Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Renault Kadjar 4x4: Ľahší život

Aké je japonské SUV vyšľachtené v Paríži? Dokázalo prekonať úspešný originál alebo ide len o nepodarenú napodobeninu?
36 13 príspevkov 21.01.2016 / Marek Pokrývka

Aliancia medzi automobilkami Nissan a Renault má korene na konci predchádzajúceho milénia, no v ostatných rokoch je kooperácia jej členov stále užšia. Dokazuje to vlani predstavený model Kadjar. Na maske chladiča síce pyšne nosí logo francúzskej spoločnosti, ale jeho technická stránka má vôňu Ďalekého východu. Ide totiž o prezlečený Qashqai.

Renault Kadjar je prezlečený Nissan Qashqai 36 fotografií v galérii Renault Kadjar je prezlečený Nissan Qashqai

Tento východoázijský automobil si Európania obľúbili, aj u nás patrí medzi bestsellery segmentu. Príbuzný z krajiny galského kohúta bude nepochybne chcieť pokračovať v jeho stopách. Základnú receptúru síce nezmenil, ale sa vo viacerých oblastiach sa odlišuje. Aké je toto pôvodom japonské SUV vyšľachtené v Paríži? Dokázalo prekonať úspešný originál alebo ide len o nepodarenú napodobeninu? Na to sme hľadali odpoveď v teste verzie Energy dCi 130 4x4 s výbavou Intens.

Všetky panely karosérie sú odlišné

Nie je to tak dávno, čo si verejnosť pri vyslovovaní označenia spomínaného Japonca šla jazyk polámať. Renault na to evidentne chcel nadviazať. Svoju verziu vozidla nazval Kadjar, no tento výraz ide z pier aspoň o niečo ľahšie. Zmena mena je však len formalitou. Podstatne dôležitejší je kompletne prepracovaný dizajn, v ktorom budete línie pôvodného auta hľadať márne.

Francúzske SUV má kompletne prepracovaný dizajn 36 fotografií v galérii Francúzske SUV má kompletne prepracovaný dizajn

V základnej siluete tejto novinky síce možno v náznakoch vidieť Qashqai, ale všetky panely karosérie sú odlišné. SUV dostalo charakteristicky tvarovanú masku chladiča s obrovským logom značky doplnenú svetlometmi s LED linkami. Diódy nájdeme aj v koncových svetlách. Kadjar má svalnaté blatníky, výrazný strešný spojler a niekoľko pochrómovaných ozdôb. Jeho vzhľadu dávame palec hore.

K atraktivite vozidla v našom prípade pomohli štýlové disky kolies s priemerom devätnásť palcov a tiež výrazný červený lak Flamme. Nečudujeme sa, že ho automobilka použila aj na autách zachytených na oficiálnych fotografiách. Francúzskemu SUV totiž táto farba skutočne sadne.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Samozrejme, dizajnová stránka je len subjektívnou vecou. Dôležitejšou správou je, že vozidlo narástlo v porovnaní s originálom vo všetkých smeroch. Renault je o niečo dlhší (4 449 mm), širší (1 836 mm) a vyšší (1 607 mm) než Nissan. Zachovaný zostal iba rázvor osí náprav s hodnotou 2 646 milimetrov. Našťastie, zmeny sa výrazne neprejavili na hmotnosti. Tá sa zvýšila o necelých 20 kilogramov.

Vzdušnejší interiér s vlastnou identitou

Úprava exteriérových proporcií SUV sa premietla do jeho interiéru, čo je len dobre. V takmer identickej verzii sme totiž v minulosti testovali príbuzný model Nissan Qashqai a okrem iných drobných múch sme mu vyčítali obmedzený priestor v niektorých partiách. Samozrejme, kabína sa nezväčšila nijako radikálne. No zopár extra centimetrov v nej vytvorilo vzdušnejšiu atmosféru.

Batožinový priestor poskytuje objem 472 litrov 36 fotografií v galérii Batožinový priestor poskytuje objem 472 litrov

V suchých číslach vyjadruje nárast batožinový priestor, ktorý ťaží z väčšej celkovej dĺžky. V základe poskytuje objem 472 litrov. To je o slušný kus viac než v prípade originálu, pričom po sklopení zadných sedadiel je k dispozícii 1 478 litrov pre náklad. Operadlá nadväzujú na dvojitú podlahu kufra, celkom do roviny však nejdú. Menšou nevýhodou je aj vyššia nakladacia hrana.

Ani odkladacími priestormi nerobí Kadjar hanbu. Do maličkých priečinkov na dverách máte síce problém natlačiť aj pollitrovku, ale situáciu viac než zachraňujú ostatné miesta na odloženie drobností. Napríklad polička pred radiacou pákou je dosť veľká. Nesklame ani schránka pred spolujazdcom a korunu tomu nasadzuje objemný box pod lakťovou opierkou. Doň zmestíte aj veľkú fľašu.

Francúzsku pečať má v Kadjare celá palubná doska 36 fotografií v galérii Francúzsku pečať má v Kadjare celá palubná doska

Kabíne svojho SUV vtisol Renault vlastnú identitu. Japonský pôvod možno vidieť len na niektorých detailoch, ako je napríklad otváranie okien, panel klimatizácie či kruhový ovládač systému 4x4. Ten pochádza ešte z prvej generácie typu Qashqai, nástupca rieši pohon tlačidlom.

Francúzsku pečať majú v Kadjare panely dverí, celá palubná doska, volant i sedadlá. Tie predné majú podstatne výraznejšie bočné vedenie než kúsky použité v Nissane. Palubovka dostala viac-menej konvenčné tvary, ktoré ozvláštňuje madlo na strane spolujazdca. Novinkou je digitálny prístrojový panel s viacerými možnosťami zobrazenia. Displej na centrálnej konzole patrí systému R-Link 2. Ten má svoju logiku, ale dotyková obrazovka si občas pýta pozornosť vodiča na dlhší čas.

Predné sedadlá majú výraznejšie bočné vedenie 36 fotografií v galérii Predné sedadlá majú výraznejšie bočné vedenie

Z hľadiska materiálov je interiér v poriadku. Neurazí, ale ani neohúri: väčšinu interiérových povrchov tvoria plasty so zmäkčeným povrchom, ktoré dopĺňa imitácia kovu a kontrastne prešívané kožené čalúnenie. Vo všeobecnosti pôsobí Renault v kabíne o trochu kvalitnejšie než Qashqai.

Naftový štvorvalec, manuál a pohon 4x4

Srdcom testovaného vozidla bol motor, ktorý dobre poznajú zákazníci oboch strán francúzsko-japonskej aliancie. Za označením Energy dCi 130 sa skrýva 1,6-litrový turbodiesel naladený na maximálny výkon 96 kW (130 k) a krútiaci moment 320 Nm. Motor v našom prípade dopĺňala šesťstupňová ručne radená prevodovka a pohon všetkých štyroch kolies.

Turbodiesel naladený na 96 kW (130 k) je špičkou 36 fotografií v galérii Turbodiesel naladený na 96 kW (130 k) je špičkou

Tento naftový štvorvalec je síce špičkou portfólia, ale nejaké dynamické zázraky od neho čakať netreba. Na stovku sa podľa papiera vyšplhá v priebehu 10,5 sekundy. To je prekvapujúco o štyri desatiny rýchlejšie než rovnako motorizovaný Nissan Qashqai. Maximálna rýchlosť je zhodne 190 km/h. Nejde o žiadne dych vyrážajúce parametre, no postačia aj na svižnejšie predbiehanie po vidieckej ceste. Pri ňom ťaží naftový motor zo slušného krútiaceho momentu.

Pohonná jednotka má subjektívne dobrú porciu sily, ale jej slabinou je už tradične trochu užšie využiteľné pásmo otáčok. Preto treba častejšie pracovať s radiacou pákou. Kulisa prevodovky je na francúzske auto nezvyčajne presná a má jasne vymedzené dorazy, v čom možno cítiť japonské gény. Trochu nás prekvapila dĺžka šiesteho stupňa: pri rýchlosti 130 km/h točí motor 2 550 otáčok, čo nie je na turbodiesel málo. Našťastie, ani pri tomto tempe nie je hlučný. Vo všeobecnosti sa vznetový agregát správa pomerne kultivovane a od interiéru je dobre odizolovaný.

V kulise radiacej páky možno cítiť japonské gény 36 fotografií v galérii V kulise radiacej páky možno cítiť japonské gény

Na papieri má tento Kadjar takmer identické hodnoty normovanej spotreby ako už spomínaný Qashqai s rovnakými vnútornosťami. V praxi bol napriek tomu úspornejší. Na diaľnici sme mu namerali apetít 6,8 l/100 km, čo je takmer o liter menej. Pripísať to možno na vrub lepšej aerodynamike i zabehnutiu. Francúz však nad Japoncom vyhral aj na vidieku, s výsledkom 4,9 litra ho porazil o sedem deci. V meste sa to skončilo remízou so skóre 6,5 l/100 km na oboch stranách.

Tieto hodnoty sme vozidlu namerali pri jazde v režime Auto, ktorý jednoznačne uprednostňuje prednú nápravu. Činnosť systému 4x4 možno sledovať na displeji pred vodičom. Väčšinou na ňom svietil pomer 100% a 0%, iba občas sa pri rozbiehaní dostalo päť percent dozadu. Spravodlivejší pomer nastavil pohon len pri jazde mimo spevnených ciest.

Testovaný automobil mal devätnásťpalcové kolesá 36 fotografií v galérii Testovaný automobil mal devätnásťpalcové kolesá

Ako sme už spomínali, v našom prípade bol Kadjar vybavený devätnásťpalcovými kolesami s nízkym obutím. Tým terén veľmi nevonia. Na ceste zase prispievajú k tomu, že väčšie nerovnosti v interiéri počuť i cítiť. S nástrahami slovenských ciest sa napriek tomu Renault vyrovnáva slušne. V porovnaní s pokrvným príbuzným z Ďalekého východu je o niečo komfortnejší a na každodenné používanie príjemnejší. Jazdné vlastnosti pritom veľmi neutrpeli. V prípade potreby dokáže francúzske SUV jazdiť celkom svižne, aj keď anonymne pôsobiace riadenie k tomu veľmi nevyzýva.

Príbuzní sa od seba cenou výrazne nelíšia

Slovenský importér automobilky Renault ponúka typ Kadjar od 17 790 eur. Nositeľom základnej ceny sa stal jediný benzínový variant TCe 130 so základným vybavením Life. Nami skúšaný model však stál na opačnom konci portfólia: za motorizáciu dCi 130 s pohonom 4x4 a úrovňou Intens zaplatia zákazníci minimálne 27 090 eur. Celková suma sa vďaka príplatkovému lakovaniu, diskom kolies, rezerve a zimnému balíku vyšplhala na cifru 28 690 v európskej mene.

Základná cena typu Kadjar na Slovensku je 17 790 eur 36 fotografií v galérii Základná cena typu Kadjar na Slovensku je 17 790 eur

Finálna cena by šla ešte o trochu nahor, vozidlo však dostalo niekoľko extra prvkov zdarma v rámci City Packu. Ten obsahuje sledovanie mŕtveho uhla, zadnú kameru či parkovacieho robota. Okrem toho bolo testované vozidlo vybavené LED zadnými svetlami, bezkľúčovým vstupom a štartovaním, tempomatom, polokoženým čalúnením, dvojzónovou klimatizáciou či navigačným systémom.

Veľa ďalšieho sa už do vozidla nedá objednať, možno teda hovoriť o takmer plnom vybavení. Podobne bol na tom aj v minulosti skúšaný japonský príbuzný. Pri pohľade do cenníka prídeme na to, že príbuzní sa od seba cenou výrazne nelíšia. Rozdiely sú prakticky zanedbateľné.

SUV má našliapnuté stať sa populárnym

Renault Kadjar sa vyslovuje o niečo jednoduchšie než Nissan Qashqai, ale to nie je jediná vec prinášajúca ľahší život s týmto autom. Japonské SUV vyšľachtené v Paríži má nad úspešným originálom navrch vo viacerých smeroch. Vďaka väčším rozmerom karosérie je vozidlo priestrannejšie a má objemnejší kufor, jeho interiér navyše pôsobí o niečo kvalitnejšie.

Renault prekonáva japonský originál vo viacerých smeroch 36 fotografií v galérii Renault prekonáva japonský originál vo viacerých smeroch

Okrem toho francúzsky model dosahuje v praxi nižšiu spotrebu mimo mesta a má komfortnejší podvozok, ktorý je na každodenné používanie príjemnejší. Rozdiely v cenách dvojice sú pritom zanedbateľné. Samozrejme, do hry o zákazníka vstupuje aj subjektívne dizajnové hľadisko a tiež príslušnosť k danej značke. Kadjar má však jednoznačne našliapnuté stať sa podobne populárnym modelom akým je v európskych končinách východiskový Qashqai.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 598 cm3
Max. výkon
96 kW/130 k
pri otáčkach
4 000/min
Max. krútiaci moment
320 Nm
pri otáčkach
1 750/min
Palivo
nafta
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 449 mm
Šírka
1 836 mm
Výška
1 607 mm
Rázvor náprav
2 646 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 536 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 611 kg
Užitočná hmotnosť
514 kg
Celková hmotnosť
2 050 kg
Objem batožinového priestoru
472 l/1 478 l
Objem palivovej nádrže
65 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
190 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
10,5 s
Spotreba
Mesto - normovaná
5,5 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,6 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,9 l/100 km
Mesto - počas testu
6,5 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,8 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,9 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
129 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 17 790 €
Základná cena verzie
od 27 090 €
Cena testovaného exemplára
28 690 €

Najnovšie články
Ford to opäť rozbalil v továrni Craiova

Revolučná technológia mení reflektory na moderné projektory, ktoré dokážu popri dokonalom ožiarení okolia aj vytvárať rôzne obrazce.

Mercedes-Benz vyvíja digitálne svetlá

Turbodiesel talianskeho sedanu má po zásahoch do elektroniky maximum 162 kW (220 k), jeho krútiaci moment stúpol až na 530 Nm.

BR-Performance posilňuje naftovú Giuliu

Štvordverovému bestselleru chce dať japonský výrobca svojský dizajn, zatiaľ ho naznačil záberom na zadné svetlo.

Toyota Camry bude výrazne emotívnejšia

Automatizované systémy vo vozidlách síce majú slúžiť na zvýšenie bezpečnosti posádky, no nepochopenie ich činnosti zo strany predajcov aj vodičov môže viesť...

Automatizovaná jazda vyvoláva chaos

Mladá Boleslav si pripomína historický typ Trekka, ktorý začala montovať takmer presne pred polstoročím na Novom Zélande.

SUV Škoda, o ktorom ste nikdy nepočuli

Spomaľovacie prahy sú často považované za prostriedok pre bezpečné spomalenie vozidla. To je pravda, no platíme za to cenu, ktorá nie je príliš známa: vysoká...

Retardéry vraj ochraňujú naše životy: Je to omyl!
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×