Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Ktoré autá sú bezpečné a ktoré majú rezervy?

Agentúra Euro NCAP opäť vydala zoznam automobilov, ktoré sa v ich testoch prejavili ako najbezpečnejšie aj tých, ktoré v niečom zlyhali. Pozrime sa na výsledky.
46 22 príspevkov 19.01.2016 / Redakcia AUTO BILD

Prelom rokov je už tradične vhodnou príležitosťou obzrieť sa, čo prinieslo uplynulých dvanásť mesiacov. Výnimkou v poslednom čase nebýva ani agentúra Euro NCAP. Jej prvou januárovou správou je obvykle zoznam automobilov, ktoré sa vlani ukázali byť podľa jej testov najbezpečnejšie v jednotlivých kategóriách, ale aj tých, ktoré majú v tejto oblasti najväčšie rezervy.

Veľký prehľad výsledkov crashtestov Euro NCAP 46 fotografií v galérii Veľký prehľad výsledkov crashtestov Euro NCAP

Skúšky Euro NCAP pozostávajú už dávnejšie nielen z hodnotenia pasívnej bezpečnosti, teda schopnosti automobilu ochrániť cestujúcich v prípade kolízie. Stále viac kladú dôraz aj na aktívne prvky, teda v tomto prípade asistenčné systémy, ktoré sú schopné nehodám predchádzať, alebo aspoň na ich riziko upozorniť.

Aj podľa doteraz platnej metodiky, účinnej od roku 2014, však hrá v celkovom výsledku stále najväčšiu rolu ochrana dospelých cestujúcich, ktorá sa na ňom podieľa štyridsiatimi percentami. Zvyšok majú rovným dielom, teda každé s váhou 20 percent, rozdelené ochrana detí, chodcov a sériová výbava auta rôznymi asistenčnými systémami.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

V Euro NCAP v roku 2015 preverili štyridsať vozidiel, rozdelených podľa ich vlastných regúl do ôsmich kategórií. Dnes je už známy víťaz každej z nich a okrem toho tiež auto, ktoré možno označiť ako najlepšie z najlepších. Očakávane sa ním stalo nové Volvo XC90, chrániace dospelých pasažierov pri náraze s úspešnosťou 97 percent a sériovo vybavené batériou elektronických pomocníkov, hodnotenou po prvýkrát v histórii ako stopercentnou.

Najbezpečnejšie automobily za rok 2015

Malé rodinné automobily – Infiniti Q30

Pri najmenšom type prémiovej divízie značky Nissan sa dobrý výsledok predpokladal, jeho základom je totiž Mercedes triedy A. Hatchback získal za ochranu dospelých cestujúcich 84 percent, drobné body stratil za väčšie riziko zranenia nohy vodiča pri offsetovom čelnom náraze a hrudníka cestujúceho na zadnom sedadle pri zrážke plnou plochou.

Infiniti Q30 46 fotografií v galérii Infiniti Q30

Auto má rezervy aj pri náraze do stĺpa, kedy hrozí zvýšené riziko zranenia vodičovho hrudníka a v prípade, ak doň zozadu narazí iné vozidlo. Vtedy je krčná chrbtica pasažierov na prednom sedadle chránená len priemerne a pri tých, ktorí sedia vzadu dokonca len veľmi slabo.

Veľké rodinné automobily – Jaguar XE

Nový zástupca značky v strednej triede chráni dospelých pasažierov na úrovni 92 percent. V snahe o ešte lepší výsledok sa musí zlepšiť v ochrane nôh cestujúcich na predných sedadlách pri zrážke s prekrytím a hlavne znížiť zaťaženie hrudníka vodiča, ktorý je vtedy chránený len priemerne.

Jaguar XE 46 fotografií v galérii Jaguar XE

Mierne zvýšené riziko zranenia hrozí aj cestujúcim na zadných sedadlách v prípade čelného nárazu celou šírkou auta a vodičovi pri strete so stĺpom. Zlepšiť by sa mohlo aj zvýšené zaťaženie krku vzadu sediacich cestujúcich ak je ich auto terčom nárazu zozadu.

Malé automobily SUV – Mercedes GLC

Mercedes je jedným zo symbolov automobilovej bezpečnosti a hanbu mu nerobí ani typ GLC. Za ochranu dospelých cestujúcich získal 95 percent a slabých stránok má skutočne minimum. Mierne zvýšené riziko hrozí vodičovi v prípade čelného nárazu s prekrytím, kedy je zvýšenému zaťaženiu vystavená jeho pravá noha a hrudník.

Mercedes GLC 46 fotografií v galérii Mercedes GLC

Väčší priestor na zlepšenie je ale pri cestujúcom na zadnom sedadle, keďže pri náraze auta predkom pôsobí na jeho hrudník zaťaženie, ktoré mu dáva len priemernú ochranu. V ostatných previerkach ochrany dospelých získalo SUV plný počet bodov.

Veľké automobily SUV – Volvo XC90

Absolútne najlepší automobil aký Euro NCAP vlani otestovalo chráni dospelých cestujúcich so skóre 97 percent. K dokonalosti mu chýba o čosi nižšie zaťaženie pravej, resp. ľavej nohy vodiča a spolujazdca pri offsetovom čelnom strete a mierne zvýšené riziko hrozí aj hrudníku pasažiera na zadnom sedadle počas čelnej zrážky plnou šírkou.

Volvo XC90 46 fotografií v galérii Volvo XC90

Podobný problém, mierne vyššie zaťaženie hrudníka, by postretol aj vodiča v prípade bočnej zrážky so stĺpom. Za zmienku v tomto prípade stojí aj výbava asistenčnými systémami, keďže XC90 bola ako prvý automobil v histórii uznaná skúšobnými komisármi za stopercentnú.

Športové automobily a roadstery – Mazda MX-5

Najnovšia generácia japonského bestselleru menom MX-5 dokazuje, že bezpečnosť nemusí byť problémom ani pre ľahké športové automobily, dospelých pasažierov chráni na úrovni 84 percent. O málo zvýšené riziko v ňom hrozí vodičovi v prípade čelného nárazu s prekrytím, kedy sú jeho nohy, hrudník aj hlava vystavené mierne vyššiemu zaťaženiu.

Mazda MX-5 46 fotografií v galérii Mazda MX-5

Rovnaké, teda mierne zvýšené zaťaženie pôsobí na šoféra aj v prípade, ak roadster zboku zasiahne iný automobil. Najhoršiu situáciu predstavuje bočný náraz do stĺpa, kedy je vodičov hrudník chránený len na priemernej úrovni.

Supermini – Honda Jazz

Minivan Jazz je príjemným prekvapením, päť hviezdičiek je v jeho kategórii mimoriadne dobrý výsledok. Väčšina konkurentov sa musela z dôvodu chýbajúcich asistenčných systémov uspokojiť s štyrmi. Ochrana dospelých cestujúcich dosahuje úroveň 93 percent.

Honda Jazz 46 fotografií v galérii Honda Jazz

Testy ukázali, že v prípade čelného nárazu s prekrytím je mierne zvýšenému zaťaženiu vystavený hrudník vodiča aj spolujazdca a ich pravá, resp. ľavá noha. Ak zasiahne auto prekážku čelne celou šírkou, zvýšenému zaťaženiu budú musieť odolať opäť hrudník vodiča a okrem toho i rovnaká časť tela cestujúceho na zadnom sedadle.

Malé automobily MPV – Volkswagen Touran

Touran poskytuje dospelým členom posádky ochranu na úrovni 88 percent. Ešte lepšiemu skóre zabránili najmä výsledky pri náraze prednou časťou auta s prekrytím, kedy sú mierne zvýšenému zaťaženiu vystavené nohy a hrudník vodiča a takisto spodné končatiny spolujazdca.

VW Touran 46 fotografií v galérii VW Touran

Pri náraze celou šírkou auta je vyššej úrovni zaťaženia vystavený hrudník cestujúceho na zadnom sedadle. V tejto kategórii automobilov je nanajvýš dôležitá aj ochrana detí, ktorú Touran zvláda s úspešnosťou 89 percent.

Veľké automobily MPV – Ford Galaxy

Veľký multivan značky Ford poskytuje dospelým cestujúcim ochranu na úrovni 87 percent. Pri čelnom náraze s prekrytím je v ňom zvýšenému zaťaženiu vystavený vodičov hrudník a to isté platí aj pri náraze plnou šírkou, kedy sa o čosi zhorší aj situácia pre cestujúceho vzadu, ktoré hrudník bude chránený len priemerne.

Ford Galaxy 46 fotografií v galérii Ford Galaxy

Cestujúci na zadných sedadlách budú okrem toho vystavení vyššiemu riziku zranenia v prípade ak do ich auta dozadu narazí iné vozidlo. Vtedy je slabo chránená ich krčná chrbtica. Rovnaké výsledky ako pre Ford Galaxy platia aj pre jeho technicky spriaznené dvojča S-MAX.

Najmenej bezpečné autá za rok 2015

Okrem víťazov v jednotlivých kategóriách vyhodnotili v Euro NCAP aj automobily, ktoré počas uplynulého roku skončili v testoch s najhorším skóre. Objektívne však treba pripomenúť, že sú živým dôkazom toho, ako sa bezpečnosť vyvíja, keďže niektoré z nich boli ešte nedávno v tom istom rebríčku na čele. Dnes im však väčšinou, s ohľadom na dátum začiatku ich výroby, chýbajú mnohé asistenčné systémy, čo je v aktuálnej metodike bezpečnostných testov handicap, ktorý nemožno prekonať žiadnym spôsobom. Takto vyzerá trojica najmenej bezpečných áut, ktorých crashtesty robila organizácia EuroNCAP v minulom roku.

Fiat Panda Cross

Malý Fiat je jeden z automobilov, ktorý absolvoval testy so ziskom iba troch hviezdičiek, ochranu dospelých cestujúcich je schopný zabezpečiť na úrovni 70 percent. Pre čelnom náraze s prekrytím v ňom je najviac ohrozený vodič, ktorého hrudník je chránený len slabo.

Fiat Panda Cross 46 fotografií v galérii Fiat Panda Cross

Ešte horšia situácia ale nastáva pri čelnom strete v plnom profile, kedy je vodič v oblasti hrudníka chránený síce lepšie než predtým, no cestujúci na zadných sedadlách majú len veľmi slabú ochranu. Spoľahlivo obstála Panda iba pri bočných nárazoch.

Renault Traffic a Opel Vivaro

Dodávkové a úžitkové automobily žiaľ v oblasti bezpečnosti stále nemôžu konkurovať osobných vozidlám. Dvojčatá Traffic a Vivaro sú toho dôkazom, ochranu posádky vedia zabezpečiť len na úrovni 52 percent. Pri čelnom náraze s prekrytím sú napríklad vodičove stehná chránené len priemerne, rovnako ako hrudník jeho spolujazdca.

Renault Traffic 46 fotografií v galérii Renault Traffic

Nízku úroveň ochrany poskytujú aj v prípade, ak do nich narazí auto zozadu, cestujúci na predných sedadlách majú totiž vtedy krčnú chrbticu chránenú len priemerne a na zadných dokonca slabo.

Lancia Ypsilon

Prémiový drobec nepatrí k služobne najmladším automobilom a je to poznať aj na jeho výsledku. Pri teste offsetovým nárazom sa mu navyše roztrhla nádobka s brzdovou kvapalinou, ktorá následne vzplanula.

Lancia Ypsilon 46 fotografií v galérii Lancia Ypsilon

Ypsilon zabezpečuje dospelým cestujúcim ochranu na úrovni 44 percent. Pri náraze časťou auta sú na tom dobre, no ak dôjde ku kolízii v plnom profile, vodičov hrudník je chránený len priemerne a jeho hlava dokonca len veľmi slabo, rovnako ako celá horná časť tela cestujúcich na zadnom sedadle.

V tabuľke prinášame detailný prehľad všetkých crashtestov EuroNCAP za rok 2015

zdroj: EuroNCAP 46 fotografií v galérii zdroj: EuroNCAP


Najnovšie články
Tínedžer zničil mamino luxusné SUV

Pretekársky model má za sebou iba 109 kilometrov. Pod jeho vysokú cenu sa podpísala špičková dynamika i výborný stav.

Na predaj je exkluzívne Porsche 924 GTR

Špičková verzia kupé dostala jedovatý zelený lak, drsný bodykit, riadenie zadnej osi a maximálny výkon 430 kW (585 k).

Mercedes-AMG GT R: Nemecká beštia

Podľa komisárky pre vnútorný trh nie je čestné, ak sa VW ukrýva za právne kľučky. "Nie je mojou úlohou radiť Volkswagenu. No správať sa k spotrebiteľom...

Brusel vyzýva VW k odškodneniu spotrebiteľov v Európe

Otvorený model GT12 je exkluzívnym produktom divízie Q, ktorý sa nebude sériovo vyrábať. Jediný kus vznikol na konkrétnu objednávku.

Aston odhalil svoj najsilnejší roadster

VAŠA TÉMA Vyhradené parkovacie miesta či státie na chodníku pozdĺž žltej súvislej čiary. Kedy polícia vozidlo odtiahne a kedy použije papuču?

Ako parkovať, aby vám neodtiahli vaše auto?

Dráma menom brexit otriasla finančnými a akciovými trhmi, ropa však klesla len minimálne a palivá dokonca vzrástli. Napriek tomu by mohli maloobchodné ceny...

Palivá budú mierne lacnejšie
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×