Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Fiat Multipla: Prvé MPV či plechovka pre šiestich

Cez pracovné dni voziť do obchodov debničky s úrodou a cez nedeľu odviezť celú rodinu do kostola. To je sen, ktorý sa pokúsil splniť malý Fiat.
17 9 príspevkov 31.12.2015 / Milan Adámek

Nie, Chrysler nevynašiel MPV, hoci sa nám to snažil viackrát nahovoriť. Prvé MPV vzniklo už v roku 1956 a bolo odvodené od toho najmenej očakávaného modelu, od malého Fiatu 600. Tak to aspoň hovoria Taliani a privlastňujú si matku všetkých áut typu „tuttospazio“. Jednopriestorový však bol v skutočnosti už Volkswagen Bus z roku 1950.

Šesťstovka bola veľmi obľúbená, na jej základoch a s využitím jej techniky vyrobil Fiat auto pre šesť osôb menom Multipla 17 fotografií v galérii Šesťstovka bola veľmi obľúbená, na jej základoch a s využitím jej techniky vyrobil Fiat auto pre šesť osôb menom Multipla

Automobilka Fiat bola vždy majstrom vo výrobe malých áut, veď model 500 Topolino vznikol už v medzivojnovom období. Do sveta prišiel v roku 1936 a vyrábal sa až do roku 1954, keď ho nahradil práve model 600. Malé auto s výkonom len 22 koní, ktoré čerpalo z 0,6-litrového motora uloženého vzadu. Šesťstovka bola veľmi obľúbená a vyrobilo sa z nej takmer päť miliónov kusov v šiestich krajinách.

Variabilitou sa podobá na dnešné MPV

Keď padlo rozhodnutie, vyrobiť na jej základoch a s využitím jej techniky (predná náprava bola z Fiatu 1 100) auto pre šesť osôb, museli sa technici zamyslieť nad problémom s motorom uloženým vzadu. Inžinier Dante Giacosa navrhol veľkú kabínu, ktorá sa začínala už pred prednou nápravou a prvý rad sedadiel bol umiestnený nad prednými kolesami.

Vpredu je priebežná lavica, v druhom a treťom rade zase po dve samostatné sedadlá. Čalúnenie je veľmi úsporné 17 fotografií v galérii Vpredu je priebežná lavica, v druhom a treťom rade zase po dve samostatné sedadlá. Čalúnenie je veľmi úsporné

Predné dvere sa otvárali proti smeru jazdy (tzv. dvere samovraha), za nimi nasledovali široké druhé dvere otvárané klasickým spôsobom, čiže pánty oboch dverí sa stretávali na tom istom stĺpiku. Motor, prevodovka, chladič boli umiestnené vzadu. A kde bol batožinový priestor? Ten sa už do malého auta nezmestil, aspoň nie do verzie so šiestimi sedadlami. Okrem nej tu bola aj päťmiestna verzia (4/5), ktorá mala za druhým radom sedadiel kufor, ktorý sa však plnil cez bočné dvere.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Šesťmiestna verzia mala v druhom a treťom rade po dve samostatné sedadlá, ktoré sa dali poskladať a úplne zapustiť do podlahy, čím vznikol prepravný priestor. Variabilitou sa podobal na dnešné MPV, len mu chýbal lepší prístup zvonka, čo sa na napokon ukázalo ako achillova päta Multiply.

MPV vychádzajúce z malého Fiatu 600 malo nevyhovujúcu koncepciu s motorom vzadu, ktorá obmedzila jeho úžitkové vlastnosti 17 fotografií v galérii MPV vychádzajúce z malého Fiatu 600 malo nevyhovujúcu koncepciu s motorom vzadu, ktorá obmedzila jeho úžitkové vlastnosti

Špeciálnou verziou bola Multipla Taxi, ktorá mala kufor vedľa vodiča dostupný prednými bočnými dverami a vzadu bola kabína pre štyroch pasažierov. Konštruktéri súboj s priestorom zvládli v rámci možností dobre, len ste sa vždy museli rozhodnúť, či sa povezú viacerí pasažieri bez batožiny, alebo ich bude menej a môžu si niečo so sebou aj pribaliť.

Jazdné výkony si vyžadujú trpezlivosť

V roku 1960 dostala Multipla väčší motor s objemom 767 cm3, ktorý mal o osem koní vyšší výkon. Práve to je prípad nášho bledomodrého exempláru s bielom strechou v dôkladne zrekonštruovanom stave, ktorý do podrobností ctí historické skutočnosti.

Od roku 1960 mala Multipla už silnejší agregát s výkonom 29 koní, ale ani s ním nedokázala jazdiť rýchlejšia než 95 km/h 17 fotografií v galérii Od roku 1960 mala Multipla už silnejší agregát s výkonom 29 koní, ale ani s ním nedokázala jazdiť rýchlejšia než 95 km/h

Motor umiestnený za tenkou plechovou priečkou je síce malý, ale svojím hlukom dokáže bez problémov vyplniť celú kabínu, ktorá je chudobná na tlmiace materiály. Vlastne je chudobná na akékoľvek materiály, všade je hlavne kov, len čalúnenie sedadiel a panely dverí sú výnimkou. Vybavenie je zredukované na podstatu.

Pohotovostná hmotnosť auta nie je vysoká, má len 720 kilogramov, ale ak doň nastúpi šesť osôb, môže sa celková hmotnosť takmer zdvojnásobniť, čo už je riadna záťaž pre malý vodou chladený štvorvalec. Jazdné výkony nie sú veľmi dobré, od vodiča si vyžadujú trpezlivosť, citlivú prácu so spojkou a defenzívny štýl jazdy, pri ktorom predbiehanie nepatrí medzi používané manévre, ak nejde o predbiehanie pomalého traktora. Jazda v kopcovitom teréne je tristná.

Zozadu sa Multipla najviac podobala na pôvodný Fiat 600. Rebrá na zadnej kapote privádzali vzduch k chladiču. Kolieska majú 12 palcov 17 fotografií v galérii Zozadu sa Multipla najviac podobala na pôvodný Fiat 600. Rebrá na zadnej kapote privádzali vzduch k chladiču. Kolieska majú 12 palcov

Úplne sparťansky vybavené auto nie je príliš pohodlné. Sedadlá sú tenko čalúnené len na prednej časti, zadné steny operadiel sú kovové. Sedenie priamo nad prednou nápravou so sebou prináša zvláštny pocit pri opisovaní zákruty, pri prejazde výtlkom je to hrozné a vyššie osoby majú hlavu zapichnutú do stropného obkladu. Volant je vertikálny, čo je bez možnosti meniť jeho sklon často problém, lebo s dlhšími nohami je ťažké sa pohodlne dosať k pedálom. Tie sú navyše oddelené širokou hlavicou riadenia, takže je medzi nimi málo miesta. Predný pasažier má pred kolenami rezervné koleso chránené ochranným obalom s malou taškou na nástroje, čo ešte uberá z komfortu.

Príliš revolučné jednopriestorové auto

Vo svojej ére bola Multipla možno až príliš revolučná. Ako taxík sa čiastočne uplatnila, ale inak sa veľmi nepredávala. Jednopriestorové auto vtedy považovali za škaredé. Dobová tlač riešila aj problém, ktorý by nám dnes ani nenapadol: ako má vystúpiť dáma v sukni z vysokého sedadla cez dvere otvorené proti vetru, aby si zachovala svoju slušnosť? A možnosť usporiadať zadné sedadlá do lôžkovej úpravy? Kto by to už potreboval?

Multipla sa čiastočne uplatnila ako taxík, ale inak sa veľmi nepredávala. Za 13 rokov sa vyrobilo okolo 170 000 exemplárov 17 fotografií v galérii Multipla sa čiastočne uplatnila ako taxík, ale inak sa veľmi nepredávala. Za 13 rokov sa vyrobilo okolo 170 000 exemplárov

Dokopy sa vyrobilo za 13 rokov produkcie okolo 170 000 exemplárov. V roku 1960 stála Multipla podľa výbavy od 730 000 do 835 000 lír. Dnes sú celkom vzácne, lebo sa ich dochovalo iba málo a ceny nezrekonštruovaných sa pohybujú od 10 000 do 15 000 eur.


Fiat 600 Multipla (1960)

motor: 4-valcový benzínový neprepĺňaný • objem: 767 cm3 • výkon: 21 kW (29 k) pri 4 800 ot./min. • krútiaci moment: 39,2 Nm pri 2 900 ot./min. • prevodovka: manuálna 4-stupňová • max. rýchlosť: 95 km/h • zrýchlenie z 0 na 100 km/h: neznáme • spotreba kombinovaná: 7 l/100 km • emisie CO2: 163 g/km • objem nádrže: 29 l • rozmery (d/š/v): 3 530/1 450/1 580 mm • rázvor: 2 000 mm • batožinový priestor: 0 l • pohotovostná hmotnosť: 720 kg • Cena: 730 000 lír (1960)



Najnovšie články
EÚ vyšetruje 4 štáty, ktoré nedali VW pokutu

Upravená verzia S500 je pomenovaná Diospyros podľa ebenovníka. S kráľovsky pôsobiacim vnútrom vozidla kontrastuje exteriér.

Carlsson chce konkurovať kabriu Maybach

Prichádzajúca generácia limuzíny by mala stáť na architektúre GA-L a disponovať balíkom najmodernejších technológií.

Lexus predstaví nový sedan LS v Detroite

PRVÁ JAZDA Vyskúšali sme si tri agregáty v modernizovanom kompakte Seat: zážihový a dva vznetové. Jeden z nich dostal prepracovanú technológiu.

Omladený Leon sa vyrovnáva SUV Ateca

Predaj vozidiel v Rusku dlhodobo klesá, prvou výnimkou sa po dvoch rokoch stal október. Najpredávanejšie modely sa vyrobili na domácej pôde.

Predaj áut v Rusku po dvoch rokoch vzrástol

Na sklonku budúceho roka sa začnú dodávať prvé kusy kupé vo verzii Première Edition, ktorej výroba bude obmedzená na 1 955 exemplárov.

Alpine upozorňuje na špeciálny model

Každému vodičovi sa aspoň raz za život pritrafí situácia, keď príde k miestu, kde odstavil auto a ono je fuč. Buď boli v hre dlhoprstí alebo polícia. Pozrieme...

Vianočné trhy: Pozor, tu vám odtiahnu auto
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×