Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Auto snov z Ugandy či hrôza za 70 miliónov?

REPORTÁŽ Môže to fungovať? Auto z východnej Afriky? Jedna z najchudobnejších krajín sveta to chce vyskúšať. Vyvinuli limuzínu s hybridným pohonom, ktorá už jazdí a AUTO BILD si ju chcel tiež vyskúšať.
13 24 príspevkov 02.01.2016 / Redakcia AUTO BILD

Kiira škrípe a rachoce. Automobil kvičí a zavíja. Niečo tu preklzuje, nie? Paul, počuješ to? Auto vôbec neznie dobre. Ale Paul sa len smeje Je to africký smiech. Hlasný, srdečný a úplne bezstarostný. Náhle Paul Musasizi zvážnie a hovorí: „Ľudia v nás musia veriť a v to, čo tu robíme. Potom predáme veľa, veľmi veľa áut.“ Hrdo sa ohliadne za svojou Kiirou EV Smack. Pri pohľade na kvičiaceho, rachotiaceho a zavíjajúceho netvora človek nakrátko, ale skutočne len nakrátko uverí, že toto stvorenie má nejaké vyhliadky a potom si jasne uvedomí, že takéto auto by si nikdy nekúpil.

Smack a tím Kiira (zľava doprava): Paul Musasizi, Brenda Nagginda, Junior Africa, Akovuku Albert, Grace Nakasinde, Mwesigwa Treasure, Tom Kigezi a Denis Kibalama 13 fotografií v galérii Smack a tím Kiira (zľava doprava): Paul Musasizi, Brenda Nagginda, Junior Africa, Akovuku Albert, Grace Nakasinde, Mwesigwa Treasure, Tom Kigezi a Denis Kibalama

Dom na Kiemra Road je strážený mužmi so samopalmi v rukách. Vynoria sa, len čo sa otvorí veľká železná brána. Trojposchodová vila na východ od Kampaly, hlavného mesta Ugandy, je obohnaná múrom, na ktorom sa vinie ostnatý drôt. Nie je tu žiadny zvonček, menovka či firemný nápis. Nič nenasvedčuje tomu, že za múrom leží centrála firmy Kiira Motors.

Na druhom poschodí je kancelária Paula Musasiziho, vedúceho projektu Kiira EV Smack. Táto limuzína s hybridným pohonom má byť prvým autom, ktoré vyvinie a bude vyrábať jedna z najchudobnejších krajín sveta. Uvoľnený a veselý sedí člen predstavenstva za svojim písacím stolom a volá na nás: „The guys from Germany!“ Oprie sa dozadu, zloží si ruky a oprie si ich o svoje brucho. „Vy by ste chceli určite chceli vidieť auto.“ Doširoka sa usmeje a prehliadku odsunie na „neskôr“. Najskôr sa Paul zhlboka nadýchne a začne: „Stalo sa to takto...“

Začalo sa to takto

Musasizi chce rozprávať históriu ugandského auta sna a rozpráva ju ako otec čítajúci rozprávku svojmu dieťaťu. „Začalo sa to v roku 2006.“ Nasledujúce dve hodiny podáva Paul Musasizi správu o počiatkoch projektu na univerzite Makerere v Kampale, kde je docentom v odboroch technológia, dizajn a umenie. Zdôrazňuje, že Uganda potrebuje tím inžinierov, ktorým ide o ekológiu a udržateľný rozvoj.

Ako to všetko začalo. Dizajnér Jonatan Kasumba pomocou drôtu stanovuje základné proporcie. Mourice Wandera simuluje vodiča 13 fotografií v galérii Ako to všetko začalo. Dizajnér Jonatan Kasumba pomocou drôtu stanovuje základné proporcie. Mourice Wandera simuluje vodiča

Spomína aj na svoje pochybnosti, keď si myslel, že projekt je pre Ugandu príliš veľký. Pri popisovaní histórie svojho auta sa stále znovu a znovu rozosmeje, až reve ako slon. Rozpráva, ako univerzitu navštívil prezident Ugandy a dal na projekt prvých 150 000 dolárov. Zo študentského projektu sa náhle stala firma Kiira Motors. Ako hovorí Paul: „Registrovaný výrobca automobilov.“ A štátny podnik.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Medzitým vláda napumpovala do svojej automobilky 70 miliónov dolárov a tlak na Musasiziho a jeho 20 spolupracovníkov je veľký. Do troch rokov sa má spustiť výrobná linka v meste Jinja, asi 80 kilometrov východne od hlavného mesta. Z nej má ročne schádzať 7 000 automobilov. I keď iné africké automobilové projekty už stroskotali, Paul Musasizi si verí: „My budeme Smack za asi 20 000 dolárov exportovať do celého sveta.“ Nie, to bohužiaľ nebudete, pomyslíme si.

Kiira EV Smack sa predstavuje

Potom prichádza na dvor prototyp Kiira EV Smack. Spravidla sú prototypy krajšie než autá zo sériovej výroby, ale u nás vyvoláva sklamanie. Tak ako náruživo sa v spoločnosti Kiiara Motors pracuje, tak zdrvujúco vyzerá výsledok. Človek si želá, aby to tak nebolo.

Prvý dojem: nič tu nelícuje. Proporcie, výčnelky, medzery medzi dielcami a korunu tomu nasadzuje spracovanie interiéru 13 fotografií v galérii Prvý dojem: nič tu nelícuje. Proporcie, výčnelky, medzery medzi dielcami a korunu tomu nasadzuje spracovanie interiéru

Prvý dojem: nič tu nelícuje. Proporcie, výčnelky, medzery medzi dielcami – nič nesedí, ako má. Línie sú rovné asi ako rieka Níl. Našli sme fotografiu, ktorá dokumentuje počiatok projektu Kiira. Vtedy na univerzite postavili Kiira EV – číry malý elektromobil, ktorý existuje len v jednom prototype a je ukrytý niekde na pozemku spoločnosti. Fotografia ukazuje, ako v Kampale navrhujú autá. Muž sedí na stoličke a dizajnér nad ním ohýba železný drôt.

„Kto by kupoval niečo takéto?“, pýta sa Gordom Wavamunno (72), obchodník a jeden z najbohatších mužov v Ugande. „Táto krajina potrebuje malé autá a pickupy. Nie niečo takéto.“

Na dvore Kiira Motors stláča Tom Kigezi, 25-ročný mladík zodpovedný za „performance“, tlačidlo štartéra a pozýva nás na krátku skúšobnú jazdu.

Skúšobná jazda

Najskôr musíme prekonať asi 30 centimetrov vysoký prah, potom klesám do hlbokého kresla potiahnutého béžovou kožou. Ak človek prestane vnímať škrípanie a kvílenie, skutočne si pripadá ako v elektromobile. Zrýchlenie je obvykle nehlučné a pre dvojtonové auto aj sympatické. Až na to, že testovaciu jazdu absolvujeme na niekoľkých metroch na dvore vily. Jazda po ulici nie je možná „z technických dôvodov“, nech sú akékoľvek.

Junior Africa (26), ktorý sa predstavuje ako Powertrain System Engineer, nám ukazuje akumulátory. Tie sú umiestnené za zadnou lavicou, takže do kufra pod výklopnú časť sa zmestia len dve dámske kabelky. „Batožinový priestor je o niečo menší než bežný“, hovorí Junior a mykne plecami, akoby to nebolo nič zvláštne. Rozhodli sme sa odpustiť fakt, že veľa častí pochádza z Toyoty a Daihatsu. Veď ide o prototyp.

Krátka testovacia jazda. Kiira EV Smack zrýchľuje ako pravý elektromobil napriek dvom tonám hmotnosti 13 fotografií v galérii Krátka testovacia jazda. Kiira EV Smack zrýchľuje ako pravý elektromobil napriek dvom tonám hmotnosti

Brenda Nagginda (23), ktorá zodpovedá za interiér, vysvetľuje: „Na výber budú dva varianty: Veneta Beige alebo Dakota Black.“ Žiadne príplatky k cene. Firma bola 100-percentne presvedčená, že slávnostný výkop pre výrobný závod za 200 miliónov dolárov sa uskutoční ešte v roku 2015. Nestalo sa tak. Podľa stránky spoločnosti na Facebooku zo 14. decembra „sa na stavebných plánoch pracuje“. Fabrika má od roku 2025 vyrábať až 60 000 áut ročne. Od roka 2018 by sa Kiira mala predávať na východoafrických trhoch, neskôr má preniknúť do Indie, Ázie, Európy a USA. „Splníme aj prísne americké bezpečnostné normy“, verí Paul Musasizi.

Paul, čo vlastne znamená Kiira? A prečo sa volá Smack? Modelový názov je skratkou pre St. Mary's College Kisubi, kde vyhrali s hybridom súťaž. Slovo „kiira“ označuje v podstate vodopád resp. vodu dopadajúcu z veľkej výšky do vody. „Veď čelná časť auta vyzerá ako vodopád.“ Napadá nám otázka, prečo stále hovoríme o plug-in hybride, keď sme nikde nevideli konektor pre pripojenie do nabíjačky. „To nie je plug-in“, uznáva Paul. „A prvé sériové autá nebudú mať ani elektromotor, ale iba normálny štvorvalec.“ Potom sa nahlas a srdečne rozosmeje a všetci kolegovia sa smejú s ním.

Čo zostalo z kufra. Junior Africa ukazuje miesto pred akumulátormi 13 fotografií v galérii Čo zostalo z kufra. Junior Africa ukazuje miesto pred akumulátormi

Čo na záver?

Nech toto auto vyzerá pre európsky vkus akokoľvek otrasne, rozhodne si výsmech nezaslúži. Možno skepsu a bezradné pokrútenie hlavou, ale určite si zaslúži úctu. Hoci je nám jasné, že na západných trhoch má tento model zatiaľ nulovú šancu na úspech, dokazuje, ako jeden sen o aute mohol zaujať celý svet. Za zváženie však stojí aj to, či peniaze, ktoré do neho tlačí vláda, nebudú chýbať jednej z najchudobnejších krajín sveta v dôležitejších oblastiach.

zdroj: Auto BILD 13 fotografií v galérii zdroj: Auto BILD


Najnovšie články
Hamann štylizuje otvorený Evoque

Lepšie sme sa zoznámili so službami, ktoré automobilka poskytuje svojim zákazníkom. Popritom sme si vyskúšali model Duster s prepĺňaným motorom.

Dacia na ceste za asistenciou i školením

Na príprave nitrianskeho priemyselného parku, ktorého jadrom bude autozávod JLR, pracuje aj medzinárodná stavebná spoločnosť Strabag. Priamo v závode by malo...

Jaguar Land Rover zostáva na Slovensku

Cocoon je predkrmom k druhej generácii elektrického hatchbacku, ktorá má mať ešte väčšiu batériu a konkurovať chystanému bestselleru Tesla.

Nissan Leaf: Prototyp s dojazdom 236 km

Psychológia farieb nie je exaktná veda, no o vlastníkovi auta môže niečo napovedať. Samozrejme za predpokladu, že si lak svojho nového vozidla vybral podľa...

Čo o vás hovorí farba vášho automobilu?

Nepozorný mladík spôsobil nehodu s niekoľkými účastníkmi, po kolízii sa však zdvihol zo zeme a odišiel.

Jazdec na skútri v zápche zrazil chodca

Šestnásťvalcová beštia mala mať podľa originálnych návrhov neštandardnú prednú časť a kamery namiesto spätných zrkadiel.

Bugatti Chiron mohlo vyzerať aj takto
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×