Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

BMW 118d xDrive: Je hatchback praktický?

Mníchovská jednotka je vo svojom segmente exotom. Pomerne výstredná koncepcia s pohonom zadných kolies má vplyv na vnútorný priestor.
15 15 príspevkov 18.01.2016 / Marek Pokrývka

Počas ostatných mesiacov ste na našej stránke mohli viackrát vidieť vozidlo, ktoré nám robilo spoločnosť v projekte Cestovanie za autami. Bol ním hatchback druhej generácie bavorského radu jeden. Šlo o omladenú verziu 118d xDrive, za volantom ktorej sme prešli vyše desaťtisíc kilometrov.

15 fotografií v galérii

Naše domáce i zahraničné cesty nám dali dostatočný priestor na to, aby sme toto BMW mohli zhodnotiť o niečo komplexnejšie než je štandardom. V prvom rade sme sa venovali jeho pohonu a jazdným vlastnostiam. Vynechať však nemôžeme ani stránku každodennej použiteľnosti, čo sme už dávnejšie naznačili. Je tento zmodernizovaný hatchback vôbec praktický?

Pasažieri sú vpredu OK, vzadu je to horšie

Nezasvätení to možno ani netušia, ale mníchovská jednotka je vo svojom segmente exotom. Iný troj- alebo päťdverový kompakt disponujúci pohonom zadných kolies totiž na trhu nenájdete. Pomerne výstredná koncepcia má vplyv nielen na cenu, ale taktiež na vnútorný priestor. Ten je navyše ovplyvnený snahou BMW posunúť motor čo najbližšie k ťažisku vozidla. Kapota nad pohonnou jednotkou je preto dosť dlhá a kabína jej musela ustúpiť smerom vzad.

15 fotografií v galérii

Na priestorových pomeroch v prednej časti sa tento prístup až tak neodrazil, vodič a spolujazdec s výškou zhruba 180 centimetrov sa sem zmestia bez problémov. Miesto na nohy či hlavu môžeme hodnotiť ako OK. Na šírku to síce nie je žiadne terno, ale klaustrofóbia nehrozí.

Vzadu je to však horšie. Ak si konfekčný vodič sadne „za seba“, kolenami sa už oprie o plastové chrbty predných sedadiel. Posunúť ich kvôli vysokému šoférovi ešte ďalej dozadu by znamenalo trýznenie nôh vzadu sediacich pasažierov. Pre nich môže byť dlhšia cesta vo štvorici z hľadiska pohodlia preto trochu problém. Nehovoriac o piatich, keďže zadné stredné sedadlo je naozaj úzke.

15 fotografií v galérii

Cestovanie vo väčšom počte teda robí BMW radu jeden ťažkosti. Úlohu rodinného auta zvládne len v prípade, že sú ratolesti ešte malé. Vzadu sa nachádzajú dve miesta na umiestnenie špecifických sedačiek systémom Isofix a tri pozície na ukotvenie typu Top Tether. Trojicu detských sedadiel vedľa seba však do interiéru nezmestíte.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Priemerný priestor pre batožinu i drobnosti

Ani kufor nie je práve ideálom, do ktorého by ste sa chceli s partiou kamarátov baliť na dvojtýždňovú dovolenku v horách. Jeho základný objem je 360 litrov. V kontexte súčasnej konkurencie ide prinajlepšom o priemer, aj keď to vzhľadom na pohonný systém nie je žiadna tragédia. Zadný diferenciál si síce vyžiadal použitie vyššie položenej podlahy, ale litre sa podarilo nahrabať vďaka dĺžke. Pri manipuláciou s ťažšími vecami treba počítať aj s vysokou nakladacou hranou.

Batožinový priestor pojme v štandardnom stave dva cestovné kufre, nejako viac už od neho netreba vyžadovať. V prípade zbalenia sa do menších kúskov sa doň dá pomestiť lepšie. No treba si zahrať tetris, ktorého súčasťou môže byť aj taška s náradím. Lekárnička má síce miesto v bočnej stene, ale na ďalšie prvky už v skrytých priestoroch veľa miesta nezostalo.

15 fotografií v galérii

Pozitívne je, že operadlá zadných sedadiel sú delené v pomere 40:20:40. To prospieva variabilite. Navyše, po sklopení vzniká takmer rovná podlaha bez výraznejších schodov. Hatchback následne ponúkne objem 1 200 litrov, čo postačí aj na prepravu menšieho nábytku.

Z hľadiska odkladacích priestorov na drobnosti by sme toto BMW 118d xDrive zaradili kdesi k štandardu. Pred radiacou pákou je okrem priečinka dostatočne veľkého na mobilný telefón aj držiak na dva poháre, tie však nemôžu byť príliš veľké. V našom prípade jednu pozíciu zabrala „redukcia“ slúžiaca na pevné uchytenie menších vecí, ako je napríklad diaľkové ovládanie na garáž.

15 fotografií v galérii

Schránka pred spolujazdcom je pomerne malá a nemá celkom pravidelný tvar, to isté platí aj pre priestor pod lakťovou opierkou. Ten je jasnou daňou za nutnosť vedenia kardanu cez centrálny tunel. Ani kapsy vo dverách situáciu výrazne nezlepšujú, sú totiž pomerne úzke. Napríklad 1,5-litrovú fľašu preto vo vozidle niet kam umiestniť. Počas tisícok kilometrov sme preto boli nútení nosiť zásobárne tekutín pohodené na podlahe, čo nie je práve najlepšie riešenie...

Sedenie i ergonómia na výbornej úrovni

V porovnaní s konkurentmi vyniká najmenší Bavor nízkou pozíciou sedenia vodič pedálom i volantu. Samozrejme, ak niekomu takýto športový posed prekáža, sedadlo si môže nastaviť vyššie. Príplatkové sedadlá použité v tomto vozidle mali funkciu kolísky, celkom slušné bočné vedenie a variabilnú dĺžku spodnej časti. Vďaka tomu dokázali poskytnúť dobrú oporu nielen bokom, ale aj stehnám. Absolvovať za volantom stovky kilometrov preto nebol žiaden veľký problém.

15 fotografií v galérii

Jazdu vo vozidle nám spríjemňovala aj ergonómia, ktorá je v prípade väčšina modelov BMW na výbornej úrovni. Jednotka v tomto smere nie je výnimkou. Vyslovene klasický je nielen vzhľad prístrojov, ale aj pozícia väčšiny ovládacích prvkov. Všetko je jasne usporiadané. Počas našich jázd s týmto autom sme si ani raz neťukali na čelo pri nejakej zvláštnosti.

Snáď jediným bodom, ktorý môžeme hodnotiť iba vlažne, je pozícia ovládača iDrive. Vo väčších autách mníchovskej značky padne do ruky lepšie. Nemožno to však prehnane kritizovať: na tuneli ho aj pre pozíciu radiacej páky jednoducho nebolo kam dať. Podstatné je, že ovládanie multimediálneho systému je veľmi intuitívne, prehľadné a bezproblémové.

Omladená jednotka disponovala aktualizovanou verziou softvéru iDrive s rozšírenými možnosťami a tiež ovládačom s dotykovou plôškou. Tá dobre rozumie aj „škrabopisu“ brušiek prstov. Ocenili sme to najmä pri zadávaní adresy do navigácie, keďže tento spôsob je podstatne rýchlejší a bezpečnejší než neustále krútenie kolieskom a sledovanie displeja.

15 fotografií v galérii

Prechod na predný pohon má logiku

Vyše desaťtisíc kilometrov sme na BMW 118d xDrive zvládli absolvovať bez zásadných ťažkostí. No musíme konštatovať, že praktická stránka je slabinou tohto vozidla. Vodič a spolujazdec sa zmestia bez problémov, vzadu je to však horšie a dlhšia cesta vo štvorici či pätici môže byť problém. Ani 360-litrový kufor nie je práve dovolenkovým ideálom. Úlohu rodinného auta zvládne bavorská jednotka len vtedy, ak sú deti ešte malé.

Korene problémov pritom treba hľadať najmä v netradičnej koncepcii so zadným pohonom a tiež snahe posunúť motor čo najbližšie k ťažisku. Jej výsledkom sú síce výborné jazdné vlastnosti, ale zároveň aj obmedzený vnútorný priestor. Prechod niektorých BMW na predný pohon má preto logiku. Napríklad typ Active Tourer spadajúci pod rad 2 dokáže ponúknuť na praktickom fronte podstatne viac. A nie je tajomstvom, že jeho architektúru prevezme v budúcnosti aj jednotka...


Najnovšie články
Tesla viezla spiaceho vodiča

Zvukové výstražné znamenie v aute sa môže používať len v špecifických situáciách, kedy hrozí nebezpečenstvo. Vodiči však mimoriadne často vytrubujú neoprávnene...

Viete, ako sa má správne používať klaksón?

Tuner hovorí o štvrťmíľovom šprinte za 11,5 sekundy a maximálnej rýchlosti 300 km/h. Okrem mechanických úprav sa venoval aj vzhľadu.

BMW X6 M od G-Power má 750 koní

MPV je natiahnuté o zhruba 24 centimetrov, sedem dielikov pripadá aj na rázvor. Riešením koncových svetiel pripomína väčšieho brata Espace.

Renault Grand Scénic má nový zadok

Fotka brožúry z domáceho trhu prezradila chystané dizajnové úpravy kompaktu. Tie sa uberú rovnakým smerom ako pri väčších súrodencoch.

Mazda3: Facelift bude decentný

Práce na razení dvojkilometrového tunela v masíve Čebraťa približne pred rokom zastavili. Svah, kde mal vychádzať, je nestabilný a mohlo by dôjsť k zosuvu pôdy.

D1 pri Ružomberku má byť dostavaná do roku 2020

Taliansky výrobca luxusných športových automobilov má autorizované zastúpenie v Bratislave. Plne funkčná je predajňa i servis.

Na slovenský trh prichádza Maserati
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×