Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Test Audi Q7: Nemecká oceľ z Bratislavy

Vyskúšali sme si druhú generáciu luxusného SUV vo verzii 3.0 TDI a nevyhli sme sa porovnaniam s novým švédskym modelom Volvo XC90.
52 34 príspevkov 19.01.2016 / Marek Pokrývka

V roku 2005 predstavilo Audi veľké SUV s označením Q7, ktorým slušne rozčerilo vody segmentu. Z luxusne koncipovaného produktu sa postupne stal bestseller. Toto vozidlo vyrábané v slovenskej fabrike koncernu Volkswagen sa predávalo dobre na mnohých trhoch Európy, ale tiež v Rusku či Spojených štátoch. Príchod druhej generácie preto sprevádzali veľké očakávania.

Na druhú generáciu veľkého SUV Audi Q7 sa čakalo desať rokov 52 fotografií v galérii Na druhú generáciu veľkého SUV Audi Q7 sa čakalo desať rokov

Štyri kruhy uviedli nástupcu po dlhých desiatich rokoch od premiéry originálu. V súčasnosti už jazdí po cestách a my sme si ho vyskúšali vo verzii 3.0 TDI s výkonom 200 kW (272 k) a bohatým vybavením. Keďže do rovnakých končín trhu prišlo v identickom čase aj nové Volvo XC90, nevyhli sme sa v teste porovnaniam tejto dvojice priamych konkurentov.

Nabrúsené hrany a nafúknutý priestor

Pôvodná kvé-sedmička vtrhla do segmentu ako veľká voda, pričom mnohých oslovila najmä svojimi exteriérovými rozmermi a robustným dizajnom. Nie nadarmo dostala prezývku tank z Ingolstadtu... Toto luxusné SUV však v skutočnosti pochádzalo z Bratislavy a v prípade druhej generácie to platí taktiež. Veľkú časť sveta zásobuje týmto vozidlom práve slovenský závod.

Nová kvé-sedmička pôsobí štíhlejšie než pôvodný tank z Ingolstadtu 52 fotografií v galérii Nová kvé-sedmička pôsobí štíhlejšie než pôvodný tank z Ingolstadtu

Novinka pôsobí v porovnaní s predchodcom štíhlejšie, za čo vďačí výrazne upravenému dizajnu. Línie originálu vidieť len v náznakoch. Karoséria automobilu dostala nabrúsené hrany namiesto pôvodných oblín a nepôsobí už tak opulentne. Audi Q7 sa pritom zmenšilo aj v skutočnosti. Medzigeneračné rozdiely sa však rátajú v milimetroch, je to teda stále poriadny obor. Jeho vzhľad možno označiť za jemne kontroverzný: niekomu prekáža, iní ho hodnotia pozitívne.

Napriek drobnému scvrknutiu exteriérových rozmerov sa inžinierom v Ingolstadte podarilo vnútro karosérie poslať opačným smerom. Interiérový priestor je citeľne nafúknutý. Kvé-sedmička sa zaradila k najpriestrannejším autám v triede: dopredu sa bezpečne posadia aj dvojmetroví dlháni. Navyše, v prípade príplatkových sedadiel aj veľmi pohodlne. Športové kreslá s výraznou oporou v bočnej časti ponúkajú viacero rôznych nastavení a sedí sa na nich skutočne výborne.

Na príplatkových predných športových sedadlách sa sedí výborne 52 fotografií v galérii Na príplatkových predných športových sedadlách sa sedí výborne

Už na prvý pohľad je jasné, že to isté sa nedá povedať o druhom rade sedačiek. Skladá sa síce z troch samostatných kúskov, ale pôsobí takmer ako jednoduchá lavica. Z hľadiska komfortu patria sedadlá k štandardu. No vzdušnosťou v oblasti kolien a hlavy tieto miesta pasažierov určite nesklamú.

To však už nemožno povedať o pozíciách číslo šesť a sedem, ktoré Audi do vozidla montuje na želanie. Problém je najmä s miestom na nohy. Vďaka možnosti posúvať prostredné sedadlá sa to dá jednoducho vyriešiť, ale potom začne byť trochu tesno práve na nich. V prípade potreby odvezie Audi Q7 aj sedem dospelých ľudí, v úplnom komforte to ale nebude.

Po sklopení dvoch radov sedadiel vznikne rovina a objem 1 955 litrov 52 fotografií v galérii Po sklopení dvoch radov sedadiel vznikne rovina a objem 1 955 litrov

Dobrou správou je, že ani pri plnom obsadení nie je batožinový priestor na zahodenie. Zachováva si stále pomerne rozumných 295 litrov. Ak sa s tretím radom sedadiel rozlúčite, dostupný objem sa zväčší na veľkolepých 770 litrov. Po sklopení prostrednej lavice je ich k dispozícii celkovo 1 955, pričom operadlá spoločne vytvoria podlahu v dokonalej rovine.

Samozrejme, v prípade päťmiestnej verzie sú spomínané čísla ešte lepšie: presne o 120 litrov. Kladne hodnotíme veľký vstupný otvor batožinového priestoru, ktorý podobne ako pri predchodcovi ťaží z umiestnenia koncových svetiel na veku kufra. Audi Q7 pritom nehrá druhé husle ani z hľadiska miest na drobnosti. Rodinným MPV sa síce po stránke odkladacích priestorov nevyrovná, ale v rámci svojej kategórie sa radí k dobrému štandardu.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Luxusný a high-tech, ale trochu sterilný

Architektúra interiéru reflektuje zmeny vykonané na zovňajšku SUV. Nachádza sa v ňom viac ostrých zlomov, pričom všetkému kraľuje prekvapujúco štíhla palubná doska s výraznou horizontálnou orientáciou. Q7 má na nej výduchy klimatizácie takmer po celej šírke, podobne ako vzdialený príbuzný Volkswagen Passat. Palubovka pritom nadväzuje na masívny centrálny tunel.

Passat pripomínajú v Q7 výduchy klimatizácie i digitálny prístrojový panel 52 fotografií v galérii Passat pripomínajú v Q7 výduchy klimatizácie i digitálny prístrojový panel

Vzhľad vnútra automobilu sa snažil byť minimalistický. Fyzických tlačidiel tu ubudlo, aj keď stále je ich dostatok na jednoduché velenie väčšine prvkov vybavenia. Pekne pôsobí panel klimatizácie s displejmi na otočných ovládačoch, výsuvná obrazovka multimediálneho systému či digitálny prístrojový panel. Ten funguje podobne ako v spomínanom Passate a umožňuje na väčšine plochy zobrazovať navigačný systém so satelitnými snímkami od spoločnosti Google, čo je skutočne efektné. V prípade priblíženia však náš dojem kazilo nie celkom postačujúce rozlíšenie obrázkov.

Displej pred vodičom nie je jediným high-tech prvkom vo vnútri novinky. Audi Q7 disponuje napríklad touchpadom na písanie prstom, množstvom rôznych bezpečnostných asistentov a komfortných prvkov či elektrickým sklápaním tretieho radu sedadiel. To nie je ani náhodou bežné. Rovnako ani vybavenie strednej lavice pneumatickými vzperami, vďaka čomu zvládnu manipuláciu s jednotlivými sedačkami aj menej fyzicky zdatní muži či ženy.

Sedadlá v druhom rade sú vybavené pneumatickými vzperami 52 fotografií v galérii Sedadlá v druhom rade sú vybavené pneumatickými vzperami

Napriek luxusne vybavenej kabíne sme sa nemohli ubrániť pocitu, že toto SUV pôsobí trochu sterilne. V prípade testovaného exemplára k chladnému pocitu prispelo sivé kožené čalúnenie doplnené hliníkom a čiernym dreveným obkladom. Z hľadiska použitých materiálov ani dielenského spracovania však nemôžeme povedať krivého slova. Všetko je na najvyššej úrovni.

Hutné pradenie naftového šesťvalca

Kým pôvodné Audi Q7 disponovalo okrem šesť- a osemvalcových agregátov aj špičkovou šesťlitrovou strojovňou V12 TDI, druhá generácia má zatiaľ iba motory V6 so zdvihovým objemom tri litre. V ponuke je jeden benzín a dvakrát nafta. My sme mali k dispozícii silnejšiu verziu vznetového agregátu, ktorá dosahuje najvyšší výkon 200 kW (272 k) a krútiaci moment 600 Nm.

Silnejšia verzia trojlitrového naftového motora V6 má 200 kW (272 k) 52 fotografií v galérii Silnejšia verzia trojlitrového naftového motora V6 má 200 kW (272 k)

Tieto maximálne čísla ponúka turbodiesel už pri nízkych otáčkach. Spolu s priaznivým priebehom kriviek to znamená, že vznetový šesťvalec netreba nijako výrazne naháňať. Bežné jazdné povinnosti zvláda s prehľadom. Väčšinu času sa pritom prevaľuje tesne nad voľnobehom a využíva svoje veľké svaly. No ak je potreba, dokáže sa dostať aj do vyššieho tempa a poriadne zatiahnuť. Sedemmiestne SUV sa s ním na stovku rozbehne za 6,5 sekundy a dosiahne tempo 234 km/h.

Pri pritlačení na plynový pedál sa spod kapoty ozýva hutné pradenie šiestich valcov, motor je však stále veľmi dobre odhlučnený. Ani pri prudkej akcelerácii netreba čakať nejaký traktorový rachot. Počas pokojného plachtenia si zase šesťvalec ševelí kdesi v pozadí a pasažierov svojou prácou vôbec neobťažuje. Trojlitrový turbodiesel príkladnou kultivovanosťou chodu prispieva k výbornému zvukovému odizolovaniu interiéru.

Z motora testovaného Audi Q7 3.0 TDI sme si teda odniesli diametrálne odlišné pocity než v prípade konkurenčného modelu Volvo XC90 D5. Od auta tejto veľkostnej i cenovej kategórie sa jednoducho očakáva istý prejav sily a zvuku, ktorý štvorvalcovému Švédovi chýbal. Z hľadiska spotreby pritom nemal výrazne navrch. V kolónke kombinovaného režimu má Audi dokonca o jeden deciliter menej. Papierové údaje sú však jedna vec a prax druhá, aká je teda realita?

Oficiálna mestská spotreba 6,2 litra na 100 km nie je v praxi reálna 52 fotografií v galérii Oficiálna mestská spotreba 6,2 litra na 100 km nie je v praxi reálna

V meste by mala kvé-sedmička podľa oficiálnych údajov spáliť iba 6,2 litra nafty na 100 kilometrov. Samozrejme, dosiahnuť takýto údaj nie je bez brzdenia premávky reálne. Vyše dvojtonovému SUV sme v rámci ulíc namerali takmer o polovicu vyššie číslo. Audi Q7 3.0 TDI vykázalo v našom teste 9,1-litrový priemer mestského apetítu. Na vidieku bolo o dva litre úspornejšie, ani tam sme sa teda nedokázali dostať pod sedmičku. Diaľničné presuny rýchlosťou 130 km/h absolvovalo vozidlo za 8,7 litra. Napriek výraznému prekročeniu výrobcom udávaných čísiel možno spotrebu hodnotiť ako dobrú. Volvo bolo na slovenských cestách len o trochu šetrnejšie.

Dobre maskuje svoju veľkosť a hmotnosť

Spomínané parametre v nemalej miere ovplyvnil fakt, že Audi Q7 prešlo výraznou medzigeneračnou diétou. Vďaka použitiu platformy MLB Evo zhodilo vyše tri metráky kovového tuku. Samozrejme, pod výborný pomer dynamiky a spotreby sa podpísal aj moderný osemstupňový automat s hydrodynamickým meničom. Táto prevodovka radí veľmi plynulo, rýchlo a rozumne volí jednotlivé stupne. Krútiaci moment pritom prenáša do systému quattro, teda pohonu oboch náprav. Ten nijako nenarúša výborné zladenie celého pohonného reťazca.

Naftový šesťvalec je výborne zladený s automatom a pohonom quattro 52 fotografií v galérii Naftový šesťvalec je výborne zladený s automatom a pohonom quattro

Testované vozidlo však malo všetky štyri kolesá nielen hnané, ale aj ovládané. Ide o jeden z mnohých dostupných príplatkových prvkov. Nepochybne sa však oplatí, keďže okrem zlepšenia manévrovacích schopností na parkoviskách prináša aj bonusy na poli jazdných vlastností. Prispel k tomu, že vyše dvojtonové SUV dobre maskuje svoju veľkosť a hmotnosť.

Na ceste pôsobí Audi Q7 druhej generácie veľmi agilne, najmä v režime Dynamic. Po jeho zvolení vzduchové pruženie zmenší svetlú výšku, pričom sa upraví charakteristika motora, prevodovky, posilňovača riadenia i adaptívnych tlmičov. Rozdiely sú naozaj citeľné. Na nejaké športové auto sa síce tento obor hrať nemôže, ale vzhľadom na jeho parametre dokáže predvádzať veľkú obratnosť. Navyše, v zákrutách sa aj vo vysokom tempe správa pomerne čitateľne.

Najmä v režime Dynamic pôsobí druhá generácia Audi Q7 veľmi agilne 52 fotografií v galérii Najmä v režime Dynamic pôsobí druhá generácia Audi Q7 veľmi agilne

Protipólom je mód off-road určený mimo spevnených ciest, ktorý celú karosériu výrazne zdvihne. Okrem toho taktiež mení fungovanie ďalšej techniky. Kvé-sedmička vďaka tomu zvládne aj podstatne ťažšie terénne úlohy než je štveranie sa na obrubníky pri nákupných centrách. V oboch spomínaných nastaveniach pritom vozidlo slušne tlmí nerovnosti.

Zlatou strednou cestou je režim Comfort. Ten prináša hromady pohodlia, keďže na väčšine nerovností sa SUV len pokojne pohojdáva. Nejde však o žiadnu roztrasenú želatínu v štýle starších Francúzov. Produkt bratislavskej fabriky sa správa veľmi stabilne, akurát svoju posádku odmieta informovať o menších defektoch v povrchu cesty. Až tie väčšie začínajú vzduchovému pruženiu prekážať a od kolies sa ozvú rany. Našťastie, úroveň švédskeho konkurenta nedosahujú.

Vďaka príplatkom prekročilo stotisíc

Na slovenskom trhu sa Audi Q7 druhej generácie predáva od rovných 58-tisíc eur, pričom táto suma platí pre slabšiu verziu trojlitrovej naftovej motorizácie. Tá výkonnejšia nesie základnú cenu 64 900 eur. Od tejto štartovnej priečky sa však možno odraziť podstatne vyššie, ako možno vidieť aj na nami testovanom exemplári. Stál totiž mastných 105 308 eur vrátane DPH.

Digitálny prístrojový panel je v Q7 jedným z príplatkových prvkov 52 fotografií v galérii Digitálny prístrojový panel je v Q7 jedným z príplatkových prvkov

Stotisícovú hranicu prekročilo SUV vďaka viacerým drahým príplatkom. Napríklad zaškrtnutie možnosti S-line Sportpaket plus znamenalo celých sedemtisíc navyše, ďalšie exteriérové prvky stáli dve tisícky a za letné 21-palcové kolesá sa doplácalo 3 363 eur. Zadarmo neboli ani LED svetlomety, sedadlá v treťom rade, head-up displej, termokamera či sústava reproduktorov Bose. Vybavenie vozidla bolo teda veľmi bohaté. Z tohto hľadiska však Audi napriek tomu ťahá za kratší koniec v porovnaní s novým súperom: Volvo vyjde aj v plnke výrazne lacnejšie.

SUV je zosobnením firemného hesla

Druhá generácia Audi Q7 prichádza dlhých desať rokov po predchodcovi, no toto čakanie sa nepochybne oplatilo. V porovnaní s predchodcom je veľké SUV z Ingolstadtu omnoho lepšie. Má priestrannejší interiér naprataný technológiami i luxusným vybavením, výborný pohonný reťazec s naftovým šesťvalcom v hlavnej úlohe a tiež špičkový vzduchový podvozok. Ten prináša hromadu pohodlia a spolu s ovládaním všetkých kolies aj prekvapujúcu agilnosť.

Nový model z Bratislavy sa pre nás stal zosobnením firemného hesla „náskok vďaka technike“, keďže na tomto fronte naozaj vyniká. Nepochybujeme o tom, že sa Q7 opäť stane bestsellerom. Dizajn karosérie či vzhľad interiéru síce môže niektorým zákazníkom prekážať, no ide len o vec vkusu. Toto objektívne kvalitné vozidlo pôsobilo na nás trochu sterilne a chladne ako nemecká oceľ. A problémom môže byť okrem toho aj mastná cena bohato vybaveného modelu.

Audi Q7 druhej generácie, to je kvalitná nemecká oceľ z Bratislavy 52 fotografií v galérii Audi Q7 druhej generácie, to je kvalitná nemecká oceľ z Bratislavy

Kvé-sedmička síce patrí do rovnakej kategórie ako Volvo XC90, ale dvojica sa od seba výrazne líši. Každý model vyniká v iných smeroch. Švédske SUV láka na dizajn karosérie, vzhľad interiéru či moderný multimediálny systém, nemecký konkurent zasa na silný motor, komfortný podvozok a výborné jazdné vlastnosti. Predajné čísla ukážu, čo je pre zákazníkov dôležitejšie...

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
V6
Zdvihový objem
2 967 cm3
Max. výkon
200 kW/272 k
pri otáčkach
3 250-4 250/min
Max. krútiaci moment
600 Nm
pri otáčkach
1 500-3 000/min
Palivo
nafta
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
8-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
5 052 mm
Šírka
1 968 mm
Výška
1 741 mm
Rázvor náprav
2 994 mm
Pohotovostná hmotnosť
2 135 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
2 210 kg
Užitočná hmotnosť
805 kg
Celková hmotnosť
2 940 kg
Objem batožinového priestoru
295-770 l/1 955 l
Objem palivovej nádrže
85 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
234 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
6,5 s
Spotreba
Mesto - normovaná
6,2 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,4 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,7 l/100 km
Mesto - počas testu
9,1 l/100 km
Diaľnica - počas testu
8,7 l/100 km
Vidiek - počas testu
7,1 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
149 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 58 000 €
Základná cena verzie
od 64 900 €
Cena testovaného exemplára
105 308 €

Najnovšie články
Porsche Cayman GT4 na Nordschleife

Rozsah faceliftu minivanu predčasne prezradil on-line konfigurátor. Obrázky z programu potvrdzujú predpoklady vytvorené na báze záberov prototypov

Opel Zafira: Omladená podoba odhalená

Wolfsburg výrazne prepracoval kabínu pick-upu. Od kompaktu prebral volant, multimediálny systém i viacero prvkov vybavenia.

Amarok sa interiérom doťahuje na Golf

Bavori rozšírili možnosti personalizácie športového plug-in hybridu o množstvo rôznych zaujímavých odtieňov lakovania.

Individuálne farby pre BMW i8

Podľa agentúry Bloomberg vedenie koncernu začalo rokovania s prípadnými záujemcami o jeho kúpu. Medzi nimi je aj finančný investor KKR.

Takata hľadá východisko z krízy

Prototyp kórejského hot-hatchu sa zúčastní na vytrvalostných pretekoch, s prepĺňaným dvojlitrom sa predvedie na Nürburgringu.

Hyundai ďalej vyvíja ostrý model i30

Kompakt so štyrmi kruhmi na maske chladiča drží krok s dobou. Veľa zdedil po väčšom type A4 a nesklamal ani so základným litrovým motorom.

Audi A3: Prémiové aj s trojvalcom
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×