Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Najextrémnejšia Škoda 120 na Slovensku

Staršie typy značky Škoda majú stále mnoho fanúšikov. Niektorí z nich si svoje autá udržiavajú v originálnom stave, iní si ich upravujú. Takto ďaleko to však ešte nedotiahol nikto.
7 109 príspevkov 29.12.2015 / Redakcia AUTO BILD

Upravených áut Škoda 120 je u nás určite množstvo. Ale takto extrémnu by ste hľadali skutočne veľmi dlho a konkurenta by ste jej asi i tak nenašli. Nie, nepreháňame. Ktorá iná má iba dvoje dvere a jazdí na 19-palcových diskoch z Porsche 911 GT3 RS? Ako vzniklo toto unikátne pojazdné dielo na veľkých kolesách? Začalo sa to celkom nevinne.

Škoda 120 mala pôvodne dostať iba menšie zmeny na prednej maske. Tá napokon zostala pôvodná, ale všetko ostatné sa zmenilo 7 fotografií v galérii Škoda 120 mala pôvodne dostať iba menšie zmeny na prednej maske. Tá napokon zostala pôvodná, ale všetko ostatné sa zmenilo

Keď sa raz Attila Ferdics preháňal vo svojej pôvodnej „embéčke“, stretol sa na pumpe s Pavlom Onderikom, majiteľom tuningovej dielne Hederik, ktorý bol vyvetrať svoj prerobený Fiat Barchetta. Dohodli sa, že Pavol Attilovi na škodovke trošku upraví prednú masku. Z lakovania čela sa napokon vyvinul „celolak“ a pribudli aj väčšie kolesá – tzv. fáza jeden. Pavla však stále mátalo: „Urobme dvojdverovú škodovku“. Asi po roku sa mu podarilo Attilu presvedčiť. A vzniklo čosi, čo tu ešte nebolo.

Začalo sa rezať. Už vlani pribudol vzduchový podvozok, ale tento rok sa išlo na všetko v podstate opäť odznova. Začalo sa kolesami. Prvým problémom bolo vyrobiť také podložky, aby sa dali namontovať kolesá Porsche s rozstupom upevňovacích skrutiek 5 x 130 mm. Jedinou možnosťou bolo použiť ako polotovar plný oceľový kotúč. Zohnať materiál s priemerom 170 mm ale nebolo celkom ľahké, to si viete predstaviť.

Matná sivá farba pôsobí moderne a zároveň odkazuje na pôvodné laky používané v čase vzniku Škody 120. Karoséria rozšírená o 15 cm s oranžovými detailmi vyzerá v každom prípade senzačne 7 fotografií v galérii Matná sivá farba pôsobí moderne a zároveň odkazuje na pôvodné laky používané v čase vzniku Škody 120. Karoséria rozšírená o 15 cm s oranžovými detailmi vyzerá v každom prípade senzačne

Potom sa dorábali blatníky a následne sa už dvojica pustila do predĺženia predných dverí, takže teraz majú oproti tým pôvodným o 15 cm viac. Najskôr sa posunul B stĺpik, potom sa museli rozrezať dvere a vyrobiť nové z laminátu. Obidve bočné okná sú teraz z makrolonu. Človek si to ani nevšimne, ale pri pohľade zboku má odrazu pocit, akoby sa pozeral na BMW M3 E30. A prečo vlastne chlapci nepoužili dvere z kupé Rapid? Pretože to má A stĺpik s celkom iným uhlom sklonu ako sedan 120.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Blatníky sa rozšírili o asi 7 cm na každej strane, celkovo je teda teraz táto mimoriadna škodovka širšia zhruba o 15 cm. Keď sa pneumatický podvozok spustí pekne na zem a nápravy sa vyklonia smerom nahor, tak medzi kolesami a blatníkmi zostane asi jeden centimeter vzduchu. Skutočne krásne a extrémne zároveň. Pri pohľade zozadu vyzerajú 11,5-palcové „devätnástky“ disky vzadu skutočne zaujímavo...

Palubovka pochádza z kupé Rapid, trojramenný semišový volant sa hodí k pretekárskym škrupinám 7 fotografií v galérii Palubovka pochádza z kupé Rapid, trojramenný semišový volant sa hodí k pretekárskym škrupinám

Pôvodným plánom bolo ponechať sériové nárazníky, vylepšené o širšie a nižšie lemy. V priebehu úpravy sa však doplnili aj bočné prahy a vtedy sa ukázalo, že to bude zložitejšie. Nárazníky sú tak úplne nové, pričom predný má základ v dieli z BMW E30, kombinovanom zo spodkom z Astry GSI. Zadný sa vyrábal úplne nanovo, iba difúzor pochádza zo Saabu 93. Prahy sú z Kie Pro Cee´d. Zaujímavá je aj zvýšená kapota motora, ktorá je plechová a skladá sa z asi jedenástich pozváraných dielov.

Matná sivá: moderná vtedy aj dnes

Následne sa začalo uvažovať o farbe karosérie. Súčasná matná sivá nielenže pripomína niekdajšie pôvodné farby z čias socializmu, ale je dnes mimoriadne moderná a aktuálna – vďaka svojmu matnému povrchu. Polyuretán, na ktorý ešte mala prísť vrstva laku, tak napokon zostal v takomto stave. Oranžové detaily ako miniatúrne pretekárske spätné zrkadlá a lemy na diskoch kolies ladia s týmto odtieňom fantasticky.

Škrupinové sedadlá OMP certifikované FIA a štvorbodové bezpečnostné pásy do športového auta jednoznačne patria 7 fotografií v galérii Škrupinové sedadlá OMP certifikované FIA a štvorbodové bezpečnostné pásy do športového auta jednoznačne patria

Motor má objem 1,3 litra a jeho blok pochádza zo Škody Favorit. Hlavy, piesty, či vačky sú však iné, vďaka čomu jeho výkon dosahuje asi 74 kW (100 k). Prevodovka je päťstupňová, so suchými poloosami, prvé tri stupne sú krátke a posledné dva dlhé. Oproti sérii si tak polepšila maximálna rýchlosť a aj zrýchlenie je veľmi slušné. Jediným slabým miestom je spojka, ktorá nevydrží akčné „gumovanie“ na ceste. No celkovo ide o drahý špás – ak zoderiete zadné gumy, počítajte, že jedna stojí 450 eur – v akcii...

Na podvozku bolo všetko vystužené, vzduchové pružiny si vynútili aj prerobenie kotevných bodov tlmičov. „Kompresor pochádza z Mercedesu ML, tlmiče z Punta GT, hadice sú metráž, vankúše vyrába Rubena v Česku,“ hovorí majiteľ Attila. Vpredu pribudli vetrané kotúče s lepšími čeľusťami, vzadu brzdia aj naďalej dva bubny. Pri tej hmotnosti ale viac netreba. Zámerne sa nemenili ani svetlá, auto malo zostať v základe škodovkou.

Šikovní chlapci

Celkovo trvala „prerábka“ starej škodovky asi šesť týždňov. Popri nej sa však v dielni pracovalo aj na iných autách. „15- až 16-hodinový pracovný čas nie je výnimkou, zákazníci však vyžadujú nielen kvalitu, ale aj rýchlosť,“ spomína Attila a dodáva: „Špecifické a detailné veci si však vedia vážiť.“ Dobrý chýr o ich šikovnosti sa rozniesol už aj za hranice a v ich garáži tak nájdete unikátne autá nielen zo Slovenska, ale aj z Rakúska, Česka a Maďarska.

Motor s objemom 1,3 litra pôvodne z Favorita dosahuje maximálny výkon približne 74 kW (100 k). Na ľahkú karosériu, napriek širokým pneumatikám, viac než dosť 7 fotografií v galérii Motor s objemom 1,3 litra pôvodne z Favorita dosahuje maximálny výkon približne 74 kW (100 k). Na ľahkú karosériu, napriek širokým pneumatikám, viac než dosť

Na čo sa dvojica špecializuje? „Problémom bývajú najmä rôzne „originálne“ laminátové kity karosérií, ktoré nie vždy pasujú a bežné dielne si s nimi nevedia dať rady. My sa tu s nimi radi „vyhráme“ a dáme im dokonalý tvar a farbu,“ hovoria obaja. Vrcholom šikovnosti týchto dvoch mladíkov bolo asi elektrické Porsche 911 s výkonom 600 koní, ktoré je celosvetovým unikátom a vzniklo priamo tu – v dielni v dedinke Mierovo, kúsok za Šamorínom.

Nám sa však aj tak viac páči táto špeciálna škodovka. Predsa len, je nám akosi historicky a aj cenovo bližšia. Je dôkazom, že aj u nás dokážu robiť extrémny tuning na svetovej úrovni. Potrebujete však na to skúsenosti, fortieľ a dobrý vkus. Keď sa stretnú tieto tri komponenty, skvelý výsledok je zaručený.


Škoda 120 by hederik

Rok výroby 1986, krajina pôvodu: ČSSR

Technické údaje – Motor: radový štvorvalec uložený vzadu pozdĺžne, rozvod OHV, zdvihový objem 1 298 cm³, najvyšší výkon 74 kW/100 k pri 6 500 1/min • Päťstupňová manuálna prevodovka • Pohon zadných kolies • Pohotovostná hmotnosť: 795 kg • Rozmery (d/š/v): 4 200/1 760/1 400 mm • Pneumatiky: 225/35 R19 vpredu, 295/30 R 19 vzadu



Najnovšie články
Kvíz: Futbalové superhviezdy a ich autá

Automobilový priemysel, ktorého podiel na maďarskom priemysle dosahuje 31 %, zamestnáva v súčasnosti 157 000 ľudí, o 13 % viac než koncom minulého roka,...

Daimler postaví v Maďarsku ďalší závod

Rusi použili uhlíkové vlákna na nárazníkoch, rozšírených blatníkoch či difúzore nemeckého SUV. Osemvalec vedia vyladiť na 527 k (716 k).

TopCar Inferno aj z klasického GLE

Britský roadster má klasické tvary z uhlíkových kompozitov, moderné technológie a veľký atmosférický osemvalec od BMW.

Bristol Bullet: Zmes retra a moderny

Nový Opel Astra sa už spoľahlivo udomácnil na trhu. Jeho predchodca ale stále vyzerá k svetu a ojazdené exempláre sú navyše dostupné za priaznivejšie ceny...

Jazdený Opel Astra J: Lepší než predchodca

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na sobotu 30. júla 2016. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Počas jedného dňa položili pracovné stroje na rušnej ulici asi 8 000 ton zmesi na ploche vyše 32-tisíc metrov štvorcových.

Bleskové asfaltovanie v Moskve
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×