Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Dieselgate: VW musí odkúpiť až 115 000 áut

Koncernu Volkswagen okrem miliardových pokút hrozí, že bude musieť odkúpiť tisíce vozidiel s nelegálnym softvérom. Náklady na aféru sa tak môžu vyšplhať do astronomických výšok.
2 32 príspevkov 07.01.2016 / Redakcia AUTO BILD

Aféra so zmanipulovanými riadiacimi jednotkami dieselových vozidiel bude stáť koncern Volkswagen pravdepodobne desiatky miliárd dolárov a k tejto sume pravdepodobne pribudne aj odškodné zo záplavy hromadných žalôb v USA.

Podľa informácií Süddeutsche Zeitung bude musieť koncern v USA odkúpiť približne 115 000 vozidiel. Majiteľom bude musieť vrátiť sumu zodpovedajúcu kúpnej cene alebo im poskytnúť nové autá s výraznou zľavou. S vysokými nákladmi musí VW počítať aj v prípade ostatných zhruba 580 000 vozidiel v USA, nakoľko urýchlené zvolávanie zrejme nebude možné. Koncern totiž počíta s aj s rozsiahlejšími úpravami, ktoré si vyžiadajú dlhšie čakacie lehoty v servisoch. Navyše VW sa zatiaľ nedohodol s americkými úradmi o spôsobe odstránenia nelegálneho softvéru, ktorý dokáže zmanipulovať výsledky emisných testov.

Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime, úprava: AUTO BILD.SK 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime, úprava: AUTO BILD.SK

Americký Úrad pre ochranu životného prostredia (EPA) stále nie je spokojný s navrhovanými riešeniami. „EPA aj naďalej trvá na tom, aby VW vypracoval účinné a primerané riešenia tak rýchlo, ako je to len možné,“ vyhlásil úrad v stredu 6. januára. Šéf značky VW Herbert Diess je presvedčený, že koncern v nadchádzajúcom období získa súhlas zodpovedných úradov v USA, s ktorými naplno spolupracuje. VW musí do polovice januára predložiť balík riešení aj kalifornskému úradu pre ochranu ovzdušia CARB.

Miliardová pokuta a záplava žalôb

Zvolávacou akciou sa však aféra nekončí. Podľa agentúry Reuters hrozí koncernu pokuta až do výšky 48 miliárd dolárov (44,68 miliardy eur). Analytici si však myslia, že výška pokuty bude napokon nižšia, ako to dokazujú aj skúsenosti z minulosti. „Nie je ničím nezvyčajné, že EPA spočiatku požaduje veľmi vysoké sumy, ktoré však po vyjednávaní zníži,“ cituje portál AUTO BILD odborníka na americkú ekologickú legislatívu z Kolínskej univerzity Kirka Junkera.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

K pokute sa pridružia aj nákladné súdne spory, napríklad, aj samotné americké ministerstvo spravodlivosti žaluje VW za porušenie zákona o čistote ovzdušia (Clean Air Act). Spojené štáty sú známe hromadnými žalobami proti ľubovoľnej korporácii, nielen automobilovej, z ktorých dokážu právnici pre svojich klientov vybojovať miliónové odškodné. Len kalifornské súdy evidujú až 500 hromadných žalôb, ktoré pre VW predstavujú vysoké finančné riziko.

Ilustračná snímka 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka

Ďalšie náklady padnú na plecia Wolfsburgu vo forme prepadu predaja v USA. Len v decembri 2015 sa tu predalo približne 31 000 vozidiel, čo predstavuje medziročný pokles o deväť percent. A v novembri spadol predaj o štvrtinu. Dodatočnú ranu zasadili aj akciové trhy. Po zverejnení správy o žalobe ministerstva spravodlivosti klesli akcie VW o sedem percent na 118 eur a po informáciách o nútenom odkúpení vozidiel o ďalších takmer šesť percent pod 112 eur. Tento vývoj pochopiteľne vytvoril ďalšiu trhlinu vo finančnom majetku európskej automobilovej jednotky.

Do kauzy sa zapoja aj predstavitelia Vyšehradskej skupiny (ČR, SR, Poľsko, Maďarsko), ktorí sa v pondelok 11. januára stretnú na českom ministerstve dopravy. Podľa informácií ministerstva budú rokovať o ďalšom postupe v kauze VW a vymenia si informácie o dôsledkoch aféry pre jednotlivé krajiny. Ich cieľom bude navrhnúť opatrenia tak, aby boli v súlade s právnym rámcom EÚ a zmiernili dopady na majiteľov dotknutých vozidiel na minimum.


Najnovšie články
Tesla viezla spiaceho vodiča

Zvukové výstražné znamenie v aute sa môže používať len v špecifických situáciách, kedy hrozí nebezpečenstvo. Vodiči však mimoriadne často vytrubujú neoprávnene...

Viete, ako sa má správne používať klaksón?

Tuner hovorí o štvrťmíľovom šprinte za 11,5 sekundy a maximálnej rýchlosti 300 km/h. Okrem mechanických úprav sa venoval aj vzhľadu.

BMW X6 M od G-Power má 750 koní

MPV je natiahnuté o zhruba 24 centimetrov, sedem dielikov pripadá aj na rázvor. Riešením koncových svetiel pripomína väčšieho brata Espace.

Renault Grand Scénic má nový zadok

Fotka brožúry z domáceho trhu prezradila chystané dizajnové úpravy kompaktu. Tie sa uberú rovnakým smerom ako pri väčších súrodencoch.

Mazda3: Facelift bude decentný

Práce na razení dvojkilometrového tunela v masíve Čebraťa približne pred rokom zastavili. Svah, kde mal vychádzať, je nestabilný a mohlo by dôjsť k zosuvu pôdy.

D1 pri Ružomberku má byť dostavaná do roku 2020

Taliansky výrobca luxusných športových automobilov má autorizované zastúpenie v Bratislave. Plne funkčná je predajňa i servis.

Na slovenský trh prichádza Maserati
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×