Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Zvolávacie akcie: Tieto značky mali problémy

Minulý rok sa po rekordoch z roka 2014 zaznamenal druhý najvyšší počet zvolaných vozidiel v histórii. V priebehu týchto dvoch rokov sa v USA kvôli poruchám muselo do servisov vrátiť až 108 miliónov áut.
8 16 príspevkov 20.01.2016 / Soňa Zverková

Informácie o zvolávacích akciách sa v médiách vyskytujú sporadicky, predovšetkým tie veľké. Ostatné sa už do titulkov nedostanú, faktom však zostáva to, že do servisov sa každoročne dostávajú desiatky miliónov áut. Rekordným bol rok 2014 najmä zásluhou chybného zapaľovania General Motors a nebezpečných airbagov japonského dodávateľa Takata. Minulý rok zaznamenal druhý najvyšší počet zvolávacích akcií v histórii.

Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime 8 fotografií v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime

Podľa výpočtov nemeckého Centra automobilového manažmentu (CAM) bolo na referenčnom trhu v USA pre chyby ovplyvňujúcu bezpečnosť zvolaných 45,8 milióna osobných vozidiel. V priebehu dvoch rokoch tak celkové číslo zvolávacích akcií presiahlo 108 miliónov áut a v časovom období piatich rokoch (2010 až 2015) ide o vyše než 170 miliónov osobných vozidiel.

Zvolávalo sa viac áut, než sa predalo

Miera zvolávania, čiže percentuálne vyjadrenie počtu zvolaných vozidiel k počtu registrácií nových áut v danom roku, v USA dosiahla vlani 262 percent (2014: 379 percent). To znamená, že zvolávacie akcie sa dotkli vyše 2,5-násobne vyššieho počtu vozidiel, než sa predalo. Miera zvolávania v posledných 10 rokoch štandardne prekračuje 100 percent, čo len podčiarkuje tento negatívny trend. Najvyššiu mieru zvolávania zaznamenal CAM v prípade japonských výrobcov Mitsubishi (826 percent), Mazda (755 percent) a Honda (676 percent). Z hľadiska počtu zvolaných vozidiel obsadili negatívne stupne víťazov Honda, Chrysler a Toyota, ktoré zvolali niekoľko miliónov vozidiel.


Referenčný trh: USA

CAM zvolil ako referenčný trh USA, ktorý je vzhľadom na svoj rozsah, prísne bezpečnostné pravidlá a najmä vysoké riziko žalovateľnosti najlepším ukazovateľov kvality vozidiel. Každú zvolávaciu akciu eviduje Národný úrad pre bezpečnosť premávky na diaľniciach (NHTSA), akonáhle sa odhalí technická chyba, ktorá by mohla ovplyvniť bezpečnosť vozidla, resp. ak auto alebo jeho niektorá časť nezodpovedá bezpečnostným normám.

Dôvodom pre zvolávacie akcie sú najčastejšie sťažnosti a informácie o chybách od samotných motoristov, ktorí sa môžu obrátiť priamo na NHTSA. Ak automobilka nesplní svoju oznamovaciu povinnosť alebo sa omešká, hrozia jej nielen vysoké pokuty, ale aj žaloby, ktoré ju môžu stáť milióny alebo desiatky miliónov dolárov.


Dve tretiny zvolávačiek Mitsubishi sa týkali problémov s airbagmi, kým v prípade Mazdy viac než polovicu tvorili chyby v zapaľovaní u vozidiel z 90. rokov minulého storočia. Honda mala problémy predovšetkým s airbagmi Takata, pre ktoré muselo do servisov nastúpiť viac než 10 miliónov áut. Chrysler musel vlani zvolať do servisov zhruba osem miliónov áut. Kým príčinou zvolávania piatich miliónov boli airbagy Takata, ďalších 1,4 milióna si vyžiadalo zlepšenie ochrany pred medializovaným simulovaným útokom hackerov na diaľku.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Toyota s mierou zvolávania 271 percenta sa ocitla v strednej časti rebríčka a v USA musela zvolať približne 6,8 milióna vozidiel. Dve tretiny z tohto počtu síce tvorili airbagy Takata, avšak 1,8 milióna majiteľov muselo navštíviť servisy pre opravu elektrickej inštalácie. V tesnom závese prichádza Tesla s mierou zvolávania 249 percent. Nedostatočná kvalita bezpečnostných pásov si vyžiadala zvolanie komplet všetkých exemplárov modelu S, ročníky 2012 až 2015.

zdroj: CAM 8 fotografií v galérii zdroj: CAM

Spomedzi amerických výrobcov dominovali Ford a General Motors, ktorí zvolali celkovo deväť miliónov vozidiel. V prípade Fordu s mierou zvolávania 192 percent jednu tretinu tvorili nedostatky v ochrane posádky vozidla, zvyšok boli najmä netesné palivové potrubia, problémy v konštrukcii palivovej nádrže, podvozku a karosérie. GM sa po afére so zapaľovaním, pre ktorú musel zvolať 27 miliónov vozidiel, vlani zaznamenal mieru zvolávania 133 percent a zaradil sa tak do hornej tretiny automobiliek s najlepším záznamom.

Nemecké automobilky síce patria skôr k „vzorným žiakom“, no BMW (168 percent) aj Volkswagen (111 percent) prekročili hranicu 100 percent, ktorú Daimler s 94 percentami podliezol len veľmi tesne. BMW aj VW museli zvolávať vozidlá predovšetkým pre problémy s airbagmi, v prípade VW však americké úrady zaznamenali aj nedostatky v brzdovom systéme a netesnosti v palivovom systéme (Jetta, Audi A6 a Audi A7). Približne 580.000 vozidiel, ktoré musel VW zvolať v súvislosti s emisným škandálom, nie sú v tejto analýze zahrnuté. CAM totiž pracuje s technickými defektami, ktoré priamo ovplyvňujú bezpečnosť vozidla. Daimler musel okrem problémov s airbagmi zvolať do servisov okrem iného triedu E pre riziko uvoľnenia gumových tesnení a ich následného vznietenia.

zdroj: CAM 8 fotografií v galérii zdroj: CAM

Príčiny problémov s kvalitou

Posledné dva roky dostali do popredia predovšetkým otázku kvality vozidiel. „Ak 13 zo 16 sledovaných automobiliek muselo vlani zvolať viac vozidiel pre chyby ovplyvňujúce ich bezpečnosť, než ich dokázali predať, naznačuje to pochybnú úroveň kvality v tomto sektore,“ varuje autor štúdie Stefan Bratzel. Pritom bezpečnostné defekty sú podľa neho len vrcholom ľadovca, keďže je potrebné zohľadniť množstvo tzv. tichých zvolávačiek, ktoré sa v oficiálnych číslach nevyskytujú.

Rastúca citlivosť verejnosti voči kvalitatívnym nedostatkom vyžadujú zásadné zmeny v kontrolách kvality automobiliek. Riziko zvolávacích akcií podstatne narastá predovšetkým so snahou výrobcov ušetriť na nákladoch prostredníctvom tzv. zdieľaných platforiem medzi všetkými značkami v rámci automobilových koncernov. Navyše čoraz viac trhov nie je ochotných privierať oči pred bezpečnostnými chybami. O to viac, že sociálne siete a samotný internet ponúkajú potenciálnym zákazníkom množstvo informácií.

zdroj: CAM 8 fotografií v galérii zdroj: CAM

Mnohí výrobcovia v snahe krátkodobo maximalizovať zisky uprednostňujú tzv. reaktívne kvalitatívne systémy. Inými slovami, radšej budú chyby odstraňovať dodatočne a počítajú aj s rizikom dopravných nehôd a zranením či dokonca úmrtím svojich zákazníkov. Lenže podľa CAM nastal čas zmeny. Automobilky by mali v prvom rade začať používať preventívne kvalitatívne stratégie. Rastúci význam informačných technológií síce môže rozšíriť možnosti použitia vozidla, napríklad, vďaka zosieťovaniu či čiastočne autonómnej jazde, no spolu s tým vznikajú aj nové riziká.

Symbolom nových čias sa stala práve zvolávacia akcia Chrysleru. Automobilky budú musieť preskúmať nové metódy kontroly kvality. Mohli by sa inšpirovať internetovými koncernmi, nakoľko skôr či neskôr budú musieť vykonávať aktualizácie softvéru na diaľku.

zdroj: CAM 8 fotografií v galérii zdroj: CAM

Ostatné značky a zvolané modely nájdete v galérii


Najnovšie články
Lada XCode: Ruské SUV pre modernú éru

Automat s tromi spojkami si dal japonský výrobca patentovať. Kedy ho uvidíme v sériových modeloch ešte nie je jasné.

Honda pripravuje 11-stupňovú prevodovku

Zo zadnej časti pretekárskeho automobilu sa počas jazdy začalo dymiť, následne z nej vyšľahli obrovské plamene.

Lamborghini začalo horieť na okruhu

Malé Rio absolvuje svoju výstavnú premiéru už čoskoro na autosalóne v Paríži. Prvé náčrty však odhaľujú jeho vzhľad už dnes.

Kia Rio: Priamy konkurent Fabie v novej generácii

BYD Daimler predstavuje novú verziu elektromobilu. Tvorcovia uvádzajú, že je ideálny pre ľudí cestujúcich denne 50 až 80 kilometrov za prácou.

Denza 400 EV: Nabíjanie raz za týždeň

Komixové štúdio Marvel v spolupráci so spoločnosťou Harley-Davidson oslavuje výročie vzniku postavy Captain America. Treba podotknúť, že štýlovo.

Na takýchto motorkách môžu jazdiť len Avengers

Americký koncern Delphi prináša do partnerstva okrem iného algoritmy pre riadenie autonómneho vozidla, izraelský Mobileye zas procesory na spracovávanie dát...

Delphi a Mobileye: Spoločný autonómny systém
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×