Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Dieselgate: VW musí odkúpiť až 115 000 áut

Koncernu Volkswagen okrem miliardových pokút hrozí, že bude musieť odkúpiť tisíce vozidiel s nelegálnym softvérom. Náklady na aféru sa tak môžu vyšplhať do astronomických výšok.
2 32 príspevkov 07.01.2016 / Redakcia AUTO BILD

Aféra so zmanipulovanými riadiacimi jednotkami dieselových vozidiel bude stáť koncern Volkswagen pravdepodobne desiatky miliárd dolárov a k tejto sume pravdepodobne pribudne aj odškodné zo záplavy hromadných žalôb v USA.

Podľa informácií Süddeutsche Zeitung bude musieť koncern v USA odkúpiť približne 115 000 vozidiel. Majiteľom bude musieť vrátiť sumu zodpovedajúcu kúpnej cene alebo im poskytnúť nové autá s výraznou zľavou. S vysokými nákladmi musí VW počítať aj v prípade ostatných zhruba 580 000 vozidiel v USA, nakoľko urýchlené zvolávanie zrejme nebude možné. Koncern totiž počíta s aj s rozsiahlejšími úpravami, ktoré si vyžiadajú dlhšie čakacie lehoty v servisoch. Navyše VW sa zatiaľ nedohodol s americkými úradmi o spôsobe odstránenia nelegálneho softvéru, ktorý dokáže zmanipulovať výsledky emisných testov.

Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime, úprava: AUTO BILD.SK 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime, úprava: AUTO BILD.SK

Americký Úrad pre ochranu životného prostredia (EPA) stále nie je spokojný s navrhovanými riešeniami. „EPA aj naďalej trvá na tom, aby VW vypracoval účinné a primerané riešenia tak rýchlo, ako je to len možné,“ vyhlásil úrad v stredu 6. januára. Šéf značky VW Herbert Diess je presvedčený, že koncern v nadchádzajúcom období získa súhlas zodpovedných úradov v USA, s ktorými naplno spolupracuje. VW musí do polovice januára predložiť balík riešení aj kalifornskému úradu pre ochranu ovzdušia CARB.

Miliardová pokuta a záplava žalôb

Zvolávacou akciou sa však aféra nekončí. Podľa agentúry Reuters hrozí koncernu pokuta až do výšky 48 miliárd dolárov (44,68 miliardy eur). Analytici si však myslia, že výška pokuty bude napokon nižšia, ako to dokazujú aj skúsenosti z minulosti. „Nie je ničím nezvyčajné, že EPA spočiatku požaduje veľmi vysoké sumy, ktoré však po vyjednávaní zníži,“ cituje portál AUTO BILD odborníka na americkú ekologickú legislatívu z Kolínskej univerzity Kirka Junkera.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

K pokute sa pridružia aj nákladné súdne spory, napríklad, aj samotné americké ministerstvo spravodlivosti žaluje VW za porušenie zákona o čistote ovzdušia (Clean Air Act). Spojené štáty sú známe hromadnými žalobami proti ľubovoľnej korporácii, nielen automobilovej, z ktorých dokážu právnici pre svojich klientov vybojovať miliónové odškodné. Len kalifornské súdy evidujú až 500 hromadných žalôb, ktoré pre VW predstavujú vysoké finančné riziko.

Ilustračná snímka 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka

Ďalšie náklady padnú na plecia Wolfsburgu vo forme prepadu predaja v USA. Len v decembri 2015 sa tu predalo približne 31 000 vozidiel, čo predstavuje medziročný pokles o deväť percent. A v novembri spadol predaj o štvrtinu. Dodatočnú ranu zasadili aj akciové trhy. Po zverejnení správy o žalobe ministerstva spravodlivosti klesli akcie VW o sedem percent na 118 eur a po informáciách o nútenom odkúpení vozidiel o ďalších takmer šesť percent pod 112 eur. Tento vývoj pochopiteľne vytvoril ďalšiu trhlinu vo finančnom majetku európskej automobilovej jednotky.

Do kauzy sa zapoja aj predstavitelia Vyšehradskej skupiny (ČR, SR, Poľsko, Maďarsko), ktorí sa v pondelok 11. januára stretnú na českom ministerstve dopravy. Podľa informácií ministerstva budú rokovať o ďalšom postupe v kauze VW a vymenia si informácie o dôsledkoch aféry pre jednotlivé krajiny. Ich cieľom bude navrhnúť opatrenia tak, aby boli v súlade s právnym rámcom EÚ a zmiernili dopady na majiteľov dotknutých vozidiel na minimum.


Najnovšie články
Tínedžer zničil mamino luxusné SUV

Pretekársky model má za sebou iba 109 kilometrov. Pod jeho vysokú cenu sa podpísala špičková dynamika i výborný stav.

Na predaj je exkluzívne Porsche 924 GTR

Špičková verzia kupé dostala jedovatý zelený lak, drsný bodykit, riadenie zadnej osi a maximálny výkon 430 kW (585 k).

Mercedes-AMG GT R: Nemecká beštia

Podľa komisárky pre vnútorný trh nie je čestné, ak sa VW ukrýva za právne kľučky. "Nie je mojou úlohou radiť Volkswagenu. No správať sa k spotrebiteľom...

Brusel vyzýva VW k odškodneniu spotrebiteľov v Európe

Otvorený model GT12 je exkluzívnym produktom divízie Q, ktorý sa nebude sériovo vyrábať. Jediný kus vznikol na konkrétnu objednávku.

Aston odhalil svoj najsilnejší roadster

VAŠA TÉMA Vyhradené parkovacie miesta či státie na chodníku pozdĺž žltej súvislej čiary. Kedy polícia vozidlo odtiahne a kedy použije papuču?

Ako parkovať, aby vám neodtiahli vaše auto?

Dráma menom brexit otriasla finančnými a akciovými trhmi, ropa však klesla len minimálne a palivá dokonca vzrástli. Napriek tomu by mohli maloobchodné ceny...

Palivá budú mierne lacnejšie
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×