Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Zvolávacie akcie: Tieto značky mali problémy

Minulý rok sa po rekordoch z roka 2014 zaznamenal druhý najvyšší počet zvolaných vozidiel v histórii. V priebehu týchto dvoch rokov sa v USA kvôli poruchám muselo do servisov vrátiť až 108 miliónov áut.
8 16 príspevkov 20.01.2016 / Soňa Zverková

Informácie o zvolávacích akciách sa v médiách vyskytujú sporadicky, predovšetkým tie veľké. Ostatné sa už do titulkov nedostanú, faktom však zostáva to, že do servisov sa každoročne dostávajú desiatky miliónov áut. Rekordným bol rok 2014 najmä zásluhou chybného zapaľovania General Motors a nebezpečných airbagov japonského dodávateľa Takata. Minulý rok zaznamenal druhý najvyšší počet zvolávacích akcií v histórii.

Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime 8 fotografií v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime

Podľa výpočtov nemeckého Centra automobilového manažmentu (CAM) bolo na referenčnom trhu v USA pre chyby ovplyvňujúcu bezpečnosť zvolaných 45,8 milióna osobných vozidiel. V priebehu dvoch rokoch tak celkové číslo zvolávacích akcií presiahlo 108 miliónov áut a v časovom období piatich rokoch (2010 až 2015) ide o vyše než 170 miliónov osobných vozidiel.

Zvolávalo sa viac áut, než sa predalo

Miera zvolávania, čiže percentuálne vyjadrenie počtu zvolaných vozidiel k počtu registrácií nových áut v danom roku, v USA dosiahla vlani 262 percent (2014: 379 percent). To znamená, že zvolávacie akcie sa dotkli vyše 2,5-násobne vyššieho počtu vozidiel, než sa predalo. Miera zvolávania v posledných 10 rokoch štandardne prekračuje 100 percent, čo len podčiarkuje tento negatívny trend. Najvyššiu mieru zvolávania zaznamenal CAM v prípade japonských výrobcov Mitsubishi (826 percent), Mazda (755 percent) a Honda (676 percent). Z hľadiska počtu zvolaných vozidiel obsadili negatívne stupne víťazov Honda, Chrysler a Toyota, ktoré zvolali niekoľko miliónov vozidiel.


Referenčný trh: USA

CAM zvolil ako referenčný trh USA, ktorý je vzhľadom na svoj rozsah, prísne bezpečnostné pravidlá a najmä vysoké riziko žalovateľnosti najlepším ukazovateľov kvality vozidiel. Každú zvolávaciu akciu eviduje Národný úrad pre bezpečnosť premávky na diaľniciach (NHTSA), akonáhle sa odhalí technická chyba, ktorá by mohla ovplyvniť bezpečnosť vozidla, resp. ak auto alebo jeho niektorá časť nezodpovedá bezpečnostným normám.

Dôvodom pre zvolávacie akcie sú najčastejšie sťažnosti a informácie o chybách od samotných motoristov, ktorí sa môžu obrátiť priamo na NHTSA. Ak automobilka nesplní svoju oznamovaciu povinnosť alebo sa omešká, hrozia jej nielen vysoké pokuty, ale aj žaloby, ktoré ju môžu stáť milióny alebo desiatky miliónov dolárov.


Dve tretiny zvolávačiek Mitsubishi sa týkali problémov s airbagmi, kým v prípade Mazdy viac než polovicu tvorili chyby v zapaľovaní u vozidiel z 90. rokov minulého storočia. Honda mala problémy predovšetkým s airbagmi Takata, pre ktoré muselo do servisov nastúpiť viac než 10 miliónov áut. Chrysler musel vlani zvolať do servisov zhruba osem miliónov áut. Kým príčinou zvolávania piatich miliónov boli airbagy Takata, ďalších 1,4 milióna si vyžiadalo zlepšenie ochrany pred medializovaným simulovaným útokom hackerov na diaľku.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Toyota s mierou zvolávania 271 percenta sa ocitla v strednej časti rebríčka a v USA musela zvolať približne 6,8 milióna vozidiel. Dve tretiny z tohto počtu síce tvorili airbagy Takata, avšak 1,8 milióna majiteľov muselo navštíviť servisy pre opravu elektrickej inštalácie. V tesnom závese prichádza Tesla s mierou zvolávania 249 percent. Nedostatočná kvalita bezpečnostných pásov si vyžiadala zvolanie komplet všetkých exemplárov modelu S, ročníky 2012 až 2015.

zdroj: CAM 8 fotografií v galérii zdroj: CAM

Spomedzi amerických výrobcov dominovali Ford a General Motors, ktorí zvolali celkovo deväť miliónov vozidiel. V prípade Fordu s mierou zvolávania 192 percent jednu tretinu tvorili nedostatky v ochrane posádky vozidla, zvyšok boli najmä netesné palivové potrubia, problémy v konštrukcii palivovej nádrže, podvozku a karosérie. GM sa po afére so zapaľovaním, pre ktorú musel zvolať 27 miliónov vozidiel, vlani zaznamenal mieru zvolávania 133 percent a zaradil sa tak do hornej tretiny automobiliek s najlepším záznamom.

Nemecké automobilky síce patria skôr k „vzorným žiakom“, no BMW (168 percent) aj Volkswagen (111 percent) prekročili hranicu 100 percent, ktorú Daimler s 94 percentami podliezol len veľmi tesne. BMW aj VW museli zvolávať vozidlá predovšetkým pre problémy s airbagmi, v prípade VW však americké úrady zaznamenali aj nedostatky v brzdovom systéme a netesnosti v palivovom systéme (Jetta, Audi A6 a Audi A7). Približne 580.000 vozidiel, ktoré musel VW zvolať v súvislosti s emisným škandálom, nie sú v tejto analýze zahrnuté. CAM totiž pracuje s technickými defektami, ktoré priamo ovplyvňujú bezpečnosť vozidla. Daimler musel okrem problémov s airbagmi zvolať do servisov okrem iného triedu E pre riziko uvoľnenia gumových tesnení a ich následného vznietenia.

zdroj: CAM 8 fotografií v galérii zdroj: CAM

Príčiny problémov s kvalitou

Posledné dva roky dostali do popredia predovšetkým otázku kvality vozidiel. „Ak 13 zo 16 sledovaných automobiliek muselo vlani zvolať viac vozidiel pre chyby ovplyvňujúce ich bezpečnosť, než ich dokázali predať, naznačuje to pochybnú úroveň kvality v tomto sektore,“ varuje autor štúdie Stefan Bratzel. Pritom bezpečnostné defekty sú podľa neho len vrcholom ľadovca, keďže je potrebné zohľadniť množstvo tzv. tichých zvolávačiek, ktoré sa v oficiálnych číslach nevyskytujú.

Rastúca citlivosť verejnosti voči kvalitatívnym nedostatkom vyžadujú zásadné zmeny v kontrolách kvality automobiliek. Riziko zvolávacích akcií podstatne narastá predovšetkým so snahou výrobcov ušetriť na nákladoch prostredníctvom tzv. zdieľaných platforiem medzi všetkými značkami v rámci automobilových koncernov. Navyše čoraz viac trhov nie je ochotných privierať oči pred bezpečnostnými chybami. O to viac, že sociálne siete a samotný internet ponúkajú potenciálnym zákazníkom množstvo informácií.

zdroj: CAM 8 fotografií v galérii zdroj: CAM

Mnohí výrobcovia v snahe krátkodobo maximalizovať zisky uprednostňujú tzv. reaktívne kvalitatívne systémy. Inými slovami, radšej budú chyby odstraňovať dodatočne a počítajú aj s rizikom dopravných nehôd a zranením či dokonca úmrtím svojich zákazníkov. Lenže podľa CAM nastal čas zmeny. Automobilky by mali v prvom rade začať používať preventívne kvalitatívne stratégie. Rastúci význam informačných technológií síce môže rozšíriť možnosti použitia vozidla, napríklad, vďaka zosieťovaniu či čiastočne autonómnej jazde, no spolu s tým vznikajú aj nové riziká.

Symbolom nových čias sa stala práve zvolávacia akcia Chrysleru. Automobilky budú musieť preskúmať nové metódy kontroly kvality. Mohli by sa inšpirovať internetovými koncernmi, nakoľko skôr či neskôr budú musieť vykonávať aktualizácie softvéru na diaľku.

8 fotografií v galérii

Ostatné značky a zvolané modely nájdete v galérii


Najnovšie články
Dopravné policajné hliadky na dnes

Špeciálne upravený roadster poháňaný agregátom LSX je zatiaľ v testovacej fáze, v budúcnosti by z neho mala byť šprintérska beštia.

Honda S2000 s osemvalcovým srdcom

Nekompromisný roadster pekne pritvrdil. Namiesto 695 kilogramov váži iba 640 kg a pod kapotou má objemnejší 2,3-litrový agregát.

Mexický VUHL 05 v ostrejšej verzii

Druhá generácia päťdverového liftbacku dizajnom nadväzuje na predchodcu, no prichádza s množstvom zmien. Vo všetkých verziách ohuruje dynamikou.

Nová Panamera: Najrýchlejší diesel sveta

Zamestnanci firiem Škoda a Kofola dali hlavy dokopy a predstavili svetu unikátnu Fabiu. Z nej bude vyrobených len 99 kusov.

Fabia Kofola prichádza s chladničkou

Dotknuté vozidlá sú vpredu vybavené záclonovými airbagmi, ktorých vyvíjače tlaku pozostávajú z dvoch komôr. V niektorých vyvíjačoch mohla vzniknúť trhlina.

Toyota zvoláva globálne 1,43 milióna áut

Vnútorný priestor odvážne štylizovaného vozidla automobilka okorenila asymetrickou palubnou doskou, výrazným displejom a farebnou obrubou.

Toyota C-HR ukázala svoj interiér
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×