Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Zaplatíme za vodičský preukaz dvojnásobok?

VAŠA TÉMA   Ministerstvá dopravy a vnútra chcú v rámci novely vyhlášky zlepšiť kvalitu výcviku v autoškolách. Otázka však znie, či táto snaha okrem zvýšenia cien kurzov reálne zmeny naozaj prinesie.
3 05.11.2015 / Soňa Zverková

Na Slovensku je zhruba 700 autoškôl a vyše 2 000 inštruktorov, ale zrejme žiadna nie je nadšená z navrhovaných zmien novely vyhlášky k zákonu o premávke a nového zákona o jednotnom informačnom systéme v doprave. Autoškoly pokladajú viaceré úpravy za nezmyselné.

Ak by vstúpili do platnosti, mohlo by získanie vodičského preukazu byť až dvojnásobne drahšie. Problémov je podľa nich hneď niekoľko. Technická základňa autoškoly sa rozšíri nielen o trvalú kanceláriu s pracovnou silou, ale z hľadiska výcviku pribudne niekoľko otáznych požiadaviek. V prvom rade zákon o autoškolách umožňuje viacero kombinácií autocvičiska, náhradnej plochy a trenažéra.

Ilustračná snímka. Foto: Soňa Zverková 3 fotografie v galérii Ilustračná snímka. Foto: Soňa Zverková

„V celej Bratislave neexistuje ani jedno skolaudované autocvičisko. Neviem si predstaviť, že by si ho niekto na vlastné náklady vybudoval. Požadované novinky nie sú praxou ani v omnoho ekonomicky silnejších štátoch Európy ako je Slovensko.“ vysvetlil jeden z učiteľov autoškoly v Devínskej Novej Vsi, ktorý nechcel byť menovaný (redakcia jeho meno pozná). Reálna cena vodičáku podľa neho môže dosiahnuť až sumu 700 eur.

V každom aute bude GPS

Podľa novely zákona budú všetky autoškoly musieť byť povinne vybavené elektronickými zariadeniami, ktoré budú monitorovať dochádzku a jazdy účastníkov kurzu. Žiaci sa nebudú môcť s inštruktorom dohodnúť, že na niektoré hodiny výučby neprídu a skrátka „sa to zapíše“. Pokiaľ účastník kurzu nepríde na výučbu načas, výpadok si nenahradí a počet absolvovaných hodín teoretickej alebo praktickej výuky nebude zodpovedať predpisom, nebude možné zúčastniť sa na skúške.

Ilustračná snímka. Zdroj: TASR 3 fotografie v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: TASR

Miloš Madro, učiteľ z bratislavskej autoškoly na Exnárovej ulici si myslí, že novelizácia určite prinesie zvýšenie ceny vodičských oprávnení. „Či už ide o zariadenia GPS, nové trenažéry, alebo prenájom autocvičísk, to všetko sa prenesie do nákladov žiakov. Pochybujem však, že by to pridalo na kvalite výučby.“

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Súkromné informácie v rukách súkromnej firmy

Problematická sa javí aj ochrana osobných údajov. Všetky získané informácie sa budú automaticky odosielať do Jednotného informačného systému v cestnej doprave a predstavitelia autoškôl sa obávajú, že vzniká riziko zneužitia dát. A pôjde  nielen o bežných občanov, ale aj sudcov, prokurátorov, ministrov, funkcionárov silových zložiek a ich rodinných príslušníkov, ktorí môžu podliehať vyššiemu stupňu ochrany. Správcom systému totiž bude ministerstvo dopravy, avšak údaje bude spracovávať súkromná spoločnosť.

 

Čo všetko môže zvýšiť ceny v autoškolách?

- trenažér: jednorazovo asi 15 000 eur alebo štvorročný leasing (náklad pre autoškolu: cca 340 eur mesačne)
- špeciálna miestnosť pre trenažér (prenájom asi 300 eur/mesiac)
- prenájom náhradnej cvičnej plochy (700 až 1 000 eur/mesiac)

- trvalá kancelária a pracovník (asi 1 300 eur/mesiac)
- povinné GPS (zhruba 1 000 eur na jedno auto)
- servisný poplatok za GPS (približne 25 až 35 eur/auto/mesiac), 
- čipovacie karty alebo čipy (cca 50 Eur / žiak)

- monitorovacie zariadenia dochádzky

Pri priemernom počte 10 až 12 žiakov mesačne to vychádza na 240 až 290 eur na jedného žiaka.

AUTOBILD.SK komentuje

Vyššie uvedené čísla síce pôsobia hrôzostrašne, realita však nemusí byť až tak krutá. Najviac to zasiahne autoškoly, ktoré výrazne podliezajú priemernú cenu a je priam zázrak, že dokážu prežiť. Samozrejme za predpokladu, že vykonávajú výcvik v súlade so zákonom. Priemerná cena vodičských kurzov sa na Slovensku pohybuje v rozpätí 350 až 400 eur a nami oslovení majitelia autoškôl považujú cenu okolo 500 eur za reálnu. Ak však autoškola predáva kurz za 250 eur, môže zdraženie pokojne dosiahnuť i dvojnásobok pôvodnej ceny.

Ilustračná snímka. Foto: Soňa Zverková 3 fotografie v galérii Ilustračná snímka. Foto: Soňa Zverková

To, čo nás však zaráža najviac, je absurdná požiadavka na skolaudované autocvičisko. Prečo? Nuž preto, že niečo také ako autocvičisko nepozná stavebný zákon ani technické normy. Aké má mať rozmery? Aký povrch má mať? Čo musí byť obsahovať, napríklad, parkovacie miesto, vodorovné a zvislé značenie? Nič podobné neexistuje, ale ministerstvo dopravy práve toto od autoškôl požaduje. Autoškoly síce z toho môžu vykorčuľovať, ak si ponechajú náhradnú plochu, ktorou sú v súčasnosti parkoviská, ale musia nakúpiť drahé trenažéry vyhovujúce novému zákonu. Autori zákona by sa v niektorých prípadoch mali lepšie zamyslieť predtým, než niečo napíšu.


Najnovšie články
Porsche Panamera: Evolúcia prebehla úspešne

Nissan rokuje s britskou vládou o prípadnej kompenzácii za odchod Británie z EÚ ešte predtým, ako rozhodne o investícii do výroby novej generácie Qashqaia

Nissan chce od Británie kompenzáciu

Elektrické kupé má karosériu z uhlíkových vlákien, atraktívny dizajn a pohon z vychádzajúci z techniky monopostu Formula E.

Renault v Paríži otvoril exkluzívny TreZor

Po ôsmich rokoch od uvedenia prvej generácie prichádza druhá. Je väčšia, ľahšia a lepšie vybavená. Ako však pôsobí naživo?

Audi Q5: Druhá generácia poriadne schudla

Do Paríža prišli z krajiny vychádzajúceho slnka hneď tri rôzne verzie kompaktu, najväčšie haló vyvolal športový prototyp.

Honda prekvapila: Civic Type R i sedan!

Obrovské sedemmiestne SUV dokáže vďaka dvakrát prepĺňanému osemvalec zrýchliť z nuly na 100 km/h za 4,2 sekundy a dosiahnuť tristovku.

Brabus 850 XL: Svaly pre veľkého medveďa

Sedemmiestne francúzske SUV nemá plnohodnotný tretí rad sedadiel, na kratšie trasy však možno vytvoriť kompromisné usporiadanie.

Peugeot 5008: Rodinné gény zostali
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×