Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Nekupovať! Tri výbojky v teste zlyhali: Nesvietia

Trh s automobilovým príslušenstvom už dávno zaplavili xenónové výbojky. Majú nielen odlišné ceny, ale hlavne rozdielnu kvalitu. Až tri v teste prepadli, zavádzajú však i renomované značky.
4 40 príspevkov 21.01.2016 / Redakcia AUTO BILD

Rozbila sa xenónová výbojka vo svetlomete? Nezostáva nič iné, len ju vymeniť. To je jeden z mála dôvodov, prečo sú výbojky dostupné v predajniach s automobilovým príslušenstvom. Tie, ktoré kúpite spolu s autom, by mali vydržať počas celej jeho životnosti.

Ktorá xenónová výbojka svieti najlepšie? Expert na fotometriu spoločnosti DEKRA Gertjan Mude (vpravo) a redaktor AUTO BILDU Hendrik Dieckmann hľadajú odpoveď 4 fotografie v galérii Ktorá xenónová výbojka svieti najlepšie? Expert na fotometriu spoločnosti DEKRA Gertjan Mude (vpravo) a redaktor AUTO BILDU Hendrik Dieckmann hľadajú odpoveď

No sú aj výnimky a niekedy sa vypália skôr alebo zmenia farbu a vodičovi sa zažiada svetlejšie osvetlenie. V takom prípade sa ale musia vymeniť obidve výbojky a výmena vôbec nie je lacná záležitosť. Výmena sa musí vykonať v dielni, ktorá je na to vybavená, nakoľko okrem samotného vloženia výbojky do objímky je potrebné svetlomet nastaviť a preskúšať.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Prvým a azda najdôležitejším krokom je zaobstaranie správneho typu podľa informácií v návode na obsluhu. Obvykle sa používajú typy D1S a D2S, ktoré sa hodia aj do mnohých starších projektorových svetlometov. Ďalším typom sú bezortuťové výbojky s označením D3S a D4S. Písmeno „D“ v označení znamená Discharge, čiže vybitie. V sklenenej guľôčke veľkosti čerešňovej kôstky dochádza medzi dvoma elektródami ku vzniku elektrického oblúka, ktorý rozsvieti plynovú náplň – xenón. A keďže vzplanie pri vysokom napätí až do 35 000 voltov, je jasné, prečo výmena patrí skôr do rúk odborníka.


Vysvetlenie pojmov

Svetelný tok

Meria sa v lumenoch (lm) a udáva absolútne množstvo svetla, ktoré vyprodukuje jeden svetelný zdroj. Čím väčšie množstvo je k dispozícii, tým viac ho môže svetlomet vyslať na ulicu.

Svietivosť, oslnenie

Meria sa v jednotke kandela (cd). Jedna kandela zodpovedá svietivosti jednej sviečky zo vzdialenosti jedného metra.


V našom teste sme sa zamerali na typ D2S, ktorý sme odskúšali vo svetelnom laboratóriu DEKRA v Arnheime. Vybrali sme zástupcov tradičných značiek, ako Philips a Osram, a od každého tri produkty – od štandardného cez jemne namodralý až po vysokovýkonný zdroj svetla. Zastúpenie tu má aj značka Cartechnic, ktorá je známa v obchodoch s príslušenstvom. General Electric ponúkol jeden produkt s názvom Xensation. Ďalších adeptov sme vyberali v typickom internetovom obchode, kde sme objavili značku Super Vision. I keď nemala kontrolnú známku ECE, zaujala nás jej cena: 8,50 eura za pár!

Svieti to vôbec? Áno, trochu. No lepšie ako neznačkové svetlá spred štyroch rokov. V ponuke na portáli eBay však nebola žiadna zmienka o chýbajúcom označení ECE, bez ktorého sa nesmie výrobok dostať do bežnej premávky. Opýtali sme sa preto priamo v sídle firmy v Hongkongu. Dostali sme dokonca odpoveď: „Prosím, nerobte si starosti, výbojka má dobrý test. Prosím pekne.“ V tejto súvislosti sme odhalili zaujímavú vec. Značky Kiwitecc a Lamastar síce kontrolnú známku majú, no nesvietia o nič lepšie a vôbec nespĺňajú platnú európsku normu ECE R99.


Takto sme testovali

Test realizovalo svetelné laboratórium Dekra v holandskom meste Arnheim. Inžinier Gerjan Muda overoval tucet xenónových zdrojov svetla podľa normy ECE R99 pre plynové výbojky. Overoval svetelný tok, ako aj svietivosť na rozlične umiestnených meracích bodoch, na ktoré svietil svetlomet Valeo z Renaulta Mégane II. Obzvlášť dôležitý bol bod 75R, ktorý je 75 metrov pred vozidlom pri pravom okraji cesty. Čím viac svetla tam dorazí, tým istejšie vodič riadi auto. Preto sa údaje z tohto bodu započítali do hodnotenia dvojnásobne. Hodnota svietivosti sa vypočíta podľa vzorca 2 x 75R + 50R + 50V (50R je 50 metrov napravo a 50V je 50 metrov pred autom), ktorý určí, koľko svetla skutočne doľahne na cestu. Dôležité je aj oslnenie. Maximálna prípustná hranica je 625 cd.


Kvalita versus pochybný pôvod

Pri každom podobnom teste si musíme položiť otázku, prečo nie je spotrebiteľ lepšie chránený pred podobnými produktmi. Dnes vám čínsky výrobca dá potvrdenie o skúške hocikedy a na hocičo bez toho, aby produkt okolo skúšobne prešiel aspoň v rýchliku. Slabou útechou môže byť fakt, že nemá šancu oslniť vodičov protiidúcich áut.

Prípustná hodnota je 625 cd v meracom bode HV, ktorý je vo výške oka vodiča protiidúceho auta. Túto hodnotu žiadna z testovaných výbojok neprekročila, čo však môže hovoriť aj o dobrej funkčnosti použitého svetlometu Valeo. Ani Osram Night Breaker so svojím úderným názvom sa k hraničnej hodnote nepriblížil. Naopak, s 439 cd je z hľadiska oslňovania protiidúcich vozidiel druhý najslabší.

Toto nie je ponorka, ale Ulbrichtova guľa, ktorá je zvnútra úplne biela a slúži na meranie svetelného toku 4 fotografie v galérii Toto nie je ponorka, ale Ulbrichtova guľa, ktorá je zvnútra úplne biela a slúži na meranie svetelného toku

Ešte priateľskejší k očiam je Philips BlueVision ultra, no ten dáva vo všeobecnosti tak málo svetla, že oslňovať ani pri najlepšej vôli nemôže. Je to daň za namodralý odtieň svetla, ktorého dosah je len 91 metrov. To už aj lacnejšie svetelné zdroje dosvietia ďalej, napríklad, Cartechnic a General Electric majú dosah 100 metrov.

Platí, že svetelný tok pri testovaných 35-wattových zdrojoch je 3 200 lumenov +/- 450 lumenov. Viac ako 3 650 lumenov ani nemôžu mať, nakoľko to nedovoľujú predpisy a museli by sme ich z testu vyradiť. Žiadny z vybraných produktov túto hranicu neprekročil, preto sme červené karty nemuseli rozdávať.

. 4 fotografie v galérii .

Čo na záver?

Maximálna hodnota dosahu pri dobrých svetelných zdrojoch je takmer rovnaká, čo nie je žiadne prekvapenie, len potvrdenie toho, že na dosah má vplyv skôr samotný svetlomet a jeho nastavenie, než výkon žiarovky či výbojky. Preto aj výroky reklamné typu „plus 50 percent“ (Philips X-treme) alebo „o 70 percent viac svetla“ (Osram Night Breaker) nemajú veľkú výpovednú hodnotu. Na ceste sme nikdy nenamerali tak vysoký prírastok intenzity osvetlenia, o akých hovoria reklamné slogany. Ibaže by sa Osram a Philips porovnávali s najtemnejšou výbojkou v teste – s Limastarom. Predpokladáme však, že takéto meradlo si renomovaný výrobca nezvolí.

Náš test objasnil, že existujú dve oddelené časti trhu so xenónovými výbojkami. Na jednej strane sú tie dobré a kvalitné, na druhej lacný zvyšok. Dobrou správou je to, že jasné svetlo neposkytujú len drahé výbojky. Víťazom testu sa síce stal Osram Night Breaker, ale jasne svietia aj GE a Cartechnic. Motoristi by však v každom prípade mali byť pri výbere značky obozretní, nakoľko na trh ešte stále prenikajú pochybné xenónové výbojky, ktoré získali kontrolnú značku veľmi zvláštnym spôsobom.

. 4 fotografie v galérii .


Najnovšie články
Audi chce predávať státisíce elektromobilov

Na počesť legendy predstavilo Lamborghini špeciálnu limitovanú edíciu modelu Aventador. Vyrobených bude len 50 kusov.

Lamborghini si pripomína model Miura

Nedávno debutoval špeciálny Aston Martin, Peugeot 3008 GT a tiež omladená verzia bestselleru Renault Clio.

Koncepty z budúcnosti a skice SUV Škoda

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na sobotu 25. júna 2016. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

So štýlovým doplnkom môže byť aj pekné auto ešte krajšie. Toto príslušenstvo ale nie je ani pekné, ani štýlové, i tak ho ale podaktorí vodiči milujú.

Kuriózne autodoplnky: Na čo tie veci vlastne sú?

Dacia je u nás obľúbená najmä vďaka hodnote, ktorú ponúka za priaznivé ceny. Záujem o ne je aj na trhu s jazdenými autami, tam však často prekvapia až...

Jazdená Dacia: Ktorá z nich sa oplatí najviac?

J.D. Power vypracúva štúdiu kvality nových vozidiel už 30 rokov a tento ročník zaznamenal prekvapenie. Prvýkrát za 27 rokov totiž zvíťazila neprémiová značka,...

Kia zabodovala, preskočila prémiové značky
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×