Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Slovák prerobil Kačicu tak, že už nezhrdzavie

Pán Švihran hľadal nejakého technicky jednoduchého veterána. Celkom logicky skončil pri Citroëne 2CV, prezývanom kačica. Nezostalo však pri jednom, dnes má už doma staré Citroëny hneď tri.
13 28 príspevkov 06.01.2016 / Redakcia AUTO BILD

„Od mladi som túžil mať nejakého veterána. Nebolo to však možné, boli iné priority – byt, rodina, práca... Nebolo času, ani peňazí. Konečne som sa k tomuto krásnemu hobby dostal až na dôchodok. Keďže som však bol v tom začiatočník, chcel som nejaké jednoduché auto. Hoci som sa v autách rýpal od mladosti, netrúfal som si hneď na čosi zložité. Predsa len, tieto staršie autá majú isté úskalia“, skromne spomína šťastný majiteľ troch starých Citroënov.

Z nuly na sto za jeden deň – napriek tomu sa budete počas jazdy usmievať nielen vy, ale aj všetci ostatní účastníci premávky, ktorých počas cesty stretnete 13 fotografií v galérii Z nuly na sto za jeden deň – napriek tomu sa budete počas jazdy usmievať nielen vy, ale aj všetci ostatní účastníci premávky, ktorých počas cesty stretnete

„Prvú kačicu som si kúpil v roku 1998. Prešla kompletnou rekonštrukciou a začali sme so ženou chodiť po zrazoch. Moja dcéra s vnučkou však chceli chodiť s nami a pýtali sa, či by som nemohol zadovážiť také pekné auto aj pre nich. Raz, v roku 2000 som bol v Rakúsku kúpiť akúsi súčiastku na svoju 2CV a vrátil som sa - s druhou kačicou“, hovorí pán Ján so šibalským úsmevom na tvári. „Paradoxne, ako mladý chalan som raz videl Citroën 2CV stáť pred veľkým Baťom v Bratislave a povedal som si: takéto auto by som si v živote nekúpil. No a teraz mám hneď dve...“ dodáva so smiechom.

Pôvodným majiteľom tejto kačice bol istý pán Procházka, Rakúšan hovoriaci po česky. Keďže kedysi mal autoservis a v súčasnosti dodáva náhradné diely na staré Citroëny, tak v kontakte sú obaja nadšenci francúzskej značky dodnes. Modro-biela kačica z roku 1972 bola pôvodne červená a bola v úbohom stave.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

„Autá tej doby korodovali už na prospekte“

„Všetko, na čo som sa pozrel, bolo zlé. Keď som ju začal rozoberať, bolo to ešte horšie, ako som si myslel. Našťastie všetko aj dnes dostanete kúpiť, stačilo zavolať pánovi Procházkovi do Rakúska a ísť si pre svoju objednávku. Zo Senca je to 70 kilometrov, tak to nebol problém“, spokojne konštatuje pán Švihran. Začalo sa to kompletným rozobratím auta. U starých vozidiel je najmä nosný rám veľmi náchylný na koróziu.

„Všetky autá tej doby korodovali už na prospekte“ – hovorí majiteľ s úsmevom. Pri takejto rekonštrukcii sa preto vymieňa najskôr rám. Dnes už sú karosérie áut pozinkované, dokonale ošetrené proti korózii. Pri svojej prvej kačici sa pán Švihran, špecialista na nerez, rozhodol pre netradičné riešenie – celú podlahu vyrobil z antikorového materiálu. Bola to však neskutočná práca, preto pri tejto druhej už radšej siahol po klasickejšom pozinkovanom plechu. Aj na tejto kačici však nájdete množstvo dielov ručne vyrobených z nehrdzavejúcej ocele, ktorú by ste na pôvodnom aute nemohli nájsť.

Kufor s objemom 220 litrov ukrýva aj náradie a rezervné koleso. Zadné sedadlá sa dali už vtedy sklopiť 13 fotografií v galérii Kufor s objemom 220 litrov ukrýva aj náradie a rezervné koleso. Zadné sedadlá sa dali už vtedy sklopiť

Po ráme nasledovala výmena tlmičov, náprav, guľových aj zvislých čapov. Potom prišla na rad nová podlaha, nový kufor, všetky plechové diely, ktoré boli zlé, pán Švihran opravil, alebo vymenil za nové. „Keďže som strojár, nerobilo mi to problém. Mám zváračku, karbobrúsky, všetko potrebné náradie. Iba lakovanie som nechal robiť profesionálov.“ Na motore vymenil tesnenia, namontoval novú spojku, spojkové ložisko, vyčistil. Prevodovka fungovala.

Citroën 2CV je auto veľmi lacné na prevádzku. Potrebuje asi iba 2,8 litra oleja do motora a 0,9 litra do prevodovky. Dvojvalcový boxer s objemom 0,6 litra je vzduchom chladený a hoci neoplýva výkonom (20 kW/29 k), vďaka nízkej hmotnosti auta ide pomerne svižne. Maximálne dosahuje 115 km/h, aj spotreba je na veľmi nízkej úrovni – počas cesty do Košíc a naspäť dosiahla iba 5,6 l/100 km. A to sa išlo po diaľnici, rýchlosťou do 100 km/h.

Vzduchom chladený dvojvalec boxer nemá ani rozdeľovač – nahradila ho cievka s dvoma vývodmi a regulátorom namiesto zapaľovania 13 fotografií v galérii Vzduchom chladený dvojvalec boxer nemá ani rozdeľovač – nahradila ho cievka s dvoma vývodmi a regulátorom namiesto zapaľovania

Majiteľ chodí pravidelne na všetky slovenské aj medzinárodné zrazy, nielen značky Citroën. Počas leta trávi takmer každý víkend s rodinou na nejakom veteránskom podujatí. „Na víkend si veru nemusím robiť program. Proste idem na jeden zo zrazov. Stačí sa dopredu nahlásiť, zaplatiť štartovné a máme o zábavu postarané - aj s vnukom, dcérou a manželkou“, hovorí spokojný dôchodca. Jedna z vnučiek už sama šoféruje a na kačici už stihla získať aj ceny za rôzne súťaže.

Tichý motor a nesmierne mäkký podvozok

Rekonštrukcia modro-bielej kačičky majiteľovi zabrala zhruba pol roka, začalo sa na jar a na jeseň už bolo hotové. „Ide to pomerne rýchlo, pokiaľ máte diely. Najhoršie je to s lakovaním, lebo lakovači to berú tak, že veď ty si veteránista, ty máš čas. Teraz sú dôležitejšie veci, tvoje auto musí počkať“, vysvetľuje nám pán majiteľ. Na kačici je krásne biela perleť a modrá metalíza. Bola však táto farebná kombinácia aj pôvodná? „Jeden kolega z Košíc má takúto farbu, ale v opačnom garde – strecha biela a blatníky modré. Aby som nemal také isté auto, tak som to svoje dal nalakovať naopak. Pôvodne však bolo toto auto červené“, priznáva pán Ján.

Unikátne jazdné vlastnosti a nízka hmotnosť robia z jazdy v 2CV neopakovateľný zážitok 13 fotografií v galérii Unikátne jazdné vlastnosti a nízka hmotnosť robia z jazdy v 2CV neopakovateľný zážitok

Nebýva to počas našich reportáží zvykom, ale pán Švihran nám dovolil jeho krásnu kačicu aj riadiť. Štartovanie naľavo pod volantom (ako na Porsche) prebehlo za pomoci sýtiča na prvý krát. Motor reaguje jemne, radenie „kutáčom“ pod volantom si však vyžaduje našu zvýšenú pozornosť – spiatočka je totiž k sebe dopredu a jednotka je ako dvojka u bežných áut, a tak to pokračuje ďalej až ku štvorke. Človek si na to ale zvykne pomerne rýchlo.

Zaujala nás neobvyklá tichosť vzduchom chladeného motora. Majiteľ nám ju aj hneď objasnil – na stene oddeľujúcej motorový priestor od kabíny pre pasažierov totiž obojstranne aplikoval dodatočné akustické tesnenie. Najviac nás však očarili jazdné vlastnosti. Kačica je síce nesmierne mäkká, ale jej podvozok zaručuje za každých podmienok dokonalý kontakt všetkých štyroch kolies s vozovkou. Toto auto je skutočne veľmi ťažké prevrátiť.

Slovo „jednoduchá“ je v prípade kačice na mieste – platí ako pre tvar palubnej dosky... 13 fotografií v galérii Slovo „jednoduchá“ je v prípade kačice na mieste – platí ako pre tvar palubnej dosky...

Pérovanie je uložené pod podlahou, vodorovne. Nenájdete tu teda klasické zvislé tlmiče, ako u bežných áut. V špeciálnom tubuse sú tu dve pružiny, ktoré navzájom spolupracujú. Ďalšou špecialitou sú dva brzdové kotúče, umiestnené vpredu tesne pri motore. Predné kolesá tak nemusia bojovať s neodpruženou hmotou a lepšie kopírujú nerovnosti. Takýchto vychytávok je na kačici omnoho viac, napríklad kapotu vymeníte holými rukami za jednu minútu. Nič netreba šróbovať, stačí len otvoriť a vytiahnuť. Takisto sú urobené aj bočné dvere.

Veľmi komfortné jazdné vlastnosti, jednoduchý a spoľahlivý motor, ľahká montáž a demontáž všetkých dielov karosérie – to všetko urobilo z kačice legendu, ktorej sláva trvá dodnes a láka mnohých fanúšikov po celom svete. Sme radi, že aj u nás má toľko skvelých fanúšikov!


Citroën 2CV

rok výroby 1972

Krajina pôvodu: Francúzsko

Doba výroby: 1948 – 1990

Technické údaje:

motor: vzduchom chladený plochý dvojvalec vpredu • pohon: predných kolies • prevodovka: štvorstupňová manuálna • zdvihový objem: 602 cm³ • najvyšší výkon: 21 kW/29 koní pri 5 750 ot./min. • najvyšší krútiaci moment: 38 Nm pri 3 500 ot./min. • najvyššia rýchlosť: 115 km/h • 0-100 km/h: 35 s • pohotovostná hmotnosť: 560 kg • Rozmery (d/š/ v: 3 830/1 480/1 600 mm •rázvor: 2 400 mm • objem nádrže: 25 l • spotreba: 6 l/100 km



Najnovšie články
Babráci za volantom opäť narobili riadny rozruch

Crashtesty sú dôležitou súčasťou dnešného imidžu automobiliek. Dá sa im však veriť? Zdá sa, že výrobcovia sa postupom času prispôsobili stereotypným skúškam...

Takto nás klamú v oblasti bezpečnosti

Hovorca uviedol, že podiel hybridných a elektrických vozidiel Audi musí výrazne stúpnuť, aby spoločnosť splnila klimatické ciele

Audi chce predávať státisíce elektromobilov

Na počesť legendy predstavilo Lamborghini špeciálnu limitovanú edíciu modelu Aventador. Vyrobených bude len 50 kusov.

Lamborghini si pripomína model Miura

Nedávno debutoval špeciálny Aston Martin, Peugeot 3008 GT a tiež omladená verzia bestselleru Renault Clio.

Koncepty z budúcnosti a skice SUV Škoda

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na sobotu 25. júna 2016. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

So štýlovým doplnkom môže byť aj pekné auto ešte krajšie. Toto príslušenstvo ale nie je ani pekné, ani štýlové, i tak ho ale podaktorí vodiči milujú.

Kuriózne autodoplnky: Na čo tie veci vlastne sú?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×