Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Tichý zabijak v aute: Opotrebované tlmiče

VIDEO
Na cestách máme stotisíce áut s neúčinnými tlmičmi, predstavujúce nebezpečenstvo pre svoju posádku aj pre ostatných. Ako sa táto chyba prejavuje a ako ju odhaliť?
10 46 príspevkov 18.01.2016 / Redakcia AUTO BILD

Úlohou tlmičov pruženia automobilov je tlmiť kmitanie karosérie voči pohyblivým častiam podvozkového mechanizmu. Proti ich práci pritom pôsobí najmä hmotnosť vozidla a cestné nerovnosti. Pri jazde po akomkoľvek povrchu sa preto prakticky nezastavia a tak niet divu, že takéto dlhodobé zaťaženie vedie k ich postupnému opotrebúvaniu, čo samozrejme znamená znižovanie ich účinnosti.

Skúška brzdnej dráhy: pneumatiky automobilu s opotrebovanými tlmičmi (vzdialenejší) strácajú kontakt s vozovkou. Pri odskoku kolesa okamžite reaguje aj ABS, ktoré uvoľňuje príslušnú brzdu. Brzdná dráha z rýchlosti 50 km/h sa pri porovnaní s vozidlom s dobrými tlmičmi predĺžila o 3,5 metra 10 fotografií v galérii Skúška brzdnej dráhy: pneumatiky automobilu s opotrebovanými tlmičmi (vzdialenejší) strácajú kontakt s vozovkou. Pri odskoku kolesa okamžite reaguje aj ABS, ktoré uvoľňuje príslušnú brzdu. Brzdná dráha z rýchlosti 50 km/h sa pri porovnaní s vozidlom s dobrými tlmičmi predĺžila o 3,5 metra

Najčastejšou príčinou horšieho technického stavu tlmiča je postupný únik jeho náplne – oleja okolo piestnice, ktorý sa následne usádza zvonku na jeho plášti, kde vytvára mastný film. Práve pozvoľná strata účinnosti je pre vodičov zradná a len máloktorí z nich sú schopní posúdiť, či svojim stavom ešte vyhovujú, alebo už predstavujú pri jazde bezpečnostné riziko. Náhla porucha tlmiča, býva veľmi zriedkavá.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama
Podľa odhadov jazdí po našich cestách približne 15 percent automobilov s opotrebovanými, alebo inak chybnými tlmičmi pruženia. To je takmer pol milióna vozidiel! Takýmto pojazdným rizikám sa pritom dá zabrániť úplne jednoduchou kontrolou na špeciálnom skúšobnom stanovisku – prvou najneskôr po 80 000 kilometroch od novoty a potom každých 20 000 km.

Dezén pneumatiky: ak je behúň plášťa miestami opotrebený oveľa výraznejšie než inde, je to takmer istý dôkaz opotrebovaných tlmičov 10 fotografií v galérii Dezén pneumatiky: ak je behúň plášťa miestami opotrebený oveľa výraznejšie než inde, je to takmer istý dôkaz opotrebovaných tlmičov

Aké nebezpečenstvá v tomto smere hrozia, názorne ukazuje porovnanie dvoch automobilov – jeden má na zadnej náprave nové tlmiče, druhý opotrebované. Ten v horšom stave síce dráhu, ktorú mu v zákrute predpísalo natočenie volantu ako-tak dodržiava, je to však najmä vďaka ESP a zreteľne pri tom stráca smerovú stabilitu. Ešte horšie je jeho brzdenie, keď z rýchlosti 50 km/h zastaví až o celú dĺžku auta ďalej než jeho súper v dobrom stave. A práve to môžu byť metre, ktoré v kritickej situácii rozhodujú o všetkom.

Viac informácií o tom, ako sa opotrebované tlmiče prejavujú nájdete v galérii a tiež v nasledujúcom videu:

Vplyv opotrebených tlmičov na zmenu jazdných vlastností

Hodili ste niekedy gumenú loptičku o stenu? Tak to poznáte, skáče, skáče a ešte stále skáče. Presne tak by sa správali aj pružiny na podvozku, ak by tam neboli tlmiče, ktoré ich výchylky oboma smermi znižujú. Problémom však je, že ich tlmiaci účinok je s časom stále menší a príslušné kolesá začínajú odskakovať a strácať kontakt s cestou. Samozrejme s vážnymi následkami pre bezpečnosť jazdy:

- Predlžuje sa brzdná dráha, zvlášť na cestách s nerovným povrchom
- Znižuje sa smerová tuhosť danej pneumatiky, čo zhoršuje správanie sa auta v zákrutách
- Zvyšuje sa riziko aquaplaningu, ktorý navyše nastupuje skôr
- Bezpečnostné systémy ako ABS, alebo ESP pracujú so zníženou účinnosťou
- Zvyšuje sa opotrebenie pneumatík aj ďalších častí podvozku


Najnovšie články
EÚ vyšetruje 4 štáty, ktoré nedali VW pokutu

Upravená verzia S500 je pomenovaná Diospyros podľa ebenovníka. S kráľovsky pôsobiacim vnútrom vozidla kontrastuje exteriér.

Carlsson chce konkurovať kabriu Maybach

Prichádzajúca generácia limuzíny by mala stáť na architektúre GA-L a disponovať balíkom najmodernejších technológií.

Lexus predstaví nový sedan LS v Detroite

PRVÁ JAZDA Vyskúšali sme si tri agregáty v modernizovanom kompakte Seat: zážihový a dva vznetové. Jeden z nich dostal prepracovanú technológiu.

Omladený Leon sa vyrovnáva SUV Ateca

Predaj vozidiel v Rusku dlhodobo klesá, prvou výnimkou sa po dvoch rokoch stal október. Najpredávanejšie modely sa vyrobili na domácej pôde.

Predaj áut v Rusku po dvoch rokoch vzrástol

Na sklonku budúceho roka sa začnú dodávať prvé kusy kupé vo verzii Première Edition, ktorej výroba bude obmedzená na 1 955 exemplárov.

Alpine upozorňuje na špeciálny model

Každému vodičovi sa aspoň raz za život pritrafí situácia, keď príde k miestu, kde odstavil auto a ono je fuč. Buď boli v hre dlhoprstí alebo polícia. Pozrieme...

Vianočné trhy: Pozor, tu vám odtiahnu auto
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×