Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Autá budú za nás písať aj statusy na Facebook

VIDEO
Na prestížnom veľtrhu spotrebnej elektroniky CES v Las Vegas sa už tradične prezentujú aj automobilky. Čo nové a zaujímavé ukázali tento rok? Aké technologické lahôdky budú už čoskoro súčasťou sériových modelov?
19 2 príspevky 08.01.2016 / Redakcia AUTO BILD

Vzhľadom na zameranie výstavy CES (Consumer Electronics Show) ťažisko expozícií automobiliek tvorí prezentácia toho najmodernejšieho, čo ponúkajú v oblasti palubných multimédií, asistenčných systémov, prípade iných elektronických pomocníkov. Poďme sa teda pozrieť, čo nás z prehliadky najnovšej techniky na štyroch kolesách v Las Vegas tento rok zaujalo najviac.

Dotykové displeje a hudba, či masáž podľa nálady vodiča

Nové Audi A8 sa ukáže najskôr koncom roka, automobilka však prostredníctvom štúdie, vychádzajúcej z konceptu quattro e-tron už teraz ukázala, čo možno očakávať v jeho interiéri. Virtuálny kokpit s digitálnym zobrazením tachometra, pokynov navigácie a ďalších dôležitých informácií je známy už z typov A4 a Q7, podobne ako ďalšia obrazovka v strede palubnej dosky, určená na komunikáciu s multimediálnym systémom. Štúdia z CES však ide ešte o krok ďalej.

foto: Auto BILD 19 fotografií v galérii foto: Auto BILD

Oba displeje sú teraz ešte väčšie, majú uhlopriečku 14,1 palca a sú vyrobené z extrémne tenkých fólií s technikou AMOLED. V spodnej časti stredovej konzoly ich navyše dopĺňa tretí displej, prostredníctvom ktorého sa nastavuje klimatizácia. Rozhranie MMI teda definitívne vyšlo z módy. Všetky dôležité funkcie sa ovládajú cez dotykové obrazovky, ktorých povrch je upravený tak, aby bolo dotyk aj cítiť a podobné senzitívne plochy sa nachádzajú aj na priečkach volantu.

Palubný multimediálny systém je založený na novej modulárnej platforme a dovoľuje prostredníctvom Apple Carplay a Android Auto pripojenie akéhokoľvek smartfónu, či multifunkčných hodiniek. Počas jazdy si tak obe zariadenia môžu bez problémov vymieňať napríklad ciele trasy. Systém je adaptívny a zohľadňuje vodičove preferencie, navyše mu ponúka možnosť hlasového ovládania, ktoré môže mať dosah až na virtuálne úložisko dát.

foto: Auto BILD 19 fotografií v galérii foto: Auto BILD

Od roku 2017 by navyše nová A8, podobne ako typy A4 a Q7 mala byť na cestách v Spojených štátoch schopná komunikovať aj so semaformi. Auto si teda bude môcť nastaviť takú rýchlosť, aby išlo neustále na zelenej vlne, prípadne bude dostupná informácia, ako dlho ešte potrvá, kým sa signál zmení z červeného na zelený. Od rovnakého dátumu by sa tiež mali autá, ktoré sú na ceste blízko k sebe informovať o prípadnom nebezpečenstve, na čo opäť využijú virtuálne úložisko dát – Cloud.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Tým sa však schopnosti pripravovanej vlajkovej lode z Ingolstadtu skončiť nemajú. Nová A8 bude totiž prvým automobilom značky, ktorý dokáže prejsť od asistencie vodičovi až k samostatnému riadeniu. Tieto schopnosti získa vďaka intenzívnemu prepojeniu viacerých kamier, ako aj množstva ďalších snímačov, radarových, laserových aj ultrazvukových.

Aj v takomto vozidle však má stále tú najdôležitejšiu úlohu vodič. Automobilka preto pracuje na systéme nazvanom Audi Fit Driver, ktorý pomocou jednoduchého, na tele umiestneného komponentu, napríklad náramku, dokáže priebežne monitorovať jeho náladu, tepovú frekvenciu, alebo dýchanie. Na základe toho potom palubný systém môže automaticky zareagovať napríklad spustením masážnej funkcie sedadla, nastavením klimatizácie, zmenou vnútorného osvetlenia, či hudby v prehrávači.

Auto, ktoré samo tvorí mapy

Toyota sa na CES pochválila inovatívnym systémom, pomocou ktorého si automobily samé môžu vyvárať mapy a iné podklady pre navigačný systém, detailne zobrazujúce cestu aj jej bezprostredné okolie. Zber údajov zabezpečuje zabudovaná kamera, následne sa preväzujú s dátami GPS a odosielajú sa do virtuálneho úložiska. Tam sa zhromažďujú a pomocou špeciálneho software spracúvajú.

Výsledkom sú mimoriadne detailné mapy, ktoré možno použiť na operatívne výzvy vydávané prostredníctvo navigácie, čo prospeje zvýšeniu bezpečnosti. Kvalita máp by ale mala byť dostatočná aj ako podklad, ktorý bude možné využiť aj pri autonómnej jazde. Ak sa vám teda časom zunuje cesta do práce, auto vás tam raz dovezie aj samo. Robotu však, žiaľ, za vás tak či tak nespraví.

Bez prístrojovej dosky aj zrkadiel

Veľtrh spotrebnej elektroniky si nenechal ujsť ani McLaren, ktorý naň priviezol špeciálne prepracované kupé 675LT, vychádzajúce z limitovanej 500-kusovej série. Automobilka ho pripravila v spolupráci s firmou JVC Kenwood. A čím je superšport, ktorého výroba sa práve skončila taký zaujímavý? Unikátnym strohým interiérom, s plne digitálnym kokpitom pripomínajúcim stíhačku, v ktorom chýbajú akékoľvek prístroje.

foto: Auto BILD 19 fotografií v galérii foto: Auto BILD

Koncept sa pritom od štandardného prevedenia na prvý pohľad ani príliš nelíši. Na rozdiel od neho dostal volant z modelu P1 GTR, head-up displej, ktorý dôležité údaje premieta vodičovi priamo do jeho zorného uhla a tri kamery, spojené s obrazovkou integrovanou do strešného čalúnenia, čím sa nahrádzajú spätné zrkadlá. Na volante sú zachované aj pôvodné tlačidlá IPAS a DRS, v tomto prípade však neslúžia na rýchle prestavenie auta priamo na okruhu, ale práve na ovládanie funkcií displeja.

S dronom na chrbte

Rinspeed Etos po konštrukčnej stránke vychádza z kupé BMW i8, využíva hlavne jeho hybridný pohonný agregát, Švajčiari mu však dali inú, vlastnú karosériu. Úplne odlišný od bavorskej automobilky je aj spôsob, akým pristúpili k tvorbe konceptu pre CES. Predstavujú ním svoj pohľad na pohon, prevádzku a najmä autonómnu jazdu v jednom.

foto: Auto BILD 19 fotografií v galérii foto: Auto BILD

Modernou technikou naplnené kupé využíva osem kamier, ktoré počas jazdy nepretržite monitorujú jeho okolie, navigáciu komunikujúcu s dopravnými zariadeniami, ako sú napríklad semafory a pre prípad potreby je k dispozícii aj dron, bežne odstavený na zadnej kapote. Palubný systém okrem toho zbiera informácie všetkými dnes dostupnými kanálmi, takže auto je v istej miere schopné aj autonómnej jazdy.

V podobnom duchu ako exteriér sa nesie aj vnútro konceptu, ktoré na prvý pohľad snáď ani nepripomína automobil. Volant je zredukovaný na dva výseky kruhu v tradičnej polohe „trištvrte na tri“, doplnené ovládacím panelom v strede, čím dostal atypický hranatý tvar a navyše ho možno axiálne zasunúť do palubnej dosky. Vodičovi sa dôležité informácie zobrazujú na širokouhlom monitore s uhlopriečkou 21,5 palca a aby sa spolujazdec nenudil, taký istý je okrem toho osadený aj pred ním.

Gestá, hlasy a bezdrôtové nabíjanie

Volkswagen ukázal v Las Vegas koncept e-Golf Touch, ktorého kokpit dovoľuje ovládanie viacerých funkcií palubných systémov bezdotykovo, iba pomocou pohybu rúk. S najväčšou pravdepodobnosťou naznačuje, s čím príde faceliftovaný model, ktorého debut je plánovaný v priebehu tohto roka. Samotná automobilka to síce nepotvrdila, no uvádza, že použitá technika príde do sériovej výroby už čoskoro.

foto: Auto BILD 19 fotografií v galérii foto: Auto BILD

Aktuálny e-Golf Touch vychádza z minuloročného konceptu Golf R Touch, no využíva novú dotykovú a na gestá reagujúcu obrazovku veľkosti 9,2 palca, s rozlíšením 1280 x 640 pixlov. Samotné ovládanie je však stále riešené kombinovane. To znamená, že priamo na displeji sa nachádzajú dve programovateľné virtuálne tlačidlá – plôšky reagujúce na dotyk a vedľa neho sú ešte štyri fyzické tlačidlá základných funkcií aj jeden otočný volič.

Okrem spomenutých spôsobov je možné vybrané pokyny zadávať i hlasom. Prepracovanú verziu tohto spôsobu ovládania ponúkne Volkswagen už začiatkom tohto roka, pričom vylepšenia sú zahrnuté aj v koncepte e-Golf Touch. Najužitočnejšou novinkou je zobrazovanie hlasových povelov na displeji, užívateľ teda vidí, ktoré povely môže v danej situácii použiť. Hlasová voľba sa okrem toho už po novom neaktivuje tlačidlom, ale pokynom „Hallo Volkswagen“.

VW e-Golf Touch 19 fotografií v galérii VW e-Golf Touch

Veľmi užitočným doplnkom, ktorým sa koncept prezentuje, je možnosť induktívneho, teda bezkontaktného nabíjania mobilných telefónov. Vpredu je to možné v priehradke na stredovej konzole, vzadu je na to určená špeciálna schránka v lakťovej opierke sedadla. Okrem toho je auto vybavené tiež novým USB konektorom typu C, ktorý dovoľuje prenos dát vyššou rýchlosťou než bolo bežné doteraz.

Aby však cestujúci, uchvátení možnosťami nabíjania a pripojenia svojich telefónov komunikovali aj navzájom, Volkswagen pracuje na zlepšení zrozumiteľnosti rozhovoru medzi vodičom a spolujazdcom, s pasažiermi sediacimi na zadnom sedadle. Ich reč sa teda sníma mikrofónom hands-free systému a prenáša sa aj pomocou zadných reproduktorov audiosústavy.

Volkswagen chce tiež už čoskoro ponúknuť vodičovi možnosť uložiť si osobné nastavenia multimediálneho systému na vlastné konto vo virtuálnom úložisku dát a použiť ich vo vzájomne kompatibilných vozidlách. Veľmi zaujímavou možnosťou bude i komunikácia vozidla so sociálnymi sieťami. V budúcnosti by sa tak mohlo na twitterovom, či facebookovom konte vodiča, ktorý sa dostal do zápchy, automaticky objaviť ospravedlnenie, že príde do cieľa cesty neskôr.


Najnovšie články
Hyundai avizuje športový koncept RN30

Prototyp VBB-3 s výkonom asi tritisíc koní šiel na soľnom jazere maximálnou rýchlosťou 576 km/h, finálny výsledok sa však počíta priemerom z dvoch jázd.

Venturi prekonalo elektrický rekord

Starostlivý majiteľ na svojej Škode 100 najazdil len 17 000 kilometrov a potom ju zamkol v garáži. Po 35 rokoch uzrela svetlo sveta a žiari ako nová.

Skvost skrytý v garáži: Škoda 100 z roku 1970

Úsek D3 Svrčinovec – Skalité sa stavia v polovičnom profile, v dĺžke 11 265 metrov.

Dostavba úseku D3 má polročný sklz

Citroën C5 je na pohľad pomerne nenápadné auto, v útrobách však skrýva unikátne hydropneumatické pruženie, vďaka čomu sa mu komfortom len ťažko čosi vyrovná...

Jazdený Citroën C5: To najpohodlnejšie čo sa dá

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na sobotu 24. septembra 2016. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

S kompresorovým balíkom HPE800 šprintuje luxusné SUV na stovku za asi päť sekúnd a vydáva úctyhodný rachot.

Hennessey: Rýchly obor Escalade
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×