Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Test: Ktoré autá za vás najlepšie zaparkujú?

Znie to naozaj lákavo, auto si samo vyhľadá voľné miesto a aj tam zaparkuje. Špecializované asistenčné systémy to dnes bežne dokážu. Porovnali sme schopnosti deviatich z nich.
36 23 príspevkov 05.01.2016 / Redakcia AUTO BILD

Autonómna jazda? Už dávno existuje. Minimálne, pokiaľ ide o parkovanie. Usilovné elektromotory otáčajú volantom, zatiaľ čo palubný počítač na displeji zobrazuje nevyhnutné pokyny. „Ruky dolu z volantu. Zaradiť spiatočku.“ Takto – alebo podobne – sa auto samočinne navedie na parkovacie miesto, vodič musí len pridávať plyn a brzdiť. A Mercedes už nepotrebuje ani to. Trieda S prevezme parkovanie kompletne za vás, z vodiča sa tak stáva pasažier.

Na pohľad jednoduchý úkon robí mnohým vodičom problémy. Ani automatika však nebýva neomylná 36 fotografií v galérii Na pohľad jednoduchý úkon robí mnohým vodičom problémy. Ani automatika však nebýva neomylná

No potrebuje to vlastne niekto? Pred piatimi rokmi by sme sa na to opýtali aj my. Medzičasom však tieto zariadenia fungujú tak dobre, že z nich môžu profitovať nielen vodiči, ktorí majú z parkovania paniku. Aj v rámci cien sa toho v ostatných rokoch mnoho pohlo. Najlacnejší parkovací systém v našom teste dostanete už za 400 eur – predražené luxusné nezmysly to teda rozhodne nie sú. No žiaľ, parkovacie automaty bývajú často súčasťou vyšších stupňov výbavy, či balíčkov. A to už nepotrebuje nik.

Takto sme testovali

Skúšobná štrbina, do ktorej malo auto samo zaparkovať, mala dĺžku o 60 cm viac, než Škoda Octavia Combi. To je približne také miesto, aké možno na mestských uliciach nájsť najčastejšie. Test sme uskutočnili v spolupráci s firmou Racelogic, vedúcou spoločnosťou špecializovanou na oblasť vývoja meracích prístrojov s podporou GPS.

Každé vozidlo sme presne zmerali a Matthias Wittpahl preniesol údaje do softvéru 36 fotografií v galérii Každé vozidlo sme presne zmerali a Matthias Wittpahl preniesol údaje do softvéru

V kufríku inžiniera Matthiasa Wittpahla sa nachádza najnovšia generácia meracieho systému VBOX so špeciálnym softvérom na testovanie parkovacích asistentov. Nazbierané údaje o odstupoch sa za pomoci satelitného merania vyhodnocujú s presnosťou jeden centimeter.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

9. miesto: Mini Cooper

Na rozdiel od jazdy to Mini počas parkovania berie radšej pekne pokojne. Čiže – najskôr si pekne nadísť, dostatočne ďaleko od parkovacej medzery, potom rozpoznať dostatok miesta a dať pokyn na zaradenie spiatočky. Vodič by mal systému dopriať aj primerané množstvo času na točenie kolies, v opačnom prípade skončí auto zaparkované nakrivo. Alebo dokonca až na chodníku, ba niekedy sa celý proces jednoducho preruší.

Mini Cooper: Au! Ten, kto tvrdohlavo počúva pokyny parkovacieho asistenta, často skončí až na obrubníku 36 fotografií v galérii Mini Cooper: Au! Ten, kto tvrdohlavo počúva pokyny parkovacieho asistenta, často skončí až na obrubníku

Po šiestich pokusoch si riadenie vyžiadalo krátku prestávku a vykázalo chybu posilňovača – po krátkej prestávke však všetko opäť fungovalo ako má. Oficiálne potrebuje Mini o meter viac ako je jeho dĺžka, v praxi však zvládne aj medzery, ktoré majú iba o 80 cm viac – vtedy však počítajte s parkovacím časom takmer dve minúty a aj viacerými parkovacími pokusmi, aj desiatimi. A to sa k inak svižnému Mini vôbec nehodí. Cena 805 eur je v poriadku – priečne parkovanie však nezvláda.

8. miesto: Hyundai i40 kombi

OK, k ručnej práci hluk akosi patrí. V Južnej Kórei však musí byť poriadne rušno. Podľa informácií výrobcu stačí len 60 cm navyše, aby sa i40 samočinne vtesnala do parkovacej medzery. V praxi to však nefunguje. Pri 80-centimetrovom prídavku už Hyundai rozpozná parkovacie miesto častejšie, iba málokedy však zaparkuje rovno, takmer vždy zostane stáť príliš ďaleko od obrubníka a potrebuje na to mnoho úkonov.

Hyundai i40 potrebuje väčšie medzery, ako sľubuje výrobca. Často zastane nakrivo a príliš blízko k vozidlu vpredu – to by sa ešte mohlo vylepšiť 36 fotografií v galérii Hyundai i40 potrebuje väčšie medzery, ako sľubuje výrobca. Často zastane nakrivo a príliš blízko k vozidlu vpredu – to by sa ešte mohlo vylepšiť

O spoľahlivom a rýchlom samočinnom parkovaní možno hovoriť až od jedného metra navyše. Senzory ale menia pípavý zvuk na neprerušované pískanie príliš spontánne – takže pozor pri posúvaní. Priečne parkovanie i40 neponúka, pri najvyššej výbave Premium vás parkovací asistent vyjde na 800 eur.

7. miesto: BMW 2 Active Tourer

Hoci je BMW športová značka, jej automatické parkovacie služby sú až nešportovo lenivé. Podobne ako pri Mini trvá všetko akosi dlhšie, pri zmene smeru z „dopredu“ na „dozadu“ si MPV dopraje malú prestávku, len aby stíhalo s točením volantu. Predpísaný údaj o veľkosti parkovacej medzery (dĺžka vozidla plus jeden meter) síce dvojka podlieza o 20 cm, výsledok však nie je vždy práve uspokojivý.

BMW 2 Active Tourer: Smetná nádoba v ceste? Dvojka sa rozbehne, ale potom náhle zastaví 36 fotografií v galérii BMW 2 Active Tourer: Smetná nádoba v ceste? Dvojka sa rozbehne, ale potom náhle zastaví

Hoci palubný počítač hlási už po pár úkonoch ukončenie parkovacieho manévru, k obrubníku často ešte pokojne chýba aj 40 cm. Len Mini dokázalo zaparkovať ešte ďalej od chodníka. Cena 807 eur na prvý pohľad vyzerá byť v poriadku, ale Active Tourer vie zaparkovať iba do pozdĺžnych medzier. Nie vždy ale celkom uspokojivo. Sem-tam jeho systém vôbec nezareaguje – za tie peniaze vlastne dostanete pomerne málo.

6. miesto: Peugeot 308

Takmer rovnaký výsledok ako v prípade Audi – a predsa celkom iný. 308 obvykle trafí do medzery očividne horšie ako tento konkurent. Jedno koleso stojí vždy ďaleko od obrubníka, to druhé zasa príliš blízko. Niekedy tak blízko, že nás Francúz doslova núti sa na chodník vydriapať.

Peugeot 308 potrebuje na zaparkovanie iba 60 cm navyše 36 fotografií v galérii Peugeot 308 potrebuje na zaparkovanie iba 60 cm navyše

To sme, samozrejme, neurobili, zato sme mu odpočítali body. Môže byť dôvodom tohto neduhu to, že hatchback potrebuje len o 60 cm navyše? Pozdĺžne aj priečne parkovanie je našťastie dostupné za príplatok len 400 eur – v ponuke je ale iba pre najvyšší stupeň výbavy Allure.

5. miesto: Audi A3 Sportback

Parkovací automat Audi si svoju prácu robí v princípe dobre. Dokonca aj jeho cena 551 eur je v poriadku, keďže parkuje nielen pozdĺžne, ale aj priečne. Je však dostupný iba v spojení s drahším stupňom výbavy Ambiente.

Takto paralelne, žiaľ, Audi nestojí vždy, ďaleko od obrubníka zato často 36 fotografií v galérii Takto paralelne, žiaľ, Audi nestojí vždy, ďaleko od obrubníka zato často

Hatchbacku v praxi stačí medzera, ktorá je o 80 cm dlhšia, ako auto samo. Keď sa však vodič pozrie na výsledok, len potrasie hlavou. Často zaparkuje nakrivo a dosť ďaleko, vyčnievajúc do vozovky. Aspoň že sa nesnaží vyliezť na obrubník, ako Peugeot. Ovládanie aj ukazovateľ sú zato prvotriedne.

4. miesto: Mercedes S 500

Najväčšiu šou si pripravila luxusná značka zo Stutgartu – nielen preto, že ide o jej vlajkovú loď, ale predovšetkým preto, že ako jediná zaparkuje celkom sama. Mercedes triedy S nielen riadi, ale sám si aj pridáva plyn a brzdí. Veľmi pohodlné! Servis samočinného zaparkovania aj odjazdu však aj čosi stojí – celých 1 356 eur.

Čo na to asi povie smetiar? So smetiakom v parkovacej medzere nemá Mercedes problém – jednoducho zaparkuje vedľa neho 36 fotografií v galérii Čo na to asi povie smetiar? So smetiakom v parkovacej medzere nemá Mercedes problém – jednoducho zaparkuje vedľa neho

Keďže veľký sedan potrebuje na zaparkovanie len päť až šesť úkonov, ide to veľmi rýchlo. Vo väčšine prípadov stojí paralelne k obrubníku, nie vždy však dosť blízko. Pri jeho celkovej dĺžke ale pôsobí aj meter navyše, ktorý potrebuje na zaparkovanie, pomerne malým dojmom. O to viac imponuje, že si vystačí len s 80 cm navyše. A pokiaľ zavadzia napríklad odpadkový kôš, zaparkuje šikovne vedľa neho. To je teda originálne.

3. miesto: Ford Focus Combi

Rýchlejšie nezaparkuje žiadne iné auto, lepšie však už áno. No pekne po poriadku. Na zaparkovanie by mu mal stačiť 1,2-násobok jeho dĺžky. To je zhruba 90 cm, funguje však už od 70 cm. A dokonca veľmi rýchlo. Focus to vždy zvládne pod minútu, nikdy nepotrebuje viac ako šesť úkonov, zastaví až tesne pri obrubníku. To je trieda!

Príliš ambiciózny: Focus sa snaží zaparkovať čo najbližšie pri obrubníku.  Niekedy sa k nemu však priblíži až príliš 36 fotografií v galérii Príliš ambiciózny: Focus sa snaží zaparkovať čo najbližšie pri obrubníku. Niekedy sa k nemu však priblíži až príliš

V príliš krátkej medzere sa však predsa len zamotá. So zadným kolesom sa dostane k obrubníku veľmi blízko. Občas až príliš blízko! Keby sme včas nezastavili, disk aj pneumatika by určite prišli k ujme. Škoda, až dovtedy sa nám jeho samočinné parkovanie veľmi páčilo. To však už neplatí o jeho cene. Začína totiž, v prípade balíka Parking Plus, až od „tučných“ 1 050 eur.

2. miesto : VW Passat

Fíha, nie je to ani také drahé: parkovací asistent stojí v rámci balíčka Technik len 523 eur. V ponuke je už od výbavy Comfortline a bez iných skrytých nákladov. A navyše – tento pomocník dokáže viac ako väčšina konkurenčných. Zaparkuje pozdĺžne aj priečne, pozdĺžne medzery dokáže aj sám opustiť a ako jediný dokáže vojsť na miesto aj smerom vopred.

VW potrebuje len pár ťahov a sám parkuje aj smerom dopredu 36 fotografií v galérii VW potrebuje len pár ťahov a sám parkuje aj smerom dopredu

Všetko funguje príjemne rýchlo a na dokončenie parkovacieho úkonu mu stačí len päť ťahov. Možno až príliš málo, pretože niekedy je výsledok len priemerný. Rovnako ako Mercedes a Audi, ani Passat nezostáva vždy dostatočne vyrovnaný voči obrubníku. Raz ho dokonca smetiak tak vyviedol z miery, že do pozdĺžnej medzery zaparkoval priečne. A vôbec mu to neprekážalo! To by sa nemalo stať.

1. miesto: Škoda Octavia Combi

Nech sa páči, predsa len to ide. Octavia je dôkazom toho, že parkovací asistent môže mať pre mnohých antitalentov zmysel, do medzier sa totiž dokáže vtesnať veľmi suverénne. Postačia jej pritom parkovacie miesta dlhšie len o 60 cm než je ona sama. Trafí do nich síce pomerne pomaly, ale zato veľmi precízne a napokon zastaví najlepšie zo všetkých. To znamená: paralelne k obrubníku a predovšetkým blízko. Lepšie to v tomto porovnaní nedokáže žiadne iné auto.

Škoda Octavia síce vchádza do parkovacej medzery pomerne pomaly, napokon však zastaví najlepšie zo všetkých 36 fotografií v galérii Škoda Octavia síce vchádza do parkovacej medzery pomerne pomaly, napokon však zastaví najlepšie zo všetkých

Pri svojom najlepšom pokuse zostala stáť od obrubníka len 5 cm vpredu a 3 cm. To niektoré príležitostní vodiči nezvládnu ani pri najvyššom úsilí. Presvedčiť nás dokázalo aj jednoduché ovládanie a jasná symbolika, šofér tak vždy vie, čo má robiť. Problémom nie je v tomto prípade ani samočinný výjazd.

Ak by sme sa mali na čosi sťažovať, tak asi len na zopár neúspešných pokusov, z času na čas sa systém nezapne a Octavia prejde vedľa parkovacieho miesta bez povšimnutia. Téma na diskusiu by sa našla aj v rámci cenovej politiky. Pri najvyššej výbave Laurin & Klement totiž automat stojí prijateľných 328 eur, no v nižšom stupni Ambition naň treba už 997 eur. A to je na ľudovú značku trochu prehnané. Na presvedčivom víťazstve to však napriek tomu nič nemení.


Človek proti stroju – kto zaparkuje rýchlejšie?

Náš redaktor Ján Horn sa postavil výzve parkovacích asistentov zoči voči a Octaviu zaparkoval do medzery pekne ručne. Auto stálo minimálne rovnako dobre, ale v porovnaní s automatom na to potreboval menej než polovičný čas. Aby sme boli presní, stihol to za 26 sekúnd, zatiaľ čo asistent potreboval celých 59, o 33 viac. To ale nie je žiaden zázrak, býva totiž v strede Hamburgu. Tam si na parkovanie v úzkych medzerách rýchlo zvyknete.


Verdikt: Parkovacie systémy sú čoraz lepšie

Sme prekvapení. Ani sme neočakávali, že parkovacie automaty budú také dobré. Predovšetkým Škoda presviedča dobrou parkovacou pozíciou a výhodnou cenou. Nie oveľa drahší VW ponúka enormne veľa funkcií, až po parkovanie smerom vopred. A trieda S ukazuje, že to ide aj celkom pohodlne. V Mercedese si oddýchnu nielen ruky, ale aj nohy. Uvidíme, čo príde ako ďalšie.

Hodnotenie

zdroj: Auto BILD 36 fotografií v galérii zdroj: Auto BILD

 


Najnovšie články
Opel Zafira: Omladená podoba odhalená

Wolfsburg výrazne prepracoval kabínu pick-upu. Od kompaktu prebral volant, multimediálny systém i viacero prvkov vybavenia.

Amarok sa interiérom doťahuje na Golf

Bavori rozšírili možnosti personalizácie športového plug-in hybridu o množstvo rôznych zaujímavých odtieňov lakovania.

Individuálne farby pre BMW i8

Podľa agentúry Bloomberg vedenie koncernu začalo rokovania s prípadnými záujemcami o jeho kúpu. Medzi nimi je aj finančný investor KKR.

Takata hľadá východisko z krízy

Prototyp kórejského hot-hatchu sa zúčastní na vytrvalostných pretekoch, s prepĺňaným dvojlitrom sa predvedie na Nürburgringu.

Hyundai ďalej vyvíja ostrý model i30

Kompakt so štyrmi kruhmi na maske chladiča drží krok s dobou. Veľa zdedil po väčšom type A4 a nesklamal ani so základným litrovým motorom.

Audi A3: Prémiové aj s trojvalcom

Po príjemnom období lacných palív si to ropa namierila nahor a zdá sa, že trend zdražovania benzínu a nafty sa tak skoro neskončí. Možno by stálo za úvahu...

11 zásad úspornej jazdy: Neutraťte plat na palivo
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×