Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Mercedes A45 AMG: Návrat kráľa

JAZDA Omladený hatchback z Affalterbachu je opäť najsilnejším vo svojej kategórii. Čo sa na ňom zmenilo počas faceliftu?
39 37 príspevkov 14.01.2016 / Marek Pokrývka

Ešte pred nejakými desiatimi rokmi platilo, že etalónom medzi hot-hatchmi bol Volkswagen Golf GTI. Zástupcovia tohto segmentu boli vcelku dostupní, mali výkon okolo dvesto koní a pohon predných kolies. Odvtedy sa však trh výrazne zradikalizoval. Viacero modelov prišlo s pohonom 4x4 a početnosťou stád pod kapotou sa začali šplhať k dvojnásobku bývalého štandardu.

Mercedes-AMG A45 po medzigeneračnej úprave 39 fotografií v galérii Mercedes-AMG A45 po medzigeneračnej úprave

Svätým grálom kategórie sa v roku 2013 stala trieda A od trojcípej hviezdy, ktorá dostala vo vyhotovení Mercedes-AMG A45 dvojlitrový turbomotor dosahujúci 265 kW (360 k). Koncom roka 2014 však prišiel konkurent od Audi: jeho model RS3 ukradol Áčku titul najsilnejšieho auta v segmente. Odpoveď zo Stuttgartu na seba nenechala dlho čakať: v rámci modernizácie Mercedes svoj horúci hatchback posilnil a korunu si vzal späť. Zisťovali sme, aká je omladená verzia kompaktu naživo.

Hatchback s drsným bodykitom

Medzigeneračná úprava modelu A45 sa uberala rovnaký smerom ako v prípade klasických variantov. Čo sa teda na ňom počas faceliftu zmenilo? V prvom rade grafika svetiel na oboch koncoch, okrem toho však hatchback dostal aj kompletne odlišný predný nárazník s charakteristicky tvarovanou centrálnou priečkou. Mercedes ešte obmenil jeho kolesá a to je prakticky všetko.

Agresívny vzhľad hatchbacku podčiarklo strešné krídlo 39 fotografií v galérii Agresívny vzhľad hatchbacku podčiarklo strešné krídlo

Ako možno vidieť na bielom exemplári, ktorý sme mali k dispozícii, ostro tvarovaný bodykit automobilu obsahuje viacero dielcov lakovaných čiernou farbou. Aj vďaka tomu pôsobí skutočne drsne. Jeho agresívny vzhľad v našom prípade podčiarklo veľké strešné krídlo, členitý difúzor a tiež brzdové strmene lakované výraznou červenou farbou. Kráľ kompaktov napriek tomu nepôsobí nejako prehnane ovešaný, napríklad Honda Civic Type R má exteriérovej „bižutérie“ podstatne viac.

Vo vnútri nemeckého vozidla je po modernizácii na prvý pohľad všetko po starom, ale zopár rozdielov sa predsa nájde. Napríklad volant s logom AMG a zvýraznenou stredovou pozíciou je celkom nový. Mimochodom, aj vďaka bočným častiam čalúneným alcantarou sa drží veľmi dobre.

Na prvý pohľad je vo vnútri vozidla všetko po starom 39 fotografií v galérii Na prvý pohľad je vo vnútri vozidla všetko po starom

Okrem toho je v interiéri hatchbacku osempalcový centrálny displej skrývajúci aktualizovanú verziu multimediálneho systému a tiež odlišný volič prevodovky doplnený otočným ovládačom jazdných režimov. Oba tieto dielce sú známe z iných modelov nesúcich podpis Affalterbachu. Logo tamojšej divízie vyrazené do hlavice „joysticku“ dáva autu prémiový punc.

Šialená rýchlosť i soundtrack

Ako sme už spomínali, jedným z hlavných bodov facefiltu bol návrat titulu najsilnejšieho hatchbacku do rúk trojcípej hviezdy. Keďže model RS3 od Audi prekonal originálnu verziu A45 iba o sedem plnokrvníkov, Mercedes nebol nútený veľmi prikladať do ohňa. Štyrom kruhom sa však rozhodol nadeliť ešte dvojnásobok, svoju opätovnú korunováciu teda spečatil prírastok 21 konských síl. Prepĺňaný štvorvalec má teraz špičkové parametre 280 kW (381 k) a 475 Nm.

Štvorvalec upevnil pozíciu najvyššieho litrového výkonu 39 fotografií v galérii Štvorvalec upevnil pozíciu najvyššieho litrového výkonu

Na papieri vyzerajú tieto čísla skutočne úctyhodne, dvojliter vďaka nim upevnil svoju pozíciu rekordéra z hľadiska litrového výkonu. Subjektívne však ide o príliš malé percento na to, aby ho bolo skutočne výrazne cítiť. Nemecký hot-hatch bol totiž už v minulosti pekelne rýchly. Po omladení je jeho reálna dynamika ešte lepšia, ale skôr by sme to pripísali na vrub prevodovke než motoru. Tá má kratšie naskladané stupne a upravený softvér, vďaka čomu pracuje rýchlejšie.

Svižnosť tohto auta v priamom smere je naozaj šialená, najmä pri použití kontrolovaného rozjazdu. Ten je ešte agresívnejší než bol v minulosti. Prirovnať ho možno k vystreleniu katapultom, ktorý vás dostane z cifry 0 kdesi na 50-60 počas jediného žmurknutia. Akoby vám kráľ tresol žezlom po hlave. No následne vôbec nepoľavuje: stovku dokáže zhltnúť už v priebehu 4,2 sekundy. Pred týmto panovníkom padne na kolená valná väčšina áut, ktoré na ceste stretne.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

K tomuto všetkému hrá Mercedes soundtrack, ktorý si nemožno nevšimnúť. Samotný motor sa síce spod kapoty neozýva nijako výrazne, ale výfukové potrubie ho veľmi rado zastúpi. Najmä salvy pri preradení nahor stoja za to. Hatchback vie byť poriadne hlučný a drsný, ale stačí prepnúť jazdný režim a jeho prejav sa upokojí. Vozidlo si tak zachováva každodennú použiteľnosť. Na bežný život je príjemnejšie než nedávno korunovaný vládca áut s predným pohonom, Honda Civic Type R.

Neuveriteľne rýchly v zákrutách

Mimochodom, ani na pravidelné kŕmenie nie je tento model takou katastrofou, ako by si niekto vďaka štítku AMG mohol myslieť. Spotreba je vzhľadom na dynamické schopnosti celkom príjemná. Pri občasnom vybláznení sa treba počítať s ciframi od trinásť do pätnásť litrov, pokojnou jazdou sa dá aj v meste dostať pod desiatku. Mimo neho vie A45 jazdiť ešte za menej. Skúste porovnateľným štýlom jazdiť so štítkom V6 či V8 a za benzín by ste dali nepochybne viac.

Hatchback vie pasažierov zabávať skutočne dobre 39 fotografií v galérii Hatchback vie pasažierov zabávať skutočne dobre

Tento športový kompakt si však málokto kupuje pre to, aby na ňom strávil stovky kilometrov v ekonomickom režime. Mercedes ho stvoril s cieľom zabávať svojich pasažierov. A nasrdený hatchback to vie skutočne dobre, pričom tým nemyslíme iba bleskovú jazdu v priamom smere. Ako bláznivý tento model nielen zrýchľuje, ale aj brzdí a zatáča. V zákrutách dokáže byť naozaj neuveriteľne rýchly. Zachováva si pritom veľkú úroveň neutrálneho správania a dá sa pomerne ľahko ovládať pomocou plynového pedála. Inžinieri z Affalterbachu mu dali kráľovskú výchovu.

Jedným z benefitov nedávneho faceliftu bolo uvedenie adaptívnych tlmičov. Na želanie možno nimi vybaviť aj špičkovú verziu A45. Nami skúšaný exemplár však používal štandardné pruženie, preto bol trochu na nerovnostiach tuhší než by bolo príjemné na každodenné používanie. Ale vzhľadom na jazdné vlastnosti mu to dokážeme odpustiť.

Športový kompakt ako bláznivý brzdí aj zatáča 39 fotografií v galérii Športový kompakt ako bláznivý brzdí aj zatáča

Ešte o štipku lepší hot-hatch

Návrat kráľa v podobe modernizácie hatchbacku Mercedes-AMG A45 sa podaril, opäť ide o najsilnejší automobil vo svojom segmente. Navyše, stále drží titul za najsilnejší sériovo vyrábaný štvorvalec, keďže konkurenčné Audi RS3 má pod kapotou srdce s piatimi valcami.

Formálny výsledok omladenia je teda jasný, aké je ale toto auto v praxi? Nuž, pocitovo sa toho až tak veľa nezmenilo. Nemecký hot-hatch bol už v minulosti perfektný a teraz je ešte o štipku lepší. Zrýchľuje i brzdí ako bláznivý, rád púšťa salvy do výfuku a v zákrutách vie byť pri neutrálnom správaní neuveriteľne rýchly. Napriek tomu si zachováva každodennú použiteľnosť: dokáže byť aj pomerne tichý a jazdiť pod desať litrov na sto.

Mercedes-AMG A45 stojí minimálne 51 660 eur 39 fotografií v galérii Mercedes-AMG A45 stojí minimálne 51 660 eur

Samozrejme, za športový kompakt si zákazníci zaplatia omnoho viac než v prípade bežného variantu triedy A. Kým základný model A160 má v štandardnom cenníku štart na čiastke 22 890 eur, vyhotovenie AMG leží až na sume 51 660 eurodukátov. S príplatkami sa pritom poľahky prešvihne cez 60-tisícovú hranicu. Na druhej strane: za auto s prémiovým puncom a takýmito dynamickými schopnosťami nie je takáto suma nejaká prehnaná. Každodenné zážitky niečo stoja...


Najnovšie články
Ford to opäť rozbalil v továrni Craiova

Revolučná technológia mení reflektory na moderné projektory, ktoré dokážu popri dokonalom ožiarení okolia aj vytvárať rôzne obrazce.

Mercedes-Benz vyvíja digitálne svetlá

Turbodiesel talianskeho sedanu má po zásahoch do elektroniky maximum 162 kW (220 k), jeho krútiaci moment stúpol až na 530 Nm.

BR-Performance posilňuje naftovú Giuliu

Štvordverovému bestselleru chce dať japonský výrobca svojský dizajn, zatiaľ ho naznačil záberom na zadné svetlo.

Toyota Camry bude výrazne emotívnejšia

Automatizované systémy vo vozidlách síce majú slúžiť na zvýšenie bezpečnosti posádky, no nepochopenie ich činnosti zo strany predajcov aj vodičov môže viesť...

Automatizovaná jazda vyvoláva chaos

Mladá Boleslav si pripomína historický typ Trekka, ktorý začala montovať takmer presne pred polstoročím na Novom Zélande.

SUV Škoda, o ktorom ste nikdy nepočuli

Spomaľovacie prahy sú často považované za prostriedok pre bezpečné spomalenie vozidla. To je pravda, no platíme za to cenu, ktorá nie je príliš známa: vysoká...

Retardéry vraj ochraňujú naše životy: Je to omyl!
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×