Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Dnes neuveriteľné: Ako sme tankovali kedysi?

Od plechových sudov k moderným predajným miestam. Čerpacie stanice sa v čase menili viac ako samotné automobily.
19 9 príspevkov 28.12.2015 / Milan Adámek

Kde by sme mali hľadať prvú čerpaciu stanicu pohonných látok? Na to sú rozličné názory. Nemci tvrdia, že je to lekáreň v meste Wiesloch, kde sa v roku 1888 zastavila Bertha Benzová na svojej prvej ceste automobilom „Patentovaným motorovým vozidlom Benz číslo 3“, keď sa jej na ceste z Mannheimu do Pforzheimu minulo palivo.

Lekáreň v meste Wiesloch sa považuje za prvú čerpaciu stanicu na svete. V roku 1888 si tu doplnila benzín Bertha Benzová 19 fotografií v galérii Lekáreň v meste Wiesloch sa považuje za prvú čerpaciu stanicu na svete. V roku 1888 si tu doplnila benzín Bertha Benzová

Lekárne (drogérie) boli jediným miestom, kde sa dal kúpiť benzín a ďalšie ľahké ropné frakcie, napríklad, petrolej. Dnes je na budove bývalej lekárne na hlavnej ulici pamätná tabuľa s nápisom Prvá čerpacia stanica na svete. Neskôr, po rozšírení automobilov, bolo potrebné riešiť spôsob dopĺňania paliva v širšom meradle. Američan Sylvanus F. Bowser vynašiel ručnú pumpu (patentovaná v roku 1887), ktorou sa dalo palivo prečerpávať zo sudového zásobníka do nádrže.

Od roku 1898 sa tento spôsob predaja rozšíril. Benzín predávali hostinskí, lekárnici, hotelieri aj predavači zmiešaného tovaru. Na samostatnú živnosť to ešte nebolo, vozidiel bolo málo a benzínu sa nemíňalo príliš veľa, navyše bol extrémne lacný. Odmeriavalo sa „na kanistre“. Kovové sudy s horľavinami umiestnené v suterénoch obchodov boli nebezpečné a o požiare či výbuchy nebola núdza. Novinkou sa stali podzemné zásobníky paliva.

Čerpacia stanica Texaco z roku 1939 v Severnej Karolíne. Vľavo stĺpový výdajný stojan so skleným odmerným valcom, vpravo ručná pumpa na čerpanie benzínu zo zásobníka 19 fotografií v galérii Čerpacia stanica Texaco z roku 1939 v Severnej Karolíne. Vľavo stĺpový výdajný stojan so skleným odmerným valcom, vpravo ručná pumpa na čerpanie benzínu zo zásobníka

V roku 1904 sa v Prahe konala ustanovujúca schôdza Českého klubu motocyklistov, kde sa rozhodlo o vybudovaní tzv. „staníc klubu“, ktoré by členom slúžili na doplnenie paliva a odpočinok po náročnej jazde. Ten istý rok začalo s predajom benzínu sedemnásť hotelov, drogérií a lekární. Benzín sa skladoval aj predával v sklenených 35 litrových demižónoch. Neskôr pribudli malé 10 litrové balenia a 180 litrové sudy s pumpou.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

V roku 1905 vznikla na St. Louis na ulici St. Theresa Avenue prvá samostatná čerpacia stanica, postavená práve pre tento účel. Takisto sa označuje ako Prvá čerpacia stanica na svete. Potom už vývoj napredoval rýchlejšie. Druhá čerpacia stanica Standard Oil of California (dnes Chevron) vznikla v meste Seattle. Okrem toho sa v železiarstvach a servisoch predávalo palivo v kovových obaloch. Hlavne v Amerike bol tento druh predaja rozšírený a dnes sú hranaté plechovky s farebnou potlačou vyhľadávaným zberateľským artiklom.

Ručné benzínové čerpadlo v roku 1911 v nejakom americkom meste. Zásobník s benzínom bol už podzemný 19 fotografií v galérii Ručné benzínové čerpadlo v roku 1911 v nejakom americkom meste. Zásobník s benzínom bol už podzemný

Prvá „drive-in“ stanica vznikla v roku 1913 v Pittsburghu a patrila firme Gulf. Vodiči už nemuseli zájsť na dvor železiarstva či autoservisu, ale autom priamo prešli k stojanu a po natankovaní pokračovali v ceste. Od roku 1922 sa menia aj výdajné stojany. Ručná pumpa zostala zachovaná, ale pribudla sklená odmerka. Odmerný valec (niekedy guľa) bol umiestnený na vysokej kovovej nohe, po načerpaní paliva pumpou sa samospádom vypustil obsah (obvykle galón či päť galónov) do nádrže auta.

Prvá samostatná čerpacia stanica v Nemecku vznikla na prelome rokov 1922/23 v Hannoveri a patrila spoločnosti Olex (dnes BP). Hannover mal v tej dobe najviac automobilov v Európe, až 5000. V európskych mestách sa zodvihla vlna odporu proti stavbe čerpacích staníc v centrách miest. Argumentovalo sa bezpečnosťou a hlučnosťou áut. Trvalo niekoľko rokov, kým sa výstavba rozbehla aspoň trochu podobným tempom ako v USA.

Tankovanie v Rakúsko-Uhorsku v dobe pred čerpacími stanicami bolo komplikované. Benzín sa lial do nádrže zo sklených demižónov. Obrázok je z roku 1910 19 fotografií v galérii Tankovanie v Rakúsko-Uhorsku v dobe pred čerpacími stanicami bolo komplikované. Benzín sa lial do nádrže zo sklených demižónov. Obrázok je z roku 1910

V roku 1929 sa tankovanie zase zjednodušilo, keď ručné čerpadlo nahradilo elektrické. Kde inde ako v Amerike. Sklená odmerka zostala zachovaná, mení sa len jej tvar, objem a odmerné rysky. Tankovanie stále zaobstaráva zamestnanec obchodu, cesta k samoobslužnému systému je ešte dlhá.

Tankovanie v Československu

Koncom dvadsiatych rokov bola v Československu už pestrá zmes čerpacích staníc. Najsilnejšou sieťou bolo Apollo Nafta (bratislavská rafinéria) a Pragolea (Česká akciová společnost pro rafinování petroleje v Kolíně). Okrem nich existovalo veľa menších spoločností previazaných s malými rafinériami, ako aj samostatní nezávislí predajcovia. Svoju sieť mal, napríklad, aj Baťa, ktorý kupoval palivo až od rumunských rafinérií, čím dokázal nastaviť až o tretinu nižšie ceny paliva než konkurencia. Zo zahraničných spoločností sa u nás presadila napríklad Standard Oil Company (dnes Esso).

Jedným z najrozšírenejších typov čerpacích stojanov u nás bol Browser, ktorý slúžil aj na uskladnenie nádoby s olejom 19 fotografií v galérii Jedným z najrozšírenejších typov čerpacích stojanov u nás bol Browser, ktorý slúžil aj na uskladnenie nádoby s olejom

Od tridsiatych rokov funguje už množstvo stacionárnych čerpacích staníc (Frantol, Naftaspol, Kralupol, Bratři Zikmundové, Vacuum Oil Company) a obrovské množstvo mobilných staníc. Základná mobilná stanica bola vlastne len sudom na kolieskach s výdajným zariadením, ktoré obsluha mohla tlačiť pred sebou ako káru. Značkové stanice obsluhoval personál v uniformách so šiltovkou, na ktorej bolo logo spoločnosti a samotné stanice boli už vo firemných farbách. Z dôvodov zostreného konkurenčného boja bola zreteľne definovaná príslušnosť k značke veľmi dôležitá.

Československé čerpacie stanice sa odlišovali aj ponukou palív. Ma jednej strane to boli vysokokvalitné benzíny ako Mobiloil alebo Gargoyle, na druhej strane lacnejšie ako Sphinx. Spoločnosť Bratři Zikmundové predávala od roku 1927 benzín značky BZ, bratislavské spoločnosť Apollo predávala benzín pod vlastným názvom Apollo.

Zásobovacie auto firmy Kralupol so sudmi s palivom na korbe. Kralupská rafinéria mala vlastnú predajnú sieť 19 fotografií v galérii Zásobovacie auto firmy Kralupol so sudmi s palivom na korbe. Kralupská rafinéria mala vlastnú predajnú sieť

Od roku 1932 platilo v ČSR nariadenie štátu primiešavať do paliva lieh v snahe pomôcť liehovarníckemu priemyslu. Vzniklo palivo Biboli, ktoré obsahovalo 20 percent biozložky. V druhej polovici tridsiatych rokov mala spoločnosť Apollo už 42 stabilných a 24 pojazdných čerpacích staníc.

Stojany s prietokomerom a počítadlom litrov (niekde sa používalo meranie na kilogramy) sa začali používať od roku 1935 v USA, ale rýchlo sa rozšírili aj do Európy. Ešte pred druhou svetovou vojnou sa stali skutočnosťou aj stojany, ktoré okrem objemu paliva ukazovali aj jeho cenu. Išlo o jednoduché ciferníky s ručičkou.

U nás pestrej skladbe predajcov zodpovedala v medzivojnovom období aj pestrá zmes rozličných výdajných stojanov. Stĺpové stojany s ručnou pumpou aj s elektrickým pohonom, v ktorých sa odmeriavalo množstvo paliva výškou benzínového stĺpca, sklenou odmerkou alebo ručičkou na ciferníku. Okrem zahraničných výrobkov sa používali aj stojany domácej firmy Heyduk a Faix ktoré od roku 1935 vyrábala pod značkou Hefa.

Vznikali architektonicky zaujímavé čerpacie stanice ako táto od firmy Fanto v Zlíne v roku 1936 19 fotografií v galérii Vznikali architektonicky zaujímavé čerpacie stanice ako táto od firmy Fanto v Zlíne v roku 1936

Počas vojnového obdobia prešli všetky české aj slovenské rafinérie pod nemeckú správu, Apollo sa stalo súčasťou koncernu I.G. Farben. V roku 1946 boli zvyšky rafinérie znárodnené a do roku 1948 boli znárodnené aj všetky distribučné spoločnosti. V roku 1951 vzniká národný podnik Benzinol, ktorý má na starosti kompletné zásobovanie siete benzínových staníc, ale aj distribúciu a predaj petroleja, či olejov a tukov pre podniky aj malé predajne.

Benzinol investuje do zjednotenia predajnej siete a od roku 1959 postupne zavádza nové výdajné stojany typu Simplex s ukazovateľom ceny natankovaného paliva. V polovici sedemdesiatych rokov sa na našich „pumpách“ začali objavovať samoobslužné stojany so zeleným a červeným signalizačným svetlom. Kasu mal na starosti tzv. ambulantný pokladník, ktorý inkasoval peniaze priamo pri stojane, ale palivo si vodič už mohol tankovať sám.

Začiatkom šesťdesiatych rokov bol k dispozícii 80 oktánový benzín Normal (2,10 Kčs), 90 oktánový Special (2,40 Kčs), 96 oktánový Super (3 Kčs) a nafta (2 Kčs). Miešané palivo pre dvojtaktné motory pripravoval zamestnanec priamo na mieste, neskôr pribudli samostatné stojany s palivom Mix.

Zlínska čerpacia stanica BZ v roku 1937 s jednoduchou strieškou a malým domčekom pre obsluhu 19 fotografií v galérii Zlínska čerpacia stanica BZ v roku 1937 s jednoduchou strieškou a malým domčekom pre obsluhu

V sedemdesiatych rokov po ropnej kríze sa cena takmer zdvojnásobila. Stanice Benzinol na Slovensku a Benzina v Čechách (k rozdeleniu došlo v rámci federalizácie v roku 1969) majú už jednotný dizajn v červeno-bielych (krémová biela) farbách, všetky predajné miesta majú svoju budovu, v ktorej sedí obsluha s pokladňou.

Existuje dnes ešte priestor na zmeny pri predaji pohonných látok? Stanice sa stali malými obchodíkmi, pribudli kaviarničky a umývacie linky. Okrem benzínov a nafty sa predáva aj skvapalnený plyn, pomaly pribúdajú nabíjacie stanice pre elektromobily. Na čerpacích staniciach sa dnes ľudia stretávajú, relaxujú, jedia a samotné palivo sa stáva až druhoradým artiklom. Zatiaľ čo prvé čerpacie stanice vznikali v obchodoch, dnes obchody vznikajú na čerpacích staniciach.


Najnovšie články
Rýchle zohriatie motora: Ako sa to robí správne?

Štát od 11. novembra podporuje kúpu elektromobilov a hybridov sumou od 3 000 do 5 000 eur. Za necelý mesiac o dotáciu požiadalo 32 záujemcov o kúpu...

Dotáciu využilo 32 záujemcov o elektromobil

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na štvrtok 8. decembra 2016. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Na podujatí v USA sa stretlo množstvo vozidiel, nechýbali ani okruhové monštrá. Minimálne jeden vodič svoj dvanásťvalcový hybrid nešetril.

Ferrari FXX K naplno na trati v Daytone

Nová verzia kupé prevzala techniku z príbuzného sedanu, kombinovať ju bude výhradne s automatom a atmosférickým šesťvalcom.

Dodge Challenger: Pohon 4x4 oficiálne

PRVÁ JAZDA Nová verzia prémiového kombi zo Stuttgartu je schopnejšia, než sa podľa papiera zdá. Priemerná svetlá výška v jej prípade nie je problémom.

Mercedes E All-Terrain: Zdanie klame

Peking vlani podporil predaj áut daňovými úľavami, z čoho profitujú viaceré automobilky. Jednou z nich je aj Daimler, ktorého predaj vzrástol o viac než...

Predaj Daimleru v Číne výrazne stúpol
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×