Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Takto sa dáva dokopy najrýchlejšie auto sveta

Budúci rok chce Andy Green prekonať svetový rýchlostný rekord pozemného vozidla a zároveň zdolať hranicu 1 000 mph. Pár zaujímavostí o projekte nám prezradil osobne.
9 3 príspevky 30.12.2015 / Redakcia AUTO BILD

Dead Dog nemá strach zo smrti. Ani pri 800 km/h, ani keď pri prekonaní rýchlosti zvuku prichádza obávaná a nebezpečná rázová vlna, ani pri 1 000 míľach za hodinu. Dead Dog nemá čas myslieť na smrť, keď sa rúti juhoafrickou púšťou rýchlosťou vyše 440 metrov za sekundu. Dead Dog hovorí: „Trénujem na to, aby som bol pripravený.“

Raketa na úzkych kolesách. 13,5 metra dlhý Bloodhound Super Sonic Car má byť najrýchlejším autom na svete – možno už navždy 9 fotografií v galérii Raketa na úzkych kolesách. 13,5 metra dlhý Bloodhound Super Sonic Car má byť najrýchlejším autom na svete – možno už navždy

Dead Dog je volací znak Andyho Greena, 52-ročného Brita, dôstojníka Royal Air Force s hodnosťou Wing Commander. Je držiteľom platného svetového rekordu v rýchlosti pozemného vozidla: 1 227,985 km/h, ktorý dosiahol 15. októbra 1997. Rýchlejšie ako zvuk už teda autom jazdil, no zostala tu ešte jedna bariéra: okrúhlych 1 000 míľ za hodinu, čo je o čosi viac než 1 600 km/h. Alebo inak – viac ako 440 metrov za sekundu.

Jazdu absolvuje vo vozidle Bloodhound Super Sonic Car. Aj guľka vystrelená z pištole Magnum je pomalšia. „A to“, hovorí Green vážnym hlasom, „bude koniec honbe za rýchlostnými rekordmi. Viac to už nepôjde.“ Stane sa Green tým úplne posledným držiteľom pozemného rýchlostného rekordu?

Motor z Formuly 1 – na pohon palivového čerpadla...

Bloodhound vzniká vo vývojovom stredisku Projekt 1 600 km/h neďaleko Bristolu v západnom Anglicku. O jeho pohon sa stará dvojica motorov. Prvým je prúdový Rolls-Royce EJ200 s ťahom 90 kN. Pri 480 km/h sa zapne raketový motor, ktorý pridá ťah 122 kN a počas 20 sekúnd urýchli auto na 1 600 km/h. A potom je tu ešte motor Cosworth z formuly 1 s výkonom 588 kW (800 k). Ten ale nemá na starosti pohon, no zabezpečuje čerpanie 43 litrov peroxidu vodíka za sekundu do rakety.

Bloodhound SSC v reze: 1 – hliníkové kolesá; 2 – kokpit; 3 – nádrž na peroxid vodíka (1 000 l); 4 – prúdový motor; 5 – motor z formuly 1 na pohon čerpadla paliva; 6 – raketový motor; 7 – brzdové klapky; 8 – zadný kýl 9 fotografií v galérii Bloodhound SSC v reze: 1 – hliníkové kolesá; 2 – kokpit; 3 – nádrž na peroxid vodíka (1 000 l); 4 – prúdový motor; 5 – motor z formuly 1 na pohon čerpadla paliva; 6 – raketový motor; 7 – brzdové klapky; 8 – zadný kýl

Púšť, konkrétne panva Hakskeen, je vodorovná plocha na severozápade Južnej Afriky. Viac ako 19 kilometrov dlhá a päť široká. Vyše 20 miliónov štvorcových metrov s výškovým rozdielom len niekoľko milimetrov. Už päť rokov zbierajú domorodci z mestečka Township kamene a riečny štrk, aby plochu dokonalo vyčistili. Pracujú za osem eur na hodinu a ručne už vyzbierali 6 000 ton materiálu.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

V Bristole vysvetľuje šéf tímu Richard Noble časový plán na uskutočnenie rekordu. Prvé testy absolvujú ešte na letisku v Anglicku, to však bude iba pri rýchlostiach do 321 km/h. Potom sa už presunú do Južnej Afriky. Tam chcú v prvkom kroku ustanoviť nový svetový rekord, cieľom je rýchlosť 1360 km/h. Druhý krok, prekonanie rýchlosti 1 000 mph by mal nasledovať neskôr, až o niekoľko mesiacov.

Pri 1 600 km/h musí zostať Bloodhound absolútne stabilný, a to i pri nevypočítateľnej rázovej vlne. Po tuctoch zmien v aerodynamike technici veria, že našli dokonalú rovnováhu medzi príliš vysokým vztlakom, ktorý auto nadnáša a nadmerným prítlakom, ktorý ho naopak tlačí do piesku 9 fotografií v galérii Pri 1 600 km/h musí zostať Bloodhound absolútne stabilný, a to i pri nevypočítateľnej rázovej vlne. Po tuctoch zmien v aerodynamike technici veria, že našli dokonalú rovnováhu medzi príliš vysokým vztlakom, ktorý auto nadnáša a nadmerným prítlakom, ktorý ho naopak tlačí do piesku

Keď v roku 2007 projekt začínal, rozprával šéf inžinierov Mark Chapman o tom, že technika vôbec nie je tak ďaleko, aby mohli dosiahnuť stanovený cieľ. Odvtedy prešlo skoro desať rokov a na vývoj sa vynaložilo vyše 13 miliónov eur. Tie však neboli pre vládu a sponzorov stratenými peniazmi, ale obrovským vzdelávacím projektom. Investíciou do budúcnosti.

Doteraz sa už napríklad bolo na Bloodhound pozrieť vyše 60 000 žiakov a študentov, medzi nimi, ako dúfa Ministerstvo školstva, aj budúci špičkoví inžinieri. „Aj tá najmenšia časť musí byť dokonalá“, vysvetľuje Chapman jednej školskej triede, ktorá žasne vo vývojovom stredisku.

Rozhodujú najmenšie detaily

Greenove pohyby aj vety sú precízne, rovnako ako jeho vojenská chôdza a strih vlasov. Rysy jeho tváre sú až neprirodzene ostré, pôsobí ako superhrdina z komiksu.

„Súhra auta, rázovej vlny a púšte je – no áno – chúlostivá.“ Nesmeje sa, nežmurká. Jednoducho vysvetľuje. Keby sme mu rozrezali ruku, uvideli by sme namiesto krvi káble?

Dead Dog alebo Andy Green – nositeľ odkazu britského impéria má nezničiteľnú auru 9 fotografií v galérii Dead Dog alebo Andy Green – nositeľ odkazu britského impéria má nezničiteľnú auru

„Ale najdôležitejšie na Bloodhoundovi“, hovorí Green, „sú kolesá. To nehovoril deťom, ale členom delegácie spoločnosti Fuchs, ktorá sa na projekt prišla pozrieť pred niekoľkými týždňami z Nemecka. Pre rekordné auto ich bude vyrábať práve táto firma. Green pôjde osobne dozrieť na to, ako sa pri 400 stupňoch bude hliník kovať a formovať do 91 centimetrových kotúčov.

Fuchs dodá Britom celkom dvanásť kolies, každé z nich stojí okolo 11 000 eur. Na púštnom piesku nepotrebujú gumené pneumatiky, ale musia zniesť zaťaženie akú žiadne koleso osobného auta nezažilo. Pri rýchlosti 1 600 km/h totiž ich otáčky dosiahnu asi 10 500 za minútu, čo znamená, že sa každú sekundu otočí 175-krát. Bolo by dobré, aby neprasklo...

Prúdový motor Rolls-Royce slúži hlavne na rozbeh auta 9 fotografií v galérii Prúdový motor Rolls-Royce slúži hlavne na rozbeh auta

Milimetrová odchýlka, akákoľvek minimálna technická chyba, či nepredvídateľný náraz vetra môžu viesť ku katastrofe. „Túto jazdu nemôže nasimulovať žiadny aerodynamický tunel na svete“, hovorí Mark Chapman. Andy Green si môže aspoň vyskúšať nový volant, ktorý mierne vychyľuje zadné kolesá. Je na ňom šesť tlačidiel: tri na vysunutie brzdiacich klapiek, dve na uvoľnenie brzdiaceho padáka v prípade núdze a jeden pre komunikáciu vysielačkou. Katapultovacie sedadlo? Nezmysel.

„Pilotný kokpit je veľmi úzky, ale aj extrémne horúci a hlučný“, hovorí Dead Dog s pokojom superhrdinu. Cez malé čelné sklo môže pilot vidieť maximálne 15 metrov dopredu, túto vzdialenosť prejde v plnom tempe za 0,034 sekundy. Na aute aj v jeho vnútri je 16 kamier, ktoré budú snímať rekordnú jazdu. Naživo bude prenášaná aj Greenova tepová frekvencia. Po skúsenosti s ním si myslíme, že sa mu ani príliš nezvýši.


Bloodhound SSC

Základné technické údaje – Pohonný agregát: Prúdový motor Rolls-Royce EJ200 s ťahom 90 kN a raketový motor s ťahom 122 kN, celkový ťah 212 kN je úmerný výkonu približne 99 000 kW, resp. 99 MW (135 000 k) • Dĺžka auta: 13,50 m • Hmotnosť: 7 750 kg • Zrýchlenie z 0 na 1 680 km/h: 42,5 s • Cena: vyše 10 miliónov libier (13,8 milióna eur)

Spomalenie: po odpojení rakety auto vďaka odporu vzduchu za niekoľko sekúnd spomalí asi o 350 km/h. Pri rýchlosti nižšej než 1 000 km/h možno aktivovať brzdové klapky, s ktorými sa zbrzdí na 320 km/h. Potom sa už dá použiť aj brzda predných kolies, ktorá je činná, až kým sa auto nezastaví. Štyri padáky sú na palube len pre prípad núdze, ak by nestačilo spomalenie klapkami.


 


Plánovaný priebeh rekordnej jazdy

Aby bol uznaný oficiálny rýchlostný rekord, musí auto rekordné tempo udržiavať na vytýčenej míli (1 600 metrov). Najneskôr do hodiny musí rovnakú dráhu prejsť aj v opačnom smere. Plánovaný priebeh:

  • Bloodhound štartuje prúdový motor a zrýchľuje.
  • Pri 79 mph (126 km/h) sa zapína prídavné spaľovanie.
  • Pri 300 mph (480 km/h) sa zapína raketový motor.
  • Na vytýčenej míli sa dosiahne rýchlosť 1 050 mph (1 680 km/h).
  • Koniec meranej míle, raketový motor sa vypína, pilot cíti preťaženie 6 g.
  • Pri 820 mph (1 312 km/h) nedáva končí ťah rakety.
  • Pri 600 mph (960 km/h) pilot vysúva brzdové klapky.
  • Ak vozidlo dosť nespomalilo, uvoľnia sa padáky.
  • Pri 200 mph (320 km/h) začne pilot brzdiť brzdami.
  • Auto zastaví a začne sa príprava na rekordnú jazdu v opačnom smere.


Najnovšie články
Nové SUV Peugeot a koncepty Volvo

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na nedeľu 29. mája 2016. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Superšport 918 Spyder je vlajkovou loďou značky Porsche a tak by si zaslúžil byť na okruhu najrýchlejší. Pred niekoľkými dňami sa však musel skloniť pred...

Rekordné Porsche: Najrýchlejšie zo všetkých

Prezident španielskej automobilky na globálnej konferencii prezradil, že typ Ateca nezostane v portfóliu dlho osamotený.

Seat chystá na budúci rok menšie SUV

Na niektoré autá sa možno spoľahnúť väčšmi, na iné zasa menej. Dvojnásobne to platí, ak sú ojazdené. Prinášame výber deviatich typov, s ktorými býva na STK...

Jazdené autá, ktorým najmenej hrozí porucha

Skúsený vodič využil, že drsné kupé je na okruhovú prevádzku dobre pripravené. Od dna schopností stroja nebol ďaleko.

Porsche Cayman GT4 na Nordschleife

Rozsah faceliftu minivanu predčasne prezradil on-line konfigurátor. Obrázky z programu potvrdzujú predpoklady vytvorené na báze záberov prototypov

Opel Zafira: Omladená podoba odhalená
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×