Toho Nový Čas oslovil v súvislosti s novou normou platnou od 1. novembra. Tá prikazuje developérom vybudovať pri novostavbách vyšší počet parkovacích miest v závislosti od počtu izieb. V praxi to bude znamenať, že klienti si budú spolu s bytom kupovať aj príslušný počet stojísk. Podľa Kaliského má norma viacero nedostatkov. Stojiská by sa mali vypočítavať na základe počtu osôb v byte a nie na základe jeho rozlohy. Pozitívom je, že sa znížia ceny parkovacích miest.
Architekt Branislav Kaliský, ktorý projektoval napríklad nákupné centrum Eurovea na nábreží Dunaja, priznáva, že situácia s parkovaním v hlavnom meste je katastrofálna. Aj keď súhlasí s vyšším počtom stojísk, norma má podľa neho viacero nedostatkov. „Chybou je, že pred schválením neprešla potrebnou analýzou. Myslím si, že pre novostavby vo frekventovanom centre mesta mali platiť iné podmienky ako v iných mestských častiach, kde nie je až taký problém s parkovaním,“ vysvetľuje architekt. Keďže norma platí iba pár dní, je okolo nej stále veľa otáznikov - nie je jasné, či noví majitelia budú môcť stojiská predať, alebo koľko budú developéri za miesta účtovať.
Najväčším nedostatkom je však podľa architekta systém vypočítavania parkovacích miest. Tie by sa mali odrážať od počtu obyvateľov bytu a nie od jeho plochy. „Je nelogické, aby sa stojiská odvíjali od počtu izieb v byte. Norma navyše ani presne nedefinuje rozlohu 1-izbového alebo 3-izbového bytu,“ myslí si architekt. Od normy si naopak sľubuje zníženie cien za státie, ktoré sa v súčasnosti pohybujú až na úrovni 15- až 20-tisíc eur. „Parkovacie miesta sú prehnane drahé. Dúfam, že norma prinúti developérov, aby miesta predávali za nižšiu cenu alebo priamo s bytom,“ uzavrel Kaliský.