Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Kia Soul EV Drive Wise: Ruky preč z volantu

Na autách, v ktorých môže byť vodič iba pasažierom už pracuje aj Kia. Do sériovej výroby majú ešte niekoľko rokov, my sme však vyskúšali ako jazdia už dnes.
10 1 príspevok 11.01.2016 / Redakcia AUTO BILD

K automobilkám, ktoré pracujú na možnosti nahradenia šoféra autopilotom patrí aj Kia. Podľa aktuálnych plánov by jej vozidlá mali byť schopné plne autonómnej prevádzky v reálnej cestnej premávke zhruba o 15 rokov. Firma svoj systém automatického ovládania nazvaný ADAS (Advanced Driver Assistance System) vyvíja pod hlavičkou novej dcérskej spoločnosti Drive Wise.

Autonómna Kia Soul je už na nevadských cestách ako doma 10 fotografií v galérii Autonómna Kia Soul je už na nevadských cestách ako doma

Kórejský autopilot využíva ako vstupy rôzne radarové a lidarové (rádiové a svetelné) systémy, ako aj kamery a signál z GPS. Na základe nich je schopný reagovať na rôzne dopravné situácie, prekážky, či nebezpečia na ceste. Ním riadené, plne autonómne automobily majú byť okrem toho tiež schopné komunikovať s inými vozidlami, ako aj s prostredím, kde sa budú pohybovať. Do roku 2018 chce Kia v tomto projekte preinvestovať dve miliardy dolárov.

Testy v plnom prúde

Prvé takéto automobily by mali byť oficiálne uvedené na trh najneskôr v roku 2030. V Nevade už majú povolené testy na verejných komunikáciách a od roku 2020 by tam mali jazdiť čiastočne autonómne. Čo zvláda autopilot v súčasnosti, 14 rokov pred plánovaným uvedením na cesty, a ako jazdí ním vybavená autonómna Kia Soul sme sa presvedčili pri skúšobných jazdách vo firemnom testovacom centre v Kalifornii.

Soul schopný autonómnej jazdy sa od štandardných modelov na prvý pohľad ani nelíši 10 fotografií v galérii Soul schopný autonómnej jazdy sa od štandardných modelov na prvý pohľad ani nelíši

Ako prvý sme preverili systém UAD (Urban Autonomous Driving), ktorého vývoj by mal byť definitívne ukončený v roku 2018. Na základe signálu z GPS a pomocou viacerých snímačov dokáže exaktne určiť polohu auta a s využitím aktuálnych dopravných informácií ho navigovať tak, aby prešlo hustou mestskou premávkou čo najrýchlejšie.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Pri jazde sme automaticky zastavili na „stopke“ a keďže bola cesta voľná, po troch sekundách ideme ďalej. S blížiacim sa semaforom vozidlo komunikuje priamo prostredníctvom vysielača. Okrem toho je možné aj automatické parkovanie, ktoré môže vodič ovládať pomocou multifunkčného kľúča, alebo multifunkčných hodiniek.

Autonómny Soul monitoruje situáciu pred sebou pomocou štyroch kamier a detekcie využívajúcej zvukové aj svetelné vlnenie 10 fotografií v galérii Autonómny Soul monitoruje situáciu pred sebou pomocou štyroch kamier a detekcie využívajúcej zvukové aj svetelné vlnenie

V druhej časti nám Kia predstavila systém HAD (Highway Autonomous Driving). Ako napovedá jeho pomenovanie, je určený pre jazdu po diaľnici. Zaujímavosťou je, že materská značka Hyundai má už dnes niekoľko jeho funkcií v sériovej ponuke.

Systém je založený na radaroch a kamerách a dokáže nasledovať iné vozidlo, udržiavať odstup za ním, ako aj jeho predbiehanie bez aktívnej účasti vodiča. Auto sa ním až do 50 km/h pokojne a spoľahlivo drží vo svojom pruhu, no keď sme zvýšili rýchlosť na 120 km/h, cítiť, že mierne pláva doľava aj doprava. Tu bude musieť Kia isto ešte popracovať.

Soul vie na diaľnici spoľahlivo nasledovať auto pred sebou a udržiavať zvolený jazdný pruh 10 fotografií v galérii Soul vie na diaľnici spoľahlivo nasledovať auto pred sebou a udržiavať zvolený jazdný pruh

Pre autonómnu jazdu po diaľnici je okrem toho vo výbave vozidla systém varujúci pred zápchami, ako aj funkcia núdzového zastavenia, ktorá ho v prípade nastupujúcej únavy alebo infarktu vodiča, rozoznateľného pomocou kamery, čo najskôr navedie na kraj cesty. Ak je potrebná pomoc lekárskej pohotovosti, Soul dokáže pomocou radaru a lidaru nasledovať vpredu idúce auto do nemocnice.

GPS, Radar, laser, aj snímač odtlačku prsta

V aktuálnej verzii Soul využíva ako vstupy štyri kamery vpredu, umiestnené nad predným oknom, vo vonkajších spätných zrkadlách a v maske, laserový lidar (svetelná detekcia) pod predným nárazníkom a SCC radar (rádiová detekcia) nad ním. Vzadu je osadený prijímač GPS, dva radary a kamera. Na základe nich je schopný reagovať na rôzne dopravné situácie, prekážky, či nebezpečia.

Autonómny Soul možno pomocou multifunkčných hodiniek poslať, nech zaparkuje sám 10 fotografií v galérii Autonómny Soul možno pomocou multifunkčných hodiniek poslať, nech zaparkuje sám

Vodič komunikuje s palubným systémom vozidla pomocou priebežne vyvíjaného rozhrania Kia HMI (Human Machine Interface). Vďaka tomu si môže jediným dotykom prsta v priebehu okamihu vyvolať predprogramované nastavenia ako napríklad prehrávanie obľúbenej hudby, nastavenie obvyklej teploty v interiéri, alebo informácie, ktoré chce mať zobrazené pomocou Head-up displeja. Systém sa ovláda gestami, takže pri zmene nastavení nemusí spúšťať oči z vozovky.

Kia chce so svojim autonómnym programom priniesť od roku 2020 do automobilovej budúcnosti predovšetkým zníženie počtu nehôd, menej zápch, lepšiu mobilitu, pokles emisií a v neposlednom rade tiež viac voľného času.

Základné technické údaje

Kia
Typ/Model/Verzia
Soul EV
Motor
Elektrický
Max. výkon (kW(k)/ot./min)
81,4 (110,7)
Max. krútiaci moment
(Nm/ot/min)
285/-
Rozmery d/š/v (mm)
4 140/1 800/1 600
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg)
1 565/-
Max rýchlosť (km/h)
145
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
11,2
Norm. spotreba (kW/h/100 km)
14,7
Dojazd (km)
212

Najnovšie články
Ford to opäť rozbalil v továrni Craiova

Revolučná technológia mení reflektory na moderné projektory, ktoré dokážu popri dokonalom ožiarení okolia aj vytvárať rôzne obrazce.

Mercedes-Benz vyvíja digitálne svetlá

Turbodiesel talianskeho sedanu má po zásahoch do elektroniky maximum 162 kW (220 k), jeho krútiaci moment stúpol až na 530 Nm.

BR-Performance posilňuje naftovú Giuliu

Štvordverovému bestselleru chce dať japonský výrobca svojský dizajn, zatiaľ ho naznačil záberom na zadné svetlo.

Toyota Camry bude výrazne emotívnejšia

Automatizované systémy vo vozidlách síce majú slúžiť na zvýšenie bezpečnosti posádky, no nepochopenie ich činnosti zo strany predajcov aj vodičov môže viesť...

Automatizovaná jazda vyvoláva chaos

Mladá Boleslav si pripomína historický typ Trekka, ktorý začala montovať takmer presne pred polstoročím na Novom Zélande.

SUV Škoda, o ktorom ste nikdy nepočuli

Spomaľovacie prahy sú často považované za prostriedok pre bezpečné spomalenie vozidla. To je pravda, no platíme za to cenu, ktorá nie je príliš známa: vysoká...

Retardéry vraj ochraňujú naše životy: Je to omyl!
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×