Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Jaguar E-Type z roku 1963? Nie, je úplne nový

Tento nádherný Jaguar má rok výroby 2015, ale číslo na karosérii patrí do série z roku 1963. Vyrábajú ho ručne, rovnako ako pred päťdesiatimi rokmi, a stojí viac ako milión.
11 4 príspevky 01.01.2016 / Redakcia AUTO BILD

Je ten E-Type pravý alebo falošný? Ide o originál, či falzifikát? Alebo, jemnejšie povedané, je to replika? Zbláznil som sa? Isté je v tomto prípade len jedno: zmätok sa stupňuje a cítim sa pomaly ako šialenec. Ale nevadí, v jednej chvíli v tom nemali jasno viacerí.

Jaguar E-Type Lightweight je špeciál, určený výhradne pre jazdu po uzavretých okruhoch, presne tak ako prvých dvanásť kusov z tejto série 11 fotografií v galérii Jaguar E-Type Lightweight je špeciál, určený výhradne pre jazdu po uzavretých okruhoch, presne tak ako prvých dvanásť kusov z tejto série

Prepchal som sa cez maličký vstupný otvor do vnútra, poza dvere ľahučké ako pierko. Preliezol som cez široký prah dverí vyrobený z hliníkovej zliatiny. Bolo to náročné – ako zdolať schody do neba. Tak a teraz sedím v kožou potiahnutej škrupine, úzkej ako nohavice toreadora. A kochám sa pohľadom na pohorie vytvorené prednou kapotou, vyrobenou taktiež z hliníka.

Nachádzam sa teda, o tom niet pochýb, v roadsteri E-Type Lightweight. V tej vzácnosti, ktorá v roku 1963 uzrela svetlo sveta v iba dvanástich exemplároch. A za ktorú dnes už medzičasom zaplatíte vyše päť miliónov eur. Ibaže toto auto má rok výroby 2015, z roku 1963 je len číslo karosérie. Napriek tomu je všetko oficiálne schválené priamo firmou Jaguar. Napokon tam, v už dlhší čas opustenom pôvodnom sídle Browns Lane v Coventry, ho aj vyrobili. Rovnako ako kedysi. Už chápete?

Kráska bez ozdôb. Odvetrávacie otvory na streche a veku kufra sú určené na odvod vzduchu z interiéru a bŕzd 11 fotografií v galérii Kráska bez ozdôb. Odvetrávacie otvory na streche a veku kufra sú určené na odvod vzduchu z interiéru a bŕzd

V momente vzrušenia, ako je tento, sa otázka, či je, alebo nie je pravý, rozplynie ako hmla. Moje pocity ovláda hormón šťastia. Cítim sa ako Graham Hill. Alebo ako mladý Jackie Stewart. V každom prípade, ako jeden z tých mladých hrdinov jazdiacich na Jaguari – presne takto sa museli cítiť, keď sa natlačili do svojho nového roadsteru E-Type Lightweigt. Volant je, samozrejme, napravo, čo však prekvapuje viac, je dostatok priestoru vnútri.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Nájdete tu aj klasické detaily charakteristické pre E-Type, šesť okrúhlych prístrojov, spínač svetlometov, ale aj množstvo holého plechu a nity, všetko vystavené bez ostychu na obdiv. Jeho posolstvo znie: nenachádzate sa na luxusnej výletnej lodi, ale v pracovni pretekára. Rovnako ako kedysi – chýba len pôvodný pot.

Klasické: maličké bočné dvere, veľký drevený volant riadenia bez posilňovača. Ochranný rám je dnes povinnosťou 11 fotografií v galérii Klasické: maličké bočné dvere, veľký drevený volant riadenia bez posilňovača. Ochranný rám je dnes povinnosťou

V ére vzniku pôvodných kusov Lightweight sa mnohokrát improvizovalo, upravovalo, lepidlo pod kúskom kože vnútri vozidla sa nanášalo širokým štetcom. Phil Weavers, v roku 1963 zodpovedný za stavbu karosérie: „Bolo to ako vždy. Pri obede sme sa rozprávali, zrazu niekto vytiahol škatuľku cigariet a pero a nakreslil nový detail.“ Takto vznikol aj Lightweight, ktorý mal – až na rúrkový rám vpredu – všetko ostatné vyrobené z hliníkového plechu, s hrúbkou medzi 1,2 až 1,5 mm.“

Jazda: Zážitok, na ktorý sa nezabúda

Zapnúť benzínové čerpadlo, otočiť kľúč, položiť prst na štartovacie tlačidlo, zatlačiť. Erupciu, ktorá nasleduje, vytvára melódia zložená z hrmenia šiestich valcov ústiacich do dvojice výfukov. Stará škola, unplugged, žiadne umelé melódie z reproduktorov. Tu pracuje klasický radový šesťvalec s objemom 3,8 litra z modelu XK. Je nádherný, postavený podľa dobových zvyklostí, s mazaním so suchou kľukovou skriňou, s mechanickým vstrekovaním a so špeciálnou hlavou s väčšími ventilmi. A dokonca aj s hliníkovým blokom.

Pracovisko vodiča: čistý hliníkový plech, kokpit bez kobercov, koncentrácia na podstatné. Prístroje a ovládače pochádzajú zo sériového E-Typu, hardtop je tiež z hliníka, namiesto plastu 11 fotografií v galérii Pracovisko vodiča: čistý hliníkový plech, kokpit bez kobercov, koncentrácia na podstatné. Prístroje a ovládače pochádzajú zo sériového E-Typu, hardtop je tiež z hliníka, namiesto plastu

Ruky na drevený volant s prevŕtanými ramenami – a ide sa! Prvý zo štyroch prevodových stupňov je extrémne dlhý. Potrebujete vyššie otáčky, aby ste sa vôbec rozbehli. Už od tri a pol tisíca však začína poriadne dýchať, s revom ukazuje svaly, E-type vystrkuje svoj nos nahor a vyráža vpred. Preradiť treba už pri 5 500, najneskôr pri 6 000 otáčkach, kovovo precízne, potom opäť nasleduje ten vážny barytón. Čistý pôžitok.

Len s veľkým premáhaním sa neusmievam od ucha k uchu, riadenie si vyžaduje koncentráciu. Prevodovka je plne synchronizovaná, no zvádza k radeniu ako kedysi – smerom nadol s medziplynom, nahor zasa dvojitá spojka. Čiže stará dobrá pretekárska technika „špička-päta“ tu isto pomôže. Lightweight vychováva ku klasickému jazdeckému štýlu – iba jemné pohyby s volantom počas vysokej rýchlosti, výraznejšie ho zovrieť počas prejazdu úzkych zákrut.

Typický E-Type: dlhočizná predná kapota, tu je však kompletne vyrobená z hliníka. A pod ňou, za prednou nápravou, legendárny šesťvalec 2 x OHC, ovenčený množstvom vavrínov, okrem iného aj z Le Mans 11 fotografií v galérii Typický E-Type: dlhočizná predná kapota, tu je však kompletne vyrobená z hliníka. A pod ňou, za prednou nápravou, legendárny šesťvalec 2 x OHC, ovenčený množstvom vavrínov, okrem iného aj z Le Mans

A do zákruty ho nesmiete vrhnúť, musíte sa naučiť citlivo nasmerovať jeho dlhý nos, potom skoro a s citom pridať plyn, zaťažiť zadné kolesá s balónovými pneumatikami Dunlop a dať ich jemne vytiahnuť zadok smerom von. Rýchle, široké zákruty sú jeho pravou doménou, rovnováha a plynulý štýl jazdy vedú do cieľa.

Tento Lightweight z novej série nesie číslo jeden. Jaguar môže postaviť iba päť ďalších, tak to diktuje počet dostupných čísiel karosérie. Kedysi ich rezervovali práve pre túto sériu, ale nikdy ich všetky nevyužili. Prestávku prinieslo číslo dvanásť, z pôvodnej série z roku 1963. To znamená, okrem iného, 340 poctivých koní a hmotnosť iba 1 040 kilogramov – o 114 menej, ako vážil základný sériový E-Type Roadster.

To robí v prepočte 3,1 kila na koňa, čo je na úrovni Porsche 911 Turbo. Žiaden iný E-Type sa nedostal ani len do jeho blízkosti. Samozrejme, aj nový Lightweight disponuje športovo nastaveným podvozkom, údajne exaktne rovnako ako kedysi – vrátane 15-palcových kolies z ľahkej zliatiny s pneumatikami pripomínajúcimi svojimi rozmermi balóny.

Skelet karosérie z hliníkovej zliatiny s predpísaným ochranným rámom 11 fotografií v galérii Skelet karosérie z hliníkovej zliatiny s predpísaným ochranným rámom

Technické možnosti však boli obmedzené aj v porovnaní s najväčším konkurentom. Ten sa volal 250 GTO, poháňal ho dvanásťvalec a jazdil v znamení Cavallino Rampante, či po našom vzpínajúceho sa koňa. A proti tomuto Ferrari s lepšou aerodynamikou aj ovládateľnosťou dokázal E-Type zabodovať iba zriedkakedy. Nehovoriac už o brzdách, ktoré boli typickou slabou stránkou E-Typu a ktoré sťažovali život aj verzii Lightweight.

Dnes to však nehrá žiadnu úlohu. Fascináciu tohto najšportovejšieho a zároveň aj najkrajšieho E-Typu nedokážu prehry z minulosti nijako znížiť. A to platí aj pre čaro výnimočného: Ferrari svojho času zaplavilo svet 36 exemplármi modelu 250 GTO, ale originálnych vozidiel E-Type Lightweight vzniklo iba dvanásť. Bude ich už čoskoro 18?

Dostanú už vopred vybraní záujemcovia, ktorí za nové vydanie zaplatia milión libier, skutočne originál? Alebo iba presnú kópiu? Pozvú ich vôbec na prestížne preteky historikov – kam špeciál Lightweight, bez schválenia do bežnej premávky, vlastne patrí? Svetová federácia motoristického športu FIA im nebude stáť v ceste, znovuzrodenému autu už dali zelenú. Usporiadateľ ultraexkluzívneho podujatia v Goodwoode, Earl of March, má naproti tomu na túto otázku inú odpoveď: „No.“ Koniec koncov – tento automobil nie je starý, ale nový.

Verdikt

Úplne nové auto, postavené tak ako pred 52 rokmi. Celkom ako originál, s korektným číslom karosérie, od výrobcu originálov – toto nie je žiadna replika. Toto je viac. A zároveň ide o šancu zažiť túto špeciálnu odľahčenú krásku rovnakú, aká bola predtým: bez vylepšení, čistú a novú. Aká skvelá zábava!


Tento Jaguar je kompletne vyrábaný ručne

Nový, opäť vyrábaný E-Type Lightweight je pravdepodobne najoriginálnejší automobil svojho druhu. Absolútne totiž zodpovedá originálnej špecifikácii z roku 1963, vrátane vlastností hliníkových zliatin, nitov a zváracích bodov, detailov motora a podvozku, aj kvality kože Conolly.

Výkresy karosérie vznikli na základe kompletného zoskenovania jedného z automobilov z prvej časti série. Skladá sa z 230 dielov, ktoré sú zhotovené pôvodnými postupmi. 75 percent komponentov sa vyrába klasicky – ručne, v dielňach firmy Jaguar. Na stavbe kompletného automobilu sa zúčastňuje asi 35 špecialistov rôznych profesií a trvá tri až štyri mesiace.


Základné technické údaje

Jaguar
Typ/Model/Verzia
E-Type Lightweight
Motor
radový šesťvalec
Umiestnenie motora
pozdĺžne za prednou nápravou
Príprava zmesi
tri dvojité karburátory Weber 45 DCOE, alternatívne mechanické vstrekovanie paliva Lucas
Zdvih. objem (cm³)
3 868 cm³
Počet ventilov na valec
2
Kompresný pomer (-)
10:1
Max. výkon (kW/k/ot./min)
254/340/6 500
Max. krútiaci moment
(Nm/ot/min)
380/4 500
Prevodovka/
Počet stupňov
manuálna/4, alternatívne 5
Poháňané kolesá
Zadné
Rozmery d/š/v (mm)
4 453/1 700/1 181
Rázvor (mm)
2 440
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg)
1 040/-
Výkonová hmotnosť (kg/kW/k)
4,1/3,1
Max rýchlosť (km/h)
270 (podľa sprevodovania)
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
4,1 (podľa sprevodovania)
Základná cena modelu (eur)
asi 1 milión libier (cca 1,4 milióna eur)

Najnovšie články
Denza 400 EV: Nabíjanie raz za týždeň

Komixové štúdio Marvel v spolupráci so spoločnosťou Harley-Davidson oslavuje výročie vzniku postavy Captain America. Treba podotknúť, že štýlovo.

Na takýchto motorkách môžu jazdiť len Avengers

Americký koncern Delphi prináša do partnerstva okrem iného algoritmy pre riadenie autonómneho vozidla, izraelský Mobileye zas procesory na spracovávanie dát...

Delphi a Mobileye: Spoločný autonómny systém

Nové vrcholové vyhotovenie elektromobilu Model S má stovku strieľať za asi 2,5 sekundy a na jedno nabitie prejsť až 613 kilometrov.

Tesla uvádza najrýchlejšie auto sveta

Japonský dizajnér navrhol exotický dvanásťvalcový roadster, prvý kus si kúpil slávny boxer Floyd Mayweather.

Ferrari Rossa ožíva ako Kode57

Ešte nikdy nebola taká dostupná ako teraz. Priam na dosah ruky a v neodolateľne atraktívnom pomere výbavy a ceny.

Kia cee´d nad zlato

Brat modelu Škoda Kodiaq sa má volať Teramont. Produkčnú verziu zachytili v Číne celkom bez maskovania, štítok V6 hovorí o dostupnosti šesťvalca.

Veľké SUV Volkswagen prezradili fotky
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×