Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Najlepšia Škoda: Prečo sa nikdy nevyrábala?

Automobilka Škoda plánovala v sedemdesiatych rokoch minulého storočia výrobu dvoch modelových radov. Že sa väčší typ do výroby napokon nedostal vieme, no aký by vlastne bol?
12 99 príspevkov 04.01.2016 / Milan Adámek

Škoda 1000 alebo 100 a jej neskoršie deriváty z histórie Československa je dobre známa – išlo o autá z kategórie malých. Prečo sa však nevyrábal žiaden typ strednej triedy? Odpoveď je komplikovaná, tak sa radšej na celý ten zamotaný príbeh pozrime od začiatku.

Žiadny komplikovaný tvar, ale skôr jasné a konkrétne línie. Škoda 1500 mohla vyzerať práve takto, ako prototyp Š 720 OP 12 fotografií v galérii Žiadny komplikovaný tvar, ale skôr jasné a konkrétne línie. Škoda 1500 mohla vyzerať práve takto, ako prototyp Š 720 OP

Už v roku 1959 sa objavuje dokument, ktorý hovorí o základných technických podmienkach stredného osobného vozidla Škoda 1500. Tá mala mať samonosnú karosériu a vyrábať sa mala vo verziách sedan, kupé, kabriolet, kombi, dodávka a sanitka. Podvozok s rázvorom náprav 2 500 milimetrov mal využívať koncepciu pohonu transaxle, čiže motor vpredu a prevodovku vzadu, pri poháňanej náprave.

Ako pohonná jednotka bol naplánovaný šesťvalec s objemom 1 482 cm3, ktorý by bol rozšírením štvorvalca (988 cm3), vznikajúceho pre typ 1000 MB. Tá sa vtedy ešte nazývala NOV (nové osobné vozidlo). Škoda strednej triedy preto dostala pracovný názov NOV II (nové osobné vozidlo druhého modelového radu).

Prototyp Š 720 OP, karoséria sedan. Rázvor kolies 2 550 milimetrov patril na prelome šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov k tým najdlhším 12 fotografií v galérii Prototyp Š 720 OP, karoséria sedan. Rázvor kolies 2 550 milimetrov patril na prelome šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov k tým najdlhším

Dva typy bol cieľ, o ktorom vtedy nikto nepochyboval. Veď v predvojnovom období mala Škoda celkom slušný program, okrem malých áut aj strednú a luxusnú triedu. Optimizmus plánovačov na prelome päťdesiatych a šesťdesiatych rokov bol preto na mieste. Potom však vývoj malého auta zabral všetky kapacity. Pre typ 1000 sa musela postaviť nová fabrika, vytvorili alebo nakúpili sa nové výrobné technológie – všetko to stálo obrovské investície.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

S dvoma modelovými radmi sa rátalo ešte v roku 1967. Dokonca v dokumente Rozvoj integrovanej výroby osobných vozidiel v ČSSR mali aj svoje označenie. Malé auto typ 740 (už ako nástupca 1000 MB s motorom vpredu) malo mať motory s objemom 900 a 1 100 cm3 a stredné auto typ 720 malo mať motory s objemom 1 250 a 1 500 cm3.

Prototyp Š 720 OP, karoséria sedan  Zadné čelo je neobvykle vysoké z dôvodu čo najväčšieho objemu kufra. Opakované prototypy boli v typovej knihe AZNP označované ako Š 731 12 fotografií v galérii Prototyp Š 720 OP, karoséria sedan Zadné čelo je neobvykle vysoké z dôvodu čo najväčšieho objemu kufra. Opakované prototypy boli v typovej knihe AZNP označované ako Š 731

Od marca 1966 sa už pri aute strednej triedy plánovali len štvorvalce, šesťvalec sa viackrát nespomína. Dokument Alternatívne riešenie výhľadového typu NOV II riešil štyri koncepcie usporiadania pohonu. Zaujímavosťou je, že sa spomína tzv. medzityp NOV, čo je upravená Škoda 1000 MB s ležatým štvorvalcom a alternatívnym chladičom vpredu, alebo s pôvodným motorom, no otočeným o 180° a umiestneným vpredu, pri poháňanej náprave.

V Alternatívnych riešeniach sa stále počítalo s rozsiahlymi synergickými riešeniami. NOV II mal využívať čo najviac techniky z modelu NOV. Dnes je úplne bežné, že automobily z viacerých tried používajú zhodné konštrukčné celky, v tom čase ale nešlo o celkom štandardný postup. Týmto spôsobom sa mal urýchliť a zlacniť vývoj typu strednej triedy a neskôr tiež zjednodušiť výroba.

Pre NOV II bol niekedy okolo roku 1968 zvolený variant PP 020 (zo štyroch rozpracovaných), ktorý mal mať vpredu pozdĺžne umiestnený motor s rozvodom OHC, naň nadväzujúcu prevodovku a pohon zadných kolies. Medzityp sa už viac nespomína. Projekt predpokladal, že nové vozidlá strednej triedy nabehnú do sériovej výroby v roku 1973, a to vo vyhotovení sedan, kombi a kupé.

Karoséria z talianskeho štúdia

Na podobe začali pracovať domáci dizajnéri ako Milan Strejček, Josef Brokeš či Jan Žáček), ale žiadny z ich návrhov napokon nebol prijatý. Na jar 1969 začalo AZNP rokovať s práve začínajúcim štúdiom Ital Design, ktoré pripravilo niekoľko konceptov sedanov, kombi a fastback. Autá to boli krásne, na svoju dobu plne konkurenčné aj na západných trhoch.

Prototyp Š 720 OP zvnútra: Aj v interiéri nájdeme zopár detailov, ktoré neskôr využíval modelový rad 742 (Škoda 105/120/130). V čase vzniku Š 720 to boli módne dizajnové kúsky 12 fotografií v galérii Prototyp Š 720 OP zvnútra: Aj v interiéri nájdeme zopár detailov, ktoré neskôr využíval modelový rad 742 (Škoda 105/120/130). V čase vzniku Š 720 to boli módne dizajnové kúsky

V lete 1973 sa mal začať vyrábať sedan v Mladej Boleslavi, kombi vo Vrchlabí a v roku 1974 aj fastback v Kvasinách. Pod kapotou mali mať alternatívne buď silnejší motor s objemom 1 498 cm3 a výkonom 63 kW (85 k), alebo slabší, ktorý mal objem 1 236 cm3 a výkon 49 kW (66 k). Dokonca už bola stanovená aj cena: 30 000 Kčs za Škodu 1250 a 35 000 Kčs za Škodu 1500.

Čo sa však nakoniec stalo? Prišlo niekoľko politických rozhodnutí. Vláda ČSSR rozhodla, že projekt Š 720 preberie BAZ, ktorá vtedy len vznikala. Mladá Boleslav sa mala sústrediť na projekt menšieho vozidla s pohonom predných kolies (P 760), ktoré malo vzniknúť v spolupráci s koncernom IFA z NDR.

Motor nesie jasné znaky vtedajšej talianskej školy: benzínový štvorvalec Škoda 1500 (80×74,5 mm) má rozvod OHC a dva dvojité karburátory. Blok aj hlava sú vyrobené z hliníkových zliatin 12 fotografií v galérii Motor nesie jasné znaky vtedajšej talianskej školy: benzínový štvorvalec Škoda 1500 (80×74,5 mm) má rozvod OHC a dva dvojité karburátory. Blok aj hlava sú vyrobené z hliníkových zliatin

V BAZ vznikli dva prototypy Š 720 OP-1 a OP-2 (opakovaný prototyp), ktoré nakoniec skončili v múzeu (základný kameň novej automobilky v Bratislave bol položený až v roku 1974). Ekonomická situácia nedovolila ukončiť vývoj a už vôbec nie spustiť sériovú výrobu.

Neslávne dopadol aj spoločný projekt malého auta s východnými Nemcami. Wartburg aj Trabant napokon chceli z Mladej Boleslavi len štvortaktné motory a vozidlo, až na pár rozrobených prototypov, nikdy nevzniklo. V AZNP museli narýchlo prácne prerábať stovku na Š 105/120 a s predným pohonom prišiel až Favorit v roku 1987. Na projektoch Š 740, Š 720 a P 760 (resp. P 610) stratila Škoda veľa času aj prostriedkov. Vypadla jej celá jedna generácia vozidiel, čo už nedokázala dobehnúť a nastalo rapídne zaostávanie za svetom.

Základné technické údaje

Škoda
Typ/Model/Verzia
1500 sedan (Š 720)
Motor
4-valcový benzínový neprepĺňaný
Umiestnenie motora
vpredu pozdĺžne
Zdvih. objem (cm³)
1 498
Vŕtanie x zdvih (mm)
80 × 74,5
Max. výkon (kW(k)/ot./min)
63(85)/5 300
Max. krútiaci moment
(Nm/ot/min)
125/4 000
Prevodovka/
Počet stupňov
Manuálna/4
Poháňané kolesá
Zadné
Rozmery d/š/v (mm)
4 373/1 653/1 465
Rázvor (mm)
2 550
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg)
1 076/-
Výkonová hmotnosť (kg/kW(k))
17(12,66)
Objem nádrže (l)
40
Objem kufra (l)
360
Max rýchlosť (km/h)
152
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
17,0
Norm. spotreba (l/100 km)
9,3
Emisie CO2 (g/km)
217
Cena
35 000 Kčs (plánovaná v roku 1973)

Najnovšie články
Volkswagen omladzuje model Beetle

Technológie napredujú a vďaka nej dostávajú policajti stále sofistikovanejšie zbrane proti hriešnikom za volantom. Najnovšie zariadenie umožní nahliadnuť...

Polícia ako paparazzi: Nazrie vám až do kabíny

Ropa prvýkrát po siedmich mesiacoch prekonala 50-dolárovú hranicu, napokon ju neudržala. Zatiaľ nie je jasné, či ju prekoná aj trvalejšie. V každom prípade...

Benzín a nafta: Čaká nás drahšie tankovanie

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na pondelok 30. mája 2016. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Stačí trošku nepozornosti, pohotová kamera a hneď je človek hviezdou internetu, či už chce, alebo nechce. Presne tak, ako vodiči v nasledujúcich príbehoch.

Babráci za volantom opäť brázdia cesty

Japonec disponuje po modernizácii odlišným predným nárazníkom či svetlometmi, po technickej stránke ide v stopách svojho príbuzného.

Subaru BRZ prešlo malou plastikou

Hovorca VW označil tieto informácie za špekulácie, ku ktorým sa koncern odmieta vyjadriť. Podľa jeho slov sa však elektromobilita stala jednou z priorít.

VW zvažuje výstavbu továrne na batérie
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×