasnežených horských priesmykov. Možno sa touto cestou pred desaťročiami hnali, či skôr predierali, aj prví účastníci Rallye Monte Carlo. Súťaž totiž pôvodne začínala ako cieľová jazda, kde posádky získavali body za štart a príchod z čo najvzdialenejšieho miesta.

Deň prvý: noc ohňov

Hlavný stan rozkladáme v malebnom provensálskom mestečku Barcelonette. Nie je síce centrom rallye, ponúka však celkom dobrý prístup na trate rýchlostných skúšok, ktoré si chceme pozrieť. Náš štýlový hotelík priamo na námestí akoby tušil na čo sme sem prišli a z každého rohu na nás dýcha športovou atmosférou, podfarbenou obrázkami, plastikami a najmä fotografiami cyklistov z Tour de France, jazdcov na motocykloch a lyžiarov.

Na rozhliadanie sa ale niet času, ručičky hodín sa prehupli cez poludnie a tak je najvyšší čas vyraziť do vyše 150 kilometrov vzdialeného Monte Carla. Mapy nám ponúkajú niekoľko možností. Volíme tú najkratšiu, ako sa však po desiatkach minút jazdy krokom na úzkej zasneženej ceste, zaseknutej v strmej stráni ukazuje, naša voľba vôbec nebola šťastná. V ďalšom pokračovaní nám totiž bráni rampa, o ktorej v mape ani v navigácii nebolo ani zmienky.

Rallye Monte Carlo 64 fotografií v galérii Rallye Monte Carlo

Stratili sme množstvo času a keďže do rovnakého cieľa smeruje z jednej strany asi pol Francúzska a z druhej pol Talianska, na zvyšných preplnených cestách ho niet kde získať späť. Ešteže sa tam prebila aspoň posádka nášho druhého auta, idúca po druhej trase. Nedá sa nič robiť, nasleduje operatívna zmena plánu a pobrežie z itinerára škrtáme. O to viac času máme na dnešný hlavný bod programu – legendárnu noc ohňov, teda neskoré rýchlostné skúšky za tmy, vysoko v horách, na zasnežených cestách.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Meníme smer z juhu na sever a presúvame sa do mestečka Seyne, kde okolo polnoci končí dnešná posledná rýchlostná skúška. Prichádzame asi šesť hodín pred jej štartom, vybavení GPS súradnicami dvoch divácky najatraktívnejších miest. Energiu a informácie ideme načerpať do miestnej reštaurácie, kde sa najskôr dávame do reči so skupinou španielskych fanúšikov a neskôr i s čašníkom. „Máte to odtiaľto asi kilometer,“ hovorí, „no na tých najlepších miestach sú ľudia už od poludnia.“

Rallye Monte Carlo 64 fotografií v galérii Rallye Monte Carlo

To nás trošku vystrašilo, rýchlo teda končíme náš neskorý obed, či skorú večeru, vstávame a ponáhľame sa udaným smerom. Z kilometra boli nakoniec aspoň dva a v závere poriadne do kopca, zablúdiť sa však nedá, tam kam my ide obrovský počet ďalších ľudí a cesta je lemovaná množstvom karavanov, naznačujúcich, že tí najskalnejší sú na mieste v naozaj slušnom predstihu.

Po nejakej polhodine šliapania prichádzame do cieľa rýchlostnej skúšky, to ale ešte stále nie je naše vybrané miesto, takže pokračujeme v jej protismere ďalej. Cesta je pokrytá snehom pod ktorým je ľad a to sľubuje naozaj atraktívnu zábavu. Samozrejme hlavne pre nás, divákov, jazdci to už budú mať ťažšie. V lese je už v tomto čase poriadna zima a ľudia s ňou bojujú tradične - množstvom väčších, či menších vatier, lemujúcich takmer celú trať. Áno, toto je tá povestná noc ohňov.

Rallye Monte Carlo 64 fotografií v galérii Rallye Monte Carlo

Ešte pár minút a prichádzame na zvolené miesto – ostrú zákrutu na pravú ruku o 180 stupňov, nasledujúcu po rovinke a jednom tiahlom ľavotočivom oblúku. Do štartu rýchlostnej skúšky ostávajú ešte skoro tri hodiny, atmosféra na mieste ale vyzerá ako pred finále futbalovej Ligy majstrov – znejú trúby, oslavné chorály, horia bengálske ohne. Jednotlivé tábory sa navzájom prekrikujú, skandujúc rôzne heslá, to všetko však v absolútnej slušnosti a pokojne, všetci sú v prvom rade fanúšikovia rallye.

Pohľadom zisťujeme, že „v prvých radoch“ je už beznádejne „vypredané“, zo strmého úbočia však bude výhľad na trať veľmi dobrý aj keď budeme stáť o čosi viac vzadu. Štveráme sa medzi stromy a snažíme si na zmrznutom príkrom povrchu vydupať nejaké aspoň trošku stabilné miestečko. „Toto je dobá pozícia,“ hovorí mi lámanou angličtinou asi šestnásťročný chlapec, „pri tomto strome stojím už desiaty rok po sebe.“ Jeho hrdinom je Sebastien Ogier, teší sa ale na všetkých.

Rallye Monte Carlo 64 fotografií v galérii Rallye Monte Carlo

Stojíme a nasávame atmosféru. Dav žije mimoriadne intenzívne, čochvíľa dokonca z neho vychádzajú rôzni maskoti a zabávajú ostatných. Čas beží vďaka tomu oveľa rýchlejšie a ani sa nenazdáme, už sú tu prvé autá organizátorov, sprevádzajúce ľadových špiónov. Zväčša sú to bývalí pretekári, ich prejazdy sú preto veľakrát naozaj efektné, čo publikum odmeňuje mohutným potleskom a súhlasným pokrikom.

Opäť je tu krátka pauza, niektorí ľudia vyliezajú na stromy, iní spúšťajú ohňostroj, spieva sa, trúbi sa, zabáva sa, čaká sa na štart. Zrazu však prichádza pre nás prekvapivá chvíľa – kompletný dav ako jeden človek na nejaký neviditeľný a nepočuteľný pokyn v momente odkladá trúby, stíchne a začína zborovo spievať francúzsku hymnu. Toto je naozaj sviatok.

Rallye Monte Carlo 64 fotografií v galérii Rallye Monte Carlo

Netrvá dlho a to na čo sme čakali je tu. Z lesa nad nami sa ozve rev motora, pri radení sprevádzaný prskaním ALS, ozývajúcim sa po celej doline. Po pár sekundách zrazu pretne tmu ostré biele svetlo a za okamih je pred nami prvé „weercéčko“. Zaprská, zahučí a zmizne na opačnej strane. Uf, tá rýchlosť je až zarážajúca. Že sú tí piloti strelci prvej ligy je jasné, tempo aké v tom ľadovom tobogáne pod nami nasadili však bolo skutočne uchvacujúce.

Všetko ide našťastie bez problémov a tak tipujeme, že čochvíľa sa už pred nami objavia aj „naši“, štartujúci s vyššími číslami. A naozaj, netrvá dlho a je tu najskôr Martin Kočí so šesťdesiapäťkou a krátko po ňom aj Rasťo Chvála so stopäťkou. Krásnym tiahlym driftom posiela svoj Peugeot 208 zo začiatku zákruty až na jej koniec, za čo ho vďační diváci okamžite odmeňujú spontánnym potleskom. Ešte zopár áut, no zakrátko, asi hodinu po polnoci prvý deň rallye končí.

Deň druhý: priamo v centre

Na druhý deň sa vyberáme do tohtoročného centra súťaže, do obce Gap. Rýchlostné skúšky sa totiž jazdia hlavne v jej okolí a okrem toho máme v pláne navštíviť v servise oboch našich zástupcov. Cestou k nim, v rozsiahlom areáli kde sa karavána rozložila, míňame stánky továrenských tímov. Niektoré sú skromnejšie, iné honosnejšie, zo všetkých najviac ale vytŕča rozľahlá dvojposchodová budova tímu Hyundai, pôsobiaca dojmom trvalej stavby autorizovaného servisu.

Rallye Monte Carlo 64 fotografií v galérii Rallye Monte Carlo

Stylex, za ktorý jazdí Martin Kočí nachádzame celkom jednoducho, Rasťove miesto však nájsť nevieme. Voláme preto Katku, jeho manželku a zároveň asistentku, PR manažérku a kuchárku, ktorá sa popri tom stará ešte o asi sto ďalších vecí. „Počkajte pri bráne, prídem po vás,“ hovorí nám. Za minútku je pri nás aj s obrovskou taškou skrývajúcou počítač a vedie nás ku nim. Ich miesto je na úplne opačnej strane, to by sme sami asi naozaj nenašli.

Zakrátko prichádzajú aj stále v poradí stúpajúci Rasťo s Liborom a my si môžeme vypočuť ich najčerstvejšie dojmy. Zaujímavý je tiež koncert mechanikov, starajúcich sa o auto. Štyria skúsení majstri, však príliš veľa roboty nemajú. Peugeot ide ako hodinky a tak sa vlastne venujú len jeho predpísanej údržbe. Len trochu experimentujú s chladením, ktoré je navrhnuté na iné teploty než panujú tu a okrem toho lepia blatník, ktorý sa Rasťovi podarilo v západe boja roztrhnúť.

Rallye Monte Carlo 64 fotografií v galérii Rallye Monte Carlo

Dvaja z mechanikov pracujú zároveň ako ľadoví špióni. Ak by sa na trati zmenili podmienky bezprostredne pred štartom rýchlostnej skúšky, čo v týchto horách vôbec nie je výnimkou, posádka môže na základe ich pokynov na poslednú chvíľu vymeniť obutie. Chválovci však nemajú ani zďaleka také možnosti ako veľké tímy. „Včera si mohli vybrať akurát to, či si spolujazdec Libor obuje jedny topánky, alebo druhé,“ hovorí nám so smiechom Katka.

Lúčime sa a ponáhľame sa späť do kopcov, aby sme stihli zaujať nejakú dobrú pozíciu s výhľadom na trať aj počas nasledujúcich rýchlostných skúšok. Cesty sú suché, ale v niektorých častiach sa cez deň roztopený sneh začína po západe slnka opäť meniť na ľad, tak sa tešíme na skvelé zážitky. Našťastie, aj v tomto prípade máme spoľahlivé tipy na divácky zaujímavé miesta s presnými súradnicami GPS a dokonca aj s popisom, ako sa k nim čo najjednoduchšie dostať.

Po ukončení piatkovej etapy sa vraciame do Gapu kde sa chceme po dlhom dni najesť. V relatívne malej obci sa však v tomto čase zväčšil počet prechodných obyvateľov v takej miere, že reštaurácie nestíhajú. Obišli sme ich zopár. Keď sa konečne v jednej z nich uvoľnilo pár miest a čašník nás uvádza dnu, rozbehne sa za nami pár chlapcov z tímu Hyundai. Pre nich však už žiaľ stoličky neostávajú. „Easy to follow, hard to beat,“ smejeme sa im a oni sa napodiv smejú s nami.

Deň tretí: Sisteron

Ani sme sa nenazdali a je tu sobota, tretí deň rallye. Jedna z rýchlostných skúšok sa jazdí aj kúsok od Barcelonette, nášho prechodného stanoviska, my však volíme inú – známu trať nad mestečkom Sisteron, ktorá je dlhoročnou súčasťou súťaže a ako jedna z mála ostáva v jej programe bez prestávok. Ak si tam chceme obsadiť dobré miesta, na iné časti etapy sa dnes nepozrieme.

Rallye Monte Carlo 64 fotografií v galérii Rallye Monte Carlo

Naše rozhodnutie sa ale našťastie ukázalo ako správne. Trať je rozhodne jedna z najkrajších, vinie sa úzkou cestičkou do kopca, so stredovekým sídlom v pozadí a hoci prichádzame snáď tri hodiny pred začiatkom, v sekcii zákrut ktoré sme si vybrali obsadzujeme na svahu plnom ľudí posledné voľné miesta. Aj počasie nám praje, svieti slniečko, nefúka a teplota na rozdiel od predošlých dní vystúpila vysoko nad nulu, možno aj na desať stupňov.

Usádzame sa na tráve. Vedľa nás sedí dvojica elegantných pánov, ako vystrihnutých z dobrého francúzskeho filmu zo šesťdesiatych rokov. Ako sa neskôr ukázalo, jeden z nich je Talian a druhý Francúz, sú dlhoroční kamaráti a na tomto mieste sa počas rallye stretávajú pravidelne už niekoľko desaťročí.

Rallye Monte Carlo 64 fotografií v galérii Rallye Monte Carlo

Keď začujú cudzí jazyk zaujímajú sa odkiaľ sme. „Slovakia“, odpovedáme. „Ááá Czechoslovakia, Slovakia, odpovedá sympatický Talian. „A prečo ste prišli z takej diaľky,“ zaujíma sa ďalej. Máme tu jazdca – Rasťo Chvála, vysvetľujeme mu. „Ááá Kvála, Peugeot, okamžite sa orientuje, uznanlivo pokyvuje hlavou a na znak úcty dvíha palec smerom nahor.

Rasťo potešil svojho nového fanúšika, nás a samozrejme aj seba i v sobotu, ďalej postúpil v poradí a zabezpečil si tak účasť v poslednej etape, do ktorej sa kvalifikovalo iba šesťdesiat najlepších posádok. Práve táto časť rallye je akýmsi bonusom, zahŕňajúcim aj legendárnu rýchlostnú skúšku Col de Turini, vedúcu v prevažnej časti po úzkych serpentínach nad Monte Carlom.

Deň štvrtý: Col de Turini

V nedeľu nechceme nechať nič na náhodu, z hotela preto vyrážame už skoro ráno, ešte za úplnej tmy. Pred sebou máme nejakých stosedemdesiat kilometrov cez zasnežené alpské priesmyky, ale aj niekoľko roztomilých mestečiek a krásne lyžiarske strediská.

Rallye Monte Carlo 64 fotografií v galérii Rallye Monte Carlo

Do Sospelu, malého mesta pod priesmykom Turini prichádzame podľa nás včas, ako však rýchlo zisťujeme, budeme radi ako si rýchlostnú skúšku pozrieme aspoň z diaľky, nie to ešte dostať sa na nejaké atraktívne miesto. Ešte v jeho uličkách nás totiž hatí sympatická policajtka, ktorá nám vysvetľuje, že kopec je ďalej plný zaparkovaných áut a ďalej môžeme ísť len peši. Je to takých sedem kilometrov, vysvetľuje nám.

To náš však odradiť nemôže, za posledných pár dní sme prešli skoro dvetisíc, tak sa sedem pred cieľom nezastavíme. Aj keď je to po vlastných a do naozaj prudkého stúpania. Vpred nás našťastie ženie vidina jednej z najslávnejších súťažných tratí i tak ale väčšina z nás poriadne lapá po dychu. Kdesi po ceste, nikto nevie kde presne, na nás kývne chlapík, ktorý sa zrazu objavil pri nejakom prívese so suvenírmi. „Choďte tuto krížom cez les, je to asi kilometer.“

Rallye Monte Carlo 64 fotografií v galérii Rallye Monte Carlo

Nerozmýšľajúc kam nás posiela odbáčame medzi stromy a nejakým vyschnutým korytom potoka, či miestami skôr vodopádu sa snažíme čo najskôr dostať na vrchol. Po pár desiatkach minút sa konečne pred nami zjaví záblesk denného svetla a prichádza doping v podobe sirény auta, ktoré uzatvára trať. Zabúdame na kyslíkový dlh, stupňujeme tempo a za moment už sme na lúke, z ktorej máme nádherný výhľad na prvé auto, štrikujúce po takmer neviditeľných cestičkách po kopci zľava doprava.

Pohľad je to krásny, pred sebou máme ako na dlani celý záverečný úsek trate. I tak sa však chcem dostať bližšie. Po ceste je už ale všetko uzavreté, takže križujem lúku a cez nejakú kosodrevinu sa zospodu dostávam k opornému múriku na ktorom postáva päť, či šesť mladých Talianov.

Pozeráme na seba a akoby neverili, že chcem na múrik vyliezť a ešte sa popri nich pretlačiť na jeho samý cíp. Jeden sa otáča, zbadám bundu s levom v znaku a hovorím mu: „Máme tam pilota, tiež jazdí na takom aute, za chvíľu ide a chcem mu spraviť fotku.“ Mám vyhrané, nielen že mi robia priestor ale ešte mi aj pomáhajú nahor. Rallye fanúšikov sa všade veľa zmestí!

Rallye Monte Carlo 64 fotografií v galérii Rallye Monte Carlo

Odjazdené, dojazdené. Vidieť legendárne Rallye Monte Carlo je pre motoristického fanúšika doslova pastva pre oči. Pre nás bol zážitok o to väčší, že sme sa stali svedkom úspechu slovensko-českej posádky Rasťo Chvála - Libor Hlisnikovský na automobile Peugeot 208 R2, ktorí skončili vo svojej triede RC4 na veľmi peknom 5. mieste a v absolútnom hodnotení sa umiestnili na 37. pozícii.


Najnovšie články
Babráci za volantom: Sekerou alebo pálkou

Výrobca Marussia bol v minulosti veľmi ambiciózny. Okrem originálneho ruského superšportu mala značka produkovať aj crossover. Pozrite si prototypy, ktoré sú...

Poklady z ruského lesa: Prototypy Marussia

KLEBETY TÝŽDŇA Alpine A120 má debutovať v Ženeve, nástupca triedy CLS príde v roku 2018 a modely Volvo S90/V90 Polestar môžu mať až šesťsto koní.

Elektrické Maserati a drsný Peugeot 308

Vedenie koncernu oznámilo svoje rozhodnutie o kontrole záchranných pásov v piatok. Ide o modely Ford Fusion a Lincoln MKZ vyrobené v rokoch 2013 až 2016.

Ford bude kontrolovať záchranné pásy

Ford dostal rovnošatu, modifikovaný bodykit i špecifické disky kolies. Jeho dynamické parametre sú postačujúce na chytenie väčšiny cestných pirátov

Policajný Mustang apeluje na bezpečnosť

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na nedeľu 4. decembra 2016. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Crossover nesmie chýbať v ponuke žiadnej veľkej automobilky. Nám sa do rúk dostal Peugeot 2008, a to hneď s dvomi motorizáciami. Ktorá je lepšia?

Test Peugeot 2008: Súboj benzínu a nafty
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×